2 x beweging op 1 dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

2 x beweging op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 13:59

Camilla is echt super snel met rijden, en raakt gewoon niet uitgeput. Zodra ik aandraaf wil ze het liefst meteen galoperen, en ze naait er dus ook redelijk vaak tussenuit. Dan springt ze aan in galop maar pak ik haar al meteen weer terug, soms zit er een dagje tussen dat ik haar dan ook echt laat gaan, maar dan moet ze wel dóórgaan.
Nu zei iemand tegen me dat ik misschien moest proberen om haar 2 x beweging te geven op 1 dag. Maar ze is wel een jonge pony, dus ik zit erg te twijfelen.
Dat kan dus gewoon 1 keer longeren ('s middags) zijn, en dan 's avonds rijden of andersom, maar volgens haar was het ook niet erg om 2 keer op een dag te rijden.
Gister heb ik het uitgeprobeert, en dan de eerste keer (rond 3 uur) heb ik 20 min. gereden, en toen 's avonds om 8 uur nog ongeveer een half uur/3 kwartier. 's avonds was ze veel fijner, ontspande beter, ik vroeg inprincipe niets van dr alleen dat ze bij me bleef, en dat ging redelijk goed. Ze is er geen een keer tussenuit genaaid, wel 2 keer geprobeert maar toen was ik er optijd bij. Maargoed, het is een jonge pony.. Wordt het dan niet te veel?
Ze krijgt al minder voer (kreeg ze best veel ivm make) dus waarschijnlijk word het daardoor wel wat minder.. Maar ik vroeg me af hoe jullie hier over dachten.
Ik wil het vandaag nog gaan proberen met zometeen even een kwartiertje te longeren zonder iets, en vanavond clubles.
Eigenlijk durf ik het dus niet zo goed omdat ze gewoon nog jong is en ongeveer 4 maanden onder het zadel. Daarom doe ik ook maar rustig aan dus zometeen eventjes longeren en vanavond rijden. Kan dat kwaad? En hoe denken jullie daar dus over?


mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:34

ik denk dat als je goed naar je paard blijft kijken dat het in principe wel zou kunnen, maar je moet er wel goed voor uitkijken dat je haar niet gaat overbelasten. hoe oud is je paard? (staat vast wel in je profiel, maar heb nog niet gekeken???)elk paard is toch weer anders natuurlijk!

alweer een jaar samen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:38

Jouw pony is toch nog hartstikke jong?
"Een rustig begin, houdt wijsheid in" is een spreekwoord dat ik persoonlijk erg waardeer.
Een pony van 3 of 4 hoort mijns inziens nog niet eens elke dag te werken, laat staan 2x per dag....

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:46

smorgens of smiddags even longeren zonder bijzet (!) dus niet laten werken maar alleen de overtollige energie eruit laten gaan, en savonds een halfuurtje rijden kan best.
staat ze in de stal of op de wei? als ze op stal staat probeer haar dan smorgens in de wei te zetten en savonds er pas weer uit, dat scheelt ook heel veel.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:49

Lijkt me geen goed plan. Je pony is erg jong en die moet je nog maar matig belasten. Bovendien los je je probleem niet op door 2 keer p.d. te gaan rijden. Haar conditie wordt alleen maar beter waardoor jij nog meer moeite krijgt met haar temperament.
Wat ik me afvraag, kan je pony de wei in met speelkameraadjes? Dat lijkt me een ideale oplossing voor haar. Zo kan ze toch onbelast een stuk energie kwijt op een paardvriendelijke manier. Verder is 4 keer per week 30 min. rijden meer dan genoeg.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:18

Zou ik niet doen, ze moet ook plezier houden in het rijden. Ik zou haar minder gaan voeren en overdag in het land zetten met andere pony's. Eventueel eerst longeren voordat je gaat rijden zodat de ergste frisheid er af is.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:37

2 keer rijden op een dag...?
Zou ik zelf niet voor kiezen, maar 2 keer beweging op een dag is niets mis mee. Hangt er wel vanaf wat je van je pony 'vraagt'.
Ik heb zelf een jong paard, dat ook pas een paar maandjes onder het zadel is. 's ochtends staat ze op de wei, in de middag gaat ze aan de hand mee naar buiten, de beentjes strekken en 's avonds wordt er of gespeeld, of getraind.
Zodra ze laat zien dat ze er geen zin in heeft of wanneer ze er genoeg van heeft, dan houd ik op.
Rijden doe ik soms een paar keer per week, maar ook soms een hele week niet. Ik denk niet dat het verkeerd is als je 2 keer op een dag iets met je pony doet, maar er is een verschil tussen je pony 'entertainen' en je pony laten werken.

ik vind het belangrijk dat mijn paardje het leuk vind, en dat ze ook WIL, als dat niet het geval is dan houd het op. Volgens mij wil jou pony wel, ik zou het gewoon een tijdje vol houden.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:41

Longeren is juist erg belastend voor jonge paarden. Dus dat zou ik zeker niet dagelijks naast het rijden doen. (of het moet een paar minuutjes zijn om zoals Piaffe zegt de ergste frisheid kwijt te raken, maar dat is ook slechts een tijdelijke oplossing)

De wei zou idd ideaal zijn. Maar als ze niet in de wei kan, kan je haar dan niet 's middags een tijdje in een paddock zetten (liefst met een andere pony) of een stuk met haar gaan wandelen e.d.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:54

Niet met zo'n jonge pony 2 keer per dag gaan rijden. Weidegang of een paddock is een must.
Verder nooit toestaan om haar maar even uit te laten razen. Dan krijg je haar op den duur zover dat je erop stapt en ze direct van gekkigheid niet weet of ze passage of piaffe moet lopen.... Een pony snapt niet waarom het de ene keer wel toegestaan wordt en de andere keer niet.
Houd daarom een vrij rustig basistempo aan en stap 10 minuten in, zij moet wachten op jou voordat ze in een hoger tempo mag.
Longeren is te belastend. Pas ook op met het uitrazen aan de longe, ze zijn het op den duur zo gewend om er maar vandoor te vliegen dat ze zichzelf over de rooie kunnen gaan lopen. Ook aan de longe, in ieder geval de eerste 5 minuten, beginnen in stap.

Maar ja, eigenlijk was je vraag of 2 keer per dag rijden te doen is.... ik denk dat je het rijtechnisch beter kan oplossen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 16:54

Als ik longeer zonder wat, dan is dat zolang mogelijk en ongeveer 10 minuutjes wat draven.
Ze komt iedere dag de gehele dag in de wei samen met Make dus uiteraard en nog een merrie met veulen. Dat is altijd al.. Minder voer krijgt ze dus al. Maargoed..
Vind t toch wel fijn dat ik dit ff gervaagt heb hier, want zo te zien is het dus NIET goed.
Vandaag heb ik dr wel heel eventjes gelongeert, niet echt lang.. 5 min ongeveer, en toen heb ik nog ongeveer een kwartier met der gewandeld met soms een stukje draf er tussen.
Maar iig, ik ga dat dus niet doen.
Ik rijd dr nu ongeveer 4 x in de week, heel soms 5 keer maar dan meestal 1 of 2 keer een rustig buitenritje. En ik doe sowieso rustig aan met rijden, tenminste dat probeer ik.. Schijnheilig

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:00

ja Jamy begint nu ookw eer meer pit te krijgen gister hoofd tussen haar benen en bok! noud at heeft ze nog nooit gedaand us minder het voer wat ze van mij krijgt maar een klein beetje.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:34

Ik geloof ook niet dat 2 keer per dag beweging geven zal helpen, zo krijgt ze dus veel meer conditie en zal ze uiteindelijk nog meer energie hebben als je een keer maar 1 keer beweging geeft!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 20:45

Idd, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Dus geen goed idee. Haha!
Dan toch maar wat proberen met het voer!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:46

Verwacht van het voer geen wonderen, zowiezo moet je haar niet tekort doen omdat een veulen best veel energie van een merrie vraagt.
Het veulen zal niets tekort komen maar je merrie teert snel in en zeker voor een driejarige is dat funest.

Je hebt waarschijnlijk gewoon een merrie met veel energie en looplust en dat houden ze ook als je ze op voer terug zet.

Het enige wat helpt is consequent blijven, ik las in de gauwigheid dt je haar meestal terugneemt maar soms laat gaan....
FOUT!
Dan roep je het dus over jezelf af, ze mogen lopen wanneer jij het zegt en nooooit uit zichzelf! Je moet haar dus heel goed voor je been maken en daarbij veel wachtoefeningen doen. Laat haar wachten en laat je been gewoon afhangen, om te controleren of ze echt wacht verbreek je af en toe ook de verbinding.
Op het moment dat je weg wil rijden moet ze netjes op je been vertrekken.

Ik heb al zo vaak op paarden gezeten waarvan men zei dat ze zooo heet waren, als je er dan op ging zitten hadden ze van zichzelf een hoog grondtempo maar waren zo gruwelijk slecht voor het been!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:31

Of gewoon eerst even los gooien voor het rijden.
Heb ook een tijdje een jong paard gereden dat dat gewoon even nodig had. Die lieten we altijd even rennen voor we erop gingen zitten. Dan ging het prima. Deed je dit niet, was ie heel snel en bokte ie en ging er van door. Dit hebben we langzaam afgebouwd en uiteindelijk konden we er gewoon zonder losgooien zo op gaan zitten (evt. klein beetje opjagen als ie niet uit zichzelf gaat rennen).
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 07:48

Ik heb geen mogelijkheid tot losgooien. Ze staa de gehele dag van 's ochtends vroeg tot laat in de middag op de wei, dus waarom zou ik losgooien.

En sjuimpje, ik zal t proberen. Waarom ik haar soms laat gaan is omdat ik me er aan erger dat ze steeds wil gaan en kwaad word en dan móet ze van mij gaan, maar wel dóór gaan..
En idd is ze helemaal niet goed op mijn been..
Ik had gister eindelijk weer les maar na een kwartiertje heb ik haar weer terug gezet ivm een singelwond. Boos! Dus hopelijk volgende week donderdag..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 07:57

Nathalie schreef:

En sjuimpje, ik zal t proberen. Waarom ik haar soms laat gaan is omdat ik me er aan erger dat ze steeds wil gaan en kwaad word en dan móet ze van mij gaan, maar wel dóór gaan..
En idd is ze helemaal niet goed op mijn been..
..


Dat had ik in het begin heel erg met Omar, maar je MOET CONSEQUENT zijn, dan gaat het echt beter! Tulijk zal ze wat 'heet' blijven, maar zolang je niet consequent bent neemt ze het ervan.
Met Omar doe ik weleens (hij vooral aan het begin van het rijden heet). Dan merk ik dat hij wil galopperen en echt loopt te drammen, dan gaan we eerst een rondje stappen, en dan mag hij, op MIJN commando galopperen. En weer terug als ik dat wil.
Dat werkte wel goed bij mij.
Succes!

:evaw:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 08:12

Oke ik zal proberen erg consequent te zijn. Normaal ben ik dat wel, maar dan ben ik het ineens zo zat..
Ik zet haar ook heel vaak stil als ze zo zit te drammen, en dan stap ik even een paar meter en draaf ik weer aan.. Maar zodra we een beetje normaal draven in een vlot tempo, dan wil ze meteen galoperen.. Als ik haar nou wat terug hou zou dat helpen? Dus dan bedoel ik met mijn zit zo langzaam mogelijk laten draven, dan weer wat harder enzo, steeds schakelen..? Dan blijft ze bezig misschien dat ze dan niet wil gaan..?
Nouja ik weet niet hoor, hihi.
Ik hoop dat mijn les voor volgende week wel door kan gaan...!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:20

