Tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 02:03

Ik heb voor m`n paard van 1.67m. een full size hoofdstel maar hij staat wel op zijn kleinst afgesteld. Door gebruik is het leer wat gestretched en heb ik er nog een keer gaatjes bij geprikt, maar kleiner kan ie echt niet. Toch hing het bit de laatste tijd een tikkie te laag. Niet op z`n tanden ofzo, maar helaas wel zo dat ie met gemak zijn tong over het bit kan gooien. Ik rijd met een K&K dubbelgebroken bit en nou vroeg ik me af, is het met zo`n bit nou makkelijker voor het paard om de tong erover te gooien dan met een enkelgebroken bit? Hij heeft zowiezo al een hele moeilijke mond, maar zolang je je handen maar heel stil houdt is hij heel licht en mooi in de aanleuning. Maar goed, nu gooit ie dus de laatste tijd standaard tijdens het halthouden zijn tong over het bit, dodelijk irritant. Ik vraag me af of dit nu het gevolg is van het bit wat een tikkie te laag hangt of dat ik echt met een rijtechnisch probleem zit. Hij doet het overigens alleen maar tijdens het halthouden. Ik heb net een cob size hoofdstel gekocht, dus ik ga zo even met dat hoofdstel rijden, kijken wat er gebeurt. En als ie het blijft proberen zal ik wat anders moeten verzinnen. Ik vind dit wel vervelend, helemaal nu ie de laatste tijd zo goed liep. Eigenlijk loopt ie nog steeds fijn maar ik wil niet dat dat tong over het bit probleem zich gaat uitbreiden door het straks ook tijdens andere oefeningen te doen. Ik ga mijn relatief losse neusriem ook een gaatje strakker doen, en het bit dus hoger inhangen, iemand verder nog suggesties? Alvast bedankt!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 02:53

Mijn paard kan soms ook wel eens met zijn tong klieren en dan frummelt hij hem over het bit en schiet dan in de stress omdat hij dat kennelijk een eng gevoel vindt. Om hem daar een beetje vanaf te helpen gebruik ik soms een K&K scholingsbit (zie www.sprenger.de), dat is die ongebroken trens met een licht gehoekte tongboog, de scholingsvariant is de bustrens. Het is een heel fijn bit dat prettig in de mond ligt, met als voordeel dat ze hun tong dus niet op kunnen trekken of erover kunnen werken. Bovendien heeft het bit pas echt effect als je paard tegen de hand komt, dan kantelt ie iets naar voren op de tong; dat zorgt er meestal wel voor de ze loslaten. Als je je hand netjes stil houdt en het bit zijn werk laat doen kan het heel goed werken. Wanneer ik vind dat mijn paard loopt te klooien met mijn hand, doe ik hem wel eens 2 of 3 daagjes dit bit in en dat werkt over het algemeen wel goed. Met dat bit in doe ik zelf niks met mijn hand en voorkom dus nog wat meer dat ik terug ga klooien Haha!. Het is even een investering, dat wel (vorig jaar 200 gulden).

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 06:27

Pfff, ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem! Overigens heb ik net met het nieuwe hoofdstel gereden en het hielp inderdaad! Ik hoop dat dat het probleem was, dat het bit gewoon te laag hing. Wat hij normaal ook altijd doet als je het hoofdstel in doet is rommelen met z`n tong. Dan gaat ie smakken en wurmt z`n tong een aantal keer over en onder het bit. Dat probeerde hij nu ook maar aangezien het bit nu hoger hing kreeg ie het niet meer voor elkaar. Ook tijdens het halthouden probeerde hij het nog even en werd even nijdig omdat het niet lukte maar vrijwel meteen daarna hield ie op met die onzin en ik heb echt heerlijk gereden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:27

Iwaldo deed dit altijd met een enkelgebroken bit. Sinds ik met de dubbelgebroken van K&K rijd is het zo goed als over, dus ik denk niet dat dat bit het veroorzaakt. Bij Waldo en mij was het zo dat ik met halthouden teveel druk op de mond en een onrustige hand hield. Als protest ging ie dan z'n tong over het bit gooien. Ik heb een tijdje met tonglepel gereden maar daar werd meneer helemaal gevaarlijk van (en groot gelijk zeg ik nu, je kan beter de oorzaak wegnemen) Sinds ik met K&K rijd en zachter in de hand ben heeft ie het nooit meer gedaan. Succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:21

Ik doe eigenlijk vaak bij jonge paarden die onrustig in de mond zijn er gewoon voor een onbepaalde tijd een tonglepel in. DAar worden ze vaak wat rustiger van in de mond en vaak is het na een poosje weer weg. Dat een paard echt onrustig word in de mond door de ruiterhand ben ik het niet mee eens, ik heb er genoeg gehad die aan de longe met een bijzetje al onrustig in de mond waren. Wel kan een ruiterhand het verergeren.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:12

Op de draver waar ik jaren op gereden heb, reed ik altijd met een lepelbit. Ze werd echt onhandelbaar als ik haar zonder reed. Heel jammer, maar toen ik eenmaal met het lepelbit ben gaan rijden, wou het ook niet meer zonder..

