nek hoogste punt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:45

en dan kom ik als leek even om de hoek: Waarom is dat 'technisch gezien' dan een vereiste dat de nek het hoogste punt is? Of is dat een 'regeltje' waar verder geen gevolgen aan vast hangen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 17:23

abby schreef:
er zijn genoeg paarden die met een 'valse knik' lopen. Hierdoor lijkt het alsof ze mooi afgebogen lopen, maar in werkelijkheid gebruiken ze hun spieren niet en knikken ze alleen hun hoofd naar beneden. Ziet er prima uit hoor, maar goed is het niet!


Bij een valse knik is de nek juist niet het hoogste punt maar het deel er net achter volgens mij.

En Laura, dat vroeg ik me ook af of het niet een achterhaald iets is dat de nek het hoogste punt moet zijn als blijkt dat een paard heel goed kan lopen ook als dat niet zo is. Alhoewel ik het wel mooier vind als plaatje dan maar ik weet niet of dat komt omdat je gewend bent daar op te letten en daar je referentiekader plaatst: nek hoogste punt = goed.

Ik heb nog een keer naar de foto's gekeken en wat de 'hengstenkap' betreft, volgens mij heeft Ferro die het meeste en dat is toch degene die op deze foto's het meeste het ideaalbeeld benadert.

De foto van Jazz vind ik een beetje raar overigens, voor mijn gevoel loopt hij in 2en en is de verbinding tussen voor en achter een beetje kwijt. Ik vraag me ook al wat voor gang dit is. Het is geen stap, het is geen galop en als het draf is dan is het volgens mij een misstap. Hoezo zwartkijker Cool Haha! Ik verlang terug naar de tijd van Rembrand, toen ik ademloos, met tranen in mijn ogen en kippenvel op mijn armen naar zijn proef kon kijken. Hoewel ik ook van cocktail ook ooit zo'n proef/kur heb meegemaakt. Jammergenoeg zie je dat te weinig.

parnassia
Berichten: 830
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:37

Jippie schreef:
Bovendien is het voor hengsten bijna niet mogelijk om dit beeld te laten zien vanwege de dikke kap.


Klopt 100%, volgens mij moet je kijken naar het hoogste punt dat bereikt wordt in de halsspier... uhm, hoe leg ik dat uit... Neem de foto van Tineke Bartels met Jazz in het topic. Het 3e knotje zit evenhoog als het 1e knotje, maar de halsspier loopt omhoog bij het 1e knotje dus de nek is wel degelijk het hoogste punt hier. Bij Krack is dat niet het geval.

Denk ik tenminste..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:11

abby schreef:
er zijn genoeg paarden die met een 'valse knik' lopen. Hierdoor lijkt het alsof ze mooi afgebogen lopen, maar in werkelijkheid gebruiken ze hun spieren niet en knikken ze alleen hun hoofd naar beneden. Ziet er prima uit hoor, maar goed is het niet!


Het ziet er niet prima uit en bovendien is de nek dan juist niet het hoogste punt, maar de 3e halswervel dus wel. Bij een valse knik zie je vaak een plat stuk achter de oren tot de knik, een vloeiende lijn mist dus in dat geval.
Happy worker, ben het met je eens hoor, het is en + en. Het dragen van de hals zodanig dat de nek het hoogste punt is is een resultaat van goed werk.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: nek hoogste punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:16

astridh schreef:
hoe ziet de ideale hoofd-halshouding eruit. en heeft het ook met aanleg/bouw te maken, zie ik dingen die ik als 'rijkunstig minder gewenst' beschouw die eigenlijk het gevolg zijn van de bouw van een paard Verward


Hoe denk jij zelf over dit element, Astrid? Heb jij zelf ook de indruk dat paarden met een meer opwaarts gebouwde hals hier toch minder moeite mee hebben dan paarden die dit niet van nature hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:36

Dat de nek als hoogste punt gezien wil worden heeft te maken met de manier waarop het paard zijn hoofd en hals draagt. Het gaat erom dat die hals vloeiend en actief gedragen wordt in het geheel. De voorwaarden daarvoor liggen wel in het totale paard, de manier waarop hij van achteren naar voren over de rug, over de schouder naar de hand loopt (notendopje).
Als je paard in staat is om zich op te richten, dan zal de nek ook daadwerkelijk meetkundig gezien het hoogste punt zijn op de oren na. In mindere oprichting of wanneer je je paard voorwaarts neerwaarts instelt, dan nog is de nek het hoogste punt ookal ziet het er niet zo uit. Meetkundig gezien kan de schoft het hoogste punt van het paard zijn, maar is de nek dat rijkunstig toch ivm de manier waarop het paard zijn hals draagt. Daarom maakt de bouw niet zoveel uit, het is een relatief begrip en kan niet op zichzelf als ijkpunt dienen. Het is niet zo heel simpel om uit te leggen wat ik bedoel maar de nek is bij juiste gedragenheid van de hals het uiteinde van het geheel met daaraan het hoofd en niet het puntje van het 2e gedeelte van de hals. Uhm, beetje helder nog Verward?
Een minder gunstig gebouwd paard kan gewoon correct dragen, terwijl het er minder mooi uitziet als bij een gunstiger gebouwd paard, dat is volgens mij het verschil.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:42

