Help!!!! Fries doet niks meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Help!!!! Fries doet niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:12

Meisje bij ons op stal heeft een Fries die echt niet meer normaal te rijden is. Ze reageert nauwelijks op sporen en zweep.
Heb dat meisje vandaag begeleid en veel overgangen laten rijden, maar dat is het punt ook niet zag ik. Om te blíjven draven of galopperen, dat is het punt. Waar kan dit aan liggen? Ze put het paard niet uit, overvraagt het dier niet, maar het paard wil gewoon zijn eigen tempo bepalen.
Meisje wordt er aardig moedeloos van en dat kan ik goed begrijpen. Ik weet ook niet meer hoe ik haar kan helpen.
Wat zou er aan de hand zijn??
Gebrek aan respect lijkt me sowieso. Misschien join-up? Anders weet ik het ook écht niet meer..
HELP!!

_Evelien

Re: Help!!!! Fries doet niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:15

Pff moeilijk zeg..
Heeft hij niet ergens pijn ofzo?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:21

nee niks. zadel ligt super. lichamelijk niks aan de hand.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:54

Ik mis wat informatie Tong uitsteken ...
Hoelang heeft ze dit paard al? Was hij al vanaf het begin zo of sinds een tijdje? Is het paard net ingereden of heeft hij al wedstrijden gelopen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:15

Het paard, merrie, is nu 5 jaar. Loopt nu 1,5 jaar onder het zadel en heeft tot vorig jaar ook voor de kar gelopen. Meisje heeft het paard nu een jaar. Ze rijdt er wedstrijden mee.

Dit paard deed dit vanaf het begin soms, maar de laatste tijd echt alleen maar, terwijl ze toch niet anders is gaan rijden. Ze doet normaal vrij weinig met de sporen en zweep gebruikt ze nog minder. Wanneer ze de sporen écht flink goed gebruikt, daar reageert het paard gewoon niet op.
Ik zie duidelijk dat het paard de lol van het rijden echt mist, maar hoe zorg je dat het paard weer gaat doen wat ie moet doen; reageren op hulpen?

WiesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:53

Zou afwisseling kunnen helpen? Niet meer alleen maar in de bak rijden maar ook regelmatig naar buiten, longeren, spelletjes doen, aan de hand meenemen.
Lopende bandwerk is geestdodend maar voor een paard is telkens hetzelfde moeten doen (lopende band bakwerk) net zo geestdodend.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:12

Lopendebandwerk is inderdaad geestdodend. Ze maakt wel regelmatig een buitenrit of gaat ergens heen met de trailer om daar in de binnenbak te rijden, aan de hand langs de weg stappen. Daarbij longeert ze het paard ook een paar keer per week. Paard is wel superactief met buitenritten maken, maar dat is omdat ze dat zo leuk vindt. Het rijden in de bak schijnt haar steeds meer en meer te vervelen, ondanks alle afwisselingen.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:16

Misschien een tijdje niet meer in de bak rijden? Dan krijgt ze misschien weer zin. Eens afwisselen met springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:16

Is het bloed onderzocht?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:19

Is een ziekte al uitgesloten?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:21

Mijn paard wilde ook niet meer lopen,maar wat later bleek was dat hij niet meer kon lopen.Hij was erg ziek, dus dat zou ik toch eerst uitsluiten.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:21

Paard heeft een aantal weken stil gestaan doordat we een gigantische baggerbak hadden. tja, dan heeft ze wel energie. Ze heeft geen energiegebrek. met buitenritten kan ze ook volop galopperen, maar dat is omdat ze het dan zelf leuk vind. In de bak weigert ze om door te galopperen.

Bloed is niet onderzocht. Paardje ziet er ook super uit, loopt ook goed, is heel wakker, maar 'alleen' dus aandrijfprobleem.
Paard eet ook heel goed en doet niks abnormaals, kijkt ook goed uit de ogen enz enz.

WiesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:23

Volgens mij heb je de keus tussen "bakwerk leuk maken" en "buitenrijden omdat het paard het leuk vindt".
Bakwerk kàn heel leuk zijn, ook voor het paard, terwijl het tegelijkertijd leerzaam is. Zet maar eens wat tuinstoelen in de bak en ga slalommen. Zet een emmer neer waar je een stok uit moet pakken. Daar heb je je wendingen al èn je tempowisselingen.
Mensen worden geacht slimmer te zijn dan dieren. Gebruik dat dan ook en bedenk uitdagingen die bij jullie passen. Bedenk dingen die het "bakwerk" leuk maken voor jullie allebei.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:26

@sofie 123: deze fries kun je echt niet blij maken met hindernis. ze gaat er ook echt beroerd overheen, maar misschien wel idee om cavaletties te laten lopen. Kijken hoe ze daarop reageert.
@WiesS: heej ja, dat is ook nog wel een slim idee. dankjewel!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:28

Ja gewoon buiten gaan rijden en dan in de buitenrit dressuurmatig werk verpakken.En anders eerst buitenrijden en dan 15 min met de bak afsluiten.(Of andersom) Net wat het paard aangeeft.
Mijn merrie was ook zo , reed slaom om rijen bomen en reed voltes op grasvelden. Na de buitenrit kort in de bak was ze ook oke.(Zij zag in de bak steeds dezelfde rondjes... dat was gewoon niet haar ding)tijdens de buitenrit deed ze alles oke.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:35

Dit paardje is niet van mij hoor, maar ik begeleid een meisje die dit probleem heeft met haar paard bij ons op stal. Zelf doe ik wel veel aan afwisseling met de paarden die ik rijd, maar dacht er zelf hetvolgende bij: "Als een paard respect voor je heeft moet ie eigenlijk alles met plezier en volledige inzet doen." Maar hier kom ik langzaamaan een beetje van terug. Ik denk idd dat verveling een grote rol speelt bij dit dier. Maar toch, zien jullie dit gedrag niet als een respectloos paard: niet willen reageren op je been, wat je ook doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:38

Emilion1985 schreef:
Maar toch, zien jullie dit gedrag niet als een respectloos paard: niet willen reageren op je been, wat je ook doet?

Nee, zo zie ik het niet.

Wellicht toch verstandig om het bloed te laten onderzoeken. Gewoon voor alle zekerheid.

grosdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:41

Idd misschien wel verstandig

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:46

Valt me wel op trouwens dat, sinds we nieuw zand hebben in de bak, het paard niet los in de bak kan lopen omdat ze echt happen met zand in de mond neemt. Mineralentekort lijkt me. Ze heeft al een liksteen, maar misschien dat er iets uit het bloed komt door te laten onderzoeken. Zal het haar aanraden! Bedankt voor de tip!

WiesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:53

Emilion1985 schreef:
Maar toch, zien jullie dit gedrag niet als een respectloos paard: niet willen reageren op je been, wat je ook doet?

Nee en ja...
Nee, omdat het paard zich (misschien) stierlijk verveelt en daardoor afgestompt is of té verveelt om enige inspanning te doen.
Ja, omdat een paard zich van nature richt op de leider en dit nu blijkbaar niet gebeurt (geen reactie op leider is imo geen respect).

Om ècht te zeggen dat er 'geen respect' is moet je paard en ruiter zien en via internet is dat nogal lastig.
Je moet respect verdienen om het te krijgen en je moet het waarmaken dat je het verdient.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:47

Emilion1985 schreef:

Nee als er verder niks medisch is, eerder (onbewuste) onbekwaamheid van de ruiter.
Been = vooruit en geen reactie = correctie, na correctie wel reactie = belonen.
Hier kunnen erg makkelijk foutjes in sluipen bij een beginnende ruiter omdat timing vooral erg belangrijk is en dan wordt het van kwaad tot erger omdat het paard het gewoon niet meer begrijpt en afstompt.

Neem dus gewoon goed les, iemand die ervaren is hiermee die kan je hiermee prima helpen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:23

nogmaals, het paard is niet van mij. Ik begeleidt het meisje alleen die hierop rijdt. Ze heeft hiernaast ook nog les van een gediplomeerd instructeur, maar haar instructeur zegt niks zinnigs tegen haar. Dus leert ze ook niks. Vandaar dat ik ook help bij problemen. Alleen wist ik nu even niet meer wat te doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:19

Tijd voor andere instructie dan maar zou ik zeggen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:51

Ja dat vind ik ook. Heb zelf ook les bij deze persoon, maar dat is op de stal waar ik zelf rij. Mag verder niemand anders lesgeven dan staleigenaar. D'r komt wel eens per maand een ander, maar deze mishandeld paarden wanneer ze zelf rijdt. Willen wij absoluut geen les van! Zij heeft ook eens per maand les van iemand een heel aantal km verderop, maar eens per maand schiet ook niet echt veel op.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:14

Maar aan de andere kant, als ik dit zo lees doet ze ook geregeld wel andere dingen met dit paard. Komt ie verder voldoende op de wei? Op een gegeven moment ben ik ook wel van mening dat zo'n paard dat uurtje per dag in de bak dan wel kan opbrengen hoor! Ik ben het er wel mee eens dat je het werk afwisselend moet houden, maar voorwaarts op je been is gewoon een basisvoorwaarde, daar haal ik de tuinstoelen nog niet voor uit de kast! Haha!
Als ik het zo hoor kan ik me niet zo goed voorstellen dat dit paard zo afgestompt is dat het zo reageert in de bak. (Maar ik ben er natuurlijk niet bij). Inderdaad even bloed na laten kijken, maar aan de andere kant, als ie buiten wel weer lekker fris is?

Hoe loopt ie aan de longe in de bak? Is ie wel voorwaarts op de zweep? Je zou het paard dan een keer kunnen longeren met haar erop en als ie dan lekker vlot is de longe eraf en met de zweep erbij blijven. Als ie lekker vlot reageert wordt het ook wel weer makkelijker om een en ander afwisselend te houden he! Haha!