angst met rijden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

angst met rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 22:34

Ik weet niet of ik hem wel goed geplaatst heb bij vmr, maar dat hoor ik vanzelf wel. nou het zit zo. ruim anderhalf jaar is mijn schouder uit de kom getrokken door een paard waar ik op reed, ze steigerde en flop...mijn schouder was dus uit de kom, heel gezeur met terug zetten in het ziekenhuis. het probleem was dus dat ik er daarvoor ook al regelmatig last van had, dat mijn schouder uit de kom vloog, bij afstappen bijvoorbeeld, maar ook als ik een keer van een paard afdonderde. tot de laatste keer vond ik het ook niet eng als dit gebeurde, maar sinds de laatste keer ben ik dus bang dat het weer gebeurt. in het begin had ik hier nog niet zo'n last van. toen ik mocht van de fysio ben ik er ook meteen weer op gesprongen. helaas had ik geen tijd meer om da paard te rijden en zo kwam het dat ik een half jaar niet meer reed.
om een lang verhaal kort te maken, ik ging een hengst huren, niets aan de hand.....totdat ik opstapte, ik kon alleen maar denken...ownee dadelijk val ik er af en schiet mijn schouder uit de kom....na een tijdje ging dit steeds beter en had ik mijn vertrouwens in hem terug gewonnen. het was wel een hengst, maar een erg fijn paardje, zette nooit een stap verkeerd en schrok nooit. maar Jazz werd dus verkocht. Nu ga ik een fjord huren, die af en toe wel eens schrikt. ik zou er vandaag voor de eerste keer op gaan rijden en wat gebeurt me....weer die angst.. Huilen ..ik weet wel dat ik door moet zetten, maar ik ben bang dat ik die angst doorgeef aan het paardje. hebben jullie misschien tips voor mij, hoe ik snel het vertrouwen in dat paardje kan winnen en misschien oefeningen om mij wat meer te laten ontspannen op het paard???? sorry dat het zo lang is geworden, hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal, kan een beetje warrig overkomen!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:31

Als je echt alleen maar bang bent dat je schouder uit de kom schiet en verder niet denk ik dat je allereerst moet proberen om je schouder sterker te krijgen met oefeningen. De fysiotherapeut kan je oefeningen geven, een Mensendiecktherapeut ook.

Verder is het misschien geen optie, zeker niet bij een huurpaard maar ik ontdekte laatst bij toeval dat een Thiedemann nu precies de klap opvangt wanneer het paard zijn hoofd omhoog gooit die bij mij normaal gesproken de pijn in mijn schouder veroorzaakt.
Ik gebruik de Thiedemann verder alleen buiten maar misschien is het een tijdelijke oplossing als je hem zo lang mogelijk instelt?
Het is natuurlijk oneigenlijk gebruik van deze hulpteugel maar misschien kan het je net even over de grens heentrekken als je het maar een paar keer gebruikt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:03

In feite ben je dus bang om eraf te vallen, als ik het goed begrijp.
Dus als je een tijdje op die fjord rijdt en het gaat goed zou je die angst kwijt zijn?
Misschien kan je in het begin iemand zoeken die erbij blijft als je gaat rijden, die je over kan halen door te gaan als je twijfelt. En tijdens het rijden gewoon gezellig tegen je aan kan praten ofzo, zodat jij je ontspant?