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:25

Ik rijdt mijn paarden normaal op dubbelgebroken watertrens van argentaan. Maar Razinda heeft er ook een handje van om te rommelen met haar tong. Nou heeft ze ook nog een hangend rooster en dus weinig ruimte in de mond. Ze kan haar tong helemaal terug trekken maar ze heeft hem er tot nu toe nog niet over gedaan. Omdat ze een tijdje geleden in een vervelende periode zat (ach dat heb je af en toe met jonge paarden) heb ik er maar eens een ander bitje in gehangen. Ik heb een gewone enkelgebroken watertrens gekocht. Ik had namelijk ook een bustrens liggen maar ik vind het niet fijn als die ringen vast zitten. Nu met die enkelgebroken watertrens gaat het veel beter, ik denk dat ze dan toch hun tong er minder snel achter/overheen kunnen doen. Over een poosje ga ik weer eens proberen met het dubbelgebroken trensje te rijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:43

Is het Perry toevallig? Je zou het nl over Pablo kunnen hebben. Ik herken het volledig, moeilijk in de aanleuning, snel aan het rotzooien met zijn tong (optrekken, uitsteken), en smakken op zijn bit. Ik gebruik een gecombineerde neusriem, redelijk strak en rijd hem met een ongebroken watertrens (ook ivm hangend rooster). Verder heel veel werken aan vlot voor je been, zodra dat beter is, loopt hij ook niet zo te melken met zijn bit.

Jura, als Razinda een hangend rooster heeft zou een ongebroken trens ook kunnen helpen. In tegenstellign tot wat velen denken is het geen hard bit, het werkt meer op de lagen en de tond, waar een enkel gebroken trens snel op het verhemelte inwerkt door de punt die uitsteekt.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 20:35

Lielle, weet je zeker dat onze paarden geen tweelingen zijn? Haha! Het is idd Perry! Wat grappig zeg, want ik las ook een keer ergens op Bokt dat Pablo zo goed in keertwendingen was....Perry ook! Heeft ie absoluut geen moeite mee en altijd standaard 7s en 8en daarvoor. Perry is enorm gevoelig en lichtgeraakt, zolang je de knopjes goed bedient heb je er een superpaard aan maar anders.... Ook met de aanleuning moet ik heel secuur te werk gaan. Je moet echt een hele stille hand houden met Perry, maar tegelijkertijd heb je wel ophoudingen nodig om hem op het achterbeen te krijgen. Echt zo`n paard waar je alles heel gedoseerd moet doen. Overigens vertelde je ook dat Pablo rugproblemen heeft/gehad, toch? Perry heeft overigens geen "rugprblemen", maar is wel extreem gevoelig in z`n rug, als ik hem op z`n rug borstel met een wat grovere borstel gaat ie op z`n kont zitten! Hij is ook echt geen paard waar je op moet gaan doorzitten als ie nog niet 100% losgewerkt is.

En verder nog even "de tong over het bit" update: ik heb nog maar 1 keer gereden met het bit hoger, ga vandaag weer rijden. Hoop dat het nog steeds werkt. Maar ik ben wel blij te lezen dat dit niet een uniek probleem is. Was nl. bang dat je goed de pineut bent wanneer een paard de tong over het bit gaat gooien. Okee, het is nog steeds niet goed natuurlijk,maar het is geen lost case laten we maar zeggen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:57

Als Perry's opa van moeders kant Pericles is, ga ik me zorgen maken over een Pablo kloon! Ja, ik herken heel veel uit jouw verhalen over Perry, enorm geconcentreerd op zijn ruiter wat zelfs zo erg kan worden dat hij zich ongelukkig schrikt van iets naast hem dat hem 'opeens' opvalt. Wat Pablo's rugproblemen betreft, die zijn ontstaan door een val waarbij zijn wervels verschoven zijn, nu is hij een stuk minder gevoelig geworden, We kunnen wel weer bijna vooraan beginnen met trainen, zijn conditie en spieropbouw zijn helemaal weg. Kom je nog naar Nederland dit jaar? Dan moet je Pablo maar eens proberen, ben benieuwd hoe je dat zou bevallen. Kan Perry trouwens ook van die gekke bekkenb trekken op stal en met zijn tong staan 'flapperen' als hij aandacht wil hebben?

Wat dat "tong over het bit" betreft, ik zou idd doorwerken met het bit een gaatje hoger, en als dat echt niet helpt kun je een tonglepel als deze proberen. Ken ik uit ervaring (ook met Pablo), en heeft goed geholpen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:37

Pril, zo'n tongprobleem is niet uniek hoor, het komt vaker voor dan dat je zou verwachten. Er zijn ook genoeg ruiters die het niet door hebben dat hun paard dat doet. Ik kom het af en toe tegen, het is niet iets wat ik elke dag in mijn hand krijg. Pas als ik ergens blijkbaar dichtbij kom, dan kan dit wel eens voorkomen, maar dat is dus niet zo vaak. Het helpt ook niet mee als hij gespannen is door waar hij is of wat er om hem heen gebeurt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:25

Imker deed ook zijn tong over het bit. Ik rijd hem nu sinds 2 maanden met een correctiebit, en nu gaat alles prima. Ik ben er erg over te spreken.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers