Het eerste bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Het eerste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 16:57

Wat is nou een goed bit om een paard mee in te rijden? Ik was van plan een dubbelgebroken watertrens te halen met een dik tussen stuk.

Maar nu stond er dit weer in de BIT:

"Dan de vergelijking van een gebroken bit en een dubbelgebroken bit. Heel veel zal de scherpte niet schelen, maar ik denk dat een enkel gebroken bit het zachtst is. Waarom? Dat bit heeft een groter draagoppervlak, het ligt schuin over de lagen wat de druk beter verdeelt. Een dubbel gebroken trens heeft een klein recht stukje waar meer druk op staat dan op de rest waardoor het scherper kan inwerken. Voor jonge paarden gebruik ik niet snel een dubbel gebroken trens. De enkel gebroken trens wordt niets voor niets africhtingsbit genoemd. "(Wim Bonhof, bedrijsleider en instructeur van het KNHS-centrum Ermelo)

Nu weet ik ook wel dat je een bit zo scherp kan maken als je zelf wilt, maar ik dacht altijd heel erg anders over dubbelgebroken bitten.

Wat ik eigenlijk wil weten is, met welk bit rijden jullie paarden in en waarom?
En wat vinden jullie van deze uitspraak?

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:27

Het is idd zo ik had dat ook al geleerd op school, gewoon een enkelgebroken dikke trens erin hangen

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:49

of gewoon bitloos

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:10

Maar ze hebben het hier over een dubbelgebroken bit met een klein, recht stukje in het midden, ze zijn er ook met een bol tussenstukje.
Die zijn dan toch weer wel zachter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:55

Ik heb een paard met een overdreven gevoelige mond.
Ik ben ook begonnen met een dikke enkelgebroken trens.
Hij nam nooit het bit aan en kroop er heel ver achter.
Naar de hand toe rijden ging absoluut niet.

Ik heb toen een dubbelgebroken bit gekocht en nu loopt hij niet meer achter de teugel en is er ook een gewone druk op de teugels.
Dus voor Kawa veel zachter.

Een kennis van mij had het er toevallig last ook over dat haar 3 jarige zo overdreven gevoelig op het enkel gebroken bit is, ze heeft aan de hand van mijn ervaring ook een dubbelgebroken gekocht en is daar nu ook super tevreden mee.

Elk paard is uiteraard anders, maar ik ga bij jonge of gevoelige paarden voortaan voor de dubbelgebroken bitten.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:38

Aan het hoofdstel van Isabelle hebben ze ook speciaal een dubbelgebroken bitje aangehangen,omdat dat zachter was,en als er eens een beginner ofzo op reed,dat als die 'per ongeluk' eens trok,niet het 'breekpunt'(vind geen ander woord) tegen het gehemelte zou stoten.

Ik zou dat zelf persoonlijk ook doen,vind het echt wel zachter.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:31

heb dat stuk van bit ook gelezen, vreemd dat ze daar het "notenkraker-effect" (tnx to blaze Haha!) niet in beschrijven

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 22:24

Dubbelgebroken kan heel fijn zijn maar je moet wel de goede hebben, de beste zijn die van K&K. Die goedkopere versies zijn niet echt fijn, wat scherper vaak. VAak doe ik gewoon een enkelgebroken bus/watertrens.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:55

ligt een beetje aan het paard.
Lodewijk heb ik met een dubbelgebroken ingereden.
moonlight met een enkel gebroken.
dubbelgebroken is naar mijn ervaring zachter voor de paarden alleen enkel gebroken ligt wel iets stiller voor zo'n idioot als moonlight was een enkel gebroken dus beter want die was al zo vreselijk onrustig

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:01

Ik kan me niet voorstellen dat een enkel gebroken bitje zachter is dan een dubbel gebriken bitje.... Die kracht bij een enkel gebroken bitje komt meestal terecht in het midden, bij het schaarpunt. En als je dan doortrekt krijg je inderdaad dat notenkraker effect. Bij een dubbelgebroken bitje heb je echter 2 schaarpunten, waardoor de druk beter verdeeld is.
Ik denk zowiezo dat elk bit 'verkeerd' is als je er te hard mee omgaat, maar dat een dubbel gebroken trensje bij heel veel paarden toch veel leed kan verzachten.... Mijn paardje is gewend geweest aan een enkel gebroken (te licht) bitje, zodra ik er een zwaarder dubbelgebroken koperenbitje in legde, was het prima. Ze hapt er gewoon in zodra ik met het hoodstel aan kom wandelen! Dat was voorheen wel anders...
Nu wil ik naast dit bitje de Hackamore gaan proberen, ik denk dat dat ook wel aanslaat.

Liefs, Danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:16

Gewone Jan Boerefluitje watertrens, RVS. Lopen de meeste paarden prima op.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:53

In bit hebben ze het over een dr. Bristol dubbelgebroken trens (zie ook het plaatje). Dit bit heeft een plat middenstuk dat behoorlijk fel kan inwerken op de tong.
Een kk ultra dubbelgebroken heeft een rondmiddenstuk en is daardoor al weer minder scherp.
Met bitten is het net zoals met schoenen, het ene paard loopt heerlijk op een RVS watertrensje, de ander heeft liever een dubbelgebroken bustrens met rond middenstuk.
Het materieaal (aurigan, argentan, cyprium, koper, RVS) doet er in principe niet toe als het om de hardheid gaat. Een identiek RVS watertrens en koper watertrens werken even hard in.
Echter, in RVS zit vaak nikkel, en er zijn paarden allergisch voor nikkel, dus dna zijn al die koperlegeringen een uitkomst.
Verder zorgen al die koperbitten (dus ook argentan en aurigan) voor een potentiaalverschil in de mond. Dit betekent vaak dat het paard meer gaat schuimen. Doe zelf maar eens een stuiver in de mond, dan 'proef' je prikkels. Sommige paarden vinden dit heerlijk, anderen gaan er irritant mee met het hoofd slaan.
En er zijn dan ok nog paarden die graag op rubber bitten lopen, terwijl anderen het vreselijk vinden.
IJzer vernikkelde bitten zijn voor sommige paarden ook erg lekker, het ijzer roest heel snel en roest is zoet. Maar dan moet je weer geen paard hebben met nikkel-allergie.

Met africhten begin ik meestal met een RVS enkelgebroken watertrens, dit zijn dikke eenvoudige en goedkope bitten, de meeste paarden lopen hier prima op.
Maar ik zweer ook bij de kk ultra aurigan dubbelgebroken (dit omdat ik een paard rij met vermoedelijk nikkelallergie)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:25

mijn moeder en ik gingen er na dit stukje in de bit ook goed over nadenken. mijn paard heeft namelijk altijd al sinds we hem hebben oude scheurtjes in zijn mondhoeken. wij hebben een net 1,5 cm breed dubbelgebroken bstrens met plat tussenstukje. bij mijn pony het ik een enkelgebroken watertrens. ik weet het nu ook niet meer Clown

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:36

Marieke_14 schreef:
Maar ze hebben het hier over een dubbelgebroken bit met een klein, recht stukje in het midden, ze zijn er ook met een bol tussenstukje.
Die zijn dan toch weer wel zachter?


Die bitten met een bol stukje zijn zachter als een met een plat stukje. Ik heb beiden geprobeerd, maar rijd nu met een vrij apart bit.

Ik gebruik nu een correctiebitje van KK. Dat is er 1 met een tongboog en losse bitringen.

Normaal gesproken zou ik eigenlijk het liefst met een enkelgebroken bustrens rijden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:08

K&K is voor heel veel paarden geschikt volgens mij. Het is zachter dan die dubbelgebroken bitten met een plat middenstuk en ligt veel beter in de mond. Ik rij er mij IJslanders al jaren mee.
Dat verhaal in de Bit kwam mij wat overtrokken over, dat geldt volgens mij alleen als je zelf met betonhandjes rijdt. Maar dan zijn alle bitten hard natuurlijk. Een enkelgebroken bit gaat in dat geval knijpen en in het verhemelte boren.

Kortom, het bit is meestal zo hard of zacht als de hand van de ruiter is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:42

germie, mijn bitten hebben beide een plat tussenstuk, heb jamaica er volledig zonder problemen mee ingereden.
Hon heeft er ook 1 met een plat tussenstuk, merk geen verschil met een enkel gebroken