Hoe meer voorwaarts rijden hoe minder actief.. :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hoe meer voorwaarts rijden hoe minder actief.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-02 14:53

Verdorie. Ik ben nu met Wal aan het oefenen voor ons eerste L1 proefje Cool en ik ben voornamelijk flink voorwaarts aan het rijden.

Met losrijden draaf ik een paar keer achter elkaar aan om hem aan de hulpen te krijgen. Ook stap-halt doe ik een aantal keer. Dan flink voorwaarts draven, galoperen, etc. Overgangen overgangen... van zowel gang naar gang als in de gang zelf rijd ik veel.

Vooral met dit weer wil het alleen niet zo erg. Je zou denken dat Waldo van veel overgangen wat actiever zou worden, maar ik zit nu een beetje met de handen in het haar. Om er een middendraf uit te persen moet ik dus een paar keer echt flink mn sporen erin schoppen. Boos! Ik rijd al met zweep, en volgens het principe 'geen reactie is tik' maar ik heb het idee dat ie steeds meer gaat afstompen en ik baal daar flink van. Ik kom nu dus bijvoorbeeld niet eens aan lekekr wijken-oefenen toe, omdat meneer op het wijken zo terugvalt dat er niks meer mee te beginnen is. Zucht.

Hij loopt halve dagen in het land nu en staat nog gewoon op 2/3 kg biks per dag...

Wie heeft een tip??? Verdrietig

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Hoe meer voorwaarts rijden hoe minder actief.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 15:05

Laura schreef:
Vooral met dit weer wil het alleen niet zo erg. Je zou denken dat Waldo van veel overgangen wat actiever zou worden...
je moet het misschien bij jezelf zoeken, juist omdat het dit weer is? misschien ben je zelf minder consequent of heb je zoiets van nou laat maar? als je overgangen maakt van draf-galop, op een volte, terwijl hij goed ontspannen en nageeflijk loopt, en mooi verzameld de overgang rijdt, krijgt hij daar niet meer impuls van?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 04-08-02 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-02 15:46

Ik ben juist aan het proberen om consequenter te zijn Knipoog Voorheen was ik zelf nog vaak liever lui dan moe, en Iwaldo dus ook, maar wanneer ik Waldo voorwaartser heb dan loopt ie veel beter; wordt ie nageeflijker en soepeler. Vandaar dat ik nu (de afgelopen 3 weken) probeer consequent voorwaarts te rijden. Ik heb dus echter het idee dat het steeds minder effect heeft... in plaats van dat ie nu wakkerder wordt voor mijn been heb ik wel het idee dat ie expres helemaal niet meer reageert omdat ie anders zich eens zou moeten inspannen Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 15:57

Natuurlijk is het goed om overgangen te rijden maar het is wel van belang dat je tussen de overgangen in niet constant blijft drijven. Zorg ervoor dat je af en toe ook een rondje of 2 in 1 tempo kan rondrijden zonder iedere pas te hoeven drijven. Iets minder overgangen rijden met zo min mogelijk been en consequent zijn, dus niet de hoeveelheid overgangen verhogen maar de kwaliteit van de overgangen.

Probeer ook wat te varieren in hoofdhouding, af en toe wat ronder in stellen, dan wat meer lengte in de hals. In het algemeen moet je paard in de training blijven verrassen, rij andere lijnen dan je gewend bent te doen. Of leg 1 balkje in de baan waar je af en toe overheen gaat.

En misschien heeft Waldo er gewoon even de balen van. Tikkie terug dan, ga wat balkjes lopen of zo. Misschien toch proberen het voer wat op te krikken, 2a3kg lijkt me niet zoveel maar dat verschilt heel erg per paard.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 18:22

Wanneer je paard juist meer gaat afstompen van het overgangen rijden plakt hij te veel aan je been of denderd hij te veel door je hand. De oplossing alleen consequenter zijn. Waarschijnlijk sluipt er bij jou toch een bepaalde gemakzucht in die Waldo goed van pas komt Lachen. Als je het moeilijk vind om voor je zelf te rijden en daarbij zelf te bepalen of je consequent bent kun je beter een kundig iemand vragen op jullie zwakke punten te letten. Op zet jezelf een keertje op video, dat werkt ook vaak zeer verhalderend.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 18:35

Probeer de reactie die je op je been krijgt in de overgangen scherper te krijgen. Door strenger te zijn moet hij op kleinere hulpen gaan reageren. Ook kun je proberen om een gooie schop te geven als hij niet op je been reageert ipv een tik met de zweep, je wilt tenslotte een betere reactie op het been.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:25

ik ken het problem ( helaas) maar al te goed. Dat je werkelijk het idee hebt dat niks hem gewoon intresseerd als je streng en consequent bent. Bij lag de oplossing in rust. En daarna veel buitenrijden en daar flink door rijden en gewoon geen genoegen nemen met een langzaam tempo. Dat heb ik heel rustig opgebouwd. honderd meter heel hard draven kan erg vermoeiend zijn. En wat je juist niet wil bereiken is dat ze moe worden. Het moet leuk blijven. Dan heb je de strijd al ruimschoots gewonnen.

Suc6 kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-02 20:30

Qua conditie is Iwaldo niet zo snel moe hoor. Zodra ik een half uur heel intensief bezig ben geweest en terug ga naar de stap, ademt ie direct weer netjes ipv dat ie hijgt.

Ik weet van mezelf dat ik niet consequent genoeg ben, en daar probeer ik dus op te letten. Maar als ik nu heel kritisch naar mezelf kijk, probeer ik hem idd voorwaartser te krijgen maar ga ik onbewust veel meer benen. Daar stompt ie idd op af... de overgangen gaan wel goed, als in 'been eraan' betekent overgang naar draf, en die gaan op zioch ook nog wel actief, maar idd het 'in het voorwaartse tempo blijven' dat nekt ons. Dan blijf ik aan het benen en dat gaat ook ten koste van de overgang... bijvoorbeeld daarom krijg ik geen goede overgang naar de galop; omdat ik al zohard been om hem voorwaarts te krijgen dat de galophulpen er niet echt meer tussendoor opvallen Knipoog

Iwaldo is ook net een dieseltje. Als ik buitenrijd is ie ook slomig, de eerste 10 minuten. Dan wordt ie soepeler en voorwaartser. Ik ben eens met hem naar de hei geweest en daar, op de terugweg, begon ie me toch te lopen joh! Echt vliegen zowat. Maarja, anderhalf uur opwarmen dat is tcoh net iets teveel van het goede Haha!

Ik denk ook dat het een beetje in zn koppie zit. Zoals ik al zei, Iwaldo is ook echt zo'n paard dat altijd zal proberen met zo min mogelijk inspanning te hoeven werken Knipoog

Ik ga morgen even naar buiten met hem en dan probeer ik hem op het zandpad fanatiek te krijgen denk ik. DIt vervelende weer speelt ook erg mee hoor, in de winter is ie heel wat beter te rijden Cool

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:35

Er zit natuurlijk wel verschil tussen voorwaarts en loperig. Als ik jouw verhaal lees, lijkt het alsof Iwaldo tegen het loperige aanzit en dat is natuurlijk niet handig, omdat je hulpen dan vaak slecht doorkomen. Overgangen lijken me inderdaad erg belangrijk, misschien kun je ook wat schijnovergangen rijden, om je paard en je zelf scherp te houden. Wat ik bijvoorbeeld vaak doe, is vanuit de stap een overgang rijden naar de draf (= been) en direct daarna weer terug naar de stap (= diep zitten). Door met minimale hulpen dit soort dingen te doen, blijft je paard scherp en hoef je niet zo veel bij te drijven. Geen reactie = tikje. Van dit soort oefeningen word je zelf niet moe en je kunt het heel geconcentreerd doen, waardoor je je ook bewust blijft van hetgeen je doet en je paard op jou moet blijven letten.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 09:15

Wanneer jij na het rijden meer in het zweet zit dan je paard, doe je teveel zelf.
Hoe meer jij het paard wil bewerken, hoe makkelijker zij worden. Het werkt dus averechts. Zet je paard in de versnelling, en wordt bos als hij daar niet in blijft lopen. Je mag best wel wat meer 'frans' rijden, dus wordt zelf wat minder actief op dat paard, laat hem het werk doen. Is voor jouw veel leuker, en voor je paard waarschijnlijk ook....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 09:22

VOorwaarts rijden geeft alleen snelheid, geen activiteit, probeer hem in een laag tempo naar de hand toe te rijden, en scherp te maken aan het been. Zelf consequent zijn, denk dat dat het probleem is.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:29

Hoi
Ook ik ben in het bezit van zo'n 'slome', zoals hij door veel van mijn stalgenoten werd betiteld.. Heel lang heb ik gereden, zoals jij dat nu ook probeert ; been voor overgangen. Maar inderdaad is het heel moeilijk om dan tijdens het draven het tempo constant te houden ZONDER dat je drijft. Dus al heel snel ga je ongemerkt weer zitten drijven om het tempo erin te houden. Hierop reageert hij (op den duur) echt niet meer en ben je weer terug bij af. Frusty

Wat bij mij heel goed geholpen heeft, is proberen alleen te drijven als ie ECHT hárder moet. Dus bij overgang van stap naar draf, van draf naar galop. Tijdens de draf nix doen; afwachten. Kuiten ERAF!, dat was voor mij heel belangrijk, want ik had altijd geleerd dat je je kuiten aan je paard moet houden. En dat is natuurlijk ook zo, maar daardoor voelde ik niet meer zo goed dat ik bijna elke pas zat te drijven. Dus heb ik een weekje met afgestoken kuiten gereden. En toen voelde ik pas, hoe vaak ik dat beesie zat te drijven.... ...helemaal fout. Mijn instructrice heeft mij erg geholpen, want zij gaf mij aan (de eerste paar keer) wanneer ik mocht drijven, en dat was wanneer ie bijna in stap viel.. Slapen
En als ik dan aandreef, dan moest ie ook vertrekken!! Geen reaktie? Extreme duivel Zweep. Maar wel met een glimlach op je gezicht. Ik heb ook echt moeten leren denken ; 'We gaan het samen doen en ik geef het wel aan'. Want ik werd altijd eerst ongeduldig, na 15 minuten geirriteerd en na 20 minuten boos... Boos! . Schiet niet op...

Na 2 weken kon ik mijn kuitjes weer gewoon laten hangen en liep mijn paard als een zonnetje. Ik krijg hem ook veel beter aan elkaar, logisch. Sterker nog; hij was altijd vrij nonchalant en ongeintereseerd; tenminste zo leek het wel. Maar dat is ook zo erg veranderd! Hij is vrolijk en wil graag werken! Soms moet ik hem zelfs wat afremmen, want wordt ie erg ijverig. Pling *LOL*
Maar ik moet wel nog steeds eraan blijven denken, want mijn oude slechte gewoontes komen zo weer terug !

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
DianaL

Je paard is je spiegel.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:14

Lange afstanden in hoog tempo lopen heeft geen waarde, wordt ie alleen maar saaier van. Maak hem actief in een lagere versnelling en hou het speels. Conditie opbouwen is niet je doel, je wilt hem scherp krijgen. En vergeet je zit niet Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers