steigeren bij buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeG

steigeren bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:19

Hallo,

ik heb sinds 3 maanden een nieuw paard en als ik met hem buitenrijd draait hij zich op een gegeven moment gewoon om en wil naar huis lopen. Als ik hem dan tegenhoud steigert hij. Het is niet te voorspellen wanneer hij dit doet, hij is (of voelt) volledig ontspannen en draait zich dan ineens om. Nu lees ik overal dat een paard niet kan steigeren als hij loopt, maarja ik moet hem wel stoppen ander loopt hij naar huis......
In de groep doet hij dit ook wel, maar als een ander paard dan doorloopt gaat hij er wel weer achteraan.

Ik blijf hem nu net zolang terugdraaien tot hij doorloopt (ik doe hierbij verder zo min mogelijk anders wordt hij steeds drukker), maar ondanks dat ik dan 'win', doet hij het toch elke keer weer.
Ik weet niet zeker of hij me nu uitprobeert of dat hij het echt eng vindt alleen, hij voelt niet erg gespannen.
Ik durf hem in ieder geval niet hard te slaan, want dan ben ik bang dat hij nog hoger steigert of dat hij er vandoor gaat.

Ik weet zeker dat het niet aan het bit of het zadel ligt, want in de bak met dressuur steigert hij ook niet.

Wie heeft er tips? Met name wil ik graag weten hoe je je paard kunt beletten te steigeren.

Groeten

Alison__

Re: steigeren bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:05

probeer het een keertje als je samen met iemand naar buiten gaat of hij het dan ook nog doet? ik heb t ook gehad met een paard wat totaal niet gescheiden kon lopen van degene die naasst hem stond, ook ben ik hier nog niet achter wat precies de oorzaak was. maar misschien voelt hij zich niet veilig in die directe omgeving. misschien heeft hij bij zijn vorige eigenaresse wel wat mee gemaakt, ik lees zoiezo eventjes mee

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:06

Toen wij ons paard net hadden ded ze dat ook: omdraaien. Gelukkig niet gaan steigeren. Volgens mij is het probleem dat ze (nog) niet genoeg vertrouwen heeft in jou. Dat moet ze ook leren. Dan is alleen naar buiten erg eng voor een paard. Wij hebben dat opgelost door met anderen te gaan rijden. Niet meer alleen. Met een ander of in een groep geen probleem. Sinds kort kunnen we nu ook alleen. Mijn dochter ging op paard en ik op de fiets mee. Ging prima! toen ben ik een paar dagen later helemaal alleen gegaan. Niet zo grote ronde, maar toch. Ze heeft nu na anderhalf jaar genoeg vertrouwen in ons gekregen. Ze liep zelfs door allerlei modderplassen. Misschien kun je een tijdje met anderen meerijden, zodat je paard er aan went om naar buiten te gaan.

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:19

Ik ken het, de eiegenaresse van mijn verzorgpaard heeft het laatst ook gehad vlakbij een drukke weg, ze is gevallen. Maar Hazoliet bleef op een gegeven moment stilstaan.

Ik denk dat het vetrouwen idd eerst versterkt moet worden, daarna kun je met een groep gaan. Dat er een aantal voor je rijden, maar ook wat achter je zodat hij in de gaten heeft dat hij in principe geen kant op kan.

GeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:39

Bedankt voor de reacties. Ik ga regelmatig met een groep naar buiten en dan doet hij het ook. Hij loopt graag voorop, maar als er dan iets is (vaak iets wat ik niet zie, want trekkers enzo is geen probleem) wil hij niet meer. In een groep kun je dan achter de rest aangaan en dan is het weer prima. Hij doet het dan ook minder vaak en minder heftig.

Ik moet zeggen dat ik ook wel het gevoel heb dat hij vertrouwen in me moet krijgen. Daarom wil ik hem ook niet al te hard aanpakken, want daar wordt het vertrouwen niet beter van.

Maar dat neemt niet weg dat ik niet goed weet hoe ik moet reageren, want ik voorkom graag het steigeren. Het is gevaarlijk en eng!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:48

mijn paard deed, en doet het soms nog. ik zou wel aanhouden. als zij steigert ga je niet naar huis. dus hou je net zo lang aan tot ze het niet doet. desnoods achterwaards. dat deed ik vaak, gign ze steigeren. achterwaards zetten in de richting waar je naar toe wilt. en dat net zo lang tot ze weer voorwaards wil. als ze dan weer steigert, weer achterwaards. op een goed moment hebben ze wel door dat je toch wel de richting in gaat waar jij heen wil, hoe je ook maar rijd. voorwaards of achterwaards

