Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:51

Mijn paard heeft een tijd stil gestaan, maar we hebben het weer aardig op gepakt.Hij was ook weer erg braaf,en ik heb mijn dochter weer laten rijden.Hij zat wel aan een lijn,zondag begint hij druk te doen dus ik zeg benen er bij.Even later doet hij het weer, en ik wil hem een waarschuwing geven.Hij steigerde toen en kwam boven mijn hoofd uit,ik kon hem niet op zijn........geven, omdat mijn dochter er op zat en dat is al een angst haas.Gisteren heeft ze weer gereden, het ging even goed en ik had zoiets van dat gaat echt lekker.Hij begon even later weer wat drukker te worden en schudde met zijn hoofd,ik zei hem daar mee te stoppen.En op dat moment steigerde hij weer gericht naar mij toe, mijn dochter sprong er af.Ik ben toen gaan rijden en zei liep naast mij,gewoon voor begeleiding zeg maar.Hij steigerde gelijk weer, en liep steeds op haar af.Ik ben toen maar gestopt met rijden,ik heb namelijk fybromialgie en er af vallen betekend voor mij 5 dagen erg kreupel.Ik ben gaan voeren en had een ladder tegen de hooi zolder gezet,die zolder is in de stal.Ik had de deur op een kier want hij stond toch te eten.Gaat zo altijd goed, en oppeens krijgt die ladder een op tater.Wat bleek nou er liep een paard langs, en mijn paard haalde gigantisch uit.Dit gedrag is erg nieuw, wel krijgt hij sinds zaterdag slobber.Maar dat is toch niet de oorzaak of wel? Heeft iemand wel eens vaker zo,n erge gedrags verandering mee gemaakt?

patsur

Re: Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:55

misschien zit het paard niet lekker in zijn vel? Past het zadel wel?

Slaan tijdens het eten kan voernijd zijn..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:57

Er is een fysio bij geweest een aantal maanden geleden,misschien moet ik haar weer eens laten komen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:01

Ik denk dat jullie zeer veel begeleiding moeten zullen krijgen bij het omgaan van dit paard of gewoon een rustig paard kopen die niet erg dominant is.
Het is gewoon een dominantieprobleem die jullie niet afstraffen en het paard dus bij wint en wat zeer gevaarlijk voor jullie kan gaan worden wanneer jullie hem niet even heeel goed op zijn plaats weer zetten..

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:05

Er zit waarschijnlijk een zekere dominantheid in die je er niet helemaal uit kan krijgen. Dat hoort gewoon bij zijn karakter. Maar als ie weer steigert zou ik m zeker een pak op z'n donder geven. Maar laat eerst even nakijken of alles goed zit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:07

als je twijfelt over de slobber zou ik daar mee stoppen en even kijken hoe die dan is. verder zou ik het paard laten nakijken omdat het gedrag nieuw is. pijn kan je paard agressief maken!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:11

Kan dominantie zijn, kan medisch zijn.

Lastig is dat zowel jij als je dochter dus eigenlijk niet kunnen optreden als nodig. Als het dominantie is dan zal dit dus alleen maar verergeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:12

Dit was toch het paard wat zoveel binnen staat? Dat begreep ik uit eerdere topics tenminste. Dus wat denk je zelf?
Kijkt mij een combinatie van dominant gedrag en zijn energie niet kwijt kunnen. De oplossing is dan ook naar 2 kanten... zoek hulp met dit paard en zorg dat hij meer naar buiten kan zodat hij zijn energie ook kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:37

Ga aub hulp zoeken
Want zo op stal zetten is natuurlijk de ultime beloning om zo elke keer te gaan doen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:43

Laat iemand anders je paard rijdelijk weer even doorrijden. Ik meen me te herinneren dat je een jong paard hebt, heeft een tijdje stil gestaan en nu dus echt weer in de uitprobeerfase. Je dochter is al angstig en volgens mij heeft menig bokker al eens in een ander opic van je duidelijk gemaakt dat een jong/fris paard en een jonge angstige ruiter geen combinatie zijn.

Dat weet je paard na al die keren proberen alwel, dat hij de baas is als je dochter erop zit.

Dat ie dat bij jouw is als je erop gaat weet ie ook allang (jij durft zelf vanwege medische oorzaak ook de strijd niet volledig aan).

Runningkawa heeft gelijk, volgens mij heb je nu al aardig wat met je paard/ dochter/ zelf aangeklooid om te kunnen concluderen dat het op deze manier niet werkt. Misschien dat eens onder ogen gaan zien.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:46

Je zegt zelf dat ie begon drukker te worden en te schudden met zijn hoofd. Ik denk toch ook dat ie ergens last van heeft hoor. Ik weet niet hoe oud het paard is maar als ie dit nooit eerder heeft gedaan zou ik hem zeker even na laten kijken voor je eigen veiligheid maar ook voor het welzijn van je paard.

Succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:49

Ik denk dat ie gewoon begon met hoofdschudden omdat ie aan wou tonen dat ie het wel weer zat was en het heft in eigen handen weer wilde nemen (overigens dus nog gelukt ook, dus de volgende keer vast weer..)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:25

Op zich dus een prima paard, de tekenen dat er wat gaat gebeuren laat hij goed zien.

Op moment van hoofdschudden moet je dus al ingrijpen en hem stevig aan het werk zetten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 16:14

Hij krijgt voldoende beweging en we waren weer op de goede weg.Het lessen ging ook erg goed de laatste keer,hij liep zelfs mooi.Dit gedrag is compleet nieuw en van de 1 op andere dag ontstaan,vanmiddag lag hij te slapen in zijn stal wat hij ook nooit doet.Ik heb hem in het losgooi bakkie gezet maar er was tataal geen actie.Ik ben toen gaan stappen met hem in de bak, maar daar was na een paar minuten weer datzelfde gedrag.Staken en niet meer willen lopen, en dan weer steigeren.Ik heb een medebereider en die heeft dat ook nooit meegemaakt.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:16

Dan zal het toch zeker iets medisch zijn. Laat hem eens grondig nakijken, want zo vergaat zijn hele karakter wanneer je er niets aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:18

Dat hoeft niet
Hood schudden op te veel hand.
Ruiter laat niet direct voor los
Paard komt omhoog
Krijgt door dat de ruiter niets meer durft en het is zover Lachen

Natuurlijk kan het wel medisch zijn, maar het is moeilijk te bepalen.

anhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:26

Lekker een poos longeren..dan is hij het overtollige energie kwijt,dan een poosje rijden en streng zijn dus geen gezeur ook niet met zijn hoofd. gas geven en door laten lopen.Stappen met een(jong) paard aan de hand wat een poos niets gedaan heeft is wachten op de uitbarstingen dus niet doen. Jullie geval is denk wel dat hij een beetje over je heen walst leren stappen aan de hand met een helper erachter met de zweep, alleen ingrijpen als hij verkeerd gedrag vertoond en verder zeggen dat hij braaf is als ie het goed doet.succes An

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:33

ik denk dat het een combinatie is van dominantie en een midisch probleem. Het komt mij erg bekend voor alleen had ze ook grote problemen. Ze is zéér dominant mocht ik dat onderschatten loopt ze letterlijk over mij heen. Dit paard heeft al door hoe het spelletje werkt en mocht dit niet iets medisch zijn zal ik hulp inschakelen voordat er ongelukken gebeuren. Laat je zadel controleren.
Je zei dat de fysio is geweest een poos geleden, wat heeft deze gedaan en geconcludeerd.
Bij mijn paard bleek na lang onderzoeken een zenuw verkeerd te liggen wat dus pijn gaf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 16:36

Z,n rug zat vast, en later had hij last van zijn schouder.Ook waren zijn beenspieren te kort, maar dat is allemaal opgelost.Tenminste dat zou nu opgelost moeten zijn, heb ook niemand iets horen zeggen er over ook niet tijdens de les.Meestal valt het iemand wel op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:39

Ik denk dat het dan toch nog niet is opgelost. Ze zijn een kei in compenseren dus moet je verder kijken. Waarom heeft ie last van zijn rug, en waarom last van zijn schouder hoe is dit erin gekomen. Beenspieren te kort??? nooit van gehoord. Ik kwam er meestal een paar maanden later weer achter, dan mankeerde ze weer wat. in totaal ben ik 3 jaar wezen klooien met wat er nu echt was met haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:40

Dat zou ik dan toch weer na laten kijken Ja
Is het dan nog steeds goed, weet je dat hij aangepakt moet worden.
Maar doet hij dit uit pijn is dat natuurlijk een ander verhaal

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:50

Mijn merrie heeft het ook een tijdje gedaan. Stond helemaal op slot en wilde alleen nog maar omhoog. Heb haar toen na laten kijken door de fysio en een ander zadel erop gelegd, probleem is gelukkig helemaal opgelost.

Ik merk wel heel duidelijk nu als ze ergens een pijntje heeft, daar is ze heel gevoelig op en nadat ze behandeld is blijft het nog wel even tussen de oren zitten maar gelukkig kan ik haar er nu wel doorheen rijden.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:12

als ik jou was zou ik hem inderdaad na laten kijken en verder eerst aan de longe zonder ruiter, zonder ruiter zou je hem wat makkelijker op zijn kop kunnen geven want op zo'n moment mag dat en probeer zijn vertrouwen volledig te winnen wij hebben ook zo'n pony op stal staan hij doet het bij iedereen behalve bij mij, zorg dat je erboven blijft staan maar dat hij wel je vertrouwen heeft en op zo'n moment mag je best de zweep gebruiken. geef hem ook wat extra aandacht het kan ook aandachtstekort zijn, probeer het uit te zoeken op het moment dat je zeker weet dat het niks medisch is dan is het dus iets psychisch en lijkt mij veel aandacht en duidelijk laten merken bij het werken wat voor moment het is een knuffel of een werkmoment tijdens werken zet ik altijd een zware stem op tijdens het knuffelen gewoon een lieve. heeel veel succes

oudebekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:22

Ben het wel eens met sammie_44 maar als hij het voor die tijd niet heeft gedaan en omdat hij stil heeft gestaan gaan ze je toch weer uitproberen. Vol houden en op je strepen staan dus consequent optreden.

Wij noemen het ook wel pubbergedrag hahah ik wil niet dus ik doe het niet. Jij geeft op en hij heeft gewonnen als ze dit een maal weten zal dit gedrag zich blijven herhalen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:23

@oudebekende: inderdaad..!