Niet voorwaarts te krijgen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Niet voorwaarts te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 21:34

Hoi hoi,

Ik heb mijn paardje Roxanne nu een aantal weken. Ik rij haar ongeveer 5 x per week, en we zijn dressuurmatig fijn bezig. Nu is er alleen 1 probleem: in de stap is ze NIET vooruit te krijgen,..... Slapen Niet met lange teugel, niet met korte teugel, niet aan de teugel,........ *zucht* Zelfs met uitstappen moet ik drijven, anders gaat ze stilstaan! Slapen

Vandaag zelfs buiten gereden met een heel voorwaarts paard erbij. Als Jack (zo heet hij) 100 meter verder was, liep ze nog steeds in hetzelfde slakkentempo Boos! ..... Zweep helpt niet, dan zwiept ze alleen met haar staart en om haar nu "dood" te gaan slaan vind ik ook niet nodig,... Scheve mond Ook een flinke schop tussen haar ribben heeft geen effect. Frusty

Ik rijd zonder sporen, en ben niet van plan om hiervoor met sporen te gaan rijden, omdat ze verder heel goed op de been is. Overgangen zijn geen probleem. Het is alleen dat ik die stap maar niet vooruit krijg...... Dromen

Iemand tips???? Verward

Groetjes Anouk


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 07:44

Les nemen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 08:08

Ben het met Fabje eens.... wat zegt de instructie ervan?
is dit je Havidoff? Ik heb dus een Havidoffje met een tempo in stap waarvan je zou denken in slaap te vallen, echter zo stapt hij gewoon goed, ruim, voorwaarts... voelt alleen niet zo.
Anderhalf jaar terug was ik daar nog niet aan gewend (en nu vind ik ieder ander paard wel heel vlot lopen met korte passen in stap *LOL* waar ik op gezeten heb ) en wilde hem 'actiever' rijden. Resulteerde in overtempo voor zijn doen (niet voor menig ander paard) en een telgang, gelukkig was na er 3 wk geen telgang meer.

Ik geloof dat ook Nimber deze ervaring had opgedaan Lachen

Maar wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is.... neem les Lachen ....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 08:29

*zucht* ja dat zeg ik ook altijd tegen iedereen,..... Vanaf volgende week heeft mijn instructeur weer tijd na de vakantie, dus gaan we er aan werken. Maar aan one liners met alleen "les nemen"heb ik niet zo heel veel, dat kan ik zelf ook wel bedenken Knipoog Tong uitsteken

Ja dit gaat over mijn Havidoff.... Maar jij hebt het dus ook? Maar ze loopt echt traag, andere paarden lopen haar in een gewone stap voorbij. Zelfs pony's,...... Ikzelf ben ook een heel voorwaarts paard gewend, dus misschien moet ik gewoon nog wennen ofzo. Maar het is toch niet helemaal normaal dat ze zelfs met het uitstappen stil gaat staan als ik niet drijf?

Iemand anders nog ideeen/tips (zonder te zeggen dat ik les moet nemen, dat komt eraan dusse,...)??? Verward

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:42

Cavaletti lopen, dan moet ze wel in 1 ritme door blijven gaan. Zit zelf nu ook in een 'stapdipje' en heb ook behoorlijk de neiging om dan kloppend met mijn onderbeen te gaan neigen.
Doodslaan hoeft niet, maar 1 flinke lel en als ze dan flink voorwaarts stapt belonen met stem is beter dan 100 x je been eraan laten kloppen of 100 zachte tikjes. Oefenen aan de hand, longe is ook een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:53

Heb je er wel eens iemand anders op laten rijden. b.v dat jij even kunt kijken hoe ze in stap eigenlijk nou echt loopt... dan kun je ook *bijna* gelijk zien of ze echt sloom stapt of dat ze voor haar doen best redelijk loopt. En heb je er wel eens op gelet hoe ze stapt b.v in de wei of in de bak als je haar los heb gelaten.
Misschien is het jou paard aangeleerd * bij de vorige eigenaren* dat de stap een soort van "droom" pauze is waarbij hij even lekker kan indutten... en op zijn tempo mag lopen dus heel sloom.. Ik weet dat je dit niet wilt maar ik zou voor een keertje wel met spoortjes rijden. En het betekend dus niet dat je je spoortjes ook daadwerkelijk altijd moet gebruiken. Je gebruikt ze dan alleen in de stap een enkele keer. Omdat hij dus goed is aan het been heb je hem voor de andere gangen niet nodig. En je kan dan na een enkele keer dat je met sporen hebt gereden kijken hoe hij nou reageert op dat je zonder spoortjes rijdt.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 15:31

Ne eik weet dat je heel goed met sporen kunt rijden hoor, met mijn vorige paard reed ik eerst ook altijd met sporen. Totdat ik erachter kwam dat ik met hem ook op Z niveau kon rijden zonder sporen.... En daar gaf ik dan de voorkeur aan. Ik rijd nu zelf weer na een noodgedwongen "pauze" van 1 1/2 jaar, en ik vind mijn benen in draf nog niet stabiel genoeg om al met sporen te gaan rijden. Ik wil haar niet afstompen.

Ik klop daarom ook niet met mijn been er tegen aan in stap, maar geef af en toe een zet bij (of een paar Haha!). Ook een tikje met de zweep achter mijn been ter ondersteuning..... Maar toch: no response! Slapen

Ik heb al iemand laten kijken naar de stap, of ze misschien niet al goed overstapt enzo. Maar dat doet ze dus ook niet, ze stapt met haar achterhoef in de afdruk van haar voorhoef, maar niet erover. Ook bij pogingen om te verruimen (ahum) krijg ik dat niet voor elkaar..... Scheve mond

Nou ja, ik wacht maar even op volgende week denk ik, kijken wat we er dan aan kunnen doen,...

Maar iedereen wel heel erg bedankt vooor de tips!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 17:48

same thing here:) waar ik de fout in ga, is dat je gaat klemmen. Net als jij ook zegt, ik bleef klemmen en drijven, en dáar gaan ze juist bot op worden. Nu moet ik mijn been erlangs houden, maar niet vastklemmen, en als ik drijf moet ik dat met een schop doen zodat ie direct reageert, desnoods tik erbij. let erop dat je niet eerst klemt en dan schopt, maar meteen schop.

Toch vind ik het niet verkeerd om met sporen te rijden in dit geval, ik zie liever iemand die even zijn hak heenen weer haalt om de spoor te gebruiken dan constant geklem en geschop.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 19:13

Veris je niet dat elk paard een ander (stap) tempo heeft.
Kawa b.v stapt ook heel sloom.
Wel redelijk aktief, maar niet snel.
Ga ik hem dwinger harder te gaan, gaat dit ten koste van zijn regelmatigheid.
Ik kan hem wel laten verruimen, maar dan is er niks meer over op uitgestrekte stap te doen.

Dus kijk of het luiheid is, of gewoon zijn tempo.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 09:51

De mijne is in stap ook errug sloom maar heeft ook gewoon geen ruime stap dus dat verergerd het gevoel van sloomheid natuurlijk. Als ik een poosje aan het rijden ben en hij een beetje atenter wordt werk ik er wel eens aan en dan probeer ik vooral tempowisselingen te rijden in stap, op mn zit (ik rijdt western maar dat maakt verder weinig uit) dan ga ik een keertje extra langzaam en een keertje extra snel en vervolgens vraag ik het gewenste tempo en zodra hij dan vertraagt krijgt inderdaad en peut, maar ook bij hem geeft dit weinig reactie hoor... Hij draaft liever aan dan dat hij harder gaat stappen dus... blijft een puntje

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 15:17

Hahaha, ja das dan ook balen,.... Het is zo lastig als je er hard voor traint maar geen vooruitgang ziet,.... Ik blijf het gewoon proberen, zonder dat ik haar over haar eigen tempo heen rijd.

Vanaf volgende week weer les, dus ik hou jullie op de hoogte van de vooruitgang.....

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 19:04

hey,

mijn pony was ook sloom maar dan in alle gangen, hebben geprobeerd musli met haver bij te voeren, en langere sporen en het helpt!!
Verder goed les nemen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 18:04

Tja, voordat ik mijn paard vol ga stoppen met haver en xtra voer (hellup,... *LOL* ), wil ik toch eerst kijken of ik het zo kan oplossen,...... Ook wacht ik echt nog even om met sporen te gaan rijden, ik probeer het eerst zo op te lossen,.......

Als ik haar een flinke tik met de zweep geef word ik bijna gelanceerd door een hoge bok (vooral in de galop kan het lekker hoog merkt ze }> ) , dus ben benieuwd wat ze op sporen zou doen,.... Schijnheilig

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:18

Ja, zoals Elise al zegt, tempowisselingen rijden in de stap (alle gangen trouwens) en vraag je instructeur om advies, maar dat ga je al doen zie ik Knipoog
Succes

Het leven is een gebakje!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 18:56

Yes yes, dank je wel!! Het is moeilijk een niet dressuurmatig getraind paard tempowisselingen te rijden, overgangen ok, maar tempowisselingen zonder hard te laten lopen is nog erg moeilijk voor haar,... Ik wil niet versnellen maar verruimen,..... En daar zijn we het ook nog niet over eens, hahahaha!!

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:46

En als je met een klein knopspoortje rijdt, Dat geeft net even iets meer inpuls dan zonder. Omdat die spoortjes lekker kort zijn ben je minder geneigt om je paard op te prikken. Is dit misschien een idee?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 21:51

Ik ben tegen knopspoortjes,..... Klinkt raar, maar met knopspoortjes kun je enorme onderhuidse bloedingen maken bij je paard,..... Juist omdat een knopspoortje zo klein is, ben je snel geneigd om er meer mee te "prikken". En daar prik je heel zijn onderhuid mee kapot. En het gevaar bestaat van hak optrekken tijdens drijven,...

Nee, als ik met sporen ga rijden, zou het met stompe (!!!) wielen zijn, niet al te lange sporen. Scherpe wielen zijn dierenmishandeling vind ik, dat zijn net scheermesjes,....!!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 21:52

Maarre, voor de duidelijkheid: je moet je paard ook makkelijk kunnen rijden ZONDER sporen,..... Mijn vorige paard kon ik een Z2 proef mee rijden zonder sporen en zweep. Ik ben dus voorlopig nog steeds niet van plan om met mijn merrie met sporen te gaan rijden. Laat haar eerst maar eens wennen aan een zweep (*zucht*, wanneer zou ik gaan zandhappen???).....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:02

Ik had dit vroeger met een van mijn eerste paardjes. Die stapte ook enorm traag (was ook sloom hoor) en ik toen maar drijven en drijven.
Toen kreeg ik een advies van iemand.
Die vertelde dat je je paard zo alleen maar bot krijgt zeg maar voor dat aandrijven. Dan reageerd ie er op een gegeven moment helemaal niet op.
Ze zei: leer hem, dat als je drijft, dat ie dan ook echt voórwaarts moet gaan. Doet ie dat niet, geef je hem direct een klein tikje bij.
Hij moet alert worden voor je been.
Maar goed, dit was dan een sloom paard. Knipoog

Elk paard heeft natuurlijk zijn eigen stap, als je paard ruim stapt, lijkt het alsof hij heel langzaam sjokt. Wat dat betreft ga ik met Kawa mee.
Mijn vorige paard stapte ook heel ruim, maar daar moest ik gewoon echt even aan wennen. Mijn instructrice zei ook dat ik daar niets aan moest veranderen, want anders krijg je zo'n afgestompt paard zeg maar. Ik zie wel vaker dressuurpaarden, die helemaal niet meer hun eigen gangen hebben, heel kort lopen, en niet meer lijken kunnen te strekken.

Je zou er bijvoorbeeld eens een ander (bv je instructrice) op kunnen laten rijden, dan kun je goed vanaf de grond zien hoe je paard nu loopt, en je kunt meteen van je instructrice horen wat zij ervan vind.
Veel succes. Lachen

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:27

Over die knopspoortjes: Ik had nog nooit gehoort dat je een paard daar zo mee kan 'beschadigen'. Ik dacht juist dat ze een zachtere inwerking hadden dan stompe sporen. Het lijkt me dan ook wel logisch dat dit alleen gebeurt als je je paard constant met die dingen aan het prikken bent?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 17:20

Nou, niet perse met alleen constant zachtjes aantikken. Kijk, met een wieltje hoef je natuurlijk niet zo'n scherpe hulp te geven, dat voelt een paard veel eerder + de wiel rolt van de huid af (tenzij je flink erin prikt natuurlijk, maar dat is niet de bedoeling Knipoog ). Met knopsporen geef je al snel een flinke hulp, waardoor je soms echt trapt zonder het zelf te merken. Je stompt je paard af en doet hem ook nog eens flink pijn.

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:03

hmmm, misschien een peentje aan de longeerzweep doen en die voor dr neus houden <grijns>

ok grapje tussendoor moet kunnen.... Lachen)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 21:38

Hahaha, ja natuurlijk hoor (nog niet eens zo'n slecht idee, eten voor alles toch?? Knipoog Tong uitsteken *LOL* ).....

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:11

Ja, daar zit wel wat in. Weer wat geleerd Haha!

jennie
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:02

hoi anoukie

misschien proberen om haar eerst aan de lange teugel voorwaarts te draven haar dan op te pakken en dan veel schakelen niet 10 rondjes blijven stappen om haar voorwaarts te krijgen maar 10 m stappen en dan weer draven en veel overgangen maken . mijn paard deed het in het begin ook maar die wordt steeds beter. ik hoop dat je er wat aan hebt . en als je paard voor de rest goed voorwaarts is zou ik zo lang mogelijk wachten met sporen.

groetjes

fantastisch dat paardenwereldje!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers