Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 13:34

Ik heb van de week aan een paar ruitertjes geprobeerd om uit te leggen hoe je kan zien dat een paard goed 'aan de teugel' loopt. Sommige (manege)paarden doen namelijk wel hun hals in de krul, maar gebruiken hun achterhand dan niet. Sommige drukken hun rug weg.

Ik vond het best moeilijk om uit te leggen hoe je, als je er naast staat, kan zien dat een andere ruiter zijn paard goed laat lopen met zijn achterhand er onder.

Bij @work worden vaak dressuurfoto's geplaats waar andere bokkers dan commentaar op geven. Hoe zien jullie dat de paarden op de foto's hun achterbenen goed gebruiken? Oftewel: hoe zouden jullie dat aan andere ruiters uitleggen? Wellicht kunnen jullie mij wat extra uitleg-tips geven Haha!

Urielle

Re: Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:56

Hoe ver het achterbeen eronder komt, of het achterbeen ook draagt (soms gaan ze er bijv. ver onder maar dan buiten de massa zodat het paard alsnog niet draagt, dat soort dingen), de lijn en beweging in de rug.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:09

je kan het ook vaak wel zien aan de manier waarop een paard het voorbeen beweegt. Als dit heel lichtvoetig is dan draagt het paard dus meer gewicht achter. Het is helemaal ellendig bijvoorbeeld als het voorbeen graat trekken en zand naar achter schopt tijdens het lopen. Dan komt er dus ook stuwing vanuit het voorbeen en dat is absoluut niet de bedoeling.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 10:53

Nog iemand?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:21

Als de achterhoef in of over het spoor van de voorhoef gaat, dan is het paard imo er goed bij met zijn achterhand..

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:23

Ja, dat is een kunst op zich. Misschien dat je een paard van achter naar voor moet rijden en niet alleen van voren in de krul. Moeilijk hoor.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:26

als de motor van achteren komt kan het zijn dat in draf LA nog op de grond staat maar RV al van de grond loskomt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:23

Ja is best lastig uit te leggen he. Zelf had ik geleerd dat als een paard zijn kogel voorbij zijn knie brengt (achterbeen) dan heeft hij zijn achterhand er goed onder.

Maar zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien, gaat dat waarschijnlijk niet altijd op. Want bij deze foto heeft mijn 3 jarige paard zijn kogel ver voor zijn knie gezet. Maar ik denk niet dat hij zijn achterhand gebruikt, want ik zat pas voor de 6e keer op hem en hij loopt nog niet aan de teugel.

Scheve mond

Afbeelding

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:24

Oej, dit zou ik ook wel eens willen weten.. maar is dat van achter naar voren rijden hetzelfde als naar je handen toe drijven met je benen??

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 22:08

sorla schreef:
Oej, dit zou ik ook wel eens willen weten.. maar is dat van achter naar voren rijden hetzelfde als naar je handen toe drijven met je benen??

Ja

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:31

Mij is het vroeger uitgelegd met een zweep: die je helemaal doorbuigt tot (bijna) een cirkel. Door de buiging wordt je paard horizontaal korter zeg maar, dus verzameld. Dus aan de voorkant hals laten zakken/ontspannen naar beneden, en aan de achterkant de kont eronder. De punten van de zweep komen dus naar elkaar toe zodat je meer draagkracht krijgt op het punt waar je erop zit.

OMG beetje moeilijk uitleggen als je de zweep niet daadwerkelijk kan laten zien haha. Het verhaal leek toen heel logisch. Je kijkt dus in dit verhaal naar de zweep als naar de bovenlijn van het paard.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:07

Die uitleg ken ik ook EvaSuzanne, ik denk echter dat je dan meer uitlegt wat de rug doet dan wat de achterhand doet. Als ik het goed begrijp wil je uitleggen hoe je het vanaf de grond kunt zien, dus niet hoe ze het kunnen voelen... Ik zou dan de uitleg van Urielle gebruiken, dat lijkt me het meest duidelijk...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 12:36

Leuk zweepverhaal Lachen Met het zweepverhaal zou je vanaf de grond kunnen laten zien wanneer een paard zijn rug hol en wanneer bol maakt. Bij bol maken moet hij dan dus zijn achterhand er wel onder hebben. Hm.

De uitleg van EvaSuzanne klopt inderdaad vaak ook. Maar er zijn ook paarden die ruim overstappen ookal lopen ze gewoon aan een halstertje aan de hand mee. Maar misschien moet je dan eerst kijken hoe ver een paard overstapt met lange teugel en dan kijken of hij meer overstapt als hij goed aan de teugel loopt en zijn achterhand gebruikt??

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:54

Pasamba schreef:
Als de achterhoef in of over het spoor van de voorhoef gaat, dan is het paard imo er goed bij met zijn achterhand..

dat gaat ook niet altijd op, mijn arabiertje liep met zijn achterbenen ver in de sporen van zijn voorbenen, maar hij had zijn achterhand er niet bij op dat moment,zo ken ik nog wel meer paarden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:57

Pasamba schreef:

Dat is helaas niet waar, tenminste niet bij alle paarden. Mijn paard heeft lange achterbenen waardoor ze altijd 3 hoeven over stapt. De fysio vemelde dat ze nog niet op haar achterhand hand en dat het beter moest. Dus het heeft er niet altijd mee te maken

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:57

Ik denk dat wanneer je een foto van een paard wat op zijn voorhand loopt naast een foto van een paard die goed loopt legt, dat het verschil dan wel goed te zien is.
Die zweepuitleg vind ik trouwens wel echt goed. Zo zie ik het ook weer iets duidelijker Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:03

dat overstappen klopt denk ik ook niet helemaal.
Afbeelding

hier stapt de mijne zowat over,maar heb niet echt het idee dat die achterhand er nou zo mooi bij gebruikt word. Knipoog

laatst vertelde mij iemand dat als je een paard "heuveltje op" ziet lopen dus net alsof hij van voren een stuk hoger loopt dat ie dan zijn achterhand goed gebruikt..maar of dat waar is?

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:10

ellepel schreef:
laatst vertelde mij iemand dat als je een paard "heuveltje op" ziet lopen dus net alsof hij van voren een stuk hoger loopt dat ie dan zijn achterhand goed gebruikt..maar of dat waar is?

Dat is mij ook wel eens verteld ja..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:53

ellepel schreef:

Dat klopt ja. Maar het ene paard heeft van zichzelf een lagere kont dan een ander paard. Sommige zijn zelfs overbouwd, dus dan lijkt het of die minder heuvelopwaarts-lopen. Maar misschien is het hier net als met het overstappen-verhaal. Dat je het paard eerst moet zien lopen met een lang teugeltje en daarna aan de teugel. En dat je dan naar het verschil kijkt. Kijkt of de achterhand lager is en of hij meer overstapt dan daarvoor. Verward

Maar ja bij de foto's die hier op bokt bij @work worden geplaatst zie je niet een 'voor' en 'erna' foto en toch staat er vaak commentaar bij dat de achterhand er meer onder moet. Hm.

Blijft niet makkelijk uit te leggen hè..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:59

Het 'heuveltje op' klopt wel, maar het is imo meer een combinatie van factoren waardoor je het kunt zien. Ik heb ook weleens een 'vuistregeltje' gehoord dat zegt dat de achterbenen óver de helft van de romp moeten komen. Het is niet volledig natuurlijk, maar omdat ik van TS begreep dat ze het aan (jeugdige?) ruiterts moet uitleggen is het misschien een begin...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:15

Die van dat het achterbeen voorbij de romp moet komen, lijkt een beetje op mijn uitleg dat het achterbeen voorbij zijn eigen knie moet komen. Alleen in het eerste geval dan dus verder. Zal eens gaan kijken in de praktijk of deze theorie klopt en of de tieneruiters dat begrijpen cq zien.

Ik kan overigens wel vrij makkelijk uitleggen hoe je kan zien of een paard goed aan de teugel loopt of een valse knik heeft. Heb alleen zelf (nog) geen digitale dressuurfoto's. Maar als ik zou mogen verwijzen naar het profiel van Ellepel (mag dat?). Daar staat een foto van haar met haar pony in de sneeuw waarbij je duidelijk bij de hals van het paard een lange spierbundel ziet. Als je die ziet, dan is het goed. Op onderstaande foto zie je die halsspier ook duidelijk bovenaan zijn hals afgetekend van oren tot bijna zijn schoft. Alleen is dit een erg gekke foto, want het paard liep achterwaarts terwijl hij stil moet staan (kleutertje van 3 Clown )

Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:08

Kom toch nog even terug op het verhaal van 'zijn been voorbij de helft van zijn romp'. Want mijn paard heeft zijn achterbeen op onderstaande foto net ff voorbij de helft van zijn romp. Gebruikt hij hier zijn achterhand dan???
Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:24

Ja natuurlijk gebruikt hij z'n achterhand Knipoog

Mijn uitleg is ongeveer zo:

Een paard draagt van zichzelf iets meer gewicht op zijn voorbenen. Als wij er op gaan rijden zitten we met ons gewicht ook nog wat meer aan de voorkant. Dat betekent dat de belasting op de voorbenen wel heel groot wordt.
Terwijl de achterbenen veel beter zijn gemaakt om veel gewicht te dragen. Doordat er zoveel 'hoeken' in zitten zijn de achterbenen betere schokdempers.

Dressuur rijden heeft een doel. Namelijk en paard door oefeningen leren meer gewicht te gaan dragen op de acherbenen zodat de belasting gelijkwaardiger is verdeeld met ons op hun rug.

Als de achterhand meer gewicht gaat dragen zie je de gewichten van het achterbeen meer buigen, je de voorhand iets omhoog ziet komen, en het voorbeen meer ruimte krijgt.
Er zijn van die plaatjes waarop je de stadia van verzameling kan zien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:55

Citaat:
Maar als ik zou mogen verwijzen naar het profiel van Ellepel (mag dat?). Daar staat een foto van haar met haar pony in de sneeuw waarbij je duidelijk bij de hals van het paard een lange spierbundel ziet. Als je die ziet, dan is het goed.

ja tuurlijk mag je dat doen Haha!
gaat dus om deze foto:
ik zet em ff als link neer

http://groups.msn.com/_Secure/0TwAAAEUZ ... 9122872446

ben wel blij dat je die foto goedkeurd Haha!

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:31

Als je het paard vergelijkt met een auto, dan mag je zeggen dat bij het paard de motor vanachter zit. De achterhand geeft het vermogen en geeft de stuwende kracht. Een paard draagt ongeveer 60 procent van zijn gewicht op de voorhand. Dus je kunt eigenlijk zeggen dat het paard zonder gebruik van zijn voorbenen de grond in zou boren Lachen Gelukkig is dit niet zo. Dit heeft natuurlijk zijn oorzaak. Als de gewichtsverdeling andersom zou zijn, dan zou het paard niet zo snel kunnen vluchten, hij zou eerst zijn balans moeten vinden voor hij kan wegrennen en dan nog uitkijken dat hij tijdens het rennen niet achterover valt vanwege het gewicht. Dus al het gewicht op de achterhand zou niet makkelijk zijn als je oorspronkelijk een prooidier bent dat op zijn hoede moet zijn voor roofdieren (ja daar is goed over nagedacht).