mijn paard is super bang.. wat nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jootje24

mijn paard is super bang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:02

Hallo
Ik heb 2 jaar geleden mijn paardje friso gekregen.
Ze zeiden hij is zadelmak jekunt er zo mee weg rijden.
nou dat heb ik geweten ik heb alle hoeken van de bak gezien !!
Je hoeft maar iets te gaan verzitten of met je hand omhoog te gaan en hij is al weg voordat je het weet.
Wij hebben dus de vorige eigenaar opgebeld en gevraagd wat er met hem gebeurd was. Hun willen helaas helemaal niks zeggen..... Boos!

Toch heb ik doorgezet en naar een paar keer erafgevallen te zijn werd het wel beter. Maar het weg crossen blijft er nog steeds. Ook na 2jaar.
Het is wel minder geworden maar als er iets gebeurd is hij weg. En krijg hem vast niet weer terug voordat hij denkt dat het niet meer eng is.

We hebben hem te koop gehad omdat ik een groter paard moet hebben, maar er was er geen 1 die hij vertrouwde. sommige konden er geen eens opkomen.
En met andere heeft hij zich dus zo benauwd gemaakt dat die er allemaal aflagen. Dus hij staat op het moment ook niet meer te koop. Ik wil niet dat er wat ernstigs gebeurd !!

Het is echt een mensenvriend !! hoe meer aandacht hoe fijner. maar zo gauw ja erop wil dan is dat vertrouwen helemaal weg.. Verdrietig

Wie kan mij helpen ??!!
Ik heb echt geen idee wat ik nu nog meer kan doen om hem niet zo bang meer te laten wezen.

benangelique

Re: mijn paard is super bang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:04

is hij lichamelijk al eens helemaal nagekeken? niet alleen klinisch maar ook rontgenologisch?

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:05

benangelique schreef:
is hij lichamelijk al eens helemaal nagekeken? niet alleen klinisch maar ook rontgenologisch?

Röntgenlogisch en klinisch waren allebei goed..
En hij is ook al een keer onder een magnetisch veld geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:07

Kan hij niet naar een professionele trainingsstal waar ze 'm ook kunnen verkopen? Zo te lezen kom je hier zelf niet uit.

Wat ik me wel afvraag: heb je niet een paar keer proefgereden toen je 'm kocht?

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:10

Sonja schreef:
Kan hij niet naar een professionele trainingsstal waar ze 'm ook kunnen verkopen? Zo te lezen kom je hier zelf niet uit.

Wat ik me wel afvraag: heb je niet een paar keer proefgereden toen je 'm kocht?

DAt heb ik wel gedaan .. en het ging ook vlekkeloos.
Maar toen we hem eenmaal thuis hadden niet. WE hebben het vermoeden dat hun hem wat toegediend hadden .. toen wij kwamen om te kijken en even te rijden...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:11

ja weet niet of je er in gelooft... maar ik heb ook een bang paard en ik laat een fotoreading doen.. Iemand legt dan contact met je paarden.. Je kan dan dingen vragen ect.. Misschien kan je er daardoor achter komen waarom hij/zij zo bang is en waarom hij het doet.. Hier op bokt is er een toppic over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:12

Getverderrie...
Ook geen bloedje laten trekken bij de aankoop?
Dat is dus de reden dat mensen dat doen...

Ik zou de optie trainingsstal eens onderzoeken als ik jou was.
Ik woon bij jou in de buurt. Wat voor pony is het?

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:13

uhm ja dit is heel vervelend en moeilijk, ik snap dat je hier erg verdrietig om bent, maar kun je hem niet een tijdje door iemand anders laten rijden ofzo?? die zeg maar nog beter rijdt als jij?? mis. krijgt hij zijn vertrouwen dan een beetje terug. En ik zag dat in je profiel dat je wel al M1 met hem rijdt, waar schrikt hij dan meestal van?? Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:14

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:15

Sonja schreef:
Getverderrie...
Ook geen bloedje laten trekken bij de aankoop?
Dat is dus de reden dat mensen dat doen...

Ik zou de optie trainingsstal eens onderzoeken als ik jou was.
Ik woon bij jou in de buurt. Wat voor pony is het?

Het is een ... x sjapoer Dus ook aardig heet van bloed.
Heb wel foto's op mijn profiel staan van hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:16

Gaat het om dat M1-paardje?
Als je d'r die punten mee gereden hebt, dan moet er wat anders aan de hand zijn.

Lichamelijk echt niets te vinden? Je zegt dat 'ie goedgekeurd is, maar is dat van 2 jaar geleden, of recent?

