jong paard komt in verzet met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxruiterxx

Berichten: 80
Geregistreerd: 17-02-07

jong paard komt in verzet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 12:01

Hoi,

Ik heb een 4 jarige merrie en ze is opzich erg braaf met rijden het enigste probleem is dat wanneer ik haar aan draaf ze heel erg in verzet komt (ze doet de oren plat in de nek, hoofd omhoog en begint een beetje te huppelen/stuiteren) dit duurt meestal een rondje, waarna ze zich weer ontspant en lekker begint te lopen. af en toe doet ze het ook nog wel eens tussendoor, maar vooral na het aandraven...aan de longeerlijn doet ze het soms ook.

Ik probeer er zelf zo weinig mogelijk aan te zitten. als ik meer doorkom, doet ze het nog erger. Nu weet ik ook niet of ik het moet negeren of afstraffen, bijv. ,met m'n stem....

B.t.w. het zadel past goed.


Heeft iemand tips????

sandradeboer

Berichten: 1087
Geregistreerd: 20-04-05

Re: jong paard komt in verzet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:51

Ik denk dat het een gebrek aan kracht achter is. Jonge paarden die aan moeten draven en achter niet sterk genoeg nog zijn, doen dit vaak met een huppeltje. Ik zou, mits er verder geen lichamelijke klachten zijn (DA), het paard met heel weinig druk voor aan laten draven. Probeer het eens met de teugels op lengte. De oren plat in de nek duiden toch duidelijk op pijn of een negatief gevoel van je paard. S6.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: jong paard komt in verzet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:09

Is ze medisch in orde (rug, benen, mond)? Je zou je DA kunnen laten kijken wanneer ze dit doet, of een filmpje maken en dat laten zien. Een filmpje is zowiezo wel handig, misschien kan je zelf iets zien wat je niet merkt als je erop zit.
Het zou idd een gebrek aan kracht kunnen zijn, zeker als ze nog maar kort onder het zadel is. Stijfheid zou ook nog kunnen.
Als ze medisch OK is, zou ik het gedrag negeren, je geeft zelf al aan dat ze erger wordt als je haar doorpakt.

gwennelien
Berichten: 38
Geregistreerd: 26-08-05

Re: jong paard komt in verzet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:21

De mijne doet het op het moment ook heel erg. Medisch in orde, zade in orde, tandjes in orde. Om gek van te worden.
Hij vertikt het gewoon om op beenhulpen te reageren en hoe meer hulpen je gaat geven hoe meer ie in verzet komt. Ik kan niet eens meer aandraven of de rem gaat er gigantisch op. Dreigen met steigeren en alles. De mijne is nu een jaartje onder het zadel en zou toch sterk genoeg moeten zijn. Ik heb ook de oplossing nog niet gevonden. Maar snap precies wat je doormaakt en het is niet grappig.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: jong paard komt in verzet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:22

EERST dierenarts inschakelen, haar medisch even doormeten en dan kun je toch weer verder zoeken. Bij verzet echt altijd eerst een da er bij halen.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: jong paard komt in verzet met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:30

Klinkt bekend, die van mij was alleen iets ouder toen hij ermee begon (5,5 jaar). Ik heb hem ook eerst helemaal na laten kijken. Gelukkig was er niks aan de hand en heb ik hem er gewoon door heen gereden. Gelukkig is het op het moment bijna helemaal over.