Pony loopt in de wedstrijd slecht:S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FleurHunter

Pony loopt in de wedstrijd slecht:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:46

Hoi,

ik weet niet of het hier moet, maar dan moeten jullie het maar ff zegen want zit te twijfelen ;P

Mijn pony loopt goed thuis en in de les en bij vriendinnen als ik daar ga rijden. En als ik wedstrijden heb loopt ze ook altijd goed met inrijden zelfs beter dan thuis en dan ga ik de wedstrijd ring in en dan komt het arabier zijn omhoog! kop zo hoog als ze kan soms zelfs iets de voorbenen van de grond de rug heel erg wegdrukken en alleeen maar hard !
heeft iemand tips voor mij of heeft iemand daar ook last van?

groetjes fleur!

Lina

Re: Pony loopt in de wedstrijd slecht:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:50

heb ik ook last van gehad.
tis gewoon mn eigen schuld..
als ik het proefje ging rijden was ik minder zelfverzekerd en bang om consequent te zijn..
Daardoor nam mijn pony (ook arab) een loopje met me...Ultra sloom lopen..juist erg snel gaan..en kop in de lucht

Nu pak ik 'm gewoon goed erbij tijdens de hele proef. Net als tijdens het inrijden.
Ik heb laatst namleijk vaak commentaar gehad dat ik 'te lief' was van de jury..

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:56

Lina schreef:
heb ik ook last van gehad.
tis gewoon mn eigen schuld..
als ik het proefje ging rijden was ik minder zelfverzekerd en bang om consequent te zijn..
Daardoor nam mijn pony (ook arab) een loopje met me...Ultra sloom lopen..juist erg snel gaan..en kop in de lucht

Nu pak ik 'm gewoon goed erbij tijdens de hele proef. Net als tijdens het inrijden.
Ik heb laatst namleijk vaak commentaar gehad dat ik 'te lief' was van de jury..

oke ja daar zal ik dan ook wel last van hebben!
en mijn instructeur zegt altijd dat ik arogant op het paard zit Bloos en dan in het proefje duik ik helemaal in elkaar en trek ik mijn hakken op en zo:S ik krijg dan nog wel altijd een 6 voor de houding maar thuis zit ik gewoon veel beter!:S

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:59

misschien vind je pon het ook wel heel spannend op concours en als jij dan ook nog een beetje zenuwachtig bent

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:09

pluklief schreef:
misschien vind je pon het ook wel heel spannend op concours en als jij dan ook nog een beetje zenuwachtig bent

jah denk het ook! En ik ben in de wedstrijd ook heel druk bezig haar hoofd een beetje naar beneden te rijden en de stelling en dan denk ik nergens meer aan! dus, ik wou nou gaan doen (je moet altijd 2 wedstrijdjes op 1 dag) de 1e wedstrijd gewoon op mijn houding letten netjes de figuren rijden en de stelling (al loopt ze met haar hoofd hoog) en de 2e wedstrijd gewoon het meest op de stelling letten en aan de teugel! en dan is ze ook al wat ontspannender denk ik ! wat vinden jullie van dat idee Clown ..?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:59

het is duidelijk dat je zelf een beetje de oorzaak bent Bloos
iedereen rijd wel een beetje anders in de proef en zenuwachtiger dan anders maar probeer er gewoon aan te denken dat je gewoon thuis rijd helpt vaak wel Knipoog
en weet niet waar je rijd maar in de b is aan de teugel niet belangrijk, is natuurlijk wel mooier maar het MOET niet !! ik zou zeggen probeer eerst zonder aan de teugel en dan kun je gaan denken om hem in de proef aan de teugel te rijden eerst kijken hoe zonder gaat Lachen

veel suc6 er nog mee !!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:53

Yonker schreef:
het is duidelijk dat je zelf een beetje de oorzaak bent Bloos
iedereen rijd wel een beetje anders in de proef en zenuwachtiger dan anders maar probeer er gewoon aan te denken dat je gewoon thuis rijd helpt vaak wel Knipoog
en weet niet waar je rijd maar in de b is aan de teugel niet belangrijk, is natuurlijk wel mooier maar het MOET niet !! ik zou zeggen probeer eerst zonder aan de teugel en dan kun je gaan denken om hem in de proef aan de teugel te rijden eerst kijken hoe zonder gaat Lachen

veel suc6 er nog mee !!

nou het ligt niet helemaal aan mij, want zij gooit zo snel ze de ring in is haar kop in de lucht en wil alleen maar hard en krimp ik in elkaar en denk alleen nog maar van naar beneden met dat hoofd! ja ik zit nog in de B :S

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:14

begrijp mij niet verkeerd het is helemaal niet erg om in de b te rijden want rijd zelf ook niet hoger dan dat met me dravertje Haha! wil alleen aangeven dat aan de teugel niet hoeft bij de b ze mogen je geen punten aftrek geven eigenlijk, alleen als hij tegen de hand is Knipoog probeer hem gewoon ontspannen te rijden met inrijden dat aan de teugel komt vanzelf wel als hij na wil geven
en trouwens heel veel paardjes lopen ook anders in de ring, of misschien door het voorlezen al eens geprobeert uit je hoofd te rijden? want ken ook een pony die juist zo word als er voor gelezen word Lachen

gewoon vanalles proberen en hopelijk ligt de oplossing dichterbij dan je denkt Knipoog suc6 nog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:20

Ook al doet je pony haar hoofd omhoog tijdens de proef, het komt toch omdat jij gespannen bent Knipoog

Ze weet dat je niet meer gaat rijden dus neemt een loopje met je. Keertje strenger aanpakken en gewoon zelf niet denken aan de wedstrijd. Je moet als doel hebben haar hetzelfde te laten lopen als thuis en met het inrijden en niet het doel: ik moet winnen/winst halen. Geloof me dat werkt (niet meteen Knipoog)

Ook je pony het gevoel geven dat wedstrijd leuk is, iets lekkers geven als je aankomt en veel knuffelen.

Heb ik ook gedaan en bij mij is het nu zo erg dat als ik hem invlecht en dan ga rijden dat hij helemaal opleeft en super loopt. Hij doet dan ook veel meer zijn best Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:20

Het is niet alleen een loopje met je nemen ( ik geloof niet dat paarden zoveel bewustzin hebben)

Jij bent haar leider. als haar leider gespannen is, dan moet er wel iets verschrikkelijks aan de hand zijn.
Paard vlucht als de leider vucht, dat is zijn overlevingsstrategie.

verder : zie hierboven , maak er een feestje van. probeer om te ontspannen ( makkelijker gezegd da ngedaan dat begrijp ik)
Oefen eens thuis netjes ingevlochten aangeklaaed etc om het gevoel voor jezelf na te bootsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:25

@ Marieke: ja dat bedoelde ik met een loopje met je nemen Knipoog Legde het misschien niet goed uit, maar inderdaad als de leider gespannen is, kan je van haar niet verwachten dat ze rustig blijft, Knipoog

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:07

He he. heb dat ook met wedstrijdjes gehad. Clown Dan ging het in d eles super en met losrijden ook maar zo gauw je da ring/ bak in komt, ho maar. Bij mij was het inderdaad denk ik dat ik zlef een beetje gespannen was. dat voelde hij ook aan en dan was het over met de pret. Huilen
Ik las net toevallig in een ander toppic dat je rescue remedy kan gebruiken tegen de zenuwen. het is een homeopatisch middel en het werkt echt. (bij mij tenminste. heb het bij mijn eindgesprek van mijn vorige opleiding gebruikt)
Succes ermee.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:10

Ik weet niet of Ermelo of Wanroij bij je in de buurt ligt. Maar kijk anders hier eens:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=31102&Pc ... omStyle=11

Citaat:
Op donderdag 23 november komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Ermelo om een avond te verzorgen over "Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden". En op donderdag 7 december komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Wanroij

Iedere ruiter kent het wel. Je paard loopt thuis in de training ontspannen, maar op de wedstrijd presteer je niet naar wens. Zenuwen, slechte nachtrust, gespannen voelen, braakneigingen krijgen of juist chagrijnig worden. Het zijn problemen die het plezier in de sport verminderen.

Mentale training kan je helpen om je gedachten en gevoelens onder controle te houden en zodoende je doelen te bereiken. Inzicht in je motivatie, jezelf haalbare doelen stellen en werken aan de juiste concentratie met een dosis wedstrijdspanning, draagt ertoe bij dat je in staat bent om betere prestaties neer te zetten.

Tijdens dit rondje educatie zal Rico Schuijers de bezoekers tips geven om te zorgen voor een betere voorbereiding op wedstrijden. Voor iedere wedstrijdruiter die last heeft van spanning een avond om niet te missen.

Het rondje educatie begint om 19.30 uur. De toegang kost € 12,-- per persoon. Wilt u de avond bijwonen? Meldt u dan snel aan, er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan per e-mail: accommodaties@knhs.nl of per fax (0577) 40 17 25

Dit rondje educatie is vorig jaar ook al geweest. Dus ik denk dat het wegens succes herhaald wordt.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 18:10

Vonnie84 schreef:
Ik weet niet of Ermelo of Wanroij bij je in de buurt ligt. Maar kijk anders hier eens:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=31102&Pc ... omStyle=11

Citaat:
Op donderdag 23 november komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Ermelo om een avond te verzorgen over "Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden". En op donderdag 7 december komt sportpsycholoog Rico Schuijers naar het KNHS-centrum in Wanroij

Iedere ruiter kent het wel. Je paard loopt thuis in de training ontspannen, maar op de wedstrijd presteer je niet naar wens. Zenuwen, slechte nachtrust, gespannen voelen, braakneigingen krijgen of juist chagrijnig worden. Het zijn problemen die het plezier in de sport verminderen.

Mentale training kan je helpen om je gedachten en gevoelens onder controle te houden en zodoende je doelen te bereiken. Inzicht in je motivatie, jezelf haalbare doelen stellen en werken aan de juiste concentratie met een dosis wedstrijdspanning, draagt ertoe bij dat je in staat bent om betere prestaties neer te zetten.

Tijdens dit rondje educatie zal Rico Schuijers de bezoekers tips geven om te zorgen voor een betere voorbereiding op wedstrijden. Voor iedere wedstrijdruiter die last heeft van spanning een avond om niet te missen.

Het rondje educatie begint om 19.30 uur. De toegang kost € 12,-- per persoon. Wilt u de avond bijwonen? Meldt u dan snel aan, er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan per e-mail: accommodaties@knhs.nl of per fax (0577) 40 17 25

Dit rondje educatie is vorig jaar ook al geweest. Dus ik denk dat het wegens succes herhaald wordt.

het probleem is onze trailer Boos! dat kan niet zomaar anders was ik er zeker heengegaan Lachen

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 18:11

MariekeB schreef:
Het is niet alleen een loopje met je nemen ( ik geloof niet dat paarden zoveel bewustzin hebben)

Jij bent haar leider. als haar leider gespannen is, dan moet er wel iets verschrikkelijks aan de hand zijn.
Paard vlucht als de leider vucht, dat is zijn overlevingsstrategie.

verder : zie hierboven , maak er een feestje van. probeer om te ontspannen ( makkelijker gezegd da ngedaan dat begrijp ik)
Oefen eens thuis netjes ingevlochten aangeklaaed etc om het gevoel voor jezelf na te bootsen.

niet flauw hoor
maar ik ben mijn paar dus, echt wel de baas klikt een beetje bot!
maar het is gewoon zo! als ik er al in stap dan gooit ze haar hoofd omhoog en wil ze ff laten zien hoe geweldig ze is! en ze is en blijf arabische dus, dat hoofd is altijd al hoog je moet altijd haar hoofd al naar benende werken!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:12

misschien dat je je eigen wedstrijdspanning overbrengt op je paardje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:14

Ik heb ook een NRPS met véél arabisch bloed (en de rest engels volbloed) en die loopt ook eht liefst met zijn hoofd omhoog.

Dus probeer het eerst een tijdje zo op wedstrijd

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:53

katie_hvjOuw schreef:
het probleem is onze trailer Boos! dat kan niet zomaar anders was ik er zeker heengegaan Lachen

Het is een lezing Lachen Daar heb je geen paard bij nodig Knipoog

katie_hvjOuw schreef:
niet flauw hoor
maar het is gewoon zo! als ik er al in stap dan gooit ze haar hoofd omhoog en wil ze ff laten zien hoe geweldig ze is! en ze is en blijf arabische dus, dat hoofd is altijd al hoog je moet altijd haar hoofd al naar benende werken!

Het gaat er niet over of je je paard de baas blijft. Het gaat erom dat jij je eigen spanning de baas blijft. Als je gespannen op je paard zit, kan je paard nooit zijn rug fijn gebruiken. En daardoor kan hij ook niet nageeflijk lopen. En dus loopt jou paard dan met z'n hoofd omhoog. Simpel als dat.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:05

Vonnie84 schreef:
katie_hvjOuw schreef:

Het is een lezing Lachen Daar heb je geen paard bij nodig Knipoog

katie_hvjOuw schreef:
niet flauw hoor

Het gaat er niet over of je je paard de baas blijft. Het gaat erom dat jij je eigen spanning de baas blijft. Als je gespannen op je paard zit, kan je paard nooit zijn rug fijn gebruiken. En daardoor kan hij ook niet nageeflijk lopen. En dus loopt jou paard dan met z'n hoofd omhoog. Simpel als dat.

oke nou ik kijk wel even want klinkt wel goed!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:26

dat heb ik ook Haha! de eerste wedstrijd die ik reed heb ik vrij intensief ingereden, dat doe ik nu ook niet meer, het was een drama. Nu rij ik gewoon lekker rustig, wat overgangetjes enzo, bij mij scheelde dat heel erg

PrinsesIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:31

Ik heb het zelf ook altijd!
Ik denk dat het bij mij komt doordat ik zenuwachtig ben!!

misschien is dat ook you probleem ik weet het niet!!!
Ik hoop dat je er iets aan hebt iris

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:43

dankjewel! allemaal! ik ben eigelijk nooit zo zenuachtig ! maar ik denk gewoon de 1e proef lekker relax en nergens zoveel aan denken en de 2e proef kan altijd nog aan de teugel en de stelling! ik rij wel in de B maar ze kan aan de tuegle dus, vind ik ook dat ze dat moet!:P want het is kop omhoog of aan de teugel Tong uitsteken nooit eigelijk half! heeft iemand daar nog een tip op? om niet aan de teugel maar wel met haar hoofd laag lopen?>

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:00

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:54

katie_hvjOuw schreef:
ik rij wel in de B maar ze kan aan de tuegle dus, vind ik ook dat ze dat moet!:P want het is kop omhoog of aan de teugel Tong uitsteken nooit eigelijk half! heeft iemand daar nog een tip op? om niet aan de teugel maar wel met haar hoofd laag lopen?>

Ik hoop dat je nu niet boos wordt. Maar op de foto's zie ik een ruiter die zijn paard in de krul trekt. Ik zie geen paard wat lekker voorwaarts, over de rug gereden wordt. Misschien moet je je op dit moment wat meer toe gaan leggen op het voorwaarts-neerwaarts (vwnw).

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 16:57

Vonnie84 schreef:
katie_hvjOuw schreef:
ik rij wel in de B maar ze kan aan de tuegle dus, vind ik ook dat ze dat moet!:P want het is kop omhoog of aan de teugel Tong uitsteken nooit eigelijk half! heeft iemand daar nog een tip op? om niet aan de teugel maar wel met haar hoofd laag lopen?>

Ik hoop dat je nu niet boos wordt. Maar op de foto's zie ik een ruiter die zijn paard in de krul trekt. Ik zie geen paard wat lekker voorwaarts, over de rug gereden wordt. Misschien moet je je op dit moment wat meer toe gaan leggen op het voorwaarts-neerwaarts (vwnw).

hoi,

ik wordt ook niet boos hoor! maar als je naar mijn teugels kijkt zie je dat ik hem er niet in trek! ik heb mijn handen alleen een beetje gek maar dat komt omdat mijn teugels te lang zijn!En van wat meer actief dat is wel zo! maar dat is nu helemaal goed! gelukkig:) flink geoefend in de les!
ik zal binnenkort nieuwe foto's maken en dan kun je het beter zien!

groetjes fleur