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:19

Nazarma schreef:
uhm ja dit is heel vervelend en moeilijk, ik snap dat je hier erg verdrietig om bent, maar kun je hem niet een tijdje door iemand anders laten rijden ofzo?? die zeg maar nog beter rijdt als jij?? mis. krijgt hij zijn vertrouwen dan een beetje terug. En ik zag dat in je profiel dat je wel al M1 met hem rijdt, waar schrikt hij dan meestal van?? Knipoog

Ja klopt.. hij loopt ook wel lkkr en ik moet echt dood stil zitten.. maar onder de proef is hij mij er ook wel eens tussen uit gegaan. Hij schrikt alleen al van als jij je been iets verlegt, je armen beweegt etc.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:20

Sonja schreef:
Gaat het om dat M1-paardje?
Als je d'r die punten mee gereden hebt, dan moet er wat anders aan de hand zijn.

Lichamelijk echt niets te vinden? Je zegt dat 'ie goedgekeurd is, maar is dat van 2 jaar geleden, of recent?

Ja het gaat om het MI paardje.. we hebben hem vorig jaar laten keuren omdat hij dus zo bang was dachten wij ook dat hij pijn ergens zou hebben maar ze kunnen dus echt helemaal niets vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:29

Niet zo ver bij jou vandaan (zuidwolde) zit een instructrice waarin ik 100% vertrouwen heb dat ze jou kan helpen.
PB haar maar eens. Ze heet Mehlika en dat is ook haar Boktnaam. Ik denk dat ze wel meer klanten in jouw buurt heeft, dus dat ze wel aan huis komt.

Ik heb haar ook op een heel bang en vluchterig paardje gehad. Ze is heel rustig en geeft een dier veel vertrouwen. Mogelijk krijg het beestje dan wat meer vertrouwen in anderen op zijn rug, wat de verkoop een stuk makkelijker zal maken.

Succes!

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:31

Sonja schreef:
Niet zo ver bij jou vandaan (zuidwolde) zit een instructrice waarin ik 100% vertrouwen heb dat ze jou kan helpen.
PB haar maar eens. Ze heet Mehlika en dat is ook haar Boktnaam. Ik denk dat ze wel meer klanten in jouw buurt heeft, dus dat ze wel aan huis komt.

Ik heb haar ook op een heel bang en vluchterig paardje gehad. Ze is heel rustig en geeft een dier veel vertrouwen. Mogelijk krijg het beestje dan wat meer vertrouwen in anderen op zijn rug, wat de verkoop een stuk makkelijker zal maken.

Succes!

Oke dank je wel!!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:47

Sonja schreef:

die geeft toch westernlessen? Verward

@ TS mijn pony is ook erg nerveus.. soms hoef je je been maar iets te verschuiven en ze schiet er al vandoor. Het is niet zo erg als bij jou paard (ze stopt na een paar meter wel) en ik weet ook waarom ze het doet/waar het vandaan komt. Ze vind het allemaal prima als je er naast staat en geniet van de aandacht, maar zodra je met een zadel aankomt wordt ze totaal anders. Wat ik zelf doe is het zadel er opleggen en dan haar overal aanraken, stukje wandelen.. totdat ze ontspant en dan weer stoppen en dat opbouwen.. Ik neem eens in de zoveel maanden les van Daan Simoons (www.junik.nl) en hij heeft me ook enorm geholpen. Maar het kost ontzettend veel tijd en geduld.

Kun je het paard overal aanraken als je er naast staat? Wat als er een zadel op ligt en je er naast staat? Wat als je er alleen maar op zit?

www.paardenbegrijpen.nl is misschien ook een nuttige site voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:57

Alytuiere schreef:

Ook.
Een paard = een paard = een paard = een paard etc...

Paard weet echt niet of hij westernpaard of dressuurpaard is. En Mehlika is een van de weinige westerntrainers die uitstekend dressuurmatig onderlegd is.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:07

Sonja schreef:
Alytuiere schreef:

Ook.
Een paard = een paard = een paard = een paard etc...

Paard weet echt niet of hij westernpaard of dressuurpaard is. En Mehlika is een van de weinige westerntrainers die uitstekend dressuurmatig onderlegd is.

Oke! Weet ik dat ook weer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:12

O wat gaaf, jij bent degene die laatst een fotoreading met mijn schoonzusje en zwager gedaan heeft volgens mij! Waren ze heel enthousiast over!

Oepsie beetje offtopic, sorry Haha!