Lovely schreef:
. Uhm, beetje helder nog Verward?


Nee, absoluut niet Haha!

Bovendien heb ik dit verhaal meegekregen van iemand die geacht wordt er heeeeeel veel verstand van en de nodige ervaring in te hebben.
Die vertelde mij dat het voor mij altijd moeilijker zal zijn omdat mijn paard geen opwaarts gebouwde hals heeft.
De oprichting moet bij hem dus nog meer vanuit de daling van de achterhand komen dan bij een paard dat die opwaartse hals al wel van nature heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:50

De oprichting inderdaad, de nek als hoogste punt is daar een uiting van en geen doel op zich. Oprichting is niet iets wat je alleen aan de hals ziet, maar door het hele paard. Daarom heeft het geen zin om de hals van voren op te rijden, als de oprichting niet van achteren wil komen. Jouw paard kan zich best oprichten, en als hij dat correct doet, is zijn nek ook vanzelf het hoogste punt. Er zijn paarden die van nature meer oprichting laten zien of op een duidelijkere manier, maar ook bij die paarden zit de motor van achteren en moet het ook van achteruit door het lijf komen. Een vanzelf opwaartse hals kan het 'plaatje' mooier maken, maar je loopt met zo'n paard ook het risico dat de hals wel omhoog is maar de schouder nog ergens hangt, dat is ook niet correct. Alles heeft zijn voor en nadelen.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:58

Lov, nogmaals, het is niet mijn eigen verhaal, maar het verhaal van een bekende trainer/ruiter.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:06

Lov het is al laat en misschien volg ik het niet meer zo heel goed nu Haha!, maar je hebt zojuist een nieuwe manier van halsverlengen uitgevonden!Een paard de hals laten oprichten terwijl de schouder ergens blijft hangen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:07

Nou, ik denk dat ik wel een grijsbruin vermoeden heb wat die bekende trainer/ruiter eigenlijk bedoeld heeft.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:10

Je denkt dat ik geen Nl. versta??
We gaan nu wel erg off-topic btw.
Moddie Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:15

Lov vertel, wat is je vermoeden? Wie A zegt moet ook B zeggen? Ik kan er inmiddels geen touw meer aan vastknopen???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:21

Fitzroy schreef:
Je denkt dat ik geen Nl. versta??
We gaan nu wel erg off-topic btw.
Moddie Haha!


Valt wel me hoor met dat off-topic. Kwinkslagen naar mijn moderatorschap zijn niet nodig in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:25

fabienne schreef:
Lov het is al laat en misschien volg ik het niet meer zo heel goed nu Haha!, maar je hebt zojuist een nieuwe manier van halsverlengen uitgevonden!Een paard de hals laten oprichten terwijl de schouder ergens blijft hangen Haha!


Het is inderdaad al laat. Maar wat ik bedoel zijn paarden die gelift worden in de hals via de hand, terwijl de oprichting niet van achteren komt. De schouder partij wordt niet verheven zeg maar.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: nek hoogste punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 05:52

Fitzroy schreef:
Hoe denk jij zelf over dit element, Astrid? Heb jij zelf ook de indruk dat paarden met een meer opwaarts gebouwde hals hier toch minder moeite mee hebben dan paarden die dit niet van nature hebben?


Ik denk zeker dat bouw invloed heeft op het gemak waarmee een paard dingen kan doen -verzamelen, oprichten, verlengen etc. maar ik was altijd in de veronderstelling dat je met de juiste training het paard evengoed 'daar' krijgt, het duurt misschien wat langer.

