Wat kan er mis zijn??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Wat kan er mis zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:45

Hoihoi, ik rij een paardje bij van 20jaar (niet gecastreerd).
buiten is er niks aan de hand, maar in de bak kan hij zich uit het niks, als een idioot gedragen. in het begin toen ik met m in de les ging, was er niks aan de hand, maar nu kan ie hyperbuiien tot en met krijgen. Ik ben 2 weken geleden zelfs met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan. hij was heel suf aan het lopen, en galopje erbij en uit het niks een hele rare bok..
wie weet wat het kan zijn...? (zadel zit goed op zijn rug, en buiten doet ie niks, alleen wil ie zich een beetje aanstellen als ie iets ziet)
Waar kan het aan liggen.....??

Pascalleee

Re: Wat kan er mis zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:08

gewoon een tijdje in de wei setten en afentoe even aan de longe doen dan leert ie het wel af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:11

saakjesgatj schreef:
gewoon een tijdje in de wei setten en afentoe even aan de longe doen dan leert ie het wel af!

Ja daar leert hij vast veel van Haha!

Wie heeft het paard lichamelijk beoordeeld? Bij een dusdanig plotselinge omslag van karakter (normaliter dus niet in de winter?) zou ik het paard even deskundig laten checken, bijvoorbeeld door een osteopaat.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 13:14

Als je hem longeert, komt ie boos op je af. dus dat zijn we ook aan het trainen. verder doet hij het alleen in de les, hij heeft verder niet vaak in de les gelopen, maar in het begin deed hij niks, maar na een paar lessen pas, en dat is een gewoonte geworden. verder staat hij vrijwel altijd buiten, omdat ie een soort bronchitis heeft.

zou ie het doen, omdat ie kwaad is dat er op zijn leeftijd nog dingen van m gevraagd wordt??? hij heeft ZZ gelopen. of moet ie zich bewijzen tegenover de groep??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:17

Getsiederrie, dreknekken dus omdat 'ie aan het werk moet Haha!
Afleren door lik-op-stukbeleid. Op bedacht zijn dat 'ie het kan doen, en ALS het gebeurt ook heel duidelijk aanpakken. Desnoods even een paar keer een andere/ zadelvastere ruiter erop zetten in de les.
(Overigens is even kritisch naar de les/instructeur kijken ook handig. Ik hoorde laatst iemand over een instructeur die eerst 40 minuten liet stappen. Ja dan gaan die van mij ook etterbakken ja, hoe lief ze ook zijn...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:18

Je longeerprobleem is trouwens eentje die je met freestyle-achtige technieken prima aan zou kunnen pakken. Is dominantieprobleem. Ben je daar een beetje in thuis? Ik geloof dat de NH-aanhangers ergens hun eigen forum hebben hier, daar zou je anders waarschijnlijk wel een hoop informatie weg kunnen halen!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 13:24

nee ben niet zo 1 van de freestylers, maar dat kan ik vast wel wat mee. voorlopig stap ik ff niet op m, want het was niet de 1e keer dat ik ervanaf gevallen ben.. in de zomer ga ik er weer op, nadat ik weer ff op manegepaardjes gereden heb... en voorlopig ga ik zeker met het longeren aan de slag dan... hij is niet zomaar van me af Knipoog

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:14

Ik zou als ik jouw was (omdat je zegt dat hij het alleen in de les doet) eens heel goed kijken naar de lessen die je neemt. Ik heb in september, na het overlijden van mijn pony, een paard gekocht. Ik heb hiermee lessen gevolgt en de lessen waren te zwaar voor hem, hij moest teveel spieren ineens gebruiken die hij nooit had leren gebruiken. Gevolg? Bokken, stijgeren, bokkesprongen. Dat lesgeefmens heeft letterlijk tegen mij gezegd "dat paard is véééél te gevaarlijk, ik zou m terugbrengen". Ik eens goed naar die lessen gekeken en ik zie nu wat het "probleem" was.. lesgeefmens de deur uitgezet, zelf gaan trainen met hulp van een fysio en iemand die Z rijd en af en toe eens les geeft aan anderen. Nu loopt meneer heerlijk ontspannen, heb nooit geen gebok meer (okay af en toe nog eentje met aanspringen in de galop, maar dat is meer joligheid).

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:13

ok dat snap ik, maar deze meneer heeft nog niet heel lang geleden wedstrijden Z en ook ZZ gelopen.....

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:26

Die paarden zijn nóg slimmer karin... Lachen
Mijn paard is ook opgeleid tot Z en weet dus heel goed hoe hij mij kan uitproberen/bang maken.. die heeft een trucendoos van hier tot tokio en terug...
De manier van trainen kan heel verschillend zijn waardoor hij misschien evengoed last heeft van zn spieren. Ik ben er bijv. achtergekomen dat mijn paard heel erg vasthield in zn rugspieren tijdens het rijden. Nu trainen we lang en laag en veel longeren (lang en laag bijgezet) en meneer gaat veel beter over zn rug lopen. Hier zat dus al die tijd het probleem van dat gestuiter.
Succes in ieder geval ermee...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 00:21

dankjewel, das lief van je, maar ik ga m mooi niet meer longeren... heb t vandaag weer gedaan, maar hij komt kwaad op me afstormen, zie topic:
viewtopic.php?f=125&t=706476&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:11

Karin_88 schreef:
Als je hem longeert, komt ie boos op je af. dus dat zijn we ook aan het trainen. .............................................
hij heeft ZZ gelopen. of moet ie zich bewijzen tegenover de groep??

Ik denk dat jij heel hard trainin gnodig hebt Lachen in hoe je met paarden om gaat. Tong uitsteken
Dit lijkt puur een dominantie probleem waarbij het paard jou niet sereius neemt en een beetje doet waar ie zelf zin in heeft. Een ZZ paard kent de klappen van de zweep wel.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:15

en ik ken de klappen van een paard Knipoog in die andere topic, kwam het ook naar voren omdat het nog een hengst is, en de baas wil zijn, ik geloof dat direct en dat zal dat paard ook echt wel zelf voelen, (helaas Knipoog )

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:25

Het is, als ik het andere topic even snel heb doorgelezen, een écht dominantieprobleem. Zoals hier eerder ook wel aangegeven word. Zorg dat jij eerst terug de baas word, leer m dan t longeren (samen met iemand die weet waar hij/zij mee bezig is) alsof het een groen, jong paard is. Hij zal toch naar je moeten luisteren.

Ik heb het zelf gehad met een shetlander. Ik heb toen heel wat afgezien en weet dus wel waar ik het over heb Lachen want inmiddels kan meneer redelijk gelongeerd worden; hij komt iig niet meer op je afgestormt om te stijgeren en te trappen; en loopt inmiddels onder het zadel zo nu en dan.

Meid.. zorg dat jij terug de baas word over dit dier, voor je zelf in het ziekenhuis ligt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:33

ik zou hem laten nakijken door de DA(als dat kan) en nagan wat er gebeurd kan zijn. of mischien past het zadel toch niet goed dat is moeilijk te zien. of is er in de bak of omgeving van bak iets dat hem afleidt of bang maakt.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:06

Karin_88 schreef:
Als je hem longeert, komt ie boos op je af. dus dat zijn we ook aan het trainen. verder doet hij het alleen in de les, hij heeft verder niet vaak in de les gelopen, maar in het begin deed hij niks, maar na een paar lessen pas, en dat is een gewoonte geworden. verder staat hij vrijwel altijd buiten, omdat ie een soort bronchitis heeft.

zou ie het doen, omdat ie kwaad is dat er op zijn leeftijd nog dingen van m gevraagd wordt??? hij heeft ZZ gelopen. of moet ie zich bewijzen tegenover de groep??

Dat denk ik niet! Mijn pony van 36 jaar wordt ook nog fanatiek bereden. Maar dat verschilt per paard

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 23:17

ja maar er is 3 jaar zeker, (volgens mij) vrijwel niets meer van m.. hij staat wel alleen in de wei, maar zal dat ook een rol spelen??

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:41

Dit is idd een dominantieprobleem en een flinke ook. Je zou hem ook een keer na kunnen laten kijken. Wat ik verder voor advies kan geven is om niet alleen te gaan longeren, zorg dat er altijd iemand bij is buiten de ring maar die je wel te hulp kan schieten. En als hij je gaat aanvallen heb je een zweem natuurlijk niet voor niks mee.