Angst in de les!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Angst in de les!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 19:22

Hallo,
Ik heb nu 3 privelessen gehad en mag nu in de groep. Het gaat al heel goed enzo en ik vind het ook onwijs leuk. Alleen heb ik 1 probleem. Ik ben heel bang dat ik er een keer af val. Eens moet de 1e keer zijn, maar toch. Iedere keer zit je op een ander paard (ander karakter, streken) en daarom ben ik bang dat ik eraf val, omdat ik ze dus niet ken. Weten jullie hoe ik over mijn angst heen kan komen????????
Gr. Marieke

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:29

Gewoon ontspannen,je zal echt niet op het koppigste paard gezet worden Lachen .
Soms voor te ontspannen helpt het als je geeuwt,zucht of lacht.
Veel succes trouwens!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 19:30

Dank je wel!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:38

zingen!

niet natuurlijk een heel concert. wat wel weer heel goed is voor de lachspieren. maar van zingen onstpan je vaak makkelijker.

veel succes groetjes joycje

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:50

als je echt bang bent om te vallen moet je je eigen een keer laten vallen niet vanuit de galop natuurlijk gewoon vanuit een stap ganetje.
je doet je armen om zijn hals je rechter been over het zadel en plof daar zit je op de grond en doe het nog een paar keer vanuit de draf bijv. en je zal zien het is niet eng en vallen doet helemaal geen zeer ik moet er altijd van lachen en dan lacht de hele groep de rest van de middag.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 20:12

Ik weet niet waar je rijd maar je zal denk ik nog wel op wat lieve paarden komen te rijden. Je schrijft dat je drie lessen hebt gehad en nu voor het eerst in de groep komt. Ik neem aan dat je dan niet gelijk bij super gevorderde ruiters komt te rijden. Als je in de groep rijd en je hebt er nog geen goed gevoel over dan vraag je toch nog een paar prive lessen?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:52

Ze zullen je echt niet meteen op een op-hol-geslagen paard zetten. En natuurlijk zal het soms een beetje eng worden, maar je instructrice zal je er wel doorheen helpen.
Zal ik met je meegaan maandag?

siska
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: amstelveen

angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:34

Hoi,
wat ook misschien helpt, is een paar zitlessen aan de longe vragen!!! Dit word vaak vergeten, maar is wel erg belangrijk.
Geeft je ook zelfvertrouwen als je stevig in je zadel zit.
succes

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:48

iedereen heeft hier last van dus maak je er maar niet druk om. ik rij zelf al wel een paar jaartjes en heb heel wat bokken steigertjes enz. door staan maar ik kan me jou gevoel heel goed voor stellen. je moet gewoon gedult hebben probeer je te ontspannen en het vertrouwen komt van zelf.

gr musje

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 23:12

Het lukt je wel denk ik hoor Knipoog
Maar je zal toch moeten beseffen dat je ooit eens zal vallen dat hoeft niet nu te zijn, maar dat kan ook over een paar jaar en als je eenmaal een paar keer gevallen ben, dan zie je wel in, dat het helemaal niet zo eng is!! Ik ben 1 keer best hard gevallen toen had ik een hersenschudding en mijn ouders dachten dat ik nooit meer zou durven te rijden maar na een paar weken zat ik er weer op hoor Haha!

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 06:55

joycje schreef:
zingen!

niet natuurlijk een heel concert. wat wel weer heel goed is voor de lachspieren. maar van zingen onstpan je vaak makkelijker.

veel succes groetjes joycje


Als m'n paard op wandel onrustig is, zing ik ook voor hem en dat helpt voor ons allebei!

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 06:57

miesie schreef:
Het lukt je wel denk ik hoor Knipoog
Maar je zal toch moeten beseffen dat je ooit eens zal vallen dat hoeft niet nu te zijn, maar dat kan ook over een paar jaar en als je eenmaal een paar keer gevallen ben, dan zie je wel in, dat het helemaal niet zo eng is!! Ik ben 1 keer best hard gevallen toen had ik een hersenschudding en mijn ouders dachten dat ik nooit meer zou durven te rijden maar na een paar weken zat ik er weer op hoor Haha!