Ik zat er meer aan te denken dat de hedendaagse paarden misschien zo 'soepel' zijn en gewoon anders gebouwd dat vroeger, dat de combinatie van goed lopen en het 'verkeerde' hoofd-nekplaatje nu wel kan en vroeger niet. Dus dat vroeger dat achter de teugel en nek niet het hoogste punt een uiting was van niet goed genoeg lopen, terwijl dat nu blijkbaar niet zo hoeft te zijn. Het zal ook te maken hebben met training, door het hedendaagse laag-rond trainen zal een paard makkelijker iets ronder blijven. Je hebt dan natuurlijk ook meer controle over je paard.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:49

Gezien hun bouw denk ik niet dat alle paarden het in zich hebben om met een oprichting te kunnen lopen die vereist is voor het zware werk in de dressuur! Er wordt altijd gezegd, dat elk correct gebouwd paard een Z proef moet kunnen lopen, en dat zegt op zich al genoeg. Maar voor het nog zwaardere werk is niet alleen een correct gebouwd paard nodig, maar hebben ze ook dat extra nodig om mee te kunnen komen.
Wat betreft het plaatje met de nek als hoogste punt denk ik dat dat toch het ideaalbeeld is. Niet ieder paard voldoet hier vooralsnog aan, daarom scoren ze dan ook geen tienen Haha!............De nek iets lager is denk ik acceptabel als de rest in orde is. De richtlijnen van de FEI blijven in deze staan als het ideaalbeeld waarnaar men toch steeds moet streven!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:51

Kleine nuancering op mijn vorige bericht: ook paarden die niet 100% correct gebouwd zijn kunnen een heel end komen omdat ze het vermogen hebben om dat tekort op een of andere manier te compenseren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:19

Ondertussen zit ik hier mooi in mezelf te kletsen Haha!
Weet je wie mooi de nek als hoogste punt had? De Spaanse amazone die vandaag in Jerez je special gewonnen heeft. Al vond ik sommige anderen beter en losser door de baan gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:32

astridh"]
[quote="abby schreef:
De foto van Jazz vind ik een beetje raar overigens, voor mijn gevoel loopt hij in 2en en is de verbinding tussen voor en achter een beetje kwijt. Ik vraag me ook al wat voor gang dit is. Het is geen stap, het is geen galop en als het draf is dan is het volgens mij een misstap. Hoezo zwartkijker Cool Haha! Ik verlang terug naar de tijd van Rembrand, toen ik ademloos, met tranen in mijn ogen en kippenvel op mijn armen naar zijn proef kon kijken. Hoewel ik ook van cocktail ook ooit zo'n proef/kur heb meegemaakt. Jammergenoeg zie je dat te weinig.


jazz komt snel achter een been, en als een paard achter een been komt, dan kun je niet meer naar de hand toe rijden, waardoor hij erachter kruipt. Geld op ieder nivo, paard naar de hand toe blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:33

fabienne schreef:
Ondertussen zit ik hier mooi in mezelf te kletsen :


In principe is het niet de bedoeling dat men alsmaar op zijn eigen berichten reageert, het kan soms even duren voordat iemand anders een reactie geeft.

Terug naar het onderwerp: Beauvalais kan verschrikkelijk mooi lopen en toont zich zeer stabiel. In veel aspecten een goed voorbeeld van hoe een paard mag lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-02 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:36

Pipo schreef:
jazz komt snel achter een been, en als een paard achter een been komt, dan kun je niet meer naar de hand toe rijden, waardoor hij erachter kruipt. Geld op ieder nivo, paard naar de hand toe blijven rijden.


Dat klopt wel, maar het is bij Jazz heel erg opvallend omdat hij snel een plekje opzoekt door zijn kin naar zijn hals te trekken, toch vraag ik me af of de trainingsmethode hier ook debet aan is, zijn daar misschien nog gedachten over?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:44

Lovely"]
[quote="Pipo schreef:
jazz komt snel achter een been, en als een paard achter een been komt, dan kun je niet meer naar de hand toe rijden, waardoor hij erachter kruipt. Geld op ieder nivo, paard naar de hand toe blijven rijden.


Dat klopt wel, maar het is bij Jazz heel erg opvallend omdat hij snel een plekje opzoekt door zijn kin naar zijn hals te trekken, toch vraag ik me af of de trainingsmethode hier ook debet aan is, zijn daar misschien nog gedachten over?
[/quote]Denk dat we dan weer de discussie over Rond en Diep krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:49

maakt naar mijn mening niet uit hoe of je hem rond en diep rijdt of op de klassieke manier, als ie vlug blijft voor het been, kun je hem met je been naar de hand rijden, en dus de neus eruit rijden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:54

Liep Barbria ook niet op dezelfde manier? Ik herinner me Dat Tineke ook toen alsmaar ophoudingen omhoog zat te maken om haar nog een beetje uit de krul te houden!