Mijn fjord wilde ook altijd maar voorop en liep ook in zo'n flink tempo dat we ook meters vooruit liepen en zodra de groep dan dichterbij kwam begon hij te dribbelen of te draven, omdat ze gewoon niet te dichtbij mochten komen, omdat hij anders bang was ofzo dat ze hem inhaalde. Heb zelf een paar keer gehad dat hij gewoon liep te bokken naar de paarden achter hem als ze te dicht in de buurt kwamen. Ik was dit op den duur zo beu, omdat ik het gewoonweg super ongezellig vond.
Dus ik heb hem gewoon express iedere keer achterop laten lopen. Dan had ik maar een poos blaren en dan moest ik maar een poos dat gedribbel en boze gezichten toegeworpen krijgen. Dat kon me op dat moment even helemaal niks schelen.
Het heeft ongeveer een half jaartje geduurd voordat ik echt met een losse teugel achterop kon lopen en een paar meter achterop kon lopen en dat de groep dus verderop reed, maar het is me wel gelukt. Kan nu gewoon heel relaxt achter rijden
Okay hij heeft nog wel eens met nieuwe paarden dat hij dan weer wat begint te dribbelen enz maar na een klein half uurtje is dat ook weer voorbij 
Ben eerst gewoon begonnen om aan de hand achter de paarden aan te gaan lopen. Ik heb dit de eerste 2 dagen niet buiten het erf gedaan, maar op het erf. Daarna ben ik pas echt naar buiten gegaan met het oefenen. Heb dit 2 weken gedaan en ben er toen zelf weer opgestapt en zo zijn we steeds blijven oefenen. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Wil niet zeggen dat dit bij jouw fjord ook helpt, maar het is het proberen waard