discussie over systeem bij springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:37

In theorie zijn we het wel eens denk ik, de theorie uitvoeren, dat is soms lasitger dan het lijkt. Vooral als je bv via het "ik rij terug systeem" hebt leren paardrijden (ik dus) Om de oude gewoonten laten gaan kost veel moeite. En er is constante dreiging dat je terugvalt in die oude gewoontes.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 10:44

Romkabouter schreef:
In theorie zijn we het wel eens denk ik, de theorie uitvoeren, dat is soms lasitger dan het lijkt. Vooral als je bv via het "ik rij terug systeem" hebt leren paardrijden (ik dus) Om de oude gewoonten laten gaan kost veel moeite. En er is constante dreiging dat je terugvalt in die oude gewoontes.


Heel herkenbaar! Met name het losgooien voor de sprong kan ik maar niet afleren. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:48

nuo vroeger bij de pony's kwam er niet zo extreem veel rijkunst bij kijken, zelf vond ik natuurlijk vanwel maar bij de paarden merkte ik pas hoe 'makkelijk' al die pony's waren. ik heb met 7 pony's gesprongen varierend van groen tot ZZ en vond dat ik al heel wat kon rijden. nou nou wat heb ik bij de paarden veel af moeten leren!!

nu gaat het gelukkig ook fijn met de paarden maar heb veel moeten leren en veranderen.

mijn manier van rijden verschilt niet zo heel erg veel per paard. tijdens het springen is bij mij het paard de grote denker. ik zorg ervoor dat hij een mooi en netjes basistempo heeft en tijdens het naar de sprong toe rijden laat ik het paard zelf de laatste 2 meter 'bedenken' hoe hij dat in gaat vullen. natuurlijk niet helemaal met eigen initiatief want ik heb er natuurlijk wel een wakend been en volgzame hand aan.
voor mij werkt dit principe erg fijn omdat ik zelf niet groot ben. wat heb ik als klein meisje in te brengen op een paard van 172? als hij gaat dan gaat ie toch. en door hem/haar zelf mee te laten denken zijn ze in het parcours fijner te rijden.

ik vind het moeilijk uit te leggen ik hoop dat jullie het begrijpen.

x yvon

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 19:43

Lijkt me hetzelfde als mijn manier van rijden, met dezelfde motivatie!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 08:05

Ik zie dat veel mensen uberhaupt niet tellen o.i.d. Het paard redt zich wel denkt men. Terwijl ik dus nu leer dat ik wel het aantal galoppassen kan/moet beinvloeden. Vanaf 6 galopsprongen hoef ik niet meer te tellen, maar bij minder dus wel. Want zegt m'n instructeur, dan weet je of je door moet rijden of terug moet nemen tussen 2 hindernissen.
Verder moet ik het paard wel zelf laten kijken en de afzet laten bepalen, maar ik moet dus voor de sprong helpen zodat het paard op het juiste moment afzet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 08:46

Reddy,

die discussie vind ik nou juist leuk. Ik denk dat je wel degelijk met ieder paard hetzelfde systeem kunt hanteren, alleen moet je het aanpassen als het nodig is. Maar de 2 systemen die ik aan het begin schetste sluiten elkaar redelijk uit. Overigens vind ik dat het B hier ook al aardig technisch gebouwd wordt. Zaterdag zat er een lijntje in:
moeilijke steilsprong zonder grondlijn, korte wending naar rechts van bijna 270 graden om een andere sprong heen naar een zeer kijkerige oxer, na 3 galop sprongen haakse wending links en dan op 3 galopsprongen dubbel steil - oxer (ook weer heel kijkerig). En alles een dikke meter hoog.

Germie, jouw laatste opmerking snap ik niet.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 08:55

Beejte lastig uit te leggen, maar ik moet dus in feite het paard vrijlaten, en meegaan zodra het paard afzet, maar toch moet ik proberen door zodanig te rijden dat de afzet op het juiste moment plaatstvindt. Dus helemaal vrij is het paard niet.

De B is hier ook al redelijk technisch hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:13

natuurlijk tel ik ook de passen tussen de hindernissen en kijk ik of een dubbel op 7 of 7.20 meter staat. n ik weet zeker dat lielle dat ook doet.

x yvon

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 13:35

vonneke schreef:
natuurlijk tel ik ook de passen tussen de hindernissen en kijk ik of een dubbel op 7 of 7.20 meter staat. n ik weet zeker dat lielle dat ook doet.

x yvon


Klopt als een bus. Lijkt me niet meer dan logisch als je parcours verkent. Hoe is het met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 18:18

maar oojk zonder te meten kan ik wel inschatten wat mijn paard doet in die dubbel. bij een 3 sprong word het wat moeilijker. om het te schatten.

M_erell

Berichten: 1010
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:29

ik heb dat probleem ook altijd maar ik kan mijn vpony niet goed terugkrijgen in tempo omdat ze er gewoon doorheen loopt.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: discussie over systeem bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:44

Kan beter een nieuw topic maken deze is een beetje oud :P

M_erell

Berichten: 1010
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Groningen

Re: discussie over systeem bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:46

oja zie het nu pas :P
maar zijn hier niet al meerdere topics over?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: discussie over systeem bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:35

Dit topic is antiek :D. Ik zet een slotje.