Ik herken het heel erg! Maar echt wees consequent. Omar wordt van dat 'geschakel' alleen maar heel erg heet, zeker als ik weg wil laten draven speert íe ervandoor. Dus wel proberen weg te draven, maar gaat ze onder je uit, gelijk terugnemen! *en niet in dat snelle tempo blijven kooien* Probeer te ontspannen, zij zal ook ontspannen, bij het minste of geringste zal ze wel weer wegspringen, maar dan begin je weer van voor af aan.
Echt het helpt! Maar als je er 1 keer laat gaan, dan zal ze 't telkens blijven proberen. Ik vond het ook erg moeilijk,m aar ik ben er nu aardig doorheen geloof ik. En dan komen er weer andere 'problemen'. Haha! Leuk he paardrijden Knipoog

:evaw:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 08:26

Hihi ja, heeel leuk. Haha! Achja ik heb wel vaker in een dipje gezeten met dr, maar hiermee wist ik dus echt eventjes niet mee om te gaan. Schijnheilig
het gaat de laatste tijd wel beter, maar ze wil soms gewoon nog aanspringen in de galop, maar dat voel ik dan dus dan zit ze misschien 1 pasje in galop..
Als ik haar lang rijd dan gaat het redelijk, maar ik wil ook wel eens even een stukje oppakken en dan springt ze zowat elke hoek aan.. Het meest rijd ik haar toch redelijk laag, ze zoekt dan goed mijn hand op en ontspant goed, dus als ze wil aangaloperen voel ik dat ze zich aanspant en dan springt ze aan, maar binnen 2 sec heb ikh aar weer terug.

Maar ze kreeg wel erg veel voer (nl 4 kg brok per dag) dus dat heb ik in ieder geval verminderd. Dat was omdat ze make had en ze er zo slecht uit zag, en ontzettend sloom was.. Maar dat is ze nu dusneit meer. Ik hoop dat ik over een tijdje verschil merk met het voer..

Maargoed over het rijden, ik zal wel eens proberen om eens goed consequent te zijn!! Lachen

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 12:19

Zeker niet 2 keer per dag rijden, voor een driejarige is 3 of 4 keer per week genoeg. Ze is nog in de groei en zoogt bovendien een veulen. Haar spieren zijn misschien wel redelijk ontwikkeld, maar haar pezen en gewrichten zeker nog niet. Ik heb Sheril (12 jaar, vanaf decemer regelmatig onder het zadel, daarvoor eigenlijk alleen stilgestaan) van de zomer een paar dagen achter elkaar 2 keer per dag aan het werk gehad omdat ze te dik was, gevolg: flinke gallen. Volgens die dierenarts toch overbelast, gewrichten hebben veel meer tijd nodig.
Van een jonge pony kun je verwachten dat ze druk zijn, consequent blijven en ook zorgen dat je aan de hand genoeg overwicht hebt, dus wandelen, wat grondwerk enz.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:44

Je paard is net drie jaar oud, heeft al een veulen aan de voet, en dan wil jij haar ook nog belasten met 2 x rijden op een dag? 3 of 4 x rijden in de week is meer dan genoeg voor Camilla. Zet haar verder lekker de hele dag op het land met het veulen, dat is stukken gezonder!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 20:56

Los gooien, en dan dus even opjagen. Zodat ze de ergste energie kwijt is. Want ik weet niet hoe dat bij die van jou is, maar veel paarden staan op het land de hele dag stil en staan alleen te eten.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:26

nee, ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is. Je hebt paarden die graag lopen, ik heb ze ook gehad, en ik heb ze ook gehad van mensen die ze af en toe lieten gaan. Maar na een poosje konden ze ze niet meer bij zich houden omdat ze niet concequent genoeg waren. Concequent zijn dus en hij mag alleen vertrekken als jij dat zegt!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 07:40

Oke. Thnx voor de tips. Denk dat ik er vast wel wat aan heb. Haha!
En carola denk dat je t hele topic maar even beter moet lezen..

Ik heb zometeen weer les, eindelijk!! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roxxie en 12 bezoekers