'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:17

Ik vind het een waardeloze stelling. VOlgens veel ruiters zoals PIet RAymakers rijden vrouwen juist meer met gevoel door het ontbreken met kracht. Iets wat je hebt, daar ben je wel meer naar geneigd om op terug te vallen. En dat kan niet bij iets dat je niet hebt.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:22

Well spoken!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 14:35

Desiree schreef:
Iets wat je hebt, daar ben je wel meer naar geneigd om op terug te vallen. En dat kan niet bij iets dat je niet hebt.


Ben ik het helemaal mee eens, alleen zullen ruiters die dat gevoel dus missen sneller geneigd zijn om dus naar bijvoorbeeld een Pelham te grijpen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:50

Desiree schreef:
Ik vind het een waardeloze stelling. VOlgens veel ruiters zoals PIet RAymakers rijden vrouwen juist meer met gevoel door het ontbreken met kracht. Iets wat je hebt, daar ben je wel meer naar geneigd om op terug te vallen. En dat kan niet bij iets dat je niet hebt.


Amen.........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:54

Naz schreef:
Ben ik het helemaal mee eens, alleen zullen ruiters die dat gevoel dus missen sneller geneigd zijn om dus naar bijvoorbeeld een Pelham te grijpen.


Ik denk dat dat niet erger of minder erg is, dan rijden met een gewoon bit, maar met gebruik van kracht. Ik denk dat dat hetzelfde is.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 16:50

ik ga helemaal met desiree mee.maar ik wil mijn paarden niet op kracht hoeven rijden dan is voor mij de lol er snel af nou ben ik ook geen springruiter

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: 'Vrouwen minder kracht, daarom scherper bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 08:08

fabienne"]
[quote="Vippie"]

Helemaal met je eens. Een goed gereden paard heb je geen kracht voor nodig. Man of vrouw maakt niet uit.
Viv
[/quote]

Maar hoe moet dat VOORDAT het paard goed gereden is???? Er zijn echt wel paarden die een sterkere ruiterhand/been nodig hebben voordat je ze zover hebt dat je ze goed gereden kan noemen! Dan redt je het echt niet met subtiele hulpen hoor!
[/quote]

Gewoon met een normaal bit, lees trens?
Een sterke ruiterhand is nog altijd wat anders dan een scherp bit. Het bit is zo scherp als de handen van de ruiter.
Een jong paard kun je echt wel meteen met een zeer zacht bit en subtiele hulpen aan het rijden krijgen hoor. Sterker nog, ik zie de jonkies liever zonder bit lopen, gewoon met freestyle hoofdstelletje, geen gerotzooi in die mond als ze bv aan het wisselen zijn.
Ik ben van mening dat 90% van de paarden in Nl niet goed gereden wordt/is. ze moeten blijkbaar allemaal met een mond vol ijzer lopen en met sporen gereden worden voor ze "subtiele" hulpen gehoorzamen. En sterker nog, dit wordt nog verplicht door het wedstrijdregelement ook.

[quote="fabienne schreef:
En het lijkt me dat deze overweging in dat tijdschrift inderdaad niet geschreven is door B/L ruiters. Zolang je niet een onafhankelijke rustige ruiterhand hebt, is het niet verantwoord om naar dunne bitten te grijpen.
Want een ongecontroleerde hand met een dun bit doet het paard gewoon pijn.


Als ik soms eens zo naar wedstrijden kijk van verschillende niveau's valt het me op de de BLertjes een vastere/rustigere hand hebben dan de MZertjes (laatste zijn meer geneigd naar het ruk en plukwerk om hem in de krul te krijgen/houden, basis wordt vaak vergeten). Een B-er kan ook een heel onafhankelijke hand en zit hebben hoor.
B ruitertjes grijpen ook niet naar dunnere bitten over het algemeen, de hulpteugels, scherpe bitten enz enz komen pas vanaf de L/M aan de orde als er meer van het paard verwacht wordt en de ruiter er nog niet aan toe is.
Ieder bit doet het paard pijn bij een ongecontroleerde hand overigens.

Leuk ter info wat een beetje bij dit onderwerp aansluit. Iets wat me opviel bij de theorie van de NPC-proeven die we voor het stamboek moeten rijden.
Theorie B dressuur:
*kennis exterieur
*kennis harnachement (bitten, hulpteugels, zadels en hoofdstel, neusriemen).

Theorie L dressuur:
* Enige kennis omgang pony
* Enige kennis verzorging pony
* enige kennis voeding pony
* enige kennis voorkomende ziektes
* signalement pony

Je leert dus eerst welke hulpteugels er zijn, en pas daarna leer je omgaan met je pony Verward

Overigens rij ik mijn fjordje (ook niet een van de makklijkste in de dressuur) zonder bit op een freestyle hoofdstel, en daar doet ze het perfect op. Helaas moet ik er voor wedstrijdjes en proefjes een bit in hangen. Daarvoor heb ik een dubbel gebroken watertrensje, maar ze vindt dit ding in dr mond niet lekker (en dan heb ik de teugels nog niet aangenomen, dus geen onrustige hand) en het duurt dan ong een half uur voor ik haar zo aan het lopen heb als zonder bit binnen 5 minuten.
Nee als het niet hoeft voor mij geen bit (ik rijdt met dat hoofdstel overigens ook buiten, spring ermee en rijdt ook western, alles is mogelijk).
Viv

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:26

Ik vind het ook kul, als je op die manier moet gaan rijden weet ik eigenlijk niet goed waarje mee bezig ben. Het paard wordt alleen maar harder en harder op die manier.
Klinkt een beetje als het onderschrift van een bokker: waar de kunde ophoudt beginnen de hulpmiddelen (zo ongeveer ging het).
Ik heb hier een Ulft staan van 1.79, nooit problemen met hem gehad (ben zelf 1.75). Nu rijdt mijn moeder vooral op hem en zij is nog eens 10 cm kleiner als mij.
Je moet die paarden ook niet zo hard als beton maken natuurlijk. Op deze manier denk ik dat dat gebeurd.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 22:35

En toch merk ik bij sommige paarden, dat ze niet superlicht te rijden zijn.. of dat komt door slecht gereden zijn weet ik niet, het is gewoon een feit dat ik ze niet allemaal op een dubbelgebroken bit ken rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 22:52

Steef schreef:
En toch merk ik bij sommige paarden, dat ze niet superlicht te rijden zijn.. of dat komt door slecht gereden zijn weet ik niet, het is gewoon een feit dat ik ze niet allemaal op een dubbelgebroken bit ken rijden!


Met handelspaarden werkt het idd wel eens anders.
Hup snel weer aan het lopen hebben, het totaal beeld ziet er lekker uit, verkopen die hap.
Je hebt dan vaak niet eens te tijd om zo'n paard door tijd weer normaal aan de hulpen te krijgen.

Maar ik ben verder van mening, als je de tijd wel hebt, dat elk paard op een normaal bit kan lopen. Dat hoeft dan niet perse het allerdikste te zijn, maar wel een (dubbel) gebroken trens.

Ik weet niet hoe het zit met paarden die jij zelf zadelmak hebt gemaakt?
Maar tot nu toe is er niet 1 die ik zelf zadelmak heb gemaakt hard in de mond weggegaan...toeval?
Of iets waar je naar streeft.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 00:39

Vippie welk niveau rijd jij?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 08:43

fabienne schreef:
Vippie welk niveau rijd jij?


Doet het er verder iets toe? Mag je als bv B ruiter geen mening hebben en als Z ruiter wel? Bloos
Heb Z gereden met mijn vorige paard, ben nu met mijn 4 jarige weer in de B begonnen (tsja waar moet je anders beginnen Haha! ).
Afgestudeerd paardenhouderij. Genoeg kennis naar je zin?
Viv

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:35

Tuurlijk mag iedereen zijn mening hebben! Ik denk wel dat iemand die wat verder is gekomen in de sport er toch vaak weer net ff wat anders tegenaan dan iemand die zelf nog niet veel verder is dan B of L niveau.
Dus in die zin denk ik dat dat wel wat verschil maakt ja.......jammer dat je je aangevallen voelde, dat was echt niet zo bedoeld.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:21

fabienne schreef:
Tuurlijk mag iedereen zijn mening hebben! Ik denk wel dat iemand die wat verder is gekomen in de sport er toch vaak weer net ff wat anders tegenaan dan iemand die zelf nog niet veel verder is dan B of L niveau.
Dus in die zin denk ik dat dat wel wat verschil maakt ja.......jammer dat je je aangevallen voelde, dat was echt niet zo bedoeld.


Voelde me idd beetje aangevallen, die oneliner kwam beetje raar over Haha! .
Idd iemand die hoger heeft gereden kijkt er vaak anders tegenaan, helemaal mee eens.
Viv

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:36

Ik vind dat de scherpte van het bit moet afhangen van de paardenmond en niet van de kracht van de ruiter!
Ik heb trouwens het voorbeeld van mijn eigen paard en het paard van mijn neef, wij rijden allebei met een K&K Conrad Ultra, alleen is zijn bit dunner dan het mijne! Dus ik denk niet dat de scherpte van het bit en het geslacht van de ruiter iets met elkaar te maken kunnen hebben!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 14:22

Woestein rijdt ik op een RVS dubbelgebroken watertrens normale dikte, geen problemen mee, mijn vorige reed ik op hetzelfde bit (kwpn merrie vanaf haar 3e tot en met haar 5e jaar heb ik haar gehad) ook nooit problemen mee gehad. En mijn eerste reed ik ook al met dat bit (draver 6 jaar oud en heeft gekoerst in zijn leven) en ja weer geen problemen met sterkte van het paard in zijn mond.....
Oke zal niet zeggen dat ik een top ruiter bent, ben ik simpelweg ook niet, maar is het niet zo dat je van ACHTER naar VOREN rijdt???
Dus wat voor paard je ook hebt, dat je elk paard moet kunnen rijden???
Ja vooruit je hebt zogeheten "mannen" paarden die zijn nu eenmaal niet zo 1 2 3 makkelijk op de beenhulpen te rijden maar zo'n paard zie ik echt niet bij een vrouw goed lopen doormiddel van hang en plukwerk en gooi er maar een scherp bit in want dan rijd je van VOOR naar ACHTER...
Die paarden lopen dan niet goed, dan maar voor een vrouw met wat minder kracht wat slimheid en vriendelijkheid gebruiken op zo'n paard doormiddel van een spoortje en zeg nou zelf er zullen heus wel mensen zijn die met sporen juist om kunnen gaan.
En als je een paard goed rijd, op het juiste moment je been hulpen geeft dan worden ze uiteindelijk wat lichter te rijden en kan je ze voorwaarts neerwaarts rijden op een simpel bit, en dat is het doel waar je naar moet streven dat het paard plezier heeft in zijn werk, altijd op zijn manier vrolijk het bit inneemt en als je even hals strekt of hem op stal zet dat hij er dan rustig met het bit blijft spelen en dat zijn mondje vol met schuim zit.

Maar ach ieder zijn eigen mening en thoerie, we leven tenslotte in een vrij land
En dat er in de hogere springspoort zoveel verschillende bitten en manieren van rijden zijn..... bitten in verschillende sterkte en dikte (immers de paarden komen toch het parcours door??? en dat telt (zijn heus wel ruiters die wel goed rijden).....laten we dan maar zwijgen over de basis sport waar helaas te vaak en teveel naar dat soort bitten en manieren gegrepen wordt, want dat werkt toch bij "die ander" ook???

Wil niemand voor zijn/haar "schenen" trappen maarja dit is mijn mening dus hoop dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt.

Veel rijplezier en rij je paard/pony zoals jij hem lekker vindt lopen.

ps: Vindt het zeer belangrijk dat wat voor bit je ook in een paardenmond hangt...zorg dat het goed past want een op het oog een vriendelijk bit kan zeer onprettig zijn als hij te klein is, te laag of te hoog hangt (denk met namen aan ruinentandjes) of als hij op een andere manier knelt bij je paard/pony.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:41

Steef schreef:
IK heb er bij een van mij een behoorlijke scherpe inhangen, paard is enorm sterk, en als ik er een normaal bitje in heb hangen kan ik doen wat ik wil, maar hij is dan veel te sterk voor mij. Ook ik kan niet op kracht de baan doorkomen en daardoor moet je soms naar wat anders grijpen.

Helemaal mee eens.Die van mij heeft nu een redelijk scherpe in z'n mond,
maar met een 'normale' trens issie veelste sterk voor mij (ik 1.65m met niet al te sterke armen,Jamey,1.50m met een gespierde nek waar je u tegen zegt).

En trouwens,ben even wat verder gaan lezen.Maar als iedereen,volgens jullie mening,met een normaal bit moet kunnen rijden.Waarom bestaan er dan dikke,dunne,gebroken,enkelgebroken,stangen,pelhammen,dubbelgebroken,watertrensen,bustrensen enzovoorts enzovoorts???
Laatst bijgewerkt door jamylover op 24-08-02 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:43

Shaienne schreef:
Ik rijd met een scherp bit.
Omdat het anders gewoon levensgevaarlijk wordt en ik en anderen helemaal niets kunnen inbrengen. Als ik haar met een normaal bit rijd (deed ik in het begin wel) dan ging het echt om kracht. En zo'n ongeloofelijke dikke en zware en sterke fjord kon ik niet aan. Er zijn al een aantal voorgangers geweest die kilometers door het bos hebben ge(ren)gallopeerd en die zich uiteindelijk hebben laten vallen, omdat er niets in te brengen is. Dit is alleen in het bos zo. Als ik buiten ga rijden, dan gebruik ik alleen dit pessoa-bit en ik gebruik alleen de onderste teugel in uiterste noodgevallen. In de bak gebruik gebruik ik een bustrens en dan reageerd ze goed, dus ze weet dondersgoed wat de bedoeling is.


Helemaal mee eens. Ik heb ook zo'n paard Haha! In de bak loopt hij wel super op een dikke rubberen D-trens en ja dan gaat er ook wel eens iets mis maar dat is een kwestie van training: daar rijd je ten slotte naar toe.

Maar als ik naar buiten ga met hem en ik houd dat zelfde bit in dan gaat het fout en ik ben ook al in levensgevaarlijke situaties gekomen. Op een gegeven moment was het niet leuk meer en zat ik huilend op hem of moest terugkeren naar stal omdat het gewoon niet ging.

Nu rijdt ik met een rubber enkelgebroken pelham buiten en dat gaat goed. Hij weet gewoon dat hij buiten meer macht heeft en dat hij in de bak toch nergens heen kan. Maar ik ga niet mijn leven riskeren of huilend buitenrijden als er ook andere manieren zijn die zowel voor het paard als mijzelf plezieriger zijn en dan doel ik op beter een keer scherp in houden als de hele buitenrit vragen en vechten en geen reactie krijgen.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:51

[quote="runningkawa"J
Maar ik ben verder van mening, als je de tijd wel hebt, dat elk paard op een normaal bit kan lopen. Dat hoeft dan niet perse het allerdikste te zijn, maar wel een (dubbel) gebroken trens.[/quote]

Nou probeer jij maar een een spaanse hengst met een megagespierde nek van minstens een meter dik op een normaal bit tegen te houden als hij achter een merrie aan wil of iets anders in zijn hoofd krijgt waar hij niet op normale manier vanaf te brengen is... Vast kunnen die paarden ook wel goed lopen op een (dubbel) gebroken bit maar als je naar buiten gaat moet je gewoon voor je eigen veiligheid EN die van het paard iets te vertellen hebben. Je gaat meestal toch ook geen paard mennen op een (dubbel) gebroken trens als je de weg op moet?

(Okej ik heb mijn shet ook op dubbel gebroken trens voor de wagen staan en hij is 200% verkeersmak, schrikt nergens van, heb ik al vanaf veulen en luistert naar elk woordje wat ik zeg. Maar het is en blijft een paard, hij kan ergens van schrikken. Zelfs die shet dus wil ik er 100% veilig mee rijden zou ik eigenlijk ook een stang erin moeten hangen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:10

DinkeyGirl schreef:
[quote="runningkawaJ
Maar ik ben verder van mening, als je de tijd wel hebt, dat elk paard op een normaal bit kan lopen. Dat hoeft dan niet perse het allerdikste te zijn, maar wel een (dubbel) gebroken trens.
[/quote]
Citaat:
Nou probeer jij maar een een spaanse hengst met een megagespierde nek van minstens een meter dik op een normaal bit tegen te houden als hij achter een merrie aan wil of iets anders in zijn hoofd krijgt waar hij niet op normale manier vanaf te brengen is... Vast kunnen die paarden ook wel goed lopen op een (dubbel) gebroken bit maar als je naar buiten gaat moet je gewoon voor je eigen veiligheid EN die van het paard iets te vertellen hebben. Je gaat meestal toch ook geen paard mennen op een (dubbel) gebroken trens als je de weg op moet?

(Okej ik heb mijn shet ook op dubbel gebroken trens voor de wagen staan en hij is 200% verkeersmak, schrikt nergens van, heb ik al vanaf veulen en luistert naar elk woordje wat ik zeg. Maar het is en blijft een paard, hij kan ergens van schrikken. Zelfs die shet dus wil ik er 100% veilig mee rijden zou ik eigenlijk ook een stang erin moeten hangen.)


Is de hengst dekhengst?
zo niet castereren die hap.
Voor ieders veiligheid, want als een paard echt wil loopt hij ook nog wel door een bit van prikkeldraad.

En verder ga ik er niet van uit dat elke ruiter op zo'n paard op stap gaat.
Ik ga er dus vanuit dat ook dan zo'n ruiter ook een stille hand heeft als het moet, en eerst veel oplost met de zit voordat er aan het bit getrokken word.

Ik heb er persoonlijk ook niet zo'n moeite mee als er eens een ander bit gebruikt word als men al heel wat jaren ervaring heeft, en het onder gediplomeerde begeleiding gedaan word.
Maar als ik hier hoor wat de pony ruiters van 13/14 al bij de pony's in de mond hebben hangen, dan staan toch mijn tenen heel erg krom.
Allemaal roepen ze ik ben ervaren en geen beginner meer, maar eerlijk gezegd zul je die op 1 hand kunnen tellen waar dat ook echt zo van is

Ik dacht vroeger ook dat ik kon rijden, ik ben er nu achter dat ik nog steeds een beginner ben Lachen

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:09

Citaat:
En verder ga ik er niet van uit dat elke ruiter op zo'n paard op stap gaat.
Ik ga er dus vanuit dat ook dan zo'n ruiter ook een stille hand heeft als het moet, en eerst veel oplost met de zit voordat er aan het bit getrokken word.


Uitraard! Het gekke is dat als ik dat bit in heb (dus alleen met buitenrijden) dat hij het dan gewoon WEET. Dan rijd ik met doorgehangen teugel en voornamelijk op mijn zit. In de bak is hij ook alleen op je zit te rijden en hoef je de teugels niet te gebruiken om te sturen oid. Maar buiten op een normaal bit, dan is hij niet meer te stoppen, hij weet dat hij dan de baas over mij is. Verward

Verder ben ik het helemaal met je eens! Pling
[/quote]

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:43

Ben absoluut niet van mening dat iedereen maar elk soort paard meot kunnen rijden. Een Holsteiner en een volbloed verschillen van elkaar en hun ruiters vaak ook.

Met de verschillende bitten is niks mis, ook hier geldt weer dat het goed gebruikt moet worden. Een gewoon bit in de handen van een onkundig en grove ruietr richt veel meer schade aan dan een scherp bit in rustige bekwame handen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:49

Gail schreef:
Ben absoluut niet van mening dat iedereen maar elk soort paard meot kunnen rijden. Een Holsteiner en een volbloed verschillen van elkaar en hun ruiters vaak ook.


Idd, ik kan echt niet met een trage zware bok overweg, zeg maar type: dat ouderwetse gelderse type paard, (en alles wat in die categorie valt) ik kans turen wat ik wil maar ik krijg het de baan niet fatsoenlijk rond!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:11

Steef schreef:
Idd, ik kan echt niet met een trage zware bok overweg, zeg maar type: dat ouderwetse gelderse type paard, (en alles wat in die categorie valt) ik kans turen wat ik wil maar ik krijg het de baan niet fatsoenlijk rond!

Sommige mensen willen gewoon echt wat hetere paarden omdat ze voor de rustigere paarden juist het geduld niet op kunnen brengen. En andere durven weer niet op de hetere paarden te rijden. maar in principe moet je een paard kunnen rijden op een normaal bit, tenzij het paard abnormaal ingereden is. en ik denk dat het feit of je springruiter bent of dressuurruiter, er niet veel mee te maken heeft.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:17

Desiree schreef:
Ik vind het een waardeloze stelling. VOlgens veel ruiters zoals PIet RAymakers rijden vrouwen juist meer met gevoel door het ontbreken met kracht. Iets wat je hebt, daar ben je wel meer naar geneigd om op terug te vallen. En dat kan niet bij iets dat je niet hebt.


AMEN Clown

ben het totaal met je eens desiree, gewoon de makkelijkste weg kiezen vaak daardoor krijg je dit soort dingen zoals bitten hulpteugels enz....