Nou, ik zou er van m'n ouders misschien niet op mogen Haha! want ze zijn niet zo heel erge paardenfans; wel grote dierenvrienden hoor maar 'er kan altijd iets gebeuren,... Slapen '

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 08:14

Gewoon doen... zeg het maar tegen de instructie van te voren dan kan ze er rekening mee houden. Toen ik zwanger was wilde ik er ook niet afvallen... dus vroeg ik om brave paardjes om te rijden.
Het idee dat ze er rekening mee houden kan al veel rust geven.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 19:41

1Ik ben ook wel eens bang met rijden en dat is wel eens heel erg geweest, ik durfde toen nooit te galoperen. Je moet gewoon tegen de instructeur zeggen als je iets eng vind, die kan je dan helpen om over je angsten heen te komen. Ook kan het helpen om te kijken naar de lessen van andere zodat je de paarden een beetje leert kennen. Bij mij heeft dit echt geholpen. Ik hoop dat je wat minder bang wordt want, Paardrijden is heel erg leuk en nog leuker als je niet meer bang bent.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 19:42

Ik ben ook wel eens bang met rijden en dat is wel eens heel erg geweest, ik durfde toen nooit te galoperen.
Je moet gewoon tegen de instructeur zeggen als je iets eng vind, die kan je dan helpen om over je angsten heen te komen.
Ook kan het helpen om te kijken naar de lessen van andere zodat je de paarden een beetje leert kennen. Bij mij heeft dit echt geholpen. Party!!
Ik hoop dat je wat minder bang wordt want, Paardrijden is heel erg leuk en nog leuker als je niet meer bang bent. Lovers

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 20:23

je moet er eerlijk over zijn tegen instructeur (helpt alleen als je niet een al te bot exemplaar hebt) en verder helpt een keer er af vallen ook wel. Het was bij mij wel zo dat het minder werd, maar ik ben nogsteeds geen held.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 22:43

Ik mag mezelf heel gelukkig prijzen met mijn allereerste instructeur. Ons werd meteen geleerd om onafhankelijk te zitten, en ook werd er valles gegeven. Op die manier weet je hoe je het best kunt vallen, en hoe je je daarop kunt concentreren als het eenmaal gebeurt. Zo raak je veel minder gestresst. Verder moet je je niet veel aantrekken van het vallen van een paard. Het gebeurt minder vaak dan dat men denkt, en als je valt, dan lig je! Lachen Het is maar zand, en het paard zal heus niet over je heen lopen. Je moet gewoon lekker ontspannen blijven zitten, en niet aan het vallen denken.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:19

Vroeger was ik ook bang om te vallen en weet je wat ik toen heb gedaan?
Ik oefende om te vallen.Samen met een vriendin.Iemand hield de pony vast en de andere erop.
Eerst stilstaan en je probeert er zo af te glijden dat het geen pijn doet.
Heb je dat door kun je dat vanuit stap en vanuit draf doen.
Evt kun je ook met een kleine pony beginnen en dan steeds wat grotere pony's nemen.Wel je pony goed belonen aan het eind,want die snappen er ook niks van als je er steeds weer op klimt en er weer afvalt,
maar ze blijven meestal wel rustig.
Je kunt het met en zonder zadel oefenen.
Het heeft mij toen wel geholpen.
Je kunt ook oefenen om er tijdens stap of draf zo af te springen dat je op je voeten neerkomt en meerent en zo je paard inhoudt.
Niet dat je dat waarschijnlijk een keer zult doen,maar het geeft een veilig gevoel.
Ik kon dat vanuit galop en als mijn pony onrustig was op de buitenrit dacht ik:Ik kan er altijd afspringen.Niet dat je het doet,maar je kunt het en dat geeft een veilig gevoel. Suc6
XXX Lindy

Illusiongirl

Berichten: 36
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:27

Ik reed altijd in de groepsles bij de grotere en op de pony die ik reed die nu mijn pony is had ik altijd een heel veilig gevoel en als ik dacht dat het ging lukken dan lukte het ook, dus gewoon proberen en je best doen!

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 23:49

Ik lees in je profiel dat je 14 bent, soepel nog dus Lachen Ik begrijp je angst ook wel en daarom wil ik je wijzen op niet alleen zitlessen maar ook op vallessen. En terecht is al opgemerkt dat een goede manege je niet meteen op een pony/paard zet die als 'lastig' bekend staat.
Sterke!
Nog even een hart onder de riem: Ik ken een meisje van jouw leeftijd die paarden sowieso doodeng vond. Als een paard alleen maar in haar zakken wilde snuffelen voor eventueels iets lekkers stoof de lieve meid er al vandoor. Nu heeft ze op een erg brave haflinger gereden...eerst met angst in haar broek maar uiteindelijk heeft ze zelfs samen met haar moeder een eigen paard aangeschaft. Als ik haar nu bezig zie met die haflinger lijkt het net alsof ze nooit anders gedaan heeft. Alleen op halster rijden enz.