paard blijft trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

paard blijft trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 17:52

het paard van mij vriendin die ik vandaag gereden heb en ik de vakantie ook ga rijden trekt heel erg aan de teugels...
ze trekt ze niet ineens uit je handen, maar ze trekt constant....
ze loopt wel opgericht en aan de teugel, ook op haar eigen benen maar trekt dus wel.
ik heb een keer toen het heel erg was de teugels losgegooid omdat ik eerst dacht dat ze dat deed zodat ze niet op haar eigen benen hoefde te lopen... ze draafde gewoon door toen ik de teugels losgooide, dus ze loopt wel op haar eigen benen.
ik trek zelf niet terug, want een paard is toch veel sterker en daar win je dus niets mee.
hoe kan ik dit proberen op te lossen?
groetjes en alvast bedankt, liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 18:22

heel goed je benen erbij houden. dus meer voorwaarts houden.

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 21:45

Zelf loslaten. Het enige waar ze aan kan trekken is aan jou, verder is er namelijk niets om aan te trekken.

Nulla tenaci invia est via

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 08:17

Ik ga voor 10000% met margreet mee iets wat vastzit daar kun je aan hangen en aan trekken een hand die niet vastzit daar is niets aan te trekken.
Trouwens hij hangt en leunt wel op jouw hand en niet op eigenbenen.
een paard dat op eigen benen loopt hangt en trekt niet aan de hand van de ruiter.
imo heeft losgooien er niets mee te maken in de wei loopt ie immers ook op eigen benen.
Kortom loslaten ontspannen en met ophoudingen werken.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-02 16:27

voorwaarts is het paard ook wel... ik geef been en vang dat van voor op met een ophouding en met mijn zit... als ik een ophouding maakt trekt ze dus heel erg en komt dus in verzet.
een paar dagen hiervoor heb ik haar ook gereden en toen ging het erg lekker....
maar margreet, ik trek dus niet terug, maar als ik haar helemaal loslaat van voren gaat ze veels te hard en dat kan ik niet alleen met mijn zit opvangen, want zo vreselijk goed reageert ze daar niet op.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

marretje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 21:08

heyy

jou paard trekt niet, maar hangt gewoon letterlijk aan in de teugels. dit is niet op te loseen met loslaten. Paard is het gewoon angewent en moeilijk op te lossen.
Tijdens het rijden gewoon zoveel mogelijk laten buigen en stelling zodat het paard ervaart dat hangen niet optie is. Hij moet gewoon weer leren loslaten.

greetzzz

Je zult naar je paard moeten luisteren, en je paard moet leren dat hij naar jou kan luisteren.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-02 21:11

hij hangt dus niet.... ze loopt netjes opgericht en ook aan de teugel... dus duikt niet naar beneden en hangt niet... maar trekt wel.
ik rijd haar met veel buiging, zo rijd ik haar ook los en dan gaat het opzich ietsje beter... maar ze is dus niet zo licht in de hand als ze zijn moet

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 21:52

In mijn onderschrift lees je dat ik volledig met Margeet meega Knipoog

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 22:29

Het eerste wat je moet doen is niet terugtrekken, maar ik las net dat je dat ook niet deed Knipoog Goed voorwaarts houden is misschien ook wel een optie, maar ze is ook al best voorwaarts las ik net...hmmm, aan mij heb je dus helemaal niets Schijnheilig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 12:29

Je kunt wel gaan lopen gillen dat het allemaal niet aan jouw ligt en dat het aan het paard ligt maar ondertussen heb je wel een probleem dat gecorrigeerd moet worden en dat kan alleen als je de fouten van jezelf en van het paard weet. Als je dat niet weet kun je toch niet corrigeren? Een paard kan niet trekken als jij niet trekt. En als ie loopt zoals jij omschrijft dan trekt ie dus niet maar dan is ie net wat zwaarder in de hand en dat is stijfheid in het achterbeen of ergens anders achter je en moet je hem dus losmaken en het achterbeen sterker proberen te maken. Of hij is gewoon niet helemaal lekker gereden en dat kun je dus ook weer proberen te corrigeren, maar of je een paard die ooit verpest is geweest in de mond weer goed krijgt? Ik denk het eigenlijk niet, al zul je wel een heel eind komen met goede begeleiding, want in je eentje zoiets oplossen is niet makkelijk!

en dit volgde ik niet helemaal
Citaat:
ze loopt netjes opgericht en ook aan de teugel

Een paard wat opgericht loopt, loopt altijd aan de teugel anders is het geen oprichting!

WAt me vaak opvalt hier op zo'n forum is dat mensen lopen te gillen dat ze het allemaal goed doen maar ondertussen hebben ze een probleem dat gecorrigeerd moet worden en het ligt maar niet aan hun....

HOe was die uitspraak van Pipo ook alweer over die spiegel?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 12:45

Steef ik ben het helemaal met je eens weer! Een paard kan niet trekken als er geen hand is die vaststaat, als hij gaat rennen als je hem voor losgooit is er iets vreselijk mis in de basisafrichting. Dus terug naar af en opnieuw beginnen, paard gehoorzaam maken aan het been en dan volgt de nageeflijkheid ook wel weer!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 12:58

met opgericht en aan de teugel bedoel ik dus dat ze niet naar beneden duikt zoals heel veel paarden wel doen.
en steef ik loop helemaal niet te gillen dat ik niets verkeerd doe... ik weet zelf echt wel wat ik wel of niet doe.
ik houd mijn hand niet vast, ik maak af en toe een ophouding omdat ze anders veels te hard gaat en ik dat nog niet alleen maar met mijn zit kan opvangen.
het enige wat ik vraag is hoe ik het paard kan proberen te corrigeren als ze trekt an de teugels (en dus niet hangt) ik hoef niet meteen hele preken over dat ik zelf vind dat ik niets fout doe want dat is niet zo.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 13:30

Lissy, toch blijft het advies hetzelfde, je geeft het eigenlijk zelf al aan: als ze te hard gaat kan je het nog niet met je zit opvangen!
Als je dit probeert op te lossen door ophoudingen bereik je het tegenovergestelde, namelijk dat het paard steeds meer met jou weg gaat lopen. Probeer dan licht te rijden en zelf het tempo van lichtrijden te verlagen, dus eigenlijk het paard een beetje 'tegenwerken' met je lichtrijden, daarmee 'dwing' je haar naar een lager tempo. Omdat je steeds zegt dat ze 'trekt' denk ik toch dat je niet duidelijk bent met je ophoudingen. Maak dan eens een keer een heel strenge duidelijke ophouding, zo dat hij doorkomt en er een reactie op komt, niet steeds van die halfzachte ophoudingen waar ze toch niet op reageert.
Als je 'niet duiken' opgericht noemt, ben je i.m.o. nog niet helemaal bij de les.
Op welk niveau rijd je zelf eigenlijk? Heb je wedstrijden gereden? Heb je les ook?

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 14:22

ja ik heb wedstrijden gereden dressuur L2 en springen M
ik rijd nu 12 jaar... maar zoals ik al zei ik ken dit paard niet goed aangezien het van een vriendin van mij is. op dit moment heb ik geen les... in die week dat ik modena ga rijden krijg ik wel les.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 14:52

LiSSy schreef:
met opgericht en aan de teugel bedoel ik dus dat ze niet naar beneden duikt zoals heel veel paarden wel doen.
en steef ik loop helemaal niet te gillen dat ik niets verkeerd doe... ik weet zelf echt wel wat ik wel of niet doe.
ik houd mijn hand niet vast, ik maak af en toe een ophouding omdat ze anders veels te hard gaat en ik dat nog niet alleen maar met mijn zit kan opvangen.
het enige wat ik vraag is hoe ik het paard kan proberen te corrigeren als ze trekt an de teugels (en dus niet hangt) ik hoef niet meteen hele preken over dat ik zelf vind dat ik niets fout doe want dat is niet zo.


Maar meiske, je doet altijd dingen onbewust wat je zelf absoluut niet doorhebt. Als je alles zelf wist kon je jezelf met een hoop zelfdiscipline lesgeven en had je zodoende geen les nodig. Volgens mij hebben we al genoeg dingen gezegd die het kunnen zijn en hoe je het evt. zou kunnen corrigeren maar volgens mij wil jij het gewoon niet aannemen en wacht je op iets magisch wat het opeens weghaalt.

En vooral dat laatste zinnetje uit deze quote vond ik erg apart, ik preek ten eerste absoluut niet, maar geef je gewoon advies en wat jij ermee doet mag je helemaal zelf weten.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 15:19

een paard kan pas nageeflijk lopen als hij z'n achterhand eronder heeft, dan kan hij zichzelf dragen .
je zeg tdat het paard voorwaarts is maar (uit wat je in je berichten vertelt)
lijkt het me dat hij wel actief loopt maar niet voorwaarts ,dus met zijn achterhand eronder.

Wie zijn ballen krabt met een riek eindigt snel in de kliniek Haha!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 17:20

hij loopt dus wel met de achterhand eronder... eerst niet maar daar ben ik hard mee bezig geweest, en ik heb noortje (de eigenaresse) ook uitgelegd hoe ze dat moest doen. ze heeft een mooi sterk achterbeen en loopt ook niet op de voorhand.
vandaag heb ik haar weer gereden en heb geprobeerd meer op mijn zit te doen, zoals werd gezegd met langzaam lichtrijden, en dat ging opzich heel lekker.
ze was licht in de hand en mooi voorwaarts op de achterhand.
heb haar ook anders losgereden dan normaal.... misschien dat het daar door komt... heb haar met veel buigen los gemaakt en veel voltes... maar goed, ze liep dus heerlijk vandaag.

steef; ik weet ook wel dat ik onbewust dingen fout doe, daarom vraag ik vaak mijn vriendin die ook lesgeeft of ze mij wil komen helpen. zij kan immers wel dingen zien die ik zelf niet zie.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

D2002
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 18:58

lekker in het bosrijden en overleggen met de eigenaar als die terug is van vakantie Knipoog
Laatst bijgewerkt door D2002 op 11-10-02 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 19:10

sorry hoor... maar ik trek me heus wel wat vande adviezen aan.... dat meisje vroeg mij juist of ik goed met haar wou dressuren, omdat ze wat vast zat, en zelf kan ze dat nog niet zo goed.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 22:23

een paard kan niet trekken aan iets dat los is.. alleen maar trekken aan iets vastzit.
een paard kan niet trekken aan ophoudingen.
Ontspannen. je zegt zelf dat ze harder gaat als je d'r los laat dus houd je het paard vast.
wel loshouden volg de tips van langzaam lichtrijden en zwaar maken maar op en blijft met ophoudingen werken inhouden betekend vasthouden waardoor het paard kan trekken en/of hangen.

daarnaast L2 zegt niets Ik rijd langer dan dat jij rijd en weet zeker dat ik nog heeeeeeel veel fouten maak

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 22:27

hel veel been, en niet de teugels strak trekken, dat werkt averecht, een paard kan alleen maar op teugels hangen waar de ruiter aan hangt.
Benen + ontspannen Lachen

Suc6 lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 07:02

ja nimber, da weet ik dat dat niets zegt... maar iemand in dit topic wou dat weten.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 07:38

Als ik denk dat ik niet trek of niet 'vasthoud' zegt mijn intrukteur ik zie een spiertje en een botje in je pols, dus je trekt. Ze zijn niet losjes ontspannen. En ja, ik kijk hij heeft gelijk. Ben zo bezig met mijn paard en probeer zo ontspannen in de polsen te zijn dat ik het niet eens voel dat ze niet 100% ontspannen zijn.

Ik ontspan ze met een zucht en zie..... hij ontspant. Mijn paard is er helemaal op berekent dat er nog steeds te veel druk is als het niet nodig is (weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen). Dus met de geringste druk reageert je paard kennelijk in het terugtrekken.

Sorry, maar als hij trekt is hij nog net niet in die optimale ontspanning om helemaal losjes door zijn lijf te kunnen lopen. Het trekken van het paard is de reaktie op de ruiter. Ik weet het, ik weet het, oooo zo moeilijk, maar de fout ligt echt wel bij ons als ruiter.....

Kijk eens naar je pols, je moet gewoon een slappe weke toestand zien. Je paard moet dan nog gaan leren dat het trekken niet meer nodig is, dat hij zich niet hoeft voor te bereiden op een storing in zijn mond door de ruiter.

n_gasman
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:31

heey liselot ik vind dat modena helmaal niet zoveel trket tenminste niet met mij dus.

maar als je er hulp bij wil vraag dan es ff aan malou

n_gasman
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:36

Steef schreef:
Je kunt wel gaan lopen gillen dat het allemaal niet aan jouw ligt en dat het aan het paard ligt maar ondertussen heb je wel een probleem dat gecorrigeerd moet worden en dat kan alleen als je de fouten van jezelf en van het paard weet. Als je dat niet weet kun je toch niet corrigeren? Een paard kan niet trekken als jij niet trekt. En als ie loopt zoals jij omschrijft dan trekt ie dus niet maar dan is ie net wat zwaarder in de hand en dat is stijfheid in het achterbeen of ergens anders achter je en moet je hem dus losmaken en het achterbeen sterker proberen te maken. Of hij is gewoon niet helemaal lekker gereden en dat kun je dus ook weer proberen te corrigeren, maar of je een paard die ooit verpest is geweest in de mond weer goed krijgt? Ik denk het eigenlijk niet, al zul je wel een heel eind komen met goede begeleiding, want in je eentje zoiets oplossen is niet makkelijk!

en dit volgde ik niet helemaal
Citaat:
ze loopt netjes opgericht en ook aan de teugel

Een paard wat opgericht loopt, loopt altijd aan de teugel anders is het geen oprichting!

WAt me vaak opvalt hier op zo'n forum is dat mensen lopen te gillen dat ze het allemaal goed doen maar ondertussen hebben ze een probleem dat gecorrigeerd moet worden en het ligt maar niet aan hun....

HOe was die uitspraak van Pipo ook alweer over die spiegel?


ik wou ff zeggen dat mijn paard altijd goed heeft gelopen en nog steeds en inderdaad wat liselot zegt over het trekken soms dot ie dit wel maar het heeft niks te maken met dat mijn paard verpest is want dat is ie niet!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers