Hallo,
ik heb sinds 3 maanden een nieuw paard en als ik met hem buitenrijd draait hij zich op een gegeven moment gewoon om en wil naar huis lopen. Als ik hem dan tegenhoud steigert hij. Het is niet te voorspellen wanneer hij dit doet, hij is (of voelt) volledig ontspannen en draait zich dan ineens om. Nu lees ik overal dat een paard niet kan steigeren als hij loopt, maarja ik moet hem wel stoppen ander loopt hij naar huis......
In de groep doet hij dit ook wel, maar als een ander paard dan doorloopt gaat hij er wel weer achteraan.
Ik blijf hem nu net zolang terugdraaien tot hij doorloopt (ik doe hierbij verder zo min mogelijk anders wordt hij steeds drukker), maar ondanks dat ik dan 'win', doet hij het toch elke keer weer.
Ik weet niet zeker of hij me nu uitprobeert of dat hij het echt eng vindt alleen, hij voelt niet erg gespannen.
Ik durf hem in ieder geval niet hard te slaan, want dan ben ik bang dat hij nog hoger steigert of dat hij er vandoor gaat.
Ik weet zeker dat het niet aan het bit of het zadel ligt, want in de bak met dressuur steigert hij ook niet.
Wie heeft er tips? Met name wil ik graag weten hoe je je paard kunt beletten te steigeren.
Groeten