Loskomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Loskomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:37

de laatste tijd gaan bijou en ik echt vooruit alleen het probleem is dat ze na ongeveer 3 kwartier pas helemaal los door haar lijf is.
als ik erop zit rijd ik haar gelijk nagevelijk, uiteraard wel langere teugel, begin met kleine voltes links en rechtsom, en daarna begin keertwending met stelling naar buiten...
daarna ga ik wat wijken, en dan ga ik pas draven....dan rijd ik ook erg veel voltes, af en toe een gebroken lijn.
8jes rijden zou ik wat meer mogen doen, slangenvoltes rijd ik ook geregeld
dan begin ik met galop op kleine voltes links en rechtsom...

ik weet wel dat ik wat meer moet rijden.

daarna vaak vanuit stilstand in galop aan springen rondje galoperen en weer stilstaan etc.
soms ook stukje keertwending stilstaan, en dan andere hand galop aan springen..
ik neem ook regelmatig cavalletjes mee....

ze heeft ook nog steeds moeilijk met rechtsom aangalopperen, het gaat zeker beter.....en ook echt in tact...maar vaak springt ze verkeerd aan..
en dan soms ook linksom, maar rechtsom is zeg maar het 'probleem'

dus ik vind het lastig wat ik nou kan doen om haar eerder los te krijgen door haar lichaam...
Als ze eenmaal los is begin ik met strekken e.d.

ik hoop dat iemand jullie mij kunnen adviseren Lachen

paertje

Re: Loskomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:40

Wat ik altijd goed vind werken is het volgende: het beste werkt het om het paard constant aan 't werk te houden, dus stelling links, stelling rechts, pasje wijken, pasje schoudervoor etc etc. Wissel links en rechts veel af maar ga eigenlijk geen pas rechtuit. Maak ook veel overgangen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:44

zo te horen ben je al aardig lekker bezig..
zorg dat je je binnenhand niet vastzet als je aangaloppeerd, dat je gewichtshulpen duidelijk zijn en dat je paard om jouw binnenbeen buigt..

FemkeBeljon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:14

Jemig, wat zijn jullie ontzettend dom bezig zeg :S... Niet te geloven!

Moderatoropmerking:
Posts als deze zijn niet nodig. Probeer het op zn minst te onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 02-01-07 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:21

@ paertje : dank je wel..ik vraag ook al veel stelling e.d. maar ga er tussen door nog wel vooruit e.d. zou dat eens proberen...en schoudervoor..ik weet nooit of ik het wel goed of niet Clown
zal eens even kijken...

@patsur : bedankt voor de tip, ik heb idd vaak last van dat ik bv. helemaal naar links zit of rechts...
ben er al meer mee bezig Lachen

@femkeBeljon : nuttige tip Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:28

???????????? Onderbouw dat eens FemkeBeljon!!!
Op deze manier reageren is niet zoals het hoort!
Persoonlijk zou ik,ladylay, eerst even met een lang teugeltje draven. Dus links om, rechts om en dan pas teugels echt aan nemen en nagevelijk rijden. Natuurlijk eerst instappen.Dan voorwaarts neerwaarts rijden. Helemaal omdat je verteld dat je paard wat stijf is, is het heel belangrijk om de spieren eerst goed warm te lopen, zonder al te veel spanning.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:28

Hejj hallo..

Als ik je advies mag geven, zou ik eerst zorgen dat je de basis helemaal onder de knie hebt. Veel overgangen rijden, zorgen dat ze goed reageert op je been, en dat ze ook de mogelijkheid krijgt om te ontspannen. Wijken e.d is allemaal heel leuk, maar zolang je bijv. de rechtergalop nog niet onder knie hebt zal ik vooral daarop oefenen voordat je met 'verdere' oefeningen bezig gaat.. Als ik mezelf even mag noemen in dit stukje, en ik zeg niet dat je het zo moet doen ofzo, maar dit is hoe ik het zie.. Ik heb een paard dat al heel veel kan, maar het enige wat ik aan het doe ben is overgangen, overgangen, overgangen. Zorgen dat hij weet wat ik bedoel en proberen vooral naar mezelf te kijken, naar mijn houding e.d Zodra je die balans hebt zul je merken dat je paard daar op reageert. Veel ruiters gaan bijvoorbeeld snel verkrampt zitten, wat je miss niet eens zelf doorhebt, maar dat geeft zich ook door aan je paard!
Succes ermee!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:33

@ lady lay was jij niet bezig met western rijden? omdat je zovaak stops maakt? en weer aangalloppeert? probeer eens niet direct nageeflijk te rijden maar eerst gaspedaal en derem en het stuur warm te maken om het maar makkelijk te zggen en dan na een kwartiertje a twintig minuutjes pak je je teugels iets op..
Als ze de neiging heeft verkeerd aan te springen dan ga jij op het verkeerde been lichtrijden en blijf van je teugels af! geef wel je galophulp..binnenbeen op de singel buitenbeen erachter.probeer het maar en anders pb je maar eens misschien kan ik je irl een keertje helpen..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:39

@ aerdenhout1 : dank je wel....ik kan dat wel eens proberen idd.....mijn instructeur zei dat en ik was het er wel mee eens Lachen
maar ik ben overaal voor in , zal het morgen dus eens proberen Lachen

@ essie34 : de basis zit er zo goed als in ....ik ben het dus ook eens met wat je zegt
ik ben ook van mening dat verschillende oefeningen, vooral om je paard los in het lichaam te krijgen belangrijk is.....
dus niet weken lang alleen maar de galop trainen, maar ook afwisseling....dat is goed voor je zelf en het paard
de oefeningen die ik doe...zijn gebaseerd op stellingen, en reactie op het been.....
ik train haar nu zo 2 weken...en ik merk gewoon dat ze los komt...alleen 3 kwartier later is ze helemaal los.....
dus echt vast zitten nee......maar gewoon het inrijden van een paard...zoals een auto warm moet lopen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:40

priscilla schreef:
@ lady lay was jij niet bezig met western rijden? omdat je zovaak stops maakt? en weer aangalloppeert? probeer eens niet direct nageeflijk te rijden maar eerst gaspedaal en derem en het stuur warm te maken om het maar makkelijk te zggen en dan na een kwartiertje a twintig minuutjes pak je je teugels iets op..
Als ze de neiging heeft verkeerd aan te springen dan ga jij op het verkeerde been lichtrijden en blijf van je teugels af! geef wel je galophulp..binnenbeen op de singel buitenbeen erachter.probeer het maar en anders pb je maar eens misschien kan ik je irl een keertje helpen..

nee...ben een dressuurprikker Knipoog

ik maak zoveel stops zodat ze goed reageert op het been, en zit ......
en de tip van het aangalloperen zal ik eens proberen Lachen
dank je wel Knipoog

FemkeBeljon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:48

Ik ben het met Estelle eens. Wat is het belang van de oefening halt - galop? En waarom rijdt je een keertwending met verkeerde stelling? Ik rijd zelf Z dressuur, heb donderdag een wedstrijd maar ben de afgelopen maand alleen maar bezig geweest met de basis. Stap, draf en galop, rechtuit rijden geen oefeningen. Alleen maar heb helemaal ontspannen over de rug te laten komen, niks afdwingen, maar vragen en hem de ruimte bieden. Pas daarna ga ik hem oppakken.

Ik ben van mening dat je altijd weer terug moet gaan naar de basis als er iets niet goed zit. Als een B proef rijdt en je paard wil niet in de goede galop, kun je moeilijk tegen de jury zeggen: Nou, ze kan toevallig al wel een keertwending etc. Daarom Hannah, vraag ik me af waarom je oefeningen als wijken etc meeneemt in je trainingen. Hoop dat je me daarop antwoord kunt geven. Ik snap heus wel dat je haar wilt laten reageren op je been, maar vraag me af of dat de goede manier is.

En remember: 9 van de 10 keer ligt de fout bij de ruiter en niet bij het paard! We leren het paard immers naar ons te luisteren, dus straf het niet af als hij dat dan ook doet. Probeer te voelen wat je doet en hoe je paard daarop reageert en niet maar domweg erop te zitten, te constateren dat het niet lukt en je paard maar de schuld geven.

@ essie34 : de basis zit er zo goed als in ....ik ben het dus ook eens met wat je zegt
ik ben ook van mening dat verschillende oefeningen, vooral om je paard los in het lichaam te krijgen belangrijk is.....
dus niet weken lang alleen maar de galop trainen, maar ook afwisseling....dat is goed voor je zelf en het paard
de oefeningen die ik doe...zijn gebaseerd op stellingen, en reactie op het been.....
ik train haar nu zo 2 weken...en ik merk gewoon dat ze los komt...alleen 3 kwartier later is ze helemaal los.....
dus echt vast zitten nee......maar gewoon het inrijden van een paard...zoals een auto warm moet lopen

1. Je basis zit er niet in als je niet fatsoenlijk aan kunt galloperen
2. Verschillende oefeningen helpen idd bij het loswerken, maar ik vraag me af of je daarvoor de goede gebruikt
3. Wat versta jij onder afwisseling..
4. Je zou maar een auto hebben die na 3 kwartier is warm gelopen..

Nou Hannah, succes ermee! Ik zie je binnenkort wel op concours!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:56

FemkeBeljon schreef:
Ik ben het met Estelle eens. Wat is het belang van de oefening halt - galop? En waarom rijdt je een keertwending met verkeerde stelling? Ik rijd zelf Z dressuur, heb donderdag een wedstrijd maar ben de afgelopen maand alleen maar bezig geweest met de basis. Stap, draf en galop, rechtuit rijden geen oefeningen. Alleen maar heb helemaal ontspannen over de rug te laten komen, niks afdwingen, maar vragen en hem de ruimte bieden. Pas daarna ga ik hem oppakken.

Ik ben van mening dat je altijd weer terug moet gaan naar de basis als er iets niet goed zit. Als een B proef rijdt en je paard wil niet in de goede galop, kun je moeilijk tegen de jury zeggen: Nou, ze kan toevallig al wel een keertwending etc. Daarom Hannah, vraag ik me af waarom je oefeningen als wijken etc meeneemt in je trainingen. Hoop dat je me daarop antwoord kunt geven. Ik snap heus wel dat je haar wilt laten reageren op je been, maar vraag me af of dat de goede manier is.

En remember: 9 van de 10 keer ligt de fout bij de ruiter en niet bij het paard! We leren het paard immers naar ons te luisteren, dus straf het niet af als hij dat dan ook doet. Probeer te voelen wat je doet en hoe je paard daarop reageert en niet maar domweg erop te zitten, te constateren dat het niet lukt en je paard maar de schuld geven.

2. Verschillende oefeningen helpen idd bij het loswerken, maar ik vraag me af of je daarvoor de goede gebruikt

first of all, een rustige reactie was ook niet geheel verkeerd geweest....

waarom ik die oefeningen doe ? zoals ik al zei....dat ze reageert op mijn been en zit

ik laat bijou ook ontspannen, trek d'r niet aan de teugel of afdwingen zoals jij daar neer zit....ik doe het met beleid...dus idd OOK ruimte bieden vragen...
ik heb ook niet gezegd dat ik mijn paard gelijk helemaal oppak, weet dus ook niet waar je dat ziet staan...
als ik erop stap rijd ik met een langere teugel neerwaarts...en dan uiteraard voorwaarts neerwaarts...

waarom ik de beginselen van keertwending doe met stelling naar buiten ?
voor het loskomen....dat heb ik de laatste keer geleerd van mijn instructeur...om mijn paard los te krijgen

in idd ik ben het ermee eens dat de fout meestal bij de ruiter zit...
en ik ben ook bezig met de basis.....
jammer dat je zo fel reageert Nagelbijten / Gniffelen

onder afwisseling versta ik , zoals ik al zei...verschillende oefeningen rijden om je paard los te krijgen Lijst

punt 4. ik weet niet wat dat toevoegt aan je verhaal ?

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:47

FemkeBeljon schreef:

Zo echt tof dat mensen zo fijn mee denken en begrip voor een ander hebben.
Misschien kun je in het vervolgd het iets vriendelijker brengen of doe het dan via pb. Maar ik snap niet waar het voor nodig is. Ze vraagt om een advies!
Blijkbaar ken je hannah, beetje jammer dat je haar dan op zo'n manier moet benaderen.
Beetje meer respect voor anderen mag wel hoor!! Haha!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:04

Hoi Hannah
Perla heeft hier ook wel eens last van vaak longeer ik haar dan eerst even voor ik er op stap dat zijn ze al wat losser door hun lijf.
en je hebt Bijou ook geschoren misschien heeft ze kou op de spieren gehad dat je dat er elke keer weer uit moet rijden.
succes er mee Knipoog
@ FemkeBeljon: Welkom op Bokt mooi dat JIJ het allemaal zo goed kan, maar Hannah vraagt in dit geval advies en ze vraagt er niet om om afgekat te worden, dus probeer jou ervaringen misschien iets vriendelijker te brengen Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:10

@perla thanks.dat kou op de spieren....heeel goed punt...!!! dat zou er idd mee te maken kunnen hebben

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:30

Dan moet het probleem er dus alleen zijn als het koud is!
Sorrie maar ik schrok ook wel even toen ik las dat je "stops "maakt met je haflinger die zo stijf is! Heeft je instructeur je niet verteld hoe zwaar deze oefening is voor een paard dat niet echt los is? Contrastelling heeft ook alleen maar zin als je paard echt goed los laat in zijn lijf en nek,hals! Dus een paard dat "sterren "kijkt en daarbij zijn hoofd naar buiten trekken heeft geen zin.Wat Femke Beljon schrijft is dus eigenlijk wel goed! Misschien toch eens kijken naar een andere instructeur (trice ) die je het beter uit kan leggen???

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:34

aerdenhout1 schreef:
Dan moet het probleem er dus alleen zijn als het koud is!
Sorrie maar ik schrok ook wel even toen ik las dat je "stops "maakt met je haflinger die zo stijf is! Heeft je instructeur je niet verteld hoe zwaar deze oefening is voor een paard dat niet echt los is? Contrastelling heeft ook alleen maar zin als je paard echt goed los laat in zijn lijf en nek,hals! Dus een paard dat "sterren "kijkt en daarbij zijn hoofd naar buiten trekken heeft geen zin.Wat Femke Beljon schrijft is dus eigenlijk wel goed! Misschien toch eens kijken naar een andere instructeur (trice ) die je het beter uit kan leggen???

nee, dat galop en halthouden doe ik niet meteen...misschien niet helemaal duidelijk neergezet....dat doe ik pas na het inrijden.....
dus pas na circa 20/25 min. de reden blijft wel het zelfde\

en mijn paard bekijkt geen sterretjes Knipoog ik vraag stelling naar buiten als ze neerwaarts loopt...

edit : ze is niet stijf..... maar het losrijden, daar vraag ik tips om
misschien heb ik het op een verkeerde manier gesteld ?

FemkeBeljon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:37

Bedankt Aerdenhout!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:00

femkebeljon : ik vindt het opzich niet verkeerd als je ook op mijn reactie reageert....of was het een verwijt naar mij toe, dat jij jouwn mening neer zet...en de naderende reacties daarop er niet toe doen

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:07

Heyhey, volgens mij is dit topic ervoor om advies te geven.. Jij zet je verhaal neer, en niet iedereen zal het met je eens zijn, kan ook niet toch? ik denk dat je veel met de info van femke kunt.. Als dat niet zo is, jammer.. maar je kunt of in de verdediging schieten of kijken of je er iets mee kunt.. toch?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:12

essie34 schreef:
Heyhey, volgens mij is dit topic ervoor om advies te geven.. Jij zet je verhaal neer, en niet iedereen zal het met je eens zijn, kan ook niet toch? ik denk dat je veel met de info van femke kunt.. Als dat niet zo is, jammer.. maar je kunt of in de verdediging schieten of kijken of je er iets mee kunt.. toch?

idd maar volgens mij mis jij het punt.....
idd overaal zijn er mensen die er anders over denken, helemaal niks mis mee....daar kan je juist weer dingen van leren.....
maar ik als ik het zo lees....heeft ze het een beetje verkeerd begrepen...
ik vraag iets over het losrijden, omdat mijn paard langzaam om gang komt momenteel, en dat ik daar vordering in kan brengen dat dat wat versneld word....uiteraard met volledige beleid..
zoals het overkomt wat femke zegt, en aangezien jij het met haar eens bent, dus bij jouw ook...
dat jullie vinden dat ik helemaal niet correct omga met mijn paard, en half niet weet waar ik mee bezig ben...
dat is erg jammer....
en betreft die laatste zin.....snel getrokken conclusie

en dat is juist het probleem estelle, ze en als ik zo lees, jij ook hebben het verkeerd begrepen...of uiteraard ik heb het verkeerd omschreven...
dus de advies die ze geeft....kan ik niet zo veel mee, omdat ik dat al doe Knipoog

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:06

FemkeBeljon schreef:
Bedankt Aerdenhout!

Ach kind, wil je je gelijk halen Haha!
Misschien is jou commentaar die je geeft wel goed en misschien rij je dan wel oh zo goed. Maar je kan ook normaal een reactie plaatsen!!!! Reageer anders gewoon niet joh!!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:07

ladylay schreef:
essie34 schreef:

idd maar volgens mij mis jij het punt.....
idd overaal zijn er mensen die er anders over denken, helemaal niks mis mee....daar kan je juist weer dingen van leren.....
maar ik als ik het zo lees....heeft ze het een beetje verkeerd begrepen...
ik vraag iets over het losrijden, omdat mijn paard langzaam om gang komt momenteel, en dat ik daar vordering in kan brengen dat dat wat versneld word....uiteraard met volledige beleid..
zoals het overkomt wat femke zegt, en aangezien jij het met haar eens bent, dus bij jouw ook...
dat jullie vinden dat ik helemaal niet correct omga met mijn paard, en half niet weet waar ik mee bezig ben...
dat is erg jammer....
en betreft die laatste zin.....snel getrokken conclusie

en dat is juist het probleem estelle, ze en als ik zo lees, jij ook hebben het verkeerd begrepen...of uiteraard ik heb het verkeerd omschreven...
dus de advies die ze geeft....kan ik niet zo veel mee, omdat ik dat al doe Knipoog

Ach hannah, wij weten hoe goed je met biesje om gaat. En hoe super die al op geknapt is en loopt. En dat terwijl ze nog maar een half jaar onder het zadel loopt!!
Probeer gewoon wat op te steken van de nuttige reacties die gegeven worden en negeer de rest er omheen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:33

Nou breekt helemaal mijn klomp!!! Is deze haflinger pas een HALF jaar onder het zadel????

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:14

krijgen we dit weer... weet je waarom houden jullie je niet gewoon bezig met je eigen paardjes.. Hannah vraagt om advies en als je dat niet kunt geven, hou dan je mond!!! Dus voor hannah lijkt het me wel het leukste als ze alleen nog nuttige tips krijgt waar ze wat aan heeft Knipoog