gezocht:ruiters met lichamelijke beperking zoals verlamming.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique

gezocht:ruiters met lichamelijke beperking zoals verlamming.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:37

hoi,

ik weet niet of het hier goed staat anders verplaats het maar.

maar ik ben dus op zoek na ruiters die lichamelijk gehandicapt zijn,
mijn dochter is 5 en is gedeeltelijk verlamt aan haar benen,maargoed ze rijd wel gewoon paard,
nu hobbelt ze nog gewoon wat..maar hoe moet dat ik de toekomst?
nu zoek ik ruiters/ouders die dit ook hebben,hoe rijden jullie paard?wat moet bij jullie anders aangeleerd worden?en hoe zelfstandig ben jij met je paard?
graag zou ik hier wat ervaringen over uitwisselen ,

groetjes angelique

Rebecje_007

Re: gezocht:ruiters met lichamelijke beperking zoals verlamming.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:35

ik denk dat een natuurlijke manier voor haar wel mooi is. minder risico en denk dat zij er ook gevoeliger voor is. succes

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:37

Ik ben dan niet verlamd, maar ik ben aan mijn linkse oog blind, door een ongeluk. Dat is ook wennen hoor, met diepte enzo.

Rebecje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:40

lijkt me inderdaad niet makkelijk..vooral in verkeer. succes ermee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:40

Je moet dan een paard aan je stem laten wennen, zodat je zelf niet teveel met je benen hoeft te doen.Ik heb fybromialgie en heb een tijdje terug een pittige les gehad,mijn benen hadden op een gegeven moment geen kracht meer. En mijn paard voelt dat en die valt dan terug,ik ben dus nu bezig hem op mijn stem te laten reageren.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:41

ja idd.....veel sterkte

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:43

marleen_usar schreef:
Je moet dan een paard aan je stem laten wennen, zodat je zelf niet teveel met je benen hoeft te doen.Ik heb fybromialgie en heb een tijdje terug een pittige les gehad,mijn benen hadden op een gegeven moment geen kracht meer. En mijn paard voelt dat en die valt dan terug,ik ben dus nu bezig hem op mijn stem te laten reageren.

ja dat bedoel ik.....mijn dochter heeft ook verminderde gevoels en spierfuncties in het onder lichaam..ik had zelf ook al het idee om met stem hulpen te gaan werken..natuurlijk is ze nu jong en moet je dr lekker laten gaan,maar ik ben idd meer voor stemhulpen dat zweephulpen (zowiezo bij kinderen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:11

Ik werd door iemand op dit topic gewezen...

Ik ben nu 25 jaar en rijd inmiddels bijna 11 jaar paard. Heb een lichte vorm van spasme, mijn coördinatie vermogen is minder, maar wel sterk verbeterd sinds ik paardrijd en mijn evenwicht is ook verbeterd. Zeker sinds ik mijn jonge pony zelf beleerd heb en er zó ontzettend vaak ben afgevallen dat iedereen zich afvroeg hoe het mogelijk was dat ik er toch steeds maar weer opstapte Bloos

Ik heb wel hulp nodig bij het opstijgen, iemand moet mijn voet in de stijgbeugel zetten en dan kan ik erop komen of als er een opstapblok in de buurt is kan het ook daarmee. Mijn pony heb ik vanaf het begin geleerd dat hij met opstappen stil moet blijven staan totdat ik zit. Nu wil hij nog wel eens weglopen als ik zit maar nog niet mijn andere voet in de beugel heb. Dan zet ik hem (of althans probeer dat, want het lukt niet altijd) meteen terug waar hij stond. Als dat niet lukt, stap ik af en doe het opnieuw. Zo blijft hij gehoorzaam, want ik vind het gevaarlijk als hij wegloopt tijdens het opstijgen. Dan heb ik de kracht niet om erop te komen en hij kan op dat moment doen wat hij wil (rennen bijvb...)

Mijn pony is wel een gevoelig typje wat betreft hulpen geven, maar niet té sensibel. Ik hoef iets niet 3x te vragen voor hij reageert, maar als ik uit balans raak door iets onverwachts, of ik raak mijn beugel kwijt dan gaat hij 9 van de 10x langzamer of zelfs stappen als ik "hooo maar" zeg.

Ik ben wel heel zelfstandig verder met mijn pony hoor, door heel veel te proberen en vallen en opstaan lukt het mij nu om hem redelijk rond te sturen.

Doordat ik paardrijd hoef ik niet meer 2x per week naar fysiotherapie, omdat door het rijden mijn spieren en coördinatievermogen al meer geprikkeld worden dan tijdens de fysiotherapie het geval was.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:08

En Ineke kan ook heel goed op paarden rijden niet niet gewend zijn aan mensen met een beperking. Zo heeft ze mijn fjord 3 weken in de zomervakantie verzorgt en gereden!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:54

roosje84 schreef:
En Ineke kan ook heel goed op paarden rijden niet niet gewend zijn aan mensen met een beperking. Zo heeft ze mijn fjord 3 weken in de zomervakantie verzorgt en gereden!

Yep, maar jouw Fjordje is wel braaf onder het zadel... Althans als ik niet meer van hem vroeg dan wat gehobbel Tong uitsteken Maar met braaf bedoel ik meer dat hij niet van de kook raakt als je je balans kwijt bent en daarbij dan ook nog met je benen knijpt zodat je niet van je paard valt.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:34

Ineke2 schreef:
roosje84 schreef:

Yep, maar jouw Fjordje is wel braaf onder het zadel... Althans als ik niet meer van hem vroeg dan wat gehobbel Tong uitsteken Maar met braaf bedoel ik meer dat hij niet van de kook raakt als je je balans kwijt bent en daarbij dan ook nog met je benen knijpt zodat je niet van je paard valt.

Toevallig heeft ie wel B fjordsport hoor dat is toch wel meer dan wat gehobbel!

Maar in noordwijk hebben ze voor mensen met een beperking fjorden en haffies staan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:44

roosje84 schreef:
Toevallig heeft ie wel B fjordsport hoor dat is toch wel meer dan wat gehobbel!

Sssst rustig maar Tong uitsteken
Als ik meer van hem vroeg dan belande ik in het zand Koe Bokken kan hij namelijk wel heel erg goed Clown Haha!

Maareh dit is wel erg offtopic Bloos

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:37

Ik ben nu bezig met clicker training en dat gaat erg goed, hij is dan erg op mij gericht en ik heb bijna geen hulpen meer nodig.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:51

Ik heb ook een beperking,na twee hersenschuddingen op een half jaartje met een schedelbarst en overdruk op de hersenen en een gebartsen oogkast na val van paard (ik had mijn cap op) die was gewoon helemaal mee gebarsten)
heb ik dus een slecht diepte zicht en bij duister wat moeite met schatten van afstand.
Een van mijn paarden is rechts blind (van haar twee jaar)
en ik heb het dus links.
Toch kunnen we aardig samenwerken.
Maar mijn grootsts belemmering is dat ik links een losse knieschijf heb die soms dus tegen werkt en links een zwaar arbeidsongeval heb gehad aan mijn linkerhand(heb invaliditeit voor die ^pols)
er zijn verpletterde botjes weggenomen,er zit levenslang een soort pinnetje om de overige wat vast te houden.
Heb in die hand slechts 36% kracht t o v de andere hand.
Dus ik ben beperkt ja,daarom rijd ik veel met de stem,en het is best te doen,maar op een vreemd paard voel je wel dat deze door hebben welke mijn zwakste kant is.
Nochtants heb ik verder geen grote problemen .
Dat is wel anders dan met jou dochtertje,maar ik ken een vrouw die na een ongeluk haar been tot boven de knie is kwijt geraakt.
ze rijdt reining met haar paarden en valt toch ook in de prijzen.
Dus ik denk dat je gewoon er zelf in moet geloven en zoals je doet mensen zoeken met ervaringen op dat gebied die je wat hulp kunnen bieden.
Maar ik denk dat je dochtertje wel met doorzetting er komt.
Wel een pony zoeken waar het mee klikt,dan hebben ze beiden veel voor mekaar over.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:24

ik kan je hier niet eht mee helpen, maar kijk eens op
www.stable-enable.nl Dat is de stal van een vriendin van mij.
Mette heeft een onderbeen amputatie. Is zeker anders dan bij je dochter. Maar als je rondkijkt kom je ook iemand tegen met een dwars lazie