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:17

Alytuiere schreef:
Sonja schreef:

@ TS mijn pony is ook erg nerveus.. soms hoef je je been maar iets te verschuiven en ze schiet er al vandoor. Het is niet zo erg als bij jou paard (ze stopt na een paar meter wel) en ik weet ook waarom ze het doet/waar het vandaan komt. Ze vind het allemaal prima als je er naast staat en geniet van de aandacht, maar zodra je met een zadel aankomt wordt ze totaal anders. Wat ik zelf doe is het zadel er opleggen en dan haar overal aanraken, stukje wandelen.. totdat ze ontspant en dan weer stoppen en dat opbouwen.. Ik neem eens in de zoveel maanden les van Daan Simoons (www.junik.nl) en hij heeft me ook enorm geholpen. Maar het kost ontzettend veel tijd en geduld.

Kun je het paard overal aanraken als je er naast staat? Wat als er een zadel op ligt en je er naast staat? Wat als je er alleen maar op zit?

www.paardenbegrijpen.nl is misschien ook een nuttige site voor je.

Je kunt overal aanzitten.. achterbenen voorbenen, buik oren etc.
Ook al kom je met een zadel aan maakt hem niet uit

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:54

En als je erop zit? Kun je dan ook alles aanraken zonder problemen?

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:37

Komt me heel bekend voor, zal ik je een mooi verhaal vertellen. Vorig jaar mijn paardje gekocht (een fries) bij een vrij goede fokker/handelaar (tevens ook nog een bekende van ons!). Ik zocht een leuke fries (stamboek) die wel ingereden zou zijn en het liefst verkeersmak i.v.m. 2 jonge kindjes. Een paar weken later kwam hij met deze friese merrie aan. Ze kon eerst even bij ons wennen en daarna dacht ik het zadeltje moet er maar op want ze was lekker doorgereden. Ik pakte haar uit het land en zette haar vervolgens even vast (heeft mij 2 halster gekost vanwege hangen). Ik dacht even lekker poetsen, een band opbouwen enz. Als ik mijn hand omhoog deed rilde ze van angst. Ik denk op dat moment zal wel even geleden zijn dat er op is gereden. Ik leg voorzichtig het zadel erop wat opzich wel goed ging. Ze was gewoon even overdonderd achteraf. Ik heb er 2 keer op kunnen zitten en daarna begon ze te steigeren. Ik heb haar 2 weken ergens anders gehad zodat ze de schrik die ze had zou kunnen verwerken. Ik had op dat moment helemaal geen vertrouwen in haar en zij in mij (waar ik denk ik niets aan kon doen, ik was al zo voorzichtig). Het was zo belangrijk dat ze weer vertrouwen in de mens kreeg en die kon ik door mijn schrik niet geven. Als je dit vantevoren had geweten had ik het ook heel anders gedaan, maar iemand die ervaring hiermee had heeft die vertrouwen weer gegeven. Nu rijdt ze fantastisch en we vertrouwen elkaar 400 %. Ik ga voor haar en zij voor mij. Achteraf bleek dus dat ze zo groen als gras was, zo uit het land geplukt Verdrietig en ik ben super trots op haar. We zijn nu net met wedstijd begonnen en dat gaat harstikke goed! Haha!

Je zult hier niets aan hebben maar ik wilde even vertellen dat je niet alleen bent. Heel veel succes toegewenst.

PS ze was ook niet eens voor een keuring geweest dus nog veulenboek. wij kregen een paar weken later haar paspoort thuis gestuurd. Dit had nooit gebeurd als het niet iemand was die wij vertrouwden, dan hadden wij het natuurlijk veel eerder geweten.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 16:46

Leuk man.. dat het weer helemaal goed is gekomen Haha!
Je zult zeker dan schrikke .. Clown

Maar we hebben er toch misschien nog kopers voor en ben anders van plan om ermee naar mijn nieuwe stage te gaan. Die werkt ook met dit soort paarden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:58

Waarom moet je trouwens een groter paard hebben? Dit paard is al niet klein voor jou. ( sorry even oftopic)

Wel lastig zeg... maar je hebt wel al naar de m1 gereden! Dat is toch klasse? Ik kan je verder niet helpen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:39

Het was wel i.d.d even wrang. Het is ook allemaal zo dubbel. Een keer een paardje en daar ga je dan voor maar soms werkt het niet zoals we gehoopt hadden. Maar je hebt wel een paardje voor je plezier! Het wordt een moelijke keuze, maar als je paardje een nieuwe leuke ruiter krijgt kan het voor jullie beide er alleen maar op vooruitgaan. Ik bedoel er absoluut niet een betere ruiter, ga niet aan je zelf twijfelen M1 zegt al genoeg!!. iemand anders heeft geen ervaring met dit beestje en gaat er fris opzitten. Hoe dan ook een moeilijke keuze heel veel succes.