Inrijden op 7-jarige leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Inrijden op 7-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:13

Ik heb een nieuw paardje gekocht! Als hij goedgekeurd wordt dan komt hij volgende week al.

Hij is 7 en wel zadelmak en wordt ook weleens "rondgeslingerd", maar verder is hij nooit bereden. Ik vind het wel fijn, want hij is nu goed uitgegroeid en over zijn pubertijd heen.

Ik wil eerst een paar maanden intensief aan de slag met grondwerk/ freestyle en daarna van de lente opnieuw beginnen met zadelmak maken en daarna gaan inrijden.

Met welke knelpunten moet ik rekening houden? Hij is niet verkeersmak gemaakt.

Groetjes,
Jasmijn

DL_

Re: Inrijden op 7-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:19

meestal is het zo (en vooral met merries) dat als ze die tijd niets hebben hoeven doen ze dan zoiets hebben van ; tja tis goed met jou, ik heb voor die tijd ook niets hoeven doen, dan nu ook niet. vaak zijn ze een beetje luier en dwarser met rijden. en in principe ook logisch, als een mens tot zijn 45 nooit heeft hoeven werken, en die moet dan ineens gaan werken dan zal die daar ook niet zo veel zin in hebben (uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk) dus ik denk dat je daar wel rekening mee moet houden, natuurlijk hóeft het met jouw paard zo niet te zijn, maar het kan wel ( in je achterhoofd houden dus.. )

in ieder geval gefeliciteerd! en succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:32

Ik heb mijn merrie ook op 7-jarige leeftijd gekocht en die kon ook nog niets. Geen echt verschil met een jong paard ondervonden. Alleen iets stabieler kwa gedrag misschien.

Laat je niet afschrikken door verhalen over dat 'ie nu sterker qua karakter is en dus veel moeilijker zal zijn hoor, dat komt vaak van mensen die een jong paard intimideren ipv netjes opleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:36

Idd Sonja.

Ik heb er ook een paar zadelmak gemaakt die ouder waren.
Weinig verschil gemerkt.
Wel lekker het voordeel dat als de training vlot dat je niet al te voorzichtig hoeft te doen, omdat ze zeker uitgegroeid zijn en je ze lekker mooi door kunt trainen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:38

Heb vroeger een paardje gedaan die ook niet was beleerd toen hij kwam.Hij was een jaar of 9 zoiets.Hy was wel voor de kar geweest. Maar het rijden was een drama. Je kwam er bijna niet op.En schoot alle kanten uit.En rodeo's geven.Wij mochten er toen niet op.Maar die hem beleerde hebben afgezien. Inmiddels is hij achter in de 20 en hy is wel te rijden.maar hij is niet makkelijk..
Gemini wordt 5 en die wordt in het voorjaar ook pas gedaan.Is wel een paar keer opgezeten enz.Maar niet dat hij het al kan zegmaar.Denk ook niet dat hij super makkelijk is.Ligt een beetje aan zijn gedrag.Soms reageert hij of hij het al jaren doet, En de andere keer reageert hij of je hem iets aan wil doen..Maar met geduld enz komt het vast wel goed.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:19

Heb zelf een paard aangereden die 11 jaar was en nog niets kon, alleen zadelmak was. Braaf paard met een goed karakter, geen last van zijn leeftijd ondervonden, alleen dat hij eerder last van spierpijn had dan een jonger paard, maar daar kun je rekening meehouden. Mijn mening is dat het per paard gewoon verschilt.

Succes met je paardje!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:29

Hee geweldig, je aanpak! Het enige probleem dat ik nu kan verzinnen is een dominantieprobleem, over veulens heb je een stuk meer te zeggen maar met de juiste aanpak maakt niet het veel uit, is hij wel gewoon tussen andere paarden opgegroeid?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 13:36

Hij is altijd goed in de hand geweest, is van alles gewent (behalve verkeer dan) maar moet nog wel even weten wie de leider is, want hij was zo enthousiast dat hij eindelijk weer naar buiten mocht en een wandelingetje ging maken dat hij vergat dat ik er ook was haha.

Hij wordt morgen gekeurd, ik ben alleen wel benieuwd of hij soms heel veel problemen heeft gegeven met inrijden en dat ze daarom nooit verder zijn gegaan.

Het verhaal van de verkoper is dat ze er zoveel hadden staan (ze hadden in totaal 8 paarden voor 2 meiden staan die nu uit huis zijn en de vader heeft geen zin meer om voor de paarden te zorgen want hij rijdt zelf al jaren niet meer dus wordt de hele boel verkocht) en dat door gebrek aan tijd er nooit iets mee is gedaan behalve dan zadelmak gemaakt en af en toe opgezeten en gelongeerd.

Aan de andere kant was mijn vorige paardje 1,5 en daar weet je van te voren helemaal niet hoe hij zich zal gedragen onder het zadel!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:12

Ik ga mee met RK en Sonja. Mijn vriendin heeft haar merrie 4jr geleden op haar 6e pas laten inrijden en dat ging prima. Niks anders dan een jong paard en je weet zeker dat je niks forceerd als het op groei etc aankomt. Gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:13

Citaat:
k ben alleen wel benieuwd of hij soms heel veel problemen heeft gegeven met inrijden en dat ze daarom nooit verder zijn gegaan.

Dat zou voor mij idd het grootste nadeel zijn van een onbekend ouder paard kopen.
Niet weten of het verhaal klopt.

paaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:22

Net wat DresslOver zecht.

LittleJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:23

jee leuk succes er mee

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:02

Ik zou zeggen: hetzelfde behandelen als ieder ander paard. Voordeel is dat je idd al iets meer kunt belasten doordat het paard (zo goed als) uitgegroeit is.

Ik hoop idd dat je niet echt problemen krijgt met het inrijden, en dat dat de reden is waarom er nog niet met het paard gereden werd. Loop je dan tegen iets aan, probeer het dan niet zelf op te lossen, maar schakel deskundige hulp in!

veel succes en plezier!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:37

dat moet geen probleem zijn. die van mij was ook 7 toen ik haar ging inrijden. ze had wel een zadel op haar rug gehad, maar dat was het. bij mij is het allemaal super gegaan. alleen een jaar later ging ze ff testen, maar dan moet je ze gewoon ff aanpakken. dus heel concequent zijn. succes!

meedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:57

Leuk dat je een paardje gekocht hebt!
Misschien is een valkuil dat je een ouder paard juist wat overvraagt, je weet dat qua lichamelijke belasting dit paard meer aan kan dan een 3-jarige. Maar bedenk wel dat het geestelijk ook een behoorlijke impact heeft en dat je omwille daarvan niet te snel gaat.
Maar ik wens je ontzettend veel succes en vooral enorm veel plezier met je paardje!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:17

Laetitia, gefeliciteerd met je lieve, mooie paardje!!! Maar dat wist je al Knipoog Haha!

Ik denk dat de aanpak die je gaat doen bij hem, het beste is wat je kunt doen. Eerst grondwerk, freestyle, het wederzijdse vertrouwen en respect opbouwen, zodat jullie beiden weten wat je aan elkaar hebt. Als je goed met hem aan de hand kunt wandelen, kun je langs de weg gaan lopen om hem beginnend verkeersmak te maken. Net als wat ik met Sam doe momenteel. Als hij maar leert bij jou te blijven, zich op jou te richten, als hij ergens van schrikt. Dan is het verkeersmak maken prima te doen. Verder gewoon alles opbouwen, steeds een stapje verder en als dat allemaal goed gaat op hem gaan hangen, daarna er op gaan zitten e.d. Niets overvragen, pas iets gaan doen als de oefening ervoor goed gaat. Ik denk zelf dat een ouder paard iets makkelijker is om in te rijden, maar goed, het ligt natuurlijk ook aan het paard zelf. We mailen er nog wel over en ik kom gauw bij jullie kijken!! Ben heeeeeeeeel benieuwd!!! Haha!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:18

Hoi, Het is volgens mij alleen beter als je ze later inrijd, zo kunnen ze langer mee:) sommigen mensen gaan al als een paard 3jaar is springen, dit schijnt heel slecht te zijn omdat het paard dan sneller afgekeurd is.. en dan slijten zijn botten ook heel snel af:(:(. Ik vind dat je een goede beslissing hebt genomen om hem nu te gaan inrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:36

meedje schreef:
Leuk dat je een paardje gekocht hebt!
Misschien is een valkuil dat je een ouder paard juist wat overvraagt, je weet dat qua lichamelijke belasting dit paard meer aan kan dan een 3-jarige. Maar bedenk wel dat het geestelijk ook een behoorlijke impact heeft en dat je omwille daarvan niet te snel gaat.
Maar ik wens je ontzettend veel succes en vooral enorm veel plezier met je paardje!

Ik ga met meedje mee. Het grote voordeel van een ouder paard is natuurlijk dat je zeker weet dat ie al uitgegroeid, is, je kunt fijn doortrainen. Houd wel in de gaten, dat de bespiering nog wel iets is om aan te werken, die is nog niet zo als bij een bereden paard, je kunt de spieren wel overbelasten. Als je begint met zadelmak maken, ga dan ook longeren met pessoa (vraag wel advies om hem goed af te stellen, het is een hulpmiddel wat heel veel goed kan doen, maar ook kapot kan maken), op die manier kun je de spieren van de achterhand, de buikspieren en van de nek al fijn trainen en je paard wat sterker maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 16:19

Bedankt voor jullie tips, heb er zeker wat aan! Hij wordt vanavond gebracht en ik ga eerst flink aan de slag met grondwerk en pas van de lente beginnen met opnieuw zadelmak maken.