HELLUP!! racemonsterproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

HELLUP!! racemonsterproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 17:40

Sinds een week of 2 rij ik voor iemand een haflinger. Er was een jaar niets mee gedaan en ben dus weer voorzichtig begonnen. Ik rij nu elke dag een half uurtje met veel stapwerk omdat de bak erg zwaar is. Ze loopt in stap netjes ontspannen aan de teugel en maakt dan goed gebruig van haar achterhand, maar zodra ik aandraaf probeert ze zich sterk te maken en gaat heel hard draven. Ik kan haar wel terug nemen zodat ze in het juiste tempo gaat draven, maar dan valt ze helemaal uit elkaar. Op het moment dat ik haar achterhand eronder wil gaan rijden zet ze zich vast op het bit en gaat weer op een noodtempo draven. Op dit punt ben ik het spoor bijster en weet niet hoe ik het op moet lossen Verward

Dus iedereen die iedeen of tips heeft: ROEPT U MAAR!!! Lachen


frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 18:12

hoi, hoi

Mijn haffie maak zichzelf ook erg sterk en ging ook altijd rennen.
Mijn instructrice zei eerst de rust in je stap, draf en galop. Zodra je rust en controle heb kan je gaan werken aan je aanleuning en zal dit makkelijker gaan. Maar 1 van de basisdingen is je rust en controle.

Het heeft goed gewerkt obelix draaft nu rustig en loopt netjes in de aanleuning.
Ik hoop dat je er wat aan heb

groetjes
fran

FNRS Jury F1 t/m F20
Zz top M2 + 1

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:22

Iedere keer als het paard onder je wegloopt,terug naar stap overgaan, een goede overgang,dus geen bruuske stop.Dat aan de teugel enzo in stap laat je best vallen,eerst een rustige en ontspannen draf,dat lukt dan beter,niet als je in een te snelle draf bent.
Ook veel voltetjes rijden,en proberen je niet te hard in de hand te maken,dan krijgen ze weer een hardere mond en moet je weer harder 'trekken' enz.

Neem je les?Dan zou je instructrice je misschien ook wel kunnen helpen.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 03:17

mee eens laat hem maar eerst leren rustig draven en daarna begin je met houding van het paard je kan niet te veel in een keer verwachte

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:53

Hoi,

Inderdaad zou ik ook prioriteiten stellen; controle over het tempo is je grootste probleem, dus dat zou ik eerst oplossen. Laat die houding en aanleuning ed maar even voor wat het is.

Wat belangrijk is bij zo een racemonstertje is, dat je tijdens het terugnemen NIET BLIJFT VASTHOUDEN ! Frusty
Want daarvan krijgt een paard een harde mond. Hij kan nl met zijn kilootjes veel harder trekken.

Dus ik zou wel flink }> terugnemen en zo snel mogelijk ontspannen. Ook ontspannen TIJDENS het terugnemen, dus niet blijven vasthouden tot je echt helemaal in het door jou gewenste tempo bent, maar tussentijds even je vingers licht ontspannen. Snel en kort. En dan weer opnieuw gas terugnemen. Probeer dit te doen als je maar DENKT dat je paard enigzins reageert op jou terugnemen. Schijnheilig

Daarna komt de rest vanzelf wel.... Haha!
successss

DianaL

Je paard is je spiegel.

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:02

Hoi!

Na ff je verhaaltje te hebben gelezen, kan ik heel misschien wat tips geven omdat ik zelf ook zo'n paard heb gereden.

Vooral omdat je zegt dat de haflinger zo lang stil heeft gestaan, kan je vast begrijpen dat ie veel liever lui is dan werkt *LOL* en de achterhand eronder krijgen, is dan erg lastig om weer terug te krijgen!
GEDULD speelt hierbij een zeeeer belangrijke rol. Ik stel voor dat je inderdaad zoals vorige reacties eerst probeert rust te vinden tijdens het rijden voordat je hem aan de teugel wilt rijden.

Als je m losgestapt hebt, neem je je teugels op maat, niet al te strak.. en begin je met een iets stevigere stap. Houd ALTIJD goed je benen aangesloten (kuiten goed aandrukken). Draaf aan en mocht ze hard willen gaan, gelijk weer terug naar stap en opnieuw proberen, dit kan je een aantal maal herhalen.
Veel figuren rijden en haar dus bezig houden helpt ook. Blijft ze hard draven, stel ik voor eens te proberen om zelf minder snel te gaan lichtrijden. Vooral jonge paarden gaan langzamer draven als jij langzamer lichtrijdt (dat is een TIP voor iedereen trouwens, proberen kan altijd toch?)

Bij dit alles heb je als het goed is nog niets gedaan om haar aan de teugel te rijden. Probeer er eens op te letten dat je teugels goed in contact zijn met de mond en vooral je handen rechtop en bij elkaar (als je jezelf erop betrapt dat je handen te ver uit elkaar gaan, pak je een plukje manen vast dan dwing je jezelf; hielp bij mij zeer goed! Lachen

Als je ondertussen dan ook nog je benen goed aangesloten hebt, handen bij elkaar enz, en vooral veel figuren hebt gereden, moet het hopelijk iets beter gaan Knipoog (BEN BENIEUWD!!)

Laat je ons wel weten hoe het gaat dan please? Thx!

Groetjes, Jane

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: HELLUP!! racemonsterproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:31

Hi,

Je zegt dat de bak heel erg slecht is he? Zoals in kuilen erin? Dat kan namelijk de reden zijn dat je paard af en toe sneller gaat lopen. Hij zoekt dan zijn evenwicht. Ik heb ook een leerling met een haffie, als de bak goed is dan loopt hij als een zonnetje, als de bak slecht is, is er niets mee te beginnen..

Kijk of hij het op vlakke ondergrond ook probeert, zoniet dan weet je waar het aan ligt. Zowel, instructie zoeken die je ermee kan helpen!

Cool Haha! Vork

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 10:33

Bedankt voor de tips, ik heb al het een en ander geprobeerd en er beginnen al wat voorderingen te komen.

Tallie,
De bak word regelmatig gesleept, dus aan kuilen zal het niet liggen. Alleen is het zand erg mul, ze zakt er nogal diep in weg. De bak is ook nog vrij nieuw en ik ben zogoed als de enige die er gebruik van maakt dus het zal wel een poosje duren voordat de boel een beetje aangestampt is. Maar misschien is het wel een idee om eens op een andere ondergrond te rijden om te zien of dat verschil uit maakt.

Bedankt voor de tip!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 55 bezoekers