nek hoogste punt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

nek hoogste punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 04:59

ik zag daarnet de foto's die Wouter in Kootwijk heeft gemaakt [ITP] Nog meer foto`s uit Kootwijk!! en het eerste wat me opviel was dat naar mijn mening op de meeste foto's de nek niet het hoogste punt is en/of het hoofd achter de loodlijn is. Nou is een foto natuurlijk altijd een momentopname en kan je daar niet een oordeel over vellen maar het viel mij echt op. En voor de record, ik vind niet dat ik het zelf zo goed kan, op mijn eigen foto's zie ik dit euvel ook vaak terug en ik hoop dit ooit nog eens goed voor elkaar te krijgen Haha!

Maar als we de hoofd-hals houding bekijken en leggen naast hoe het volgens de 'regels' zou moeten dan is naar mijn mening op het moment van de foto alleen Ferro een mooi plaatje, met voldoende 'opening' . Krack staat op de 2e plaats in dit rijtje.

Ik zou graag willen weten hoe jullie daar over denken. Niet om fouten te kijken en deze ruiters af te kraken, ze hebben immers al genoeg bewezen te kunnen rijden, maar gewoon voor het 'scherpstellen' van het eigen oog: hoe ziet de ideale hoofd-halshouding eruit. en heeft het ook met aanleg/bouw te maken, zie ik dingen die ik als 'rijkunstig minder gewenst' beschouw die eigenlijk het gevolg zijn van de bouw van een paard Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 07:08

Ja Astrid, soms vraag ik me ook wel eens af waar die nek nou eigenlijk zit waar ze het altijd over hebben als ik deze plaatjes bekijk Verward
Ik heb ook vaak het idee dat het allemaal nog net een tikje meer naar boven en naar voren mag zijn.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 07:12

Heelvaak vind ik dat de ruiters met opgekropte halsen hun paard laten lopen. Ik zie het liever ietsje langer, dus ietsje meer naar voeren. Soms zie je gewoon kin op de borst en dat lijkt mij niet goed. Maar ja, ik kan een paard ook niet zo ver verzamelen als wat hier gedaan wordt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 07:50

Hier haal je twee dingen door elkaar:

Het paard kan met een opgekropte (zoals jij dat noemt) hals lopen, dus kort in de hals, maar toch de nek het hoogste punt hebben en de neus voor de loodlijn hebben.

Een paard kan ook de hals mooi op lengte hebben maar te diep gaan...

De nek is het punt direct achter de oren. Dit hoort het hoogste punt te zijn. De hals moet op lengte zijn en de neus iets voor de loodlijn.

Dit is gewoon het moeilijkste in het rijden en dat is de reden waarom ook deze ruiters er nog moeite mee hebben. Ook kan het ene paard hiervoor makkelijker gebouwd zijn dan het andere paard. Hengsten bijv. hebben van zichzelf al zo'n kap/hengstenhals dat de hals van zichzelf een ronding heeft. Bij deze paarden is het heel moeilijk om de nek als hoogste punt te krijgen...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:23

Foto's zijn momentopnames, een paard kan op het moment dat de foto genomen wordt net even inknikken natuurlijk. Wat deze foto's betreft is Ferro inderdaad de "beste" qua halshouding.

Maar als ik op wedstrijden kom, zie ik erg veel paarden (B t/m Z2) die standaard niet met hun nek als hoogste punt lopen. In de wat lagere klasses is dit niet zo erg denk ik, maar ik vind dat je zo ongeveer in de M2 dit toch wel enigszins voor elkaar zou moeten hebben, of vergis ik me? Verward

In de training wissel je halshouding af om bijv. diverse spieren aan te spreken, maar in de proef is er toch maar 1 houding goed?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:41

In de ring, en zeker op de hogere niveau's moet het stukje achter de oren inderdaad het hoogste zijn, de neus eerder nog iets voor de loodlijn dan er achter. Heb je helemaal gelijk in. Mijn instructrice werkt daar bij mij ook heel erg aan. Ik ben ook wel eens geneigd om ze dieper te rijden, vooral iones.

De hond is de betere mens

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:18

Suzanne F. schreef:
De nek is het punt direct achter de oren. Dit hoort het hoogste punt te zijn. De hals moet op lengte zijn en de neus iets voor de loodlijn.

Dit is gewoon het moeilijkste in het rijden en dat is de reden waarom ook deze ruiters er nog moeite mee hebben. .


Maar is het niet gek dan dat bij 5 of 6 foto's van een belangrijke wedstrijd er slechts 1 paard bijzit dat op de foto het ideaal benaderd Verward Ik neem aan dat Wouter niet speciaal heeft gezocht naar verkeerde plaatjes, in tegendeel waarschijnlijk.

