zonder zadel goed voor je zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zonder zadel goed voor je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 08:50

Dat zonder zadel je evenwichtsgevoel verbetert geloof ik wel, maar ik heb dus gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens zonder zadel gereden.
Het eerste dat me opviel: een zadel dwingt je de rug recht te houden, op de blote rug van het paard kan dit niet omdat je kruis anders heel veel te verduren krijgt van de schoft. Dus je zit iets met een bolle rug.

Het rijden zelf: ik had het idee dat ik veel meer gevoel had, als het paard 1 stap op een volte de rug recht maakt, dan voel je dat. In het zadle voel je zoiets niet en denk je dat je ene mooie volte geredne hebt.
Dus voor het gevoel is het wel goed, zo zonder zadel rijden.

Verder vond ik het minder vermoeiend dan rijden zonder beugels, ik heb 30 minuten zo gereden (wijken, alle gangen en achterwaaarts) en was totaal niet moe.

In welk opzicht is het rijden zonder zadel nu goed voor je zit? Alleen voor het gevoel, of ook voor de houding. Dit vraag ik mij even af, omdat ik zonder zadel ene totaal andere houding heb als met zadel (benen wel gelijk, rug dus iets bol om m'n kruis tegen de schoft te beschermen).
En kloopt het dat het rijden zonder zadel minder vermoeiend is dan zonder beugels rijden? Of ligt dat aan mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:55

Je hebt gelijk als je zegt dat het zadel je in een bepaalde houding dwingt, maar dat is niet altijd positief. Je ziet vaak ruiters rijden met een te holle rug. Als je zonder zadel rijdt heb je eerder de neiging om je onderrug ietwat op te bollen waardoor je lendenen optimaal als schokbreker kunnen fungeren. Doordat je dit gevoel dan te pakken krijgt, kun je dat in het zadel beter 'nadoen' en ga je beter zitten.

Verder zul je op bijvoorbeeld een volte heel mooi merken wat het doet met je paard als je je binnenbeen netjes lang laat hangen. Voel maar eens met je zitbeenknobbels wat er dan gebeurt. Rij vervolgens een volte met je binnenhak opgetrokken, zoals je dat helaas veel ruiters ziet doen, en merk het verschil in je zitbeenknobbels en daardoor je evenwicht. Je zult de neiging krijgen om er aan de buitenkant vanaf te glijden. Dit brengt je paard uit evenwicht, en dat doe je dus met zadel ook, alleen merk je dan niet dat jij het veroorzaakt, en hoor je de klacht "het paard loopt over de buitenschouder weg" Haha!

PRIMA dus, zonder zadel rijden! Goed voor je zit, voor je bewustwordingsproces en dus uiteindelijk voor heel je rijstijl, EN je paard!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:38

Als je last habt van de schoft zonder zadel, dan zit je te ver naar voren. Iets meer achteruit gaan zitten dus. Dan is het gemakkelijk om rechtop te blijven zitten. Veel ruiterd leggen ook het zadel teveel op de schoft, waardoor de voorhand teveel belast wordt. Dit terwijl de achterhand juist het gewicht moet dragen.
Maar het belangrijkste leereffect van rijden zonder zadel is toch wel je evenwichtsontwikkeling de het voelen hoe je paard loopt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 10:42

Ik zat op een paard met een enorme schoft, ook de ruggegraad kon je heel duidelijk voelen, ik kon gewoon niet rechtopzitten. Dat deed hoe dan ook pijn, hoe ik ook ging zitten. Kijk, en als ik helemaal niet meer tegne de schoft zat, dan zit ik weer te ver naar achteren lijkt mij.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:52

een bareback pad misschien? Lachen

Want als je door de pijn verkrampt gaat zitten schiet je er natuurlijk ook niets mee op..

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:56

Idd een bareback pad is een goede oplossing! Haha! Zit heerlijk Lachen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 11:01

Ik rij eigenlijk dus nooit zonder zadel, maar het kwam er gisteren toevallig van. En het ging dus best lekker op die stomme schoft na. Ga je echt niet anders/verkeerd zitten met zo'n barebackkpad? Een slecht zadel kan je zit namelijk enorm verprutsen. EN ik word zeker geen veelgebruiker van een barebackpad/zonder zadel.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:17

Waarom zou je anders gaan zitten? Het is asoluut niet te vergelijken met een zadel.

lauraB
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:38

Zonder zadel rijden is idd goed voor je gevoel en je evenwicht maar niet zozeer voor je zit op een zadel. je neemt nml een ander houding aan die je niet op een zadel hebt. je benen draai je namelijk meer naar buiten- je moet ze laten 'bungelen' zonder zadel terwijl als je met zadel rijdt je je knieen aangesloten hebt etc.
Dus zonder zadel is af en toe wel goed om gevoel te kweeken, maar zeker niet te vaak doen. dan kun je beter je beugels van je zadel afhelen en zo rijden om je zit te verbeteren.