deel 2: galop-stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

deel 2: galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 07:08

Stap-galop gaat goed. Maar terug van galop naar stap dus niet. Het paard komt op de zit terug naar draf, maar ik heb de teugels nodig om in stap te komen.
Verder is mij geleerd dat je bij galop-draf je buitenbeen weer op de normale plaats legt, en bij galop-stap dat je je buitenbeen achter de singel laat. In beide gevallen is je buitenbeen passief aanwezig, en onderhoud je de tact met het binnenbeen.

Iemand nog tips om deze overgang nu werkelijk goed uit te voeren zonder 2 drafpassen?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:56

Van galop naar stap is een zware oefening als je die goed uit wilt voeren. Je vraagt namelijk eerst behoorlijk veel verzameling in galop omdat je anders niet in 1 keer naar stap kan. Je kunt ook alleen je paard eerst vertragen en dan zonder impuls je overgang naar stap maken, maar ik denk dat die overgang geen kwaliteit zal hebben en dat levert je alleen maar problemen op. Je kunt je paard dus beter eerst leren te verzamelen in galop door schakelwerk en als hij goed in evenwicht en met behoud van impuls een kleine volte kan galopperen bijvoorbeeld, dan vraag je een keertje de overgang door naar stap.

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 11:09

Schakelen in galop is geen probleem, ook contragalop niet. Het paard weet precies het verschil tussen de linker en de rechtergalop, de enkelvoudige wissel gaat dsu op zich ook wel, op de galop-stap overgang na. Ze gaat keurig terug naar draf, maar gaat niet naar stap, het is net of ze de zit dan negeert. Ik heb telkens 2/3 drafpassen ertussen, en dat wil ik graag eruit hebben.
Op kleine voltes rij ik al geregeld, omdat de bak maar 12 m breed is, is de maximale diameter van de volte dus 12 meter. Dit kan ik evt. wel verkleinen naar een meter of 8, maar als ik dat doe ben ik de impuls ook kwijt. De overgang naar stap is dan makkelijker, maar niet de bedoeling. Ze valt er dan als het ware in. En dat wil ik eigenlijk ook niet.
Misschien is het wel gewoon veel oefenen, maar ik heb het idee dat het paard de zithulp negeert, omdat ik m'n handen duidelijk nodig heb om haar zeg maar door te trekken naar stap.
De overgang draf-halt geeft niet zulke problemen, dat doet het paard gewoon braaf.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:19

germie schreef:
Dit kan ik evt. wel verkleinen naar een meter of 8, maar als ik dat doe ben ik de impuls ook kwijt.


Je geeft nu zelf al aan waar het probleem zit niet?

zorg ervoor dat je ook dan impuls houd!!

Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:43

Dit betekent gewoon dat je je paard niet genoeg kunt doorverzamelen. Je moet je paard zover kunnen doorverzamelen in galop dat je bijna op de plaats moet kunnen galopperen en je hand voor moet kunnen houden.
Ik denk dat het probleem hem zit in dat je wel je galop kan kleiner maken maar dat je dan nog hand nodig hebt omdat hij er anders uit valt.

Hij moet zo sterk zijn dat je simpel naar voren en terug kan zonder hand en op een lichte beenhulp, als je terugschakelt moet je zonder hand kunnen galopperen, zodat als je dan je hand sluit hij daarom gaat stappen.

Er kan bijna niks misgaan als je je juiste voorwaarden voor elkaar hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:53

Als je met je zit niet meer doorkomt, dan betekent dat volgens mij niet alleen dat je paard je been negeert, maar ook nog dat hij zich aan je zit ontrekt, dit noemt men ook wel eens 'rug wegdrukken'. In het kort betekent het dat je paard niet in staat is te doen wat je van hem verlangt, hij probeert het wel, maar hij kan niet beter. Dit is voor jou het signaal om eerst te zorgen dat je hem goed voorbereid, zodat hij deze oefening straks wel uit kan voeren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:08

germie schreef:
Dit kan ik evt. wel verkleinen naar een meter of 8, maar als ik dat doe ben ik de impuls ook kwijt.

het verkleinen moet niet ten koste gaan van impuls, eigenlijk het tegendeel.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:37

Waarom al galop-stap? dit is een Z oefening.
Je gaat de gewone basis voorbij.
Laat je paard eens lekker swingend terug komen naar draf, daar heb je veel meer aan.
Nu krijg je hoogsten een paard dat op de voorhand valt, misschien dan wel in stap komt, maar zo hoort de oefening ook niet.

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 14:28

galop-draf gaat dus wel, hoef er alleen maar aan te denken, maar terug naar de stap dus niet, dan moet ik zeg maar aan de teugels gaan trekken.
Dus ik wil galop-stap verbeteren. En dan niet door te trekken, maar op de juiste manier, dus op de zit e.d. met behoud van impuls.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:16

als je impuls wilt behouden is trekken aan je teugels niet wat je moet doen. daar straf je als het ware impuls mee af. het klinkt misschien flauw maar zoals ik het lees is het paard niet toe aan dit soort (zwaardere) oefeningen.

Amor Vincit Omnia

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:18

altijd van achter naar voren blijven werken, iemand die zulke oefeningen doet weet toch vast wel??

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:29

ja suzanne f heeft wel gelijk , goed door kunnuh verzamelen (op je zit wakend been) op houdingen buiten teugel , maar mocht je pony naar een draf overgaan dan moet je vanuit de galop en als je er dan uit gaat je wilt naar stap ga dan eerst als hij toch naar draf gaat die draf rustiger maken duz dat je op het laatst naar een rustig(verzamelt) draf kan en dan steeds iets meer vragen en op het laatst stap je meschien wel van uit de galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:00

Germie, als je alle reacties gelezen hebt, dan weet je voorlopig even genoeg denk ik. Eerst werken aan je paard zodat die deze oefeningen aankan, dat lijkt een langere weg, maar dat is het niet.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:44

is de langste weg uiteindelijk niet de kortste?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:49

Klopt Nimber, de langste weg is uiteindelijk het kortst.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:32

Trucjes rijden is makkelijk maar een paard een goede opleiding geven is een heel stuk moeilijker!
Wat wil je nou eigenlijk? DAt ie zomaar patsboem in stap gaat, en dus in jouw geval wsch op de voorhand? Trucjes zijn dat!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 22:42

Jamy probeert dat altijd al vanzelf van galop gelijk naar stap omdat ze dan 'moe' is. Maar weet je instructrice of instructeur (als je die hebt) niet hoe je dit het beste kunt doen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 8 bezoekers