help, mijn haf is mij aan het testen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:16

Mijn haf is mij tijdens het rijden aan het testen.......

In de les gisteren, schoot ze er na een half rondje draf, steeds in vliegende, bokkende galop vandoor. Op aanwijzingen van de instructrice, dan steeds een aantal rondjes flink door laten galloperen, tot ik zelf niet meer kon en daarna teruggenomen. Maar na 5 van dit soort acties zat ik helemaal lam in het zadel en zou er bij elke volgende misstap alleen maar naast hebben gelegen. Dus de rest van de les alleen nog maar oefeningen in stap gedaan.
En ja, mevrouw heeft sucses, want ik ben er behoorlijk van geschrokken. Heb namelijk een spierziekte (en ben dus niet zo sterk en heb ook geen geweldige zitbalans, waardoor ik deze acties nauwelijks uit kan zitten) rijd met extra zuurstof op het paard en heb door de medicijnen erg broze botten, die snel breken en slecht genezen. Heb dus echt een probleem wanneer ze dit soort acties vaker uit gaat halen

We zijn dit voorjaar begonnen met veel grondwerk en hebben in de zomer het rijden voorzichtig opgepakt. Eigenlijk ging het erg goed, ze was altijd erg braaf en voorzichtig met mij en wilde graag voor me werken, niks geen gekkigheden.
Ergens heb ik dus mijn leiderschapspositie verloren, maar ik weet niet zo goed waar?
Zou ik weer meer grondwerk moeten gaan doen (we doen dat nu 1-2 keer per week) en welke oefeningen zouden dan het beste zijn?

Daarnaast speelt volgens mij ook mee, dat we met deze instructrice veel werken aan wijken voor het been en schouderbinnenwaarts. Dit vind ze erg moeilijk, ze snapt het niet goed en wordt daar erg nerveus en onzeker van.
Ze was na het rijden ook nog erg angstig en onrustig, stoof 3 meter naar achteren toen ik moest niezen,terwijl ze haar muesli aan het verorberen was (en ze echt krijgt niet teveel krachtvoer, maar 150g muesli per dag), terwijl ze anders altijd echt "bomproof" is

Heeft iemand tips?
Hoe komen we samen veilig door deze testperiode heen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:12

Ten eerste vind ik het héél erg vreemd advies om hem door de bak te jagen? Als een paard al de neiging heeft weg te rennen door je hulpen heen ga je hem toch niet nog meer van je af jagen? Op zo'n moment moet hij zo snel mogelijk stil staan en luisteren!

Hij moet iig véél beter aan de hulpen komen te staan want de rem werkt duidelijk niet zoals hij moet werken. Veel overgangen maken en dan moet hij direct op jou reageren. Stap-draf, been=metéén draf, ophouding=metéén halt, ook al moet je in het begin iets strenger zijn. Als dat goed gaat kun je halt-draf-halt overgangen maken.

Ook snap ik niet waarom jullie met wijken/schouderbinnenwaarts aan de slag gaan als hij zo slecht op de hulpen reageert Verward Eerst de basis en dan verder.

Is er iets veranderd in de routine, minder op de wei oid?

Anoniem

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:23

verkopen? Ik denk dat je je geen uitproberend paard lunt permitteren met je ziekte. Misschien moet je dan toch geen risico nemen. Ik weet dat de haflinger als makkelijke pony word gezien, maar dat zijn ze dus nagenoeg NIET.... En ik spreek uit ervaring Haha!

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 15:42

@ solvej; niets verandert in de routine, alleen een nieuwe "juf" die zegt dat ze door wijken soepeler en juist beter voor het been worden......

@vivalavida; verkopen is geen optie, veel te veel emotioneel gedoe en ik weet als geen ander dat haffies zeker niet gemakkelijk zijn! Dan maar niet meer rijden.......

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:16

Misschien ligt het dan aan de manier waarop de nieuwe instructrice les geeft?
Wijken en schouderbinnenwaarts kunnen idd helpen op het paard soepeler te krijgen als het goed uitgevoerd wordt. Maar aangezien zij het nog niet kent lijkt het me handiger om eerst de basis in orde te hebben. Als de basis goed is dan gaan de trucjes haast vanzelf.

Niet meer rijden zou zonde zijn. Waarom ben je overgestapt van instructrice als ik vragen mag? Misschien toch eens goed nadenken of dat wel zo'n goeie keuze was?

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 10:08

We hadden een hele goeie instructrice, waar we op een prettige, ontspannen manier inderdaad aan de basis werkten en vooral veel overgangen reden, maar die kwam opeens niet meer opdagen en ja dan moet je wat.....

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:13

verkopen is wel erg drastisch...
het paard heeft 1x zn dag niet, gebeurd ons toch ook wel eens?
ik zou met de volgende les nog even wachten... rij gewoon voor jezelf eens wat rond zonder druk oid.
Ook kun je eens nagaan, wat je dan precíes anders moet doen in de les en daar misschien een oorzaak in vinden?
Wie weet is er wel een lichamelijke oorzaak, die pas aan het licht komt door een andere manier van rijden, bv inbuigen als je paard heel erg vast zit...

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 10:37

Het probleem is dat ik door mijn handicap niet alleen kan rijden.... dus de volgende les gewoon maar heel rustig aan.

Verder is het inderdaad zo dat ze stijf is en veel moeite met inbuigen heeft. Het gedoe begon ook toen we een slangenvolte in draf moesten doen, maar daarna was het bij elk drafje raak, dus volgens mij zit er toch ook echt wat "testgedrag" bij.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:59

silkie schreef:
@vivalavida; verkopen is geen optie, veel te veel emotioneel gedoe en ik weet als geen ander dat haffies zeker niet gemakkelijk zijn! Dan maar niet meer rijden.......


Dan maar niet meer rijden dus... Of riskeren dat je wat breekt ofzo. Ja, sorry maar wel paard je ook hebt, ze zullen allemaal wel eens fratsen uithalen. Als jij dat vanwege je gezondheid niet aankan, dan moet je niet gaan paardrijden. Bovendien; als jij door je gezondheid niet in staat bent je paard te corrigeren, dan zullen die fratsen van kwaad tot erger worden. Terug naar grondwerk lijk mij ook geen optie. Paarden zijn echt niet gek, die hebben zo door dat je ze op de grond wel en op hun rug niet de baas bent.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:06

jasmijn78 schreef:
Bovendien; als jij door je gezondheid niet in staat bent je paard te corrigeren, dan zullen die fratsen van kwaad tot erger worden.


Dat hangt er vanaf, hoe je deze fratsen moet corrigeren. Als het is door eindeloos rondjes door de bak te jagen, lukt mij dat inderdaad niet. Maar veel overgangen rijden, is geen probleem.

Jooorie

Berichten: 308
Geregistreerd: 02-01-07

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:04

Het antwoord is heel simpel. Je moet gewoon slagen voor de test. Je eigen niet laten kennen en je pony gewoon kei hard terug pakken. Je hoeft hem niet te bezeren maar laten weten wie de baas is!

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:21

Citaat:
Dan maar niet meer rijden dus... Of riskeren dat je wat breekt ofzo. Ja, sorry maar wel paard je ook hebt, ze zullen allemaal wel eens fratsen uithalen. Als jij dat vanwege je gezondheid niet aankan, dan moet je niet gaan paardrijden. Bovendien; als jij door je gezondheid niet in staat bent je paard te corrigeren, dan zullen die fratsen van kwaad tot erger worden. Terug naar grondwerk lijk mij ook geen optie. Paarden zijn echt niet gek, die hebben zo door dat je ze op de grond wel en op hun rug niet de baas bent.


Ik vind dit wel erg kort door de bocht!
Je hebt zat paarden, waarop zij met haar ziekte prima op zou kunnen rijden.
Maar het ligt er natuurlijk wat zij wilt... Wilt zij fanatiek aan het werk??
Tjsaa dan word het lastiger, want ze zou eigelijk dan zo'n sul moeten hebben die geen pas opzij zet.
Ik wil niet zeggen dat je geen sullen hebt die ook nog eens leuk kunnen lopen hoor, maar dat wordt gewoon wat lastiger.

Citaat:
In de les gisteren, schoot ze er na een half rondje draf, steeds in vliegende, bokkende galop vandoor. Op aanwijzingen van de instructrice, dan steeds een aantal rondjes flink door laten galloperen, tot ik zelf niet meer kon en daarna teruggenomen.


Dit is bijna het domste wat je kunt doen.
Een paard is een vluchtdier, als paarden vluchten gaan ze rennen (galloperen dus.)
Wat jij gaat doen is hem keihard doorlaten galloperen dus hij denkt dat hij moet vluchten.
En hij denkt dan wat hij doet, dat dat goed is.
Je moet hem direct terug rijden en aan het werk zetten, trek hem desnoods om.

Succes!

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:52

bedankt voor je tip, ik zal het met m'n instructrice overleggen want al dat gegallopeer vind ik ook niet zo prettig! Op zich heb ik haar op m'n stem vrij snel weer onder controle, maar ja volgens mijn instructrice moest ik laten zien dat ik echt niet onder de indruk was van die galop en als ze dat zo nodig wou, ze dan maar meteen flink door moest galloperen (normaal is ze liever lui dan moe...)

En ja op zich hoef ik echt niet zo'n fanatiekeling, zou heel blij zijn met een "sul" maar ja, die heb ik nu eenmaal niet en om op je eigen paard te rijden is toch ook wel heel erg gaaf

Verder heb ik nog zitten denken dat ik nu voor de tweede keer met m'n nieuwe (op maat gemaakte) zadeldekje onder m'm zuurstoffles rijd. Daarvoor reed ik met zadeldekje en westernpad eronder, wat natuurlijk veel dikker is en meer de bewegingen van de zuurstoffles dempt. Het kan zijn dat het in draf toch teveel ging wiebelen en ze daar steeds van schrok...... (eigenlijk hoop ik dat dit het euvel is, is het gemakkelijkst weer op te lossen)

SnakeVariant
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-02-07

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:01

Ik hoop voor je dat dit inderdaad het probleem is. Anders zou je ook kunnen overwegen je instructrice in het begin van de les te laten rijden. Jij kan het dan later overnemen. Ze is dan al wat losser en de ergste felheid is er waarschijnlijk al vanaf. Bovendien kan het zijn dat ze wat moeite heeft met de nieuwe aanpak. Het is goed denkbaar dat ze bijvoorbeeld moeite heeft met het wijken en schouderbinnenwaarts en dit haar spierpijn bezorgt. Het weggalloperen zou daar een reactie op kunnen zijn. Zo komt ze immers onder het werk uit. Wanneer dit het geval is, zou het laten voorrijden door je instructrice ook niet zo'n gek idee zijn. Zij kan je paardje dan wat sterker maken, totdat ze minder moeite heeft met wat gevraagd wordt. Het is hierbij wel oppassen geblazen dat ze straks niet alleen bij je instructrice haar best doet. Want aan een paard dat alleen braaf is bij een ander en bij jou niet. Daar heb je natuurlijk ook niets aan.

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:48

Opjagen is inderdaad niet echt handig. Je paard kan dit zien als onderuit komen van het werk en zal vaker met je aan de haal gaan.
Zorg dat je paard super op je hulpen reageert. Been, doorlopen, draf = draf, ho=ho. En je mag best streng zijn! (Vergeet daarna ook niet te ontspannen) En nog een tip: Ga niet beginnen met wijken en sb in 1 les, als wijken moeilijk is moet je niet nog moeilijker gaan opzoeken, doe rustig aan Lachen.
Klinkt misschien beetje stom, maar laat je niet bang maken, je paard zal voelen dat je onzeker wordt.
Verkopen lijkt me ook geen optie.
Succes!

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:42

Mocht je toch ook door willen met oefeningen als schouderbinnenwaarts e.d. Doe dat dan eerst héél zuinig (beetje schoudervoor) en daarin dan tempowisselingen rijden. En als je iets meer buiging gaat vragen steeds een kleine volte ertussen. Bijvoorbeeld op een lange zijde drie voltes 10m met daartussen stukje schouderbinnenwaarts. maar voor zijgangen héél veel overgangen en tempowisselingen voor controle over tempo. die oefeningen kun je ook in stap doen. en stemhulpen toevoegen. succes!

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:33

bedankt voor jullie tips, dankzij het nieuwe forum is dit topic weer omhoog gehaald.

Het probleem werd toch grotendeels veroorzaakt door het nieuwe zadeldekje. Doordat dat een stuk dunner was, schrok ze steeds van het gewiebel van mijn zuurstoftas. Met het westerndekje eronder geen probleem.

Verder hebben we nu een andere instructrice, die ons ook beter aanvoelt. Erg leuke lessen en we gaan met sprongen vooruit (al blijft het natuurlijk een eigenwijze haf).

Schouderbinnenwaarts beginnen we inmiddels ook onder de knie te krijgen, op de manier van stable enable

Helaas heb ik de afgelopen twee maanden niet meer kunnen paardrijden vanwege toename van mijn gezondheidsproblemen...

Tass

Berichten: 2273
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Sint-Willebrord

Re: help, mijn haf is mij aan het testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:32

Goed dat het beter gaat... Haha!