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:59

Ik vind het achterwaarts wel gevaarlijk. Druk op allebeide teugels en dan gaan ze makkelijker steigeren. Ik had dit probleem met mijn paard in het begin ook. Ballen, want ik wilde een eigen paard m.n. om buiten te rijden. De oplossing dat ik vond was ten eerste, doe altijd een martigaal aan, goed afgesteld. Ze komen moeilijker omhoog met zo’n ding (nog steeds ga ik niet zonder naar buiten). Ten tweede, als ze stoppen vraag je paard goed stelling en loop steeds voltes. Als ze de ene kant niet op wil, prima, doe de volte de andere kant op. Zoek steeds een volte, kleine werken het best. Door gaan met voltes, voltes, en 8tjes tot dat de hoofd naar beneden komt. Desnoods in de draf, maar beter in de stap. Als ze de voltes en de 8tjes zat is, laat haar weer de richting gaan wat JIJ wil (dus meestaal weg van huis). Als ze weer weerstand bied, begin opnieuw met de voltes en 8tjes. Je moet dit echt doen met zo’n houding van ‘nou, dit vind ik net zo leuk als naar voeren’. Je bent niet boos, niet emotioneel. Het is een logische gevolg van het omdraaien dat je paard doet.

Zij staakt of draait om, dan gaan we voltes en 8tjes doen . … Leuk. Op een gegeven moment is ze wel blij om naar voeren te lopen.

Maar nogmaals, voorzichtig met achteruit. Dan komt de achterhand goed onder en dan kan ze pas goed omhoog! Als je een martingaal aan heb, een goed stelling, kan ze niet omhoog. (dus met de voltes overdrijvende stelling vragen).

Succes!

GeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:20

Dankje Michelle 99. Ik had ook al bedacht dat ik in ieder geval moet zorgen dat hij blijft lopen. En dan met een boog terug de goede kant op in plaats van echt scherp omtrekken. Het enige probleem met jou voorstel is dat je dan wel ergens moet staan waar je de ruimte hebt om dat te doen Haha! . Meestal is het namelijk in een berm ofzo.

Ik moet trouwens zeggen dat achterwaarts me 1 keer wel goed gelukt is, maar toen vond hin het ook duidelijk eng om over een randje klinkers in het asfalt te stappen.

Met een martingaal hou je toch het hoofd omlaag? Kunnen ze dan niet nog steeds steigeren, ik voel namelijk geen druk op de teugels als hij steigert.....

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:20

Hoe oud is het paard en ga je met meerdere of in je eentje..?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:39

Over de martingaal, ik zal nooit zeggen dat ze niet kunnen steigeren daarmee, maar het is i.e.g. moeilijker. En als je goed stelling heb met een martingaal, zou ik (bijna) durven zeggen dat ze niet omhoog kunnen. Als je geen druk aan de teugel voel, dan ben je ook waarschijnlijk niet op dat moment in staat om bij te stuuren. Of zie ik dat verkeerd. Zo'n moeilijke moment te paard gaat ook vrij snel. Als je in de probleem raak buiten met je paard het is zaak om de tijd in 'slow motion' te zetten. En jij zelf de regie over elke ogenblik. Daar wordt je paard rustig van. Over dat achterwaarts, je moet natuurlijk kijken wat werkt voor jezelf en je paard. Ik vind naar voren lopen wat rustiger. En voor de voltes heb ik niet zo veel ruimte nodig. Met mijn paard liepen we tussen en dijk en een fietspad. achterwards ging hij de dijk af en was het niet makkelijk om hem bij te sturen.

Als een paard in een lijn zit met zijn hoofd, hals, lijf en achterhand, heeft hij ook de meeste kracht. Dan is het voor de ruiter moeilijker hun eigen wil 'op te leggen' (dat is het toch op zo'n moment). Als je de verbinding tussen de voorhand en de achterhand doorbreek (door stelling te vragen), kan het paard nooit veel power inzetten, dus ben jij meest veilig.

Toen ik deze probleem haad heb ik veel aan het boek 'Het Paniekvrije Paard' door Rick Plicano. Daar staan allerlei tips voor zo'n situatie voorkomen (of doorkomen). Zeker op de weg en zo.

GeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:24

Michelle 99; ik snap het toch nog niet helemaal. Ik zei dat ik geen druk op de teugels voel als hij steigert, daarmee wil ik aangeven dat ik niet het gevoel heb dat hij zijn hoofd omhoog gooit. Terwijl een martingaal volgens mij daarvoor is, toch? Of is dat alleen mijn gevoel en moet hij wel zijn hoofd omhoog doen om te steigeren?
Ik heb dan inderdaad niets te zeggen, maarja als hij steigert moet ik toch eerst wachten tot hij op de grond staat voordat ik weer wat kan........ Ik geef ook bewust niet te veel druk als hij steigert omdat hij dan volgens mij alleen maar hoger gaat.

Ik ga van het weekend met andere paarden mee en als hij het dan weer doet zal ik hem strenger aanpakken. Met andere paarden erbij weet ik in ieder geval dat hij er niet vandoor gaat.

Trouwens, mijn paard is 9. Aan zijn ervaring ligt het niet (ik heb hem ook uitgezocht op verkeersmakheid). Dan ligt het eerder aan zijn vertrouwen in mij.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:27

De jonge merrie die ik rijd deed dat ook een tijdje, we zijn gewoon doorgegaan met buitenrijden. Juist heel vaak stukjes doen! Belonen als het goed gaat, niet te ver doorgaan. Bij mijn vp leek het erop dat ze me moest leren vertrouwen en dat ze aan t etteren was, maar nu heeft ze het weer door Haha!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:38

Mijn pony begon dat buiten ook te doen, vooral als ik stil moest staan om over te steken, dan liep ze eerst een stukje achteruit en als ik haar dan naar voren dreef kwam ze dus omhoog (achteruit laten lopen lijkt me dus geen heel goed idee). Ik had haar toen wel al een jaar dus we waren aardig aan elkaar gewend.
Ze bleef het doen en het werd gevaarlijk, ik hoorde van iemand anders die uiteindelijk zijn paard een tik tegen zijn hoofd heeft gegeven en die heeft het niet meer gesteigerd. Nu ben ik daar nogal tegen maar heb het toch een keer geprobeerd, niet eens hard maar ze schork behoorlijk en heeft toen niet meer gesteigerd...

Ik merkte trouwens ook perongeluk dat ik haar kon laten steigeren door na het achterwaarts gaan weer voorwaarts te drijven terwijl ik mijn benen te veel naar achter houd. Dat doe ik ook dus niet meer.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:21

Hoi GeG, meestaal als ze steigeren, komt de hoofd ook omhoog (het zit vast aan de hals, die meestaal vlak voor of boven je neus komt als je paard op zijn achterbenen staat! Lachen

I.e.g. sucess.
P.S. die van mij was ook 9 toen ik hem kocht. Koel, maar als hij dacht dat hij naar huis kon draaien, probeerde hij dat.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:24

Vertrouwen is volgens mij in jouw geval inderdaad een goed uitgangspunt. Wanneer je op je paard zit ben je minder "leider" dan wanneer je naast je paard loopt.

Ik heb een aantal jaren geleden (bedenk me net dat dat al bijna 10 is hahahahaha) een pony gehad die werkelijk alles uit de kast haalde om niet te luisteren buiten.

Het vertrouwen van haar in mij was er overduidelijk niet. Ik heb er toen voor gekozen met haar te gaan wandelen. Daarbij was ik voor haar de "leider". (pony was toen bijna 2.5 jaar) Ik liep overal met haar naartoe en uiteindelijk ging ze steeds meer vertrouwen krijgen in mij en liep als een "hondje" achter mij aan.

Toen ik uiteindelijk onder het zadel met haar bezig was vond ze het in het begin vreemd dat ik niet meer naast haar liep, maar doordat ik dezelfde stemhulpen gebruikte als tijdens het wandelen met haar "leide" ik haar als het ware nog steeds.

Dit heeft haar destijds goed geholpen, en als je vanuit vertrouwen wilt werken kan dit een eventuele optie zijn. (mits je naast je paard wilt lopen)

Ik ga het binnenkort weer doen in ieder geval met mijn paardje wat ik nu heb (nog niet zadelmak overigens). Puur en alleen om haar vertrouwen te geven in mijn "leiderschap". Ik hoop natuurlijk dat dit net als bij mijn pony destijds, een zelfde positieve uitwerking gaat hebben.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:54

precies dat heb ik ook met mijn vp
Ik had ook een topic gemaakt erover
maar hier staan veel betere tips in Knipoog
Dus ik volg deze nog ff

GeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 16:36

Hallo allemaal, ik ben een week onder zeil geweet met de griep. Dit weekend ga ik weer rijden, dus dan hou ik julie op de hoogte van mijn vorderingen.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:05

Ik denk dat op het moment dat hij zich omdraait, je hem wel terug moet draaien maar ook voorwaarts houden, zodat hij niet de kans heeft om te steigeren. En zou hij steigeren, dan moet je hem een tik tussen z'n oren geven!

GeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:03

Ik ben afgelopen weekend wezen rijden (met zijn paardevriendje van de stal), ik stond helemaal op scherp om te zorgen dat hij in ieder geval doorliep en niet stil ging staan. Maar hij heeft zich prima gedragen en heeft zich niet omgedraaid of gesteigerd. Dit weekend ga ik weer met een ander paard (dat hij niet kent) en daarna ga ik weer een keer alleen..........

Ik heb hem overigens wel in een andere box neergezet omdat ik dan vaker bij hem langs kom en wat vaker een aai over zijn bol geef. Misschien dat dat goed is voor de band en het vertrouwen (ik heb hem nog maar een paar maanden).

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:08

Dit heeft die van mij ook, en dan vooral als ze alleen met mij op pad moet. Het gaat meestal wel goed als er iemand anders mee rijdt, maar dan nog lolopt die van mij niet voorop.
Ik kan je dus niet helpen... Wel helpt het bij mij als ik veel in draf zit. Heb het idee dat ze dan minder de kans krijgt om erover na te denken ofzo. In stap is ze al snel onrustig.