Als deze ruiters het al niet kunnen, wat moeten wij dan Verward Of is er een tendens dat dit probleem niet zwaar aangerekend wordt. Moet het uberhaupt aangerekend worden, als je ziet hoe gribaldi gaat zitten en van voren omhoog komt en toch niet de nek als het hoogste punt heeft, is het dan wel zo belangrijk dat we hier op letten?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:52

Die twee centimeter voor de loodlijn interesseert mij ook niet zo, de foto van Gribaldi zegt wat dat betreft genoeg, maar denkt een jury er ook zo over? En doet iedereen misschien moeilijk over iets wat helemaal niet belangrijk is?

Is het echt zo belangrijk dat die neus net voor de loodlijn zit, of is dit het juiste gevolg indien de nek keurig het hoogste punt is? hellup.... Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:00

Volgens mij ligt het ook een beetje aan de bouw van het paard en ik denk dat het ook niet het allerbelangrijkste is dat de nek ook daadwerkelijk het hoogste punt is. Want een paard kan er ook niet doorheen zijn, z'n rug vasthouden, de kaken vastzetten etc en daarbij de nek inderdaad als hoogste punt hebben, maar het kan ook mooi soepel zijn, erdoorheen etc en dan net niet de nek als hoogste punt hebben. Volgens mij wordt er teveel blind gestaard op die 'ideale houding'.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:29

Dat denk ik ook Jura. Ik vraag me af hoe juryleden hier tegen aan kijken.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:36

Jura schreef:
Want een paard kan er ook niet doorheen zijn, z'n rug vasthouden, de kaken vastzetten etc en daarbij de nek inderdaad als hoogste punt hebben


Volgens mij lukt het je niet om en de nek het hoogste punt te hebben, de neus op de loodlijn en dan tekort komen in de rug etc. Ik ben van mening dat dat nek op het hoogste punt en neus op of iets voor de loodlijn het resultaat is van swung (dus door de rug en impuls) en een fijne aanleuning. Omgekeerd kan wel, een paard kan met swung gaan, verzameld zijn etc en toch iets achter de loodlijn zijn, daar hebben we op deze foto's het bewijs van.

En natuurlijjk hebben we het in dit topic over het ideale plaatje *LOL* Daar is volgens mij niets mis mee, ik wil ook wel graag weten waar we naar toe moeten streven. Tevens wil ik graag weten hoe 'erg' het is als alle andere voorwaarden er zijn maar het paard toch niet de nek het hoogste punt heeft, maw, kan je daar 80% mee scoren (in theorie dan) of is het een structurele fout.

Ik ben benieuwd wat de notoire RT-bokkers hier over te melden hebben Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:52

Ik zie regelmatig paarden met keurig de nek als hoogste punt, maar die zonder ruggebruik en met matig achterbeengebruik lopen. Dus het kan wél! Maar dit is toch ook niet de bedoeling?

Wat zou dan door juryleden meer gewaardeerd worden: nek en hoofd volgens het boekje en de rest niet, of iets te diep maar met swung en een juist rug- en achterhandgebruik?

Ik zie liever het laatste, maar ja, ik ben geen jury... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:56

Deze notoire RT'er vraagt zich al jaren af wat er met het principe gebeurd is. Het FEI reglement is er behoorlijk duidelijk over:"hoofd en hals worden in een sierlijke buiging geheven met de nek als hoogste punt. Het hoofd nadert de verticale loodlijn en het paard blijft licht in de hand". Dit geldt niet alleen voor vergevorderde combinaties, maar gewoon voor elke combinatie. Inmiddels zijn we al zover dat dit prinicipe in training niet meer geldt voor sommigen en dat lijkt een beetje door te schemeren in de dressuurringen.
Het is wel zo dat het niet als een wet van meden en perzen behandeld moet worden, maar het blijft imo zo dat een paard in ieder geval in staat moet zijn om op een correcte manier zijn zelfhouding te ontwikkelen en daar hoort het 'nek als hoogste punt' volgens mij wel bij. Dat de nek (meetkundig gezien) niet altijd het hoogste punt is, hangt af van de omstandigheden, maar komt wel vaak voor om diverse redenen. Het zou alleen kwalijk zijn als het belang van de 'regel' aan het verdwijnen was.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:57

Mieke schreef:

Wat zou dan door juryleden meer gewaardeerd worden: nek en hoofd volgens het boekje en de rest niet, of iets te diep maar met swung en een juist rug- en achterhandgebruik?

Ik zie liever het laatste, maar ja, ik ben geen jury... Knipoog


Ik zie allebei liever niet! Beide voorbeelden zijn gewoon fout.

En het is helemaal niet blind staren op de 'ideale houding' maar wel het ernaar willen streven. Want als je het goed wilt doen, dan moet dat toch je doel zijn.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:03

Naar mijn mening, ontstaat de juiste hoofd-halshouding puur doordat het rug- en achterhandgebruik voor elkaar is. Een goed gevolg van dus...

Zodoende kun je niet stellen dat een paard wat zijn spronggewrichten nauwelijks buigt, zijn bekken niet kantelt en zijn rug hol houdt goed loopt omdat hij zijn nek als hoogste punt heeft. Zo'n paard loopt stekerig met weinig ruimte, ik zie daar dagelijks voorbeelden van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:48

Mieke schreef:
Wat zou dan door juryleden meer gewaardeerd worden: nek en hoofd volgens het boekje en de rest niet, of iets te diep maar met swung en een juist rug- en achterhandgebruik?

Als aan die voorwaarden voldaan is, moet het niet te moeilijk zijn om de nek als hoogste punt te hebben, dus waarom dan toch niet?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:01

Ik wil wel eens foto's zien van paarden die de nek op het hoogste punt hebben, het neusje op of iets voor de loodlijn en dan evengoed zo beroerd kunnen lopen als Mieke zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:02

Maar ja een paard met zijn hoofd steil omhoog heeft de nek ook als hoogste punt, ik denk dus niet dat je het als afzonderlijk gegeven moet hanteren.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:49

Grappig dat je hier een topic over geopend hebt, Astrid. Het was mij toevallig opgevallen bij de videobeelden van Aken. Ik zat te bedenken dat eigenlijk maar heel weinig paarden de nek als hoogste punt hebben en dat ze evengoed toch megascores kunnen rijden.
Dus zou je kunnen concluderen dat het door de internationale jury niet als erg fout wordt beschouwd.

Ik weet wel zeker dat het exterieur van je paard daar voor een heel groot deel mee te maken heeft. Een paard met een opwaartse gebouwde hals heeft hier veel minder moeite mee dan een paard dat dat niet heeft.
Dus moet je als ruiter met een minder goed gebouwd paard veel meer moeite doen om aan het 'ideaalbeeld' te voldoen.

Het is bij mij 1 van mijn grootste struikelblokken momenteel (samen met de wissels Knipoog) maar ach, hebben we wat om aan te werken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:50

happy worker, kijk eens om je heen bij wedstrijden..... allebei de versies zijn dan overal te zien en beiden dus niet goed. Maar ja, als je er het Z mee haalt..... is het dus een bevestiging dat het blijkbaar goed gaat of zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:57

Volgens mij heeft de bouw van het paard er niet zoveel mee te maken, tenzij het dier echt totaal verkeerd om in elkaar zit. Volgens mij is ieder paard in staat om met de nek als hoogste punt te lopen. Het gaat namelijk niet zozeer om het beeld, maar vooral om wat dat beeld laat ontstaan. Oftewel, de manier waarop het paard zijn lijf gebruikt en niet het 'plaatje'.
Het viel mij trouwens jaren geleden al op, het is niet iets van de laatste tijd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:18

Als ik foto's zie van Monica Theodorescu, zie ik altijd gigantisch lange paarden met een neus achter de loodlijn. Terwijl zij, als ik intervieuws met haar lees, een enorme tegenstander is van het laag rond diep rijden, omdat je dan de boel niet meer omhoog zou krijgen.... tja.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:50

Lovely schreef:
Maar ja een paard met zijn hoofd steil omhoog heeft de nek ook als hoogste punt, ik denk dus niet dat je het als afzonderlijk gegeven moet hanteren.


Ik zeg toch: nek het hoogste punt en het hoofd op of net voor de loodlijn, volgens mij krijg je die combinatie alleen bij een goed gereden paard

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:24

happy worker schreef:
Citaat:
Ik zeg toch: nek het hoogste punt en het hoofd op of net voor de loodlijn, volgens mij krijg je die combinatie alleen bij een goed gereden paard


er zijn genoeg paarden die met een 'valse knik' lopen. Hierdoor lijkt het alsof ze mooi afgebogen lopen, maar in werkelijkheid gebruiken ze hun spieren niet en knikken ze alleen hun hoofd naar beneden. Ziet er prima uit hoor, maar goed is het niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:40

Het grappige is dat hierover tussen de juryleden onderling ook regelmatig discussie is gevoerd. Ik heb ook vaak staan kijken bij de opleiding voor jury leden op Pr. St. G niveau. Waarbij ze een combinatie te beoordelen kregen en waarbij de reaultaten later werden besproken.
Tegenwoordig zijn er al heel wat juryleden die in eerste instantie letten op het beeld in zijn geheel, dwz 'is het paard los in zijn lijf en heeft het een actief ondertredend achterbeen'. Dit telt voor veel juryleden vaak net iets zwaarder dan het exact met de nek op het hoogste punt rijden. Bovendien is het voor hengsten bijna niet mogelijk om dit beeld te laten zien vanwege de dikke kap.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 13 bezoekers