Altijd voorop willen lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Altijd voorop willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:45

Mijn fjord wil al, zolang ik haar heb in een groep(je) voorop lopen. Ik heb al het een en ander geprobeerd natuurlijk, van juist in een flink tempo doorgaan tot achterblijven en dan rustig naar de rest toe stappen en dat door oefenen. Het is een fjord dus 1. sterk in de hals 2. drammerig en 3. volhouder.

Ik heb weinig trek om iedere keer dat ik met iemand samen op stap ga de teugels heel strak te moeten houden en mezelf daardoor met blaren op te zadelen. Dat moet ook best anders kunnen.

Afgelopen zomer ben ik in een groepje van 4 op trektocht geweest. De eerste en laatste dag was net als altijd en de tussenliggende dagen kon ze zowaar wel eens met een los teugeltje ergens achteraan blijven lopen.
Ze stonden dan ook samen op de wei dus dat zal ook gescheeld hebben.

Tijdens de trektocht ging het dus goed dus ik had gehoopt dat een rit na die tijd ook gewoon kalm kon verlopen. Nou vergeet het maar. De ellende begon van voren af aan en ik ben het nu goed zat.

Hebben jullie tips hoe ik dat gedrag wat minder kan maken?

sofie123

Re: Altijd voorop willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:47

Vind je het irritant of gaat het nogwel? Want ik denk dat je fjord de baas is en daarom altijd voorop wil lopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:33

Mijn fjord is lang niet altijd de baas. Ik ga ook met wildvreemde paarden op stap en dan doet ze het net zo goed. Ook met een fjord waarmee ik wel vaker rijd wil ze geen duimbreed toegeven. Maar ik heb er genoeg van dat ik vuile blikken van andere krijg toegeworpen terwijl ik echt wel probeer om haar dit bij te brengen maar dat zal nooit gaan lukken zonder met anderen te rijden. Dus ik heb graag tips hoe ik dit aan moet gaan pakken.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:06

Hallo ,
een pony op de manege wilt altijd achteraan lopen , erg irritant maar gewoon laten toe doen..

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:03

Die mensen moeten maar rekening houden met je fjord want ik denk niet dat dit op te lossen valt.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:55

Dat is toch niet zo erg?
Die van mij wil juist niet voorop lopen, ik kan dus ook nooit eens alleen weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:06

Je hebt een leiderspaard! Dat wil zeggen dat als ze in het wild in een kudde zou lopen, zij zou bepalen waar de kudde naar toe gaat! Dat ze dat op de trektocht niet deed is denk ik de vreemde omgeving en waarschijnlijk een nog sterker leiderspaard. Heerlijk toch als je zo'n dapper paard hebt! Lekker voorop blijven rijden!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:16

Ja dat ik een leiderspaard heb dat is bekend. En inderdaad tijdens de trektocht, nu je dat zegt, er was er 1 bij waar ze wel aan gewaagd was. Maar valt er echt niks aan te doen? Want leiderspaard ziet zij als: 100m vooruit lopen. En dat is nogal ongezellig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:22

Die van mij wil ook altijd voorop, gewoon toelaten. Hij is wel minder ontspannen, omdat hij de omgeving moet afspeuren of alles veilig is Haha! , maar dat is dan zijn eigen schuld. Het zit in het beestje en waarom er tegen vechten?

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:18

Mijn fjord wilde ook altijd maar voorop en liep ook in zo'n flink tempo dat we ook meters vooruit liepen en zodra de groep dan dichterbij kwam begon hij te dribbelen of te draven, omdat ze gewoon niet te dichtbij mochten komen, omdat hij anders bang was ofzo dat ze hem inhaalde. Heb zelf een paar keer gehad dat hij gewoon liep te bokken naar de paarden achter hem als ze te dicht in de buurt kwamen. Ik was dit op den duur zo beu, omdat ik het gewoonweg super ongezellig vond.
Dus ik heb hem gewoon express iedere keer achterop laten lopen. Dan had ik maar een poos blaren en dan moest ik maar een poos dat gedribbel en boze gezichten toegeworpen krijgen. Dat kon me op dat moment even helemaal niks schelen.
Het heeft ongeveer een half jaartje geduurd voordat ik echt met een losse teugel achterop kon lopen en een paar meter achterop kon lopen en dat de groep dus verderop reed, maar het is me wel gelukt. Kan nu gewoon heel relaxt achter rijden Ja
Okay hij heeft nog wel eens met nieuwe paarden dat hij dan weer wat begint te dribbelen enz maar na een klein half uurtje is dat ook weer voorbij Lachen

Ben eerst gewoon begonnen om aan de hand achter de paarden aan te gaan lopen. Ik heb dit de eerste 2 dagen niet buiten het erf gedaan, maar op het erf. Daarna ben ik pas echt naar buiten gegaan met het oefenen. Heb dit 2 weken gedaan en ben er toen zelf weer opgestapt en zo zijn we steeds blijven oefenen. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Wil niet zeggen dat dit bij jouw fjord ook helpt, maar het is het proberen waard Lachen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:27

nou sommige fjorden zijn echt onverbeterlijk hoor, ik heb dit probleem ook met ido. vooral als ik in groepen rijd en als er andere ruinen bij zijn is het nog erger.
dan heb ik echt een anker nodig als ik wil stoppen.
heb echt wel eens doodsangsten met hem uitgestaan op een groepsbuitenrit.
ik denk dat je echt van goede huize moet komen om het nina af te leren en als het je lukt mag je ook eens bij mij langskomen Knipoog

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:27

Mijn haflinger doet het ook en ze heeft ook in een kudde gestaan vroeger in oosterijk en toen was zij inderdaad de leider het is lastig maar ik kan er denk niks aan doen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:34

Goh, mijn verzorghaflo heeft er ook nogal een handje van om persé voorop te willen lopen en anders ontzettend te gaan drammen. Het klinkt me ook erg bekend in de oren dat als je voorop loopt, dat de rest 20 m achter loopt omdat jij als voorste zo snel gaat. Knipoog
Als Katinka (pony) zich gedraagd en op een rustig tempo voorop kan blijven lopen is er niets aan de hand, maar gaat ze lopen drammen en steeds harder, dan zet ik haar achter een rustig paard dat er niet om geeft dat er een pony telkens tegen zijn/haar billen aanloopt. Bij Katinka helpt dat op den duur en loopt ze na een poosje zuur kijken gewoon braaf achter de ander aan.
Misschien dat het bij die van jou ook helpt? Nouja, succes ermee.