Conditietrainen door 'manege'ruiter?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Laura

Conditietrainen door 'manege'ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 16:16

Voor de vos van de eigenaar van Iwaldo hebben we een bijrijder. Een heel lief kind, komt heel trouw, maar is een echte 'manegeruiter' Ze rijdt hem niet aan de teugel en hobbelt een beetje door de bak. Geen punt verder hoor, want dit komt eigenlijk wel mooi uit aangezien de vos vanwege zijn benen (artrose ed) toch niet al te zwaar moet werken. Iedere woensdag geef ik haar les en dat gaat best leuk Lachen

Nu komt het jachtseizoen eraan en de vos heeft dus nog echt niet voldoende conditie. Ik rijd hem op zondag en soms maandag, maar daarmee komt hij er dus niet.

Kan iemand mij een schema geven of handige tips waardoor ik kan zorgen dat de bijrijder de vos op haar manier toch goed conditioneel traint? Ik las ooit in een tijdschrift dat Albert Voorn bijv een schema heeft voor zijn ruiters: 10 min stappen, 5 min. draven, etc... dat kan ik misschien aan haar doorgeven? Het moet dus in de bak kunnen en niet rijtechnisch te ingewikkeld zijn! Thanks!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 20:22

Als ze hem zo ongeveer vier keer per week kan berijden, goed doorstappen, hem niet laten slenteren, stevige drafstukjes opbouwen, beginnende van drie min, naar een kwartier - in de bak is het sowiezo zwaarder voor een paard - , misschien een galopje?
Mocht ze in staat zijn hem te longeren zou dit ook niet slecht zijn, zo blijft hij goed soepel en is het voor hem niet steeds hetzelfde, je kan hem ook gewoon laten ronddrijven in de bak. Wij rijden vnl. buiten bij het trainen voor endurances, maar heb al mensen gehoord bij tochten die hun paarden ook zo goed getraind krijgen.

Ik hoop dat je er iets mee bent,

groetjes & succes,

AGlaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 14:25

LOngeren kan ze niet. Gewoon flink tempo rijden; is dat al voldoende voor een betere conditie? Ze laat hem nu idd nogal een beetje slenteren ja.

Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 17:34

Niemand anders een goede bokker-tip? Verdrietig

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:50

Kan je haar niet regelmatig meenemen op een buitenrit? En dan geleidelijk aan het tempo en de afstand per rit opvoeren. Stevig laten door stappen / draven, als het mogelijk is wat heuveltjes mee pakken. (Helaas hebben we er daar in de Flevopolder niet veel van) Dan sla je 2 vliegen in een klap, want ik neem aan dat Iwaldo ook weer jachten moet gaan lopen, of niet?

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:57

Ik heb geen kant en klaar schema voor je, maar die van Albert Voorn klinkt aardig zoals ik het doe. Ik werk bij paarden zonder conditie veel met staparbeid in het begin, afgewisseld door stukken draf. Echter ik rijd ze dan vooral dressuurmatig, wat een grotere belasting is voor het paard. Met een jong ruitertje erop kun je wel iets meer vragen. Maarre, is dat paard echt totaal uit conditie, zit die bijvoorbeeld na 2 rondjes draf al te hijgen, of kan die een uurtje rijden aardig volhouden? Ik ben namelijk paarden gewend die dus echt nul komma nul conditie hebben, en waarbij 5 minuten draf echt zwaar voor ze is. Met die paarden stap ik dus een kwartier, laat ze een paar minuten draven, stap ik weer. Galop komt dan pas 3 weken later. Maar hoe erg is het dan gesteld met de conditie van het vosje?

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 17:57

Yup maar Iwaldo loopt iedere dag en heeft een mega conditie op het moment gelukkig dus daar zit niet veel werk aan Lachen regelmatig wordt ook niet wat want de vos is een beetje te fel buiten en dan zou ik hem moeten nemen en zij Iwaldo en dat kan wel een keertje pw maar niet vaker want dan kom ik aan mn eigen les en schema niet meer toe...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie