slingerend inrij vraagje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

slingerend inrij vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-02 18:26

hoe leer ik mijn paard dat ze niet sligerend moet lopen en met haar hoofd de anderen kant op.
ik rij dat naast de hoefslag ( onmdat de bak zo slecht is de laatste 2 dagen met het weer) en dan gaat ze slingeren en met haar hoofd naar buiten lopen op 1 kant Ik druk haar dan met mijn binnenbeen naar binnen,en stuur haar hoofd naar binnen met een beetje stelling door de bochten, maar ze reageer er niet echt op . En ze is nog maar net onder het zadel en vind het wel moeilijk allemaal maar hoe los ik het nou op?? Iemands tip, if ervaring hier mee??


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 18:46

Betekent dus dat je normaal gesproken, als de bak goed is, teveel op de hoefslag werkt. Op de hoefslag rijden is op zich niet slecht, mits je je paard voldoende recht blijft richten. Nu merk je pas hoe je paard normaal gesproken dus ook loopt, alleen merk je het dan niet door de aanleuning van de bakrand.

Flink oefenen dus op de rechtrichtoefeningen van je instructeur.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 21:40

Sonja heeft gelijk. Ik denk dat het ook zou kunnen komen omdat ze haar houvast kwijt is, namelijk de hoefslag en de bijbehorende omheining. Je had haar vanaf het begin meer op het midden moeten rijden zodat ze op haar eigen benen gaat lopen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 06:48

Gewoon heel veel geduld hebben, je zegt zelf al dat ze net onder het zadel is. Tsja dan snappen ze het verschijnsel stelling nog niet. Heeft niks te maken met teveel op de hoefslag werken (waar moet je anders met een jonkie beginnen), als ze jong zijn hebben ze juist veel steun aan die bakrand. Komen ze vanzelf van los. Dus je vraagt nu erg veel aan haar (en los van de rand, en recht en stelling).
Dat slingeren is dus normaal dat los je niet 1,2,3 op, das een kwestie van rijd en veel recht rijden (stelling is van later zorg) en het is dus niet vreemd dat ze trekt naar het vertrouwde, de bakrand.
Succes, geef haar de tijd!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 07:16

ja ik rij ook veel op de hoefslag, en probeer gewoon rechte lijnen te rijden over het midden gewoon afwenden enz.
maar ook op de hoefslag aan 1 kant doet ze gewoon haar hoofd naar buiten en heeft ze helemaal geen aandacht meer voor me.Ik drijf haar dat goed voorwaart maar ook dit heeft niet altijd zin, en vaak loopt ze dan van de hoefslag af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 08:23

Vippie schreef:
Heeft niks te maken met teveel op de hoefslag werken (waar moet je anders met een jonkie beginnen), als ze jong zijn hebben ze juist veel steun aan die bakrand. Komen ze vanzelf van los.


Kwestie van visie.
Ik leer een jong paard liever meteen om op z'n eigen benen te lopen, zonder aanleuning van een bakrand. Anders moet ik dat later weer afleren, dus ik vind het de extra tijdsinvestering waard om direct op het op vier benen lopen te letten. Bovendien vind ik het makkelijker om vanaf het begin goed op het rechtrichten te letten. Een jong paard is nog niet gevormd door tics van een ruiter, en daar maak ik graag gebruik van.

Het is dus maar net hoe je 't aanpakt. De een blijft met een jonkie de eerste tijd alleen op de hoefslag rijden, de ander doet dat dus juist niet.

Wat nou "goed" is???? Geen idee, ik denk dat geen van 2en fout zijn, als je maar bewust er mee bezig bent, en ook je ogen openhoudt voor de nadelen van beide manieren.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:04

Ik denk dat je een deel van het slingeren kan verhelpen door goed voorwaarts te rijden en licht contact houd met de mond. Blijf zelf goed recht zitten en niet te veel stelling vragen in de bochten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:12

Sonja"]
[quote="Vippie schreef:
Heeft niks te maken met teveel op de hoefslag werken (waar moet je anders met een jonkie beginnen), als ze jong zijn hebben ze juist veel steun aan die bakrand. Komen ze vanzelf van los.


Kwestie van visie.
Ik leer een jong paard liever meteen om op z'n eigen benen te lopen, zonder aanleuning van een bakrand. Anders moet ik dat later weer afleren, dus ik vind het de extra tijdsinvestering waard om direct op het op vier benen lopen te letten. .
[/quote]

Op eigen benen lopen kan ook op de hoefslag hoor, los van de bakrand, hoef je niet af te leren als je het niet aanleert. Kwestie van zeer consequent zijn. Maar daarom mogen ze er nog wel steun (is wat anders dan bakrandplakken) op zoeken in het eerste begin. Maar das idd mijn visie. Zelfde als die van jou alleen met andere opvatting Haha! .

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:56

Het is nog een jonge pony, en die heeft gewoon zn balans nog niet totaal gevonden. Is niets mis mee, laat hem zn gang maar gaan. Erkomt een dag dat hij het wel gevonden heeft en kaarsrecht kan lopen (met goede hulpen!!)
Verder kun je veel oefenen door veel de binnenhoefslag te pakken. Heb ik ook vaak gedaan, doe het nu nog steeds en mijn pony heeft het balans helemaal terug.
Dus idd net als Sonja zegt heb je waarschijnlijk te veel de hoefslag gevolgt. Ik weet niet hoe lang je pony al onder het zadel is?
Gewoon goed oefenen door veel de binnenhoefslag te nemen.

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 16:23

ze ongeveer halfjaartje mischien korter onder het zadel,en lang niet elke dag, ze is weinig bereden, alleen de laatse 2 maanden meer. Ik rij nu zelf 2 weken op haar engels reed eerst alleen buiten met westeren zadel ( heeft niets geleerd) Het gaat op zicht heel erg goed, alleen wou ik dit even weten op te lossen (niet allemaa in 1keer maar beetje bij beetje)Hiervoor heb ik haar ook 1 week gereden, op proef en toen aan het zadel en alles laten wennen, nu moet ze dus eigelijk wat gaan doen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers