Weerstandbiedende hand?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Brendahorseslover

Weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 20:12

Ik heb met veel plezier en interesse het boek ruiters en rechters gelezen, maar nu vraag ik me af wat er wordt verstaan onder de rijkunstig weerstandbiedende hand... is dat nou echt gewoon aandrijven en niet de teugels meegeven ofzo?
Bij mij op de manege zegt de instructeur weleens dat het teugelcontact als elastiek moet zijn...
maar ons wordt wel geleerd dat de buitenteugel strak moet zijn en de binnenteugel moet even strak zijn als je in de teugel knijpt zeg maar... we moeten het paard voorwaarts houden en steeds kneepjes geven met de binnenhand en weer even ontspannen tot het paard nageeft...

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden!

Druk druk druk... Knipoog

sabrinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:46

Het is de bedoeling dat je meegaat met de bewegingen van het paard. maar dan niet zo overdreven dat je handen echt "veel" bewegen.. De beste oefening hiervoor vind ik: Je doet alsof je 2 kanaries vast hebt *ipv je teugels* * je weet wel van die tweety beestjes:D* Nou dan is het de bedoeling dat je de vogeltjes niet doodknijpt maar ook niet weg laat vliegen!! heel moeilijk maaf oefenen is het beste !!!
oefen ze!! haha
Succes

Er gaats niets boven een Lusitano [RT-HAW] Training Lusitano (franse dressuur/klaus)
    - - - - Draw a line and live above it..- - - -
    Dressuur en NH lessen
-35! (15-04-12)

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 17:38

Aha, vogeltjes vasthouden he, hihi, nou ja, dat kan ik wel Knipoog (ik werk in een dierenwinkel)

Maaruh, dan moet je dus eerst die weerstandbiedende corrigerende hand een tijd hebben toegepast tot het paard nageeflijk is en pas als je een goed nageeflijk paard hebt kun je zo rijden?
Tja, dan heeft het voor mij weinig zin :'( Ik rijd alleen nog maar op manegepaarden en als je eens per week op zo'n beestje rijd heeft corrigeren geen zin... en vogeltjes vasthouden Knipoog heeft ook geen effect (hoofd omhoog/sterrekijken)

Groetjes Brenda

Druk druk druk... Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie