brave paarden op bokt, of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:44

Prakkie is een merrie met veel pit. Ze gaat in het begin altijd wat met je rennen. Er zullen best meerdere mensen op kunnen rijden. Maar als je haar met veel druk rijdt van voren, dan gaan ze alleen maar harder rennen of achter de teugel in haar houdinkje lopen./ Wat dat betreft moet je wel wat gevoel hebben.
Op Lethal zou ik niet zomaar iemand zetten. Ten eerste was dat een hengst (hij is ondertussen gecastreerd voor de verkoop), en het is er een met kop erop. Een echte hengst, graag naar merries kijken en als ie de kans kreeg, dan ging hij er ook op af. Dus echt niet geschikt voor beginners of mensen die niet streng genoeg kunnen zijn.

Correct me if i'm wrong!! Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:12

Jerai is op zich niet echt lastig of heel erg heet ofzo. Ze is alleen flink loperig, maar eigenlijk ligt alles wat "zij" verkeerd doet met rijden altijd aan mezelf. Ik zit dan niet recht genoeg, trek mijn schouder op, of ik kijk naar beneden (vreselijke fouten ik weet het, maar daar heb ik dan ook 3 maal in de week les voor). Ik weet wel dat het eigenlijk altijd aan mij ligt als er iets misgaat. Ik ben het er ook 100% mee eens dat de één een paard moeilijk noemt terwijl een ander dat totaal niet zo ervaart. Voor mij is Jerai redelijk moeilijk te noemen. Niet zo moeilijk dat er gevaarlijke situaties ontstaan, maar wel moeilijk om haar op een nette rustige manier te laten lopen. Ik heb wel genoeg zelfkennis om te beseffen dat er een hoop andere mensen zijn die erop stappen en alles eruit krijgen wat mij niet lukt, maar er zijn ook zat mensen die het nog slechter doen dan ik. Voor mij heb ik een redelijk moeilijke pony, terwijl anderen met meer ervaring haar misschien eerder in de categorie "hobbelpaard" zouden plaatsen, maar goed, ik leer een hoop van haar.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:58

Mijn paard is geweldig, tot hij in de linkergalop moet, dan word ik zelf desparaat, dat paard wil gewoon niet in de goede galop, wat ik ook probeer, goede hulpen, op de volte, hij weigert, oké, hij is nog jong, dus ik moet geduld hebben, maar ik heb op het punt van janken gestaan hoor, geloof me (leraar die roept, geef hem eens een knal, sla hem dan, hij moet doen wat je wilt, anders steekt ie de kachel met je aan, whaa, NACHTMERRIES!)
Of 2 weken geleden, voor het eerst echt goed met galop aan de gang, bok bok bok, door zweep, nog een keer slaan, bok bok bok, en dan een moeder die lachend aan de kant staat, beetje de neiging om haar een tik mee te geven.. zucht.. en toch houd ik heeeeeel veeeeel van mijn paardje..

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 14:02

tsja...mijn paard is heel lief in de binnenbak en buiten bak en ik de wei....hij gata overal metmij naartoe als ik er maar voor loop maar als ik er op zit en ik ga een stukje rijden en hij heeft er geen zin in......dan kan ik het wel meteen opgeven, maar hij doet het wel als ik met een ander paard ben, ik heb nog een lange weg te gaan

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:06

Citaat:
bubbels schreef:
Mijn paard is braaf, op de grond, en als ik erop zit ook wel. Hij wil me er niet af hebben, maar hij heeft streken te over. Langzaam de teugels uit je handen trekken, in galop plat door de bochten racen, naar binnen vallen of juist uitwijken, ineens zijn achterbenen in de grond zetten en een jolige galopsprong naar voren maken. In mijn kont proberen te bijten bij het aansingelen, weglopen bij het opstijgen, stro uit zijn stal wegeten, trappen als je met een spray aankomt en hij wordt boos van water. Maar ik vind hem nog steeds braaf.


Ik niet, dit vind ik onopgevoed en bij onze paarden onaanvaardbaar gedrag.


Ik zeg ook niet dat hij het constant doet. Hij probeert het soms, en nee, ik pik het niet. Maar er staat een heleboel moois en goeds aan dit paard tegenover. Hij heeft karakter.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:49

Max is wel een beetje een softie, bokken kan ie als de beste, maar dat laat ie toch wel uit zn hoofd als er een zadel op ligt. (best prettig).
Hij is wel vreselijk racerig, hij wil hard-harder-hardst, soms echt hopeloos. Dan kan ie ook vreselijk sterk zijn. Maar een debilo is t niet.
Ik heb wel zat paarden gezien die dat dus wel zijn, tja, en daar heb je dan je handen vol aan. Echt gemene paarden zijn wel zeldzaam, maar dan ben je helemaal de l*l, probeer dan maar es 600 kilo de goeie kant op te krijgen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:16

Klinkt bekend. En is een paard een slecht paard als ie in je kont wil bijten tijdens het aansingelen? Het doet hem in zekere mate toch pijn. En als ie door het frisse weer 2 galopsprongetjes maakt, dan vind ik dat niet erg. Ik laat hem wel merken dat het eigenlijk niet mag, maar mijn paard heeft zo'n mooi karakter, dat ik dat niet bij wil schaven door dat soort dingen genadeloos af te straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:25

Vroeger dacht ik ook dat mijn Lois een moeilijk paard was maar toen was ik zelf nog niet zo veel gewend en had ik nog niets gezien of meegemaakt, en ik had er werkelijk mijn handen meer dan vol aan. Dus dat oordeel over je eigen paard is echt helemaal afhankelijk van je eigen referentiekader.
Lois van mij is eigenlijk een watje. Hij is wel eens een beetje ondeugend en dat is hij eigenlijk alleen als hij flink aan het werk wordt gezet }> . Maar als je hem een beetje streng aanpakt is het zo afgelopen.
Lois is wel heel gevoelig. Ik merk zelf tijdens het rijden ook wel eens dat ik moeite heb met het doseren van de hulpen. Soms ben ik te onduidelijk, te grof of zit ik niet stil genoeg en recht boven mijn paard [bijv. sb of travers op de AC lijn, pffff daar heb je ook een behoorlijke controle van je eigen lichaam voor nodig met die slingeraap van mij], dat merk ik meteen aan zijn reactie. Ik zeg dan wel altijd zachtjes ' Bloos sorry Lois Bloos '
Door dat gevoelige is hij absoluut niet geschikt voor beginners. Maar iemand die een beetje netjes en handig stuurt en soepel met de beweging meegaat kan er zonder brokken mee rond sturen. Als dat niet helemaal lekker gaat, gaat Lois steeds harder en lekker in de teugels hangen en in het ergste geval krijg je vliegles.
Wat je nooit met Lois moet doen is discussieren of vechten . Als hij heeft besloten stil te gaan staan voor iets, of iets niet te doen hoef je niet te proberen hem te overtuigen dit toch te doen en zeker niet met geweld. Gewoon rustg blijven, geen aandacht aan schenken en opnieuw beginnen en dan het probleem voor zijn.
Eigenlijk bevalt mij dat super, dat karakter. Ik moet er niet aan denken dat ik een paard zou hebben dat ik met spoor en zweep moet overtuigen bepaalde dingen voor me te doen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me ook wel eens af of, bij de paarden / ruiters die denken dat dat wel nodig is, het eigenlijk niet gewoon een rijtechnisch probleem is.
Lois is mijn toppertje

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:29

Hehe die gup van mij kan ik ook iedereen opzetten, geen probleem! Maar reken maar dat ze best weleens goed verkeerd is!!! Zoals vorige week zaterdag toen ik haar volgens de jury buiten de ring wat hoeken heb laten zien..... en bijna werd gediskwaliciceerd vanwege het wreed behandelen van mijn paard.... Yeah sure... Toedeloe, wat moet, dat moet, had geen andere keus en heb nergens spijt van! Jur is echt een karakterbok, maar ja, ik post toch alleen de positieve dingen op Bokt denk ik, die zijn het leukst om te lezen.... Mijn oorlogen met Jurrie kan ik niet zo boeiend (en netjes) verwoorden..... Lips are sealed

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 22:05

ik denk dat ailin met iedereen weg zou hobbelen wil alleen niet iedereen op haar hebben. ze is een echt meisje, schattig en lief maar als ze der zin in heeft is ze een bijdehandje en dramt lekker door. ze is tegen andere paarden ook altijd lief enzo maar haar vriendjes weet ze wel zo te manipuleren dat ze doen wat zij wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 01:21

Ik heb er van beide soorten één Haha!
Händell is een lekker vlot braaf paard waar ik een kleuter mee weg kan sturen.
Dit bedoel ik echt letterlijk de 3 jarige dochter van m´n vriendin stuurt hem de hele wei rond en hij doet geen stap verkeerd.

Ilindra is moeilijker maar eigenlijk leuker te rijden, beweegt beter en is veel leniger maar heeft een echt drakenkarakter, ze gaat regelmatig de "strijd" met me aan.

Ik verbaas me er nog regelmatig over hoe 2 paarden die zo op elkaar lijken (broer & zus) zo verschillend kwa karakter zijn terwijl ik ze beiden zelf heb opgevoed en ingereden.
Vooral in het tandem is het goed te merken, Ilindra is duidelijk de "leader" en Händell de "wheeler", ik kan ze ook niet andersom inspannen want Ilindra spant zich dan ter plekke weer uit Extreme duivel
Ook in de wei zie je dit terug Ilindra loopt voorop en Händell volgt, Ilindra drinkt eerst, rolt eerst, enz....
Händell is dus eigenlijk gewoon een watje en Ilindra een kenau Haha!

xMandyx

Berichten: 62
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 11:36

Ik heb dus wel zo'n paard waar je absoluut geen slof/hulpteugel/whatever aan kan hangen, dan gaat hij helemaal door het lint. Zonder gekke dingen is er niks aan de hand, loopt hij netjes, ontspannen in de aanleuning, ik heb ze verder dus ook niet nodig. Ik heb het ook wel eens uitgeprobeert met longeren; er een bijzet aan te doen, maar dan gaat hij heel hard achterwaarts en de lucht in.
Ik ben het er erg mee eens dat je aan een paard niet zomaar een hulpteugel moet hangen, maar een martingaal biedt voor veel mensen echt een uitkomst, want die verliezen totaal de controle over hun paard als die zijn kop zo de lucht in gooit, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:30

Denk dat ik heel wat zou missen als Baduh niet zo ondeugend zou zijn...