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:53

ik ben jaren gedeeltelijk verlamd geweesd aan mijn benen, en heb een slechte rompbalans. voordat ik zelf lichamelijk slecht werd heb ik jaren les gegeven op een manege voor gehandicapten, dus van beide kanten ervaren. het belangrijkste is dat de ruiter leert zijn of haar balans te vinden in haar romp... dwz zolang ze haar buik recht boven haar paard kan blijven houden, dan zijn de benen eigenlijk overbodig. mijn benen flapperen in slechte periodes als gummiestokjes naast en tegen mijn paard. dat is voor mijn paard supervervelend, maar dat went snel genoeg. ik ben nu 38 en rijd nog steeds dagenlijks, inmiddels weet ik de oorzaak van mijn verlamming waardoor mijn verlamming aan mijn benen wel gedeeltelijk door medicijnen verbeterd is, maar ook in de periodes dat ik voledig rolstoel gebonden was reed ik dagenlijks met mijn eigen paardje over het strand. mischien is het een ide dat we samen eens kunnen kijken naar de werkelijke onmogenlijkheden van je dochter. er zijn nl altijd nog heel veel mogenlijkheden buitenom de onmogenlijkheden. groetjes en veel succes

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:44

ik heb op moment een nieuwe ruiter, zij heeft een aantal jaar terug een ongeluk gehad in het verkeer en is nu rolstoel gebonden. Ze kan alleen lopen als ze een beetje ondersteund wordt vanaf achter. Ik ben erg benieuwd hoe zij gaat ontwikkelen de komende tijd. Vandaag had ze het al erg naar haar zin, en ze zat ook mooi op de pony Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:38

Mijn vriendin heeft een spastisch onderbeen een met het geschikte paard is ze M dressuur geworden. Ze had altijd wel een riempje tussen de beugel en de singel om deze op zijn plaats te houden en om haar voet deed een elastiek zodat die makkelijker in de beugel bleef. Dus eerst elastiek om haar voet. Daarna in de beugel en onderlangs het elastiek om haar tenen heen. Nadat haar paard verongelukt is heeft ze pech gehad met de karakters van haar nieuwe paarden en nu is ze verder gegaan in de ponymensport (en succesvol).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:34

ik meld me.
ben rolstoelgebonden en kan maar 1 arm gebruiken nog.

ik heb een eigen paard. kan nog `gewoon` rijden, maar kan niet staan in de beugels ofzo. opzadelen kan ik niet zelf, bij het op mijn paard gaan ziten heb ik hulp nodig dat iemand mijn paard vast houd. meer info: profiel, en je mag ook pm sturen;)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:08

lique schreef:
hoi,

ik weet niet of het hier goed staat anders verplaats het maar.

maar ik ben dus op zoek na ruiters die lichamelijk gehandicapt zijn,
mijn dochter is 5 en is gedeeltelijk verlamt aan haar benen,maargoed ze rijd wel gewoon paard,
nu hobbelt ze nog gewoon wat..maar hoe moet dat ik de toekomst?
nu zoek ik ruiters/ouders die dit ook hebben,hoe rijden jullie paard?wat moet bij jullie anders aangeleerd worden?en hoe zelfstandig ben jij met je paard?
graag zou ik hier wat ervaringen over uitwisselen ,

groetjes angelique

Ik kan je natuurlijk rijden ook aanbevelen.
Ik denk dat natuurlijk paardrijden wel kan maar engels niet goed is.
Met natuurlijk rijden ga je mee in de bewegingen en plof je niet steeds weer terug in het zadel.
Ook word het bekken gemasseerd en is het niet slecht voor de rug.
Als je interesse hebt in natuurlijk paardrijden stuur me dan een pb dan kan ik je tips geven.

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:34

mijn zusje is halfzijdig spastish en ze zit al 5 jaar op paardrijden op een speciale manege. inmiddels hebben we samen een lieve welsh pony en daar doet ze het heel goed op we hebben Max (onze pony) dan aan de longeerlijn zodat sofia (mijn zusje) niet zelf hoeft te sturen inmiddels gaat het zo goed dat ze al kan lichtrijden en af en toe zelfs galoppeerd!!