First step to getting your horse on the bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

First step to getting your horse on the bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 17:03

Kwam dit artikel tegen. Bron: Your Horse, nummer 233
Engels paardentijdschrift.

Helemaal mijn ding dit. Dat teugels in 1 hand hoeft dan niet zo nodig, maar het principe vind ik erg goed. Geen gepruts in de mond, geen geruk en gepluk, laat het 'm zelf maar uitzoeken, beloon het goede gedrag en werk van daaruit verder.

[edit:Lovely]Plaatjes niet meer zichtbaar. Links naar uploadserver verwijderd.[/edit]

Nulla tenaci invia est via


parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 17:07

voor een nederlandse versie & plaatjes: Ernest van Loon

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 17:08

Dat wilde ik er nog bijzetten ja, maar je was me voor.
Maar toch leuk om het ook eens van iemand anders te lezen.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 17:54

Niet dat mijn engels zo gewelig is, maar als je je nokkels van je handen strak tegen de manenkam aan moet zetten ben je toch ontzettend hard in de mond en absoluut niet ontspannen?
Ik zie nu al paarden met de mond ver open gespert voor me.

Het kan zijn dat ik het niet helemaal begrijp Lachen

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 18:00

Ik kan er helemaal in meegaan. Ik probeerde altijd Bill aan de teugel te "spelen", tot ik op bokt iets las van een weerstand biedende hand. Dat ben ik gaan proberen, iets minder extreem dan hier op de foto, en het werkt. Bill vindt dat heel fijn en komt nu met z'n koppie naar beneden. We zijn er nog lang niet, maar het begin is er.

Goedgekeurd onderschrift :)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 18:02

Dat vind ik ook een beetje apart, het deel van het toestaan vind ik wel goed, maar dat van die handen vind ik ook wat vaag.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 19:07

Vreemd dat de focus in dit artikel vrijwel alleen op de voorkant ligt, op de handen. Het aan de teugel komen moet volgens mij een gevolg zijn van actief en ontspannen bijrijden van achteruit in combinatie met lichte, gelijke, druk (stille handen!) aan de voorkant. Alleen in het intro stukje wordt iets gezegd over activiteit van achteruit ("...but this quality comes from him carrying himself well"...)...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 20:50

Lees de allerlaatste alinea maar eens goed.
Remember, this etc. etc.
Zal dat stuk uit het boek van Ernest van Loon ook wel even scannen, dat komt op hetzelfde neer.

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 21:10

runningkawa schreef:
Niet dat mijn engels zo gewelig is, maar als je je nokkels van je handen strak tegen de manenkam aan moet zetten ben je toch ontzettend hard in de mond en absoluut niet ontspannen?


Dat harde valt wel mee denk ik, je zet je handen op 1 plaats en van daaruit laat je het paard het lekker zelf onderzoeken, je werkt niet terug, je prutst niet, je houdt ze gewoon stil, op het moment dat hij naar beneden komt ontspan je (dat gaat eigenlijk ook al vanzelf doordat de afstand tussen hand en mond korter wordt gaat vanzelf de druk van de teugels). Ik denk dat flossen of houtbewerken vervelender is voor een paard.
Dat je je handen op de manenkam (of op de voorboom van je zadel of wat dan ook) zet is alleen maar om te zorgen dat ze op 1 plaats blijven staan en dat voorkomt dus ook dat je terug gaat werken op het moment dat je paard naar beneden komt, je bent immers geneigd om de druk gelijk te houden, maar dat moet nou net even niet, anders is het belonende effect er niet.

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:19

Margreet schreef:
Zal dat stuk uit het boek van Ernest van Loon ook wel even scannen, dat komt op hetzelfde neer.
het is een geweldig stuk, maar niet afzonderlijk van het hele boek te lezen of te begrijpen. volgens mij staat dat ook in het voorwoord van R&R.

Amor Vincit Omnia

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:25

gaaf stukje margreet...
en dat van die ene hand...dat is wel zo hoor...
ik was het ooit zo zat met Bles toen hij in zijn staakperiode zat en met veel gehannes en getrek..
ik reed in de bak en zei tegen stalgenoot..ik ga lekker westernen }> ...dus ik pak dramatisch bedoelt de teugels in hand in draf..en tot mijn verbazing Bloos ...zocht hij zelf de lichte druk op.
dus er zit wel wat in he..soms doe ik het nog weleens heel kort...om ook de spanning uit mijn eigen armen te houden.

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:04

Margreet schreef:
Remember, this etc. etc.


Zoals ik dat stukje lees zeggen ze dat je 'm eerst van voren voor elkaar moet hebben, ik zou zeggen begin achter en rijdt 'm van achteruit tegen je hand aan.
Laatst bijgewerkt door daniel79 op 16-08-02 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 22:05

Maar dan moet je paard wel snappen wat de bedoeling is als hij tegen je hand aanloopt. En dat kun je 'm zo bijbrengen.

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:16

dat bedoelde waarschijnlijk EvL ook met 'lees mijn hele boek en niet de stukjes die op het eerste gezicht je interesseren'.

Amor Vincit Omnia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:41

Als ik R&R lees vraag ik me altijd af wat voor paarden ze in die tijd hadden. Als dat hele goede paarden waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 00:31

Steef, ik denk dat klassieke rijkunst altijd een goede methode zal zijn, ookal verandert het paard van type of kwaliteit door de tijd heen.
Dit soort methoden als hier beschreven zijn volgens mij vooral nuttig voor verreden paarden. Een jong dier heeft genoeg aan een lichte luchtige meeverende hand, die zachtjes weerstand biedt waar nodig, enzovoort. Een goed begin is het halve werk en dan zul je dit soort methodes misschien wel nooit nodig hebben.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 08:49

er wordt niet voor niets ook gesproken over de corrigerende weerstand biedende hand als een paard goed is ingereden valt er weinig te corrigeren lijkt mij

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:28

ik ben het met Lovely en Nimber eens: ik heb vorige week voor het eerst sinds jaren weer eens die weerstandbiedende hand moeten gebruiken: dit paard was dan ook totaal verreden: was niet van achter naar voor te rijden, wil de nergens op reageren. Ik was het op een goed moment zo zat, dat ik heb a la EvL stil heb gezet, m'n handen op de voorboom vh zadel heb gezet en heb gedacht: je zoekt het maar heel eventjes uit bok.

Nogmaals: ditg hebt ik volgens mij nog nooit eerder hoeven doen, zeker niet bij paarden die ofwel door onszelf, ofwel door een ander correct aangereden zijn, maar dit was even zo'n ramp! Maar het werkte feilloos, binnen 5 minuten was de euro gevallen (1 kwartje was niet genoeg geweest Haha! ).
Het ging om het paard van een leerlingetje, ik ben benieuwd hoe zij het de afgelopen week heeft vol kunnen houden ...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:29

Ik zie hierboven alleen kruisjes staan, maar ik denk dat ik weet waar de tekst over gaat....

Ernest van Loon vergelijkt het met het bijgezet longeren. Daar wordt de bijzetteugel ook vastgezet en zoekt het paard zelf het voor hem fijnste punt op om na te geven. Bij het rijden zou het volgens hem net zo moeten: handen op de plaats en met been erbij rijden. Zodra het paard nageeft, krijgt hij meteen de beloning doordat er geen druk meer op zijn mond is.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:59

klopt Kitty, maar tijdens het "gewone" rijden, moet er natuurlijk wel een bepaalde mate van druk op het bit zijn, anders heb je geen verbinding en kun je je paard niet afdoende van achteren naar voren rijden.
Vandaar wat Nimber zegt: een "corrigerende" weerstandbiedende hand.
Ik zie overigens net als jij die kruisjes, kan daar dus helaas niet over meepraten...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:19

Dat klopt, maar EvL heeft het bij die corrigerende weerstandbiedende hand erover dat het paard die lichte mate van druk op het bit zelf opzoekt.
Volgens EvL zoekt het paard dat zelf op en moet jij als ruiter alleen je paard van achteruit naar voren rijden en je handen stil op de plaats houden.


Hmmm... hier ga ik eens even over nadenken want ik ben er nog niet helemaal over uit.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:26

daarom zei ik dus al aan het begin van het topic, dat de bladzijde niet los gezien moest worden van het hele boek.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:35

Als ik het op die manier doe, dan gaat Kawa er juist tegen in.
Tegen een bijzet of iets wat vast zit doet hij dat ook.
Zo hoog mogelijk met zijn hoofd en trekken.
Echt niks nageeflijk.

Rij ik hem zonder vast te zetten, dat wil niet zeggen alles los en geen druk, is hij super makkelijk te rijden, in elke hoogte met zijn hoofd/hals die je wilt.

Dus ik zie zoiets juist als een super vaste, niet meegaande hand, en dus voor mijn idee, niet de manier.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:00

klopt kawa, maar dat is (helaas ) het verschil tussen een goed gereden paard (kawa) en een verreden paard.

Kitty: wat jij zegt klopt idd ook wel: een paard moet zelf die goede mate van druk opzoeken, maar zal dat imo nooit doen op iets "stugs" (zoals een bijzet of een vaste hand), het zal die druk alleen op zoeken bij een prettige, stille, veerkrachtige hand, zoals kawa eigenlijk ook beschrijft (en Lovely).

Wil niet zeggen dat ik R&R niet goed vind hoor: integendeel. Maar bij een correct gereden paard mag de weerstandbiedende hand zoals EvL die beschrijft, niet nodig zijn...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers