verzet geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

verzet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 13:57

Mijn pony is Z2 dressuur geweest en doet alle oefeningen heel goed en gemakkelijk alleen hebben we nog 1 probleem hij kan namelijk verzet geve nof tegen de hand komen (hoe jullie dat ook noemen) bv : hij loopt heel mooi aan de teugel en dan moet je ene volte rijden en je doet iets met je hand dan doet hij zijn hoofd omhoog niet zo hee lerg maar je ziet het toch en wat traar is is dat het niet bij alle figuren of oefeningen is het is maar soms.Waar het wel altijd is en heel erg is bij het halsstrekken ik laat mijn teugels langer en hij doet zijn hoofd naar omlaag en als ik dan mijn teugels terug wil opnemen geeft hij heel veel verzet en moet ik echt de hele wending zitten te "wringen" Knipoog om hem terug rond te krijgen.We hebben al heel veel geprobeert en het gaat steeds beter maar het gaat er niet helemaal uit en het halsstrekken wordt eigenlijk niet beter Verward !!
Wie heeft dit ook meegemaakt en kan mij helpen of een paar goede oefeningen zeggen,of ligt het misschien aant het bit of aan zijn rug ofzo???

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:35

Ik zal lessen gaan volgen. Want dit ligt aan jou meer, dan aan het paard. Met name als hij hoger is gewend.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 15:36

Dacht ik ook al dat het aan mijn ligt maar ik volg al privélessen hoor maar daar lukt het steeds beter en beter mee maar nog niet helemaal goed!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:38

Dan zal ik nog ff geduld hebben. Het paard moet misschien aan de 'nieuwe' (type) hulpen wennen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 11:54

Juist vanuit het halsstrekken is het moeilijk om weer teugels op maat te nemen. Het paard is net blij dat hij de ruimte krijgt, en dan voorl in een proef moet je veel te snel weer terug in de houding. Dat vind het paard gewoon niet leuk (mijn pony in elk geval ook niet) Wat bij mij hielp is tussendoor veel vaker kort te laten halsstrekken. Soms helemaal, soms maar een stukje en dan net als in een proef maar een diagonaal of lange zijde, volte etc. Als je het vaker tussendoor doet beloon je hem voor het harde werken en tegelijk is hij er beter aan gewend dat het maar kleine stukjes zijn en hij straks weer ingnomen wordt. Als hij dan ontspannen blijft heb je al gewonnen!
Ik ben geen wedstrijdruiter, maar met mijn "simpele" paarden psychologie heb ik dit wel ontdekt bij mijn pony die het liefst de hele tijd aan het "halsstrekken" is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:19

Je pony is niet voldoende nageeflijk en misschien ben je zelf ook wat onrustig in je hand.
De tip van Joyce is een goede. Oefen gewoon met halsstrekken tijdens het rijden, in stap, draf en galop. Het prettigst is het om op een volte te beginnen. Neem de teugels weer rustig op maat en neem daar ook de tijd voor. Je pony moet jou hand blijven volgen, dat is immers het doel van halsstrekken!
Succes er mee!