Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lina schreef:heb ik ook last van gehad.
tis gewoon mn eigen schuld..
als ik het proefje ging rijden was ik minder zelfverzekerd en bang om consequent te zijn..
Daardoor nam mijn pony (ook arab) een loopje met me...Ultra sloom lopen..juist erg snel gaan..en kop in de lucht
Nu pak ik 'm gewoon goed erbij tijdens de hele proef. Net als tijdens het inrijden.
Ik heb laatst namleijk vaak commentaar gehad dat ik 'te lief' was van de jury..
en dan in het proefje duik ik helemaal in elkaar en trek ik mijn hakken op en zo:S ik krijg dan nog wel altijd een 6 voor de houding maar thuis zit ik gewoon veel beter!:S pluklief schreef:misschien vind je pon het ook wel heel spannend op concours en als jij dan ook nog een beetje zenuwachtig bent
..?
Yonker schreef:het is duidelijk dat je zelf een beetje de oorzaak bent![]()
iedereen rijd wel een beetje anders in de proef en zenuwachtiger dan anders maar probeer er gewoon aan te denken dat je gewoon thuis rijd helpt vaak wel![]()
en weet niet waar je rijd maar in de b is aan de teugel niet belangrijk, is natuurlijk wel mooier maar het MOET niet !! ik zou zeggen probeer eerst zonder aan de teugel en dan kun je gaan denken om hem in de proef aan de teugel te rijden eerst kijken hoe zonder gaat![]()
veel suc6 er nog mee !!
wil alleen aangeven dat aan de teugel niet hoeft bij de b ze mogen je geen punten aftrek geven eigenlijk, alleen als hij tegen de hand is
probeer hem gewoon ontspannen te rijden met inrijden dat aan de teugel komt vanzelf wel als hij na wil geven
suc6 nog 
)
Legde het misschien niet goed uit, maar inderdaad als de leider gespannen is, kan je van haar niet verwachten dat ze rustig blijft,
Dan ging het in d eles super en met losrijden ook maar zo gauw je da ring/ bak in komt, ho maar. Bij mij was het inderdaad denk ik dat ik zlef een beetje gespannen was. dat voelde hij ook aan en dan was het over met de pret.
Citaat:Op donderdag 23 november komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Ermelo om een avond te verzorgen over "Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden". En op donderdag 7 december komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Wanroij
Iedere ruiter kent het wel. Je paard loopt thuis in de training ontspannen, maar op de wedstrijd presteer je niet naar wens. Zenuwen, slechte nachtrust, gespannen voelen, braakneigingen krijgen of juist chagrijnig worden. Het zijn problemen die het plezier in de sport verminderen.
Mentale training kan je helpen om je gedachten en gevoelens onder controle te houden en zodoende je doelen te bereiken. Inzicht in je motivatie, jezelf haalbare doelen stellen en werken aan de juiste concentratie met een dosis wedstrijdspanning, draagt ertoe bij dat je in staat bent om betere prestaties neer te zetten.
Tijdens dit rondje educatie zal Rico Schuijers de bezoekers tips geven om te zorgen voor een betere voorbereiding op wedstrijden. Voor iedere wedstrijdruiter die last heeft van spanning een avond om niet te missen.
Het rondje educatie begint om 19.30 uur. De toegang kost € 12,-- per persoon. Wilt u de avond bijwonen? Meldt u dan snel aan, er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan per e-mail: accommodaties@knhs.nl of per fax (0577) 40 17 25
Vonnie84 schreef:Ik weet niet of Ermelo of Wanroij bij je in de buurt ligt. Maar kijk anders hier eens:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=31102&Pc ... omStyle=11Citaat:Op donderdag 23 november komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Ermelo om een avond te verzorgen over "Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden". En op donderdag 7 december komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Wanroij
Iedere ruiter kent het wel. Je paard loopt thuis in de training ontspannen, maar op de wedstrijd presteer je niet naar wens. Zenuwen, slechte nachtrust, gespannen voelen, braakneigingen krijgen of juist chagrijnig worden. Het zijn problemen die het plezier in de sport verminderen.
Mentale training kan je helpen om je gedachten en gevoelens onder controle te houden en zodoende je doelen te bereiken. Inzicht in je motivatie, jezelf haalbare doelen stellen en werken aan de juiste concentratie met een dosis wedstrijdspanning, draagt ertoe bij dat je in staat bent om betere prestaties neer te zetten.
Tijdens dit rondje educatie zal Rico Schuijers de bezoekers tips geven om te zorgen voor een betere voorbereiding op wedstrijden. Voor iedere wedstrijdruiter die last heeft van spanning een avond om niet te missen.
Het rondje educatie begint om 19.30 uur. De toegang kost € 12,-- per persoon. Wilt u de avond bijwonen? Meldt u dan snel aan, er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan per e-mail: accommodaties@knhs.nl of per fax (0577) 40 17 25
Dit rondje educatie is vorig jaar ook al geweest. Dus ik denk dat het wegens succes herhaald wordt.
dat kan niet zomaar anders was ik er zeker heengegaan
MariekeB schreef:Het is niet alleen een loopje met je nemen ( ik geloof niet dat paarden zoveel bewustzin hebben)
Jij bent haar leider. als haar leider gespannen is, dan moet er wel iets verschrikkelijks aan de hand zijn.
Paard vlucht als de leider vucht, dat is zijn overlevingsstrategie.
verder : zie hierboven , maak er een feestje van. probeer om te ontspannen ( makkelijker gezegd da ngedaan dat begrijp ik)
Oefen eens thuis netjes ingevlochten aangeklaaed etc om het gevoel voor jezelf na te bootsen.
katie_hvjOuw schreef:het probleem is onze trailerdat kan niet zomaar anders was ik er zeker heengegaan
Daar heb je geen paard bij nodig 
katie_hvjOuw schreef:niet flauw hoor
maar ik ben mijn paar dus, echt wel de baas klikt een beetje bot!
maar het is gewoon zo! als ik er al in stap dan gooit ze haar hoofd omhoog en wil ze ff laten zien hoe geweldig ze is! en ze is en blijf arabische dus, dat hoofd is altijd al hoog je moet altijd haar hoofd al naar benende werken!
Vonnie84 schreef:katie_hvjOuw schreef:het probleem is onze trailerdat kan niet zomaar anders was ik er zeker heengegaan
Het is een lezingDaar heb je geen paard bij nodig
katie_hvjOuw schreef:niet flauw hoor
maar ik ben mijn paar dus, echt wel de baas klikt een beetje bot!
maar het is gewoon zo! als ik er al in stap dan gooit ze haar hoofd omhoog en wil ze ff laten zien hoe geweldig ze is! en ze is en blijf arabische dus, dat hoofd is altijd al hoog je moet altijd haar hoofd al naar benende werken!
Het gaat er niet over of je je paard de baas blijft. Het gaat erom dat jij je eigen spanning de baas blijft. Als je gespannen op je paard zit, kan je paard nooit zijn rug fijn gebruiken. En daardoor kan hij ook niet nageeflijk lopen. En dus loopt jou paard dan met z'n hoofd omhoog. Simpel als dat.
de eerste wedstrijd die ik reed heb ik vrij intensief ingereden, dat doe ik nu ook niet meer, het was een drama. Nu rij ik gewoon lekker rustig, wat overgangetjes enzo, bij mij scheelde dat heel erg
nooit eigelijk half! heeft iemand daar nog een tip op? om niet aan de teugel maar wel met haar hoofd laag lopen?>
katie_hvjOuw schreef:ik rij wel in de B maar ze kan aan de tuegle dus, vind ik ook dat ze dat moet!:P want het is kop omhoog of aan de teugelnooit eigelijk half! heeft iemand daar nog een tip op? om niet aan de teugel maar wel met haar hoofd laag lopen?>
Vonnie84 schreef:katie_hvjOuw schreef:ik rij wel in de B maar ze kan aan de tuegle dus, vind ik ook dat ze dat moet!:P want het is kop omhoog of aan de teugelnooit eigelijk half! heeft iemand daar nog een tip op? om niet aan de teugel maar wel met haar hoofd laag lopen?>
Ik hoop dat je nu niet boos wordt. Maar op de foto's zie ik een ruiter die zijn paard in de krul trekt. Ik zie geen paard wat lekker voorwaarts, over de rug gereden wordt. Misschien moet je je op dit moment wat meer toe gaan leggen op het voorwaarts-neerwaarts (vwnw).