paard niet aan been door fibromyalgie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

paard niet aan been door fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:34

Mijn paard is dus niet aan het been, ik heb net les gehad van een invaller en die wist niet dat ik fibromyalgie heb.Galoperen lukt niet omdat ik niet goed been kan geven,toen zij hoorde waarom ik zo weinig been geef was het advies om spoortjes te gebruiken.En ook zou het goed zijn om hem naar mijn stem te laten luisteren,zodat hij doet wat ik vraag als ik rij.Met longeren doen we dat al, maar zijn er nog meer tips? Er rijd ook zo nu en dan iemand anders op, om dat probleem proberen te verhelpen.Hij kijkt soms om zich heen,en dan tra la la la la en dan valt hij bijna stil.

Nouvel

Re: paard niet aan been door fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:42

Een spoortje kan wel schelen.
Misschien helpt het ook wel om met een langere zweep te rijden en dan gelijk nadat je kuit hebt gegeven en je paard niet reageert even aan te tikken achter te kuit.
Dan leert hij dat als hij niet reageert op jouw lichte kuithulp gelijk bijgetikt wordt...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:58

Nouvel schreef:
Een spoortje kan wel schelen.
Misschien helpt het ook wel om met een langere zweep te rijden en dan gelijk nadat je kuit hebt gegeven en je paard niet reageert even aan te tikken achter te kuit.
Dan leert hij dat als hij niet reageert op jouw lichte kuithulp gelijk bijgetikt wordt...

Ja, maar eigenlijk gaat het paard dan aan de zweep ipv aan het been.
Eigenlijk moet het paard gewoon leren snel te worden en op kleine hulpen reageren, zodat de TS zelf met haar kleine beenhulpen kan blijven rijden. Misschien is het makkelijkste wel om een andere ruiter dit paard écht snel te laten maken Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:20

ja maar dan maak je je paard toch sneller voor het been?
als hij weet dat niet reageren een tikje betekent zal hij bij consequent handelen vlotter voor het been worden...
(dit kun je ook met een spoortje doen trouwens...)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:50

Ik heb zelf ook fibromyalgie en moeten bij mij ook op de lichtste druk reageren, anders houdt ik het nog geen 5 min vol.
De tip van het zweepje helpt wel goed, ze weten dondersgoed dat jij been geeft maar daarna geen schop geeft en ze hebben snel genoeg door dat ze beter maar meteen kunnen reageren door de zweep Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 07:45

Ik heb zelf ook nog iets bedacht weet niet of dat werkt,maar iermand anders laten rijden en loop ik op een afstandje er naast.En bij iedere keer dat we draf of galop zeggen dat ik dan er voor zorg dat hij meteen gaat.Dus dat mijn stem er voor zorgt dat hij gaat, zodat als ik rij en mijn stem gebruik dat hij dan sneller reageerd.Maar ook dat hij bij iedereen gelijk reageerd, zou dit iets zijn zodat hij op mijn stem hulpen gaat reageren?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:48

ik heb ook fibro... ik ben met siets gaan parellien... toen ik daar even mee bezig was, werd ze echt super licht! het voordeel van parelli is dat je niet blijft drijven Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:51

gewoon je paard super zacht aan het been maken en dus ook op goede dag zacht been geven

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:57

nickyu schreef:
gewoon je paard super zacht aan het been maken en dus ook op goede dag zacht been geven

dit gaat dus erg moeillijk als je fybro hebt!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:55

Je paard aan het been maken gaat ook prima als je niet hard kunt drijven. Misschien wel beter als wanneer je het wel kunt.
Probleem als je veel kan drijven is namelijk dat je dat ook doet, het paard went daaraan. onbewust drijven veel mensen teveel, een probleem dat jij waarschijnlijk niet hebt en dat is voor het africhten van het paard beter! Benut het geen wat je wel kunt!

Wat ik zou doen, is veel overgangen maken. Pak er een goede zweep bij, en reactie vragen. 1 maal been geven, geen reactie meteen een tik erachteraan. En consequent blijven! Zul je eens zien dat ie na een (waarschijnlijk niet al te lange) tijd echt wel op die lichte beenhulp gaat reageren.

Stemhulpen lijkt me moeilijk, omdat je ook middendraf, middengalop enz wilt kunnen, dan zou je wel veel commando's moeten gaan geven. En stel je bent een keer aan het rijden en in de buurt is iemand aan het longeren, luistert ie daarnaar zou ook zo lastig zijn. Of evt op wedstrijd, als er proeven voor worden gelezen...uiteindelijk zal die het toch op je been moeten doen. Dus niet te voorzichtig zijn, gehoorzaamheid eisen, en je kan er net zo stil op gaan zitten als Anky Haha!

milou_darby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:14

Het probleem ligt imo niet zozeer bij het paard, dus een spoortje lijkt me wat oneerlijk. Het paard kan niet weten dat jij die ziekte hebt. Het moet hem aangeleerd worden dat hij op zo'n zachte druk reageerd.
Misschien kan een stalgenoot er eens opklimmen en hem een poosje rijden zodat hij bij een zachte kuitdruk al reageert. Verder kun je met je stem denk ik idd wel veel, maar het blijft wel een kwestie van geduld. Heel veel succes Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:19

samantha21 schreef:
nickyu schreef:

dit gaat dus erg moeillijk als je fybro hebt!

ik heb zelf ook fybro Knipoog en bot reuma en chronische vermoeidheid door een ander "euveltje"..

op een goede dag heb je de kracht meer als op slechte dag
evt spoortje of zweepje bij dat zodra die niet luisterd op mega zachte druk
dit te kunnen verduidelijken
dus 1 x zacht 2e keer zacht 3e keer prik of tik en als je niks wilt evt stukje been af of echt slechts aanleggen

gedult is een schone zaak

mijn paard was ook super zacht aan het been en ben nu met een nieuwe pony ook bezig en ook zij krijgt het door ..
kuit aanspannen betekend reageren ..punt

echt dresuur rijden (te lang ongeveer zelfde houding of te hard trainen) zit er voo mij zoiezo niet meer in

let er wel op dat je op een goede dag niet teveel beendruk gebruikt
maar dan dus net zo zacht als dat je op slechte dag zou doen

je zal in het begin miss minder reeactie van je paard krijgen
en dus ook een terugval maar uiteindelijk word het beter

wees wel eerlijk en geef het paard ook wel de tijd om het te leren

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:56

ik heb hetzelfde probleem. Ik ben er gelukkig veel minder mee bezig.. maar het blijft een rotprobleem... had ik maar meer spierkracht (of dat je het langer vol kan houden!) ...

ook ik ben nu gaan parelli-en... heb pas net het pakket binnen, dus kan er nog niet veel van zeggen, maar misschien een idee Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 07:31

Dat lijkt me inderdaad een goed idee, ik zal me eens orienteren.Heb wel een dvd van Parelli maar das een soort van reclame zeg maar.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:06

Marjo_Wystan schreef:
ik heb hetzelfde probleem. Ik ben er gelukkig veel minder mee bezig.. maar het blijft een rotprobleem... had ik maar meer spierkracht (of dat je het langer vol kan houden!) ...

ook ik ben nu gaan parelli-en... heb pas net het pakket binnen, dus kan er nog niet veel van zeggen, maar misschien een idee Lachen

bij mijn haflinger heeft het geweldig geholpen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:15

stemhulpen kun je prima aanleren aan de longe. Die van ons kennen de gewone commando's (stap, draf, galop, halt), commando's voor schijnovergangen en schakelen, commando's voor verruimen en verzamelen. Ideaal in de ring Knipoog

Dus dat kun je ook eens proberen.