Stelling,wedstrijdruiters beter?+ pas. vd rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:26

Bent Branderup:
Citaat:
Akademische Reitkunst heißt, dass ich die Inhalte der historischen Reitakademien wiederbeleben möchte. Das Denken sollte dem Handeln vorausgehen. Die Formgebung sollte in Übereinstimmung mit der Physiologie des Pferdes stattfinden. Mit durchdachter Gymnastizierung wird die Gesundheit des Pferdes erhalten und gefördert.

Die Akademische Reitkunst sieht das Reiten als eine Kunstart. Reiten ist eine Bewegungskunst, wie auch Ballett. Die Basis dieser Kunstart ist die Gebrauchsreiterei - so dass die Kunst nicht künstlich wird.


Zie voor meer informatie (en ook erg goede filmpjes van diverse zijgangen en oefeningen trouwens) http://www.branderup.de/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:29

Ik betrek de stelling dan ook vooral op de ruiters bij de basis, want uiteindelijk zijn veruit de meesten dat hier. En dan ga ik puur af op mijn eigen waarneming, die zegt me genoeg...

Ik vind de meeste wedstrijdruiters realistischer, ook weer een stelling uit eigen ervaring. Concours rijden is af en toe best ontnuchterend voor sommigen *LOL*

Je kunt nu eenmaal niet te zwart-wit denken. Goed of fout bestaat niet binnen de sport. Maar wedstrijdrijden geeft, Jippie verwoordt dat heel mooi, een extra dimensie aan je sport. Wie dat niet heeft meegemaakt, zelfs nooit de moeite heeft genomen om zich er in te verdiepen, mag er in mijn ogen niet over oordelen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:33

Jippie"]
Maar toch heeft dat wedstrijd rijden me een extra dimensie meegegeven. Het vraagt nog meer gehoorzaamheid en concentratie. Want thuis kun je nog zo de sterren van de hemel rijden, de kunst is juist om dat op dat moment in de ring te laten zien. Dat element om je eigen pieken voor een deel te kunnen sturen vind ik een enorme sport en dat geeft me bijzonder veel voldoening. Dat heeft namelijk alles te maken met het een worden met je paard [voelen en anticiperen]. En dat is volgens mij rijkunst. Daardoor denk ik dat ik door de wedsrijden wel een betere ruiter ben geworden dan dat ik zou zijn geworden wanneer in me nooit in de baan had gewaagd.
[/quote]

dat is dus precies wat ik bedoelde!

[quote="Percy"]
[quote="Lielle schreef:
Oh, en Zep, wedstrijden met een Fjielinger (Fjord, Fries, Haflinger) mag natuurlijk wel!


Kan je de Tinker ook in dit woord plakken Haha!
[/quote]

Fjielanker (dan zit de IJslander er ook nog bij) Haha!

Sonja,

misschien moet ik het uitbreiden naar presteren buiten je eigen vertrouwde bak, en je eigen vertrouwe instructeur, want ik kan me in jouw verhaal wel vinden.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:33

En toch... ik zet over het algemeen genomen liever een recreatieruiter (als ik het zo mag noemen) op mn paard (en daar komt eigenlijk niemand anders op), dan de gemiddelde ruiter in de basissport.
De (mede)wedstrijdruiters vind ik vaak veel te gebrand op snel presteren (zsm wedstrijdklaarmaken etc.) en vergeten de tijd te nemen.. en dan krijg je 't 'geen gelul in de krul'-idee weer om de hoek kijken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:44

Citaat:
Wie dat niet heeft meegemaakt, zelfs nooit de moeite heeft genomen om zich er in te verdiepen, mag er in mijn ogen niet over oordelen.


Ik ben het met je eens dat prestaties, al dan niet in de paardensport, een extra dimensie kunnen toevoegen. Als je nooit hebt gevoeld hoe het is om op te treden voor een zaal voor mensen die enthousiast reageren op hetgeen je doet, kun je er inderdaad niet over oordelen.
Maar het grote verschil tussen paardensport en alle andere activiteiten (sport, theater, muziek, kunst, werk etc.) is dat je altijd te maken hebt met een ander individu waar je dezelfde, zo niet meer, prestaties van vraagt als van jezelf. En dat individu moet het altijd maar willen doen... De echte ruiter accepteert dat zijn paard ook eens een minder moment heeft (al dan niet op wedstrijd), maar vaak genoeg zie je paarden die juist op dergelijke momenten nog maar eens even aangepakt worden op soms niet al te vriendelijke wijze.

En als ((niet-)wedstrijd)ruiter kun je daar wel over oordelen... sterker nog, het kan een reden zijn om ervoor te kiezen juist niet mee te doen aan wedstrijden en je te richten op andere zaken binnen de rijkunst. En als ik dan sommige mensen die nooit uitkomen op wedstrijden een prachtig verzameld paard zien rijden met een gemak en ontspanning zoals je in de ring maar hoogstzelden ziet, dan weet ik waar ik voor kies om naar te streven zonder wie dan ook te veroordelen (en dat is een nuanceverschil!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:54

Sonja schreef:
[Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je dus niet per se wedstrijden nodig hebt, om 'scherp' te blijven, op je presentatie te letten, en de kick van applaus te ervaren Knipoog
[/quote]

Niet perse sonja, klopt. MAar veel mensen zijn minder gedisciplineerd als jij (zoals ik) en die hebben toch een beetje een "stok achter de deur" nodig, bijvoorbeeld in de vorm van wedstrijdrijden.
Ik snap dat sommigen het niet kunnen betalen, het is allemaal verrekte duur als je het allemaal zelf moet doen, auto die kan trekken (wegenbelasting die je erbij krijgt en al die benzine), de trailer die er bovenop komt (moet ook weer gestald worden) en al die poppenkast meer. Ruiters die dan ook geregeld les nemen en van alles doen zoals buitenrijden, dressuur en springen zijn in mijn ogen vaak goede ruiters en beter bezig als fanatieke wedstrijdruiters die alleen maar bezig zijn met dressuurwedstrijden. Fanatisme leidt vaak tot blindheid en onredelijkheid (naar het paard toe). Toch heeft Lielle OOK een goed punt genoemd, het is wel zo dat als je je proef thuis NET zo goed neer kan zetten als op wedstrijd, dat je al een heel eind bent, en dat kunnen veel ruiters niet. Vooral niet als ze het nooit gedaan hebben.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 13:48

Pava schreef:
"Kunst, expressie en creativiteit" horen m.i. thuis in het circus of op de kunstacademie.
in meer of mindere mate doet iedereen hier aan, of die nou in het circus of kunstacademie werken of niet, het is een onderdeel van het bestaan.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:07

SuperPepeijn"]
[quote="Pava schreef:
"Kunst, expressie en creativiteit" horen m.i. thuis in het circus of op de kunstacademie.
in meer of mindere mate doet iedereen hier aan, of die nou in het circus of kunstacademie werken of niet, het is een onderdeel van het bestaan.
[/quote]

Hmm, dat is jouw levensvisie. En dat is geen onderdeel van het topic volgens mij Knipoog

Als het om het rijden gaat houd ik het erop dat verstand en gevoel een groter aandeel hebben of horen te hebben in de wedstrijdring. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat wedstrijdruiters "beter" rijden dan niet-wedstrijdruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:09

Knipoog en misschien, Manuel, is dat wel waarom ik wedstrijdruiters realistischer noem...

Het duurt nu eenmaal een heel lange tijd voor je echt expressie in een proef kunt leggen, en veel mensen komen daar helemaal nooit aan toe. Dus als jij een B-rubriek gaat zitten kijken kan ik me voorstellen dat je die "magie" mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:27

abby schreef:
De echte ruiter accepteert dat zijn paard ook eens een minder moment heeft (al dan niet op wedstrijd), maar vaak genoeg zie je paarden die juist op dergelijke momenten nog maar eens even aangepakt worden op soms niet al te vriendelijke wijze.

En als ((niet-)wedstrijd)ruiter kun je daar wel over oordelen... sterker nog, het kan een reden zijn om ervoor te kiezen juist niet mee te doen aan wedstrijden en je te richten op andere zaken binnen de rijkunst. En als ik dan sommige mensen die nooit uitkomen op wedstrijden een prachtig verzameld paard zien rijden met een gemak en ontspanning zoals je in de ring maar hoogstzelden ziet, dan weet ik waar ik voor kies om naar te streven zonder wie dan ook te veroordelen (en dat is een nuanceverschil!)


Misstanden tijdens het paardrijden zie je natuurlijk niet alleen in de ring of op het wedstrijdterrein. En het is daarom onzin om dit aan elkaar te verbinden. Zo kan ik ook nog heel wat boekjes open doen over misstanden die veel gezien worden bij recreanten maar dat lijkt me in deze discussie absoluut niet relevant.

Zoals ik al eerder schreef rij ik zelf nog maar sinds heel kort wedstrijden. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nooit echt behoefte heb gehad aan het rijden van wedstrijden. De motivatie voor mij was juist dat je met een bepaalde klassering wel aan jury cusussen mag mee doen of ooit eens ORUN mag volgen. Ik ben wel altijd bijzonder serieus en gemotiveerd geweest in mijn lessen en mijn training.
Sinds ik wedstrijden rij is er voor mij wel weer een deurtje open gegaan, ondanks dat ik me heel betrokken voelde bij de wedstrijdsport. Het rijden van een proef op een wedstrijd met daarbij een oordeel van een jury is toch een heel andere tak van sport dan thuis een proef rijden. Zoals ik al eerder schreef worden er veel grotere eisen gesteld aan het bevestigd zijn van de ruiter en het paard. Een proefje is veel meer [zo zou het moeten zijn] dan een beetje figuurzagen en truckjes rijden. Pas wanneer je dat hebt ervaren weet je hoe groot de meerwaarde van het wedstrijden rijden is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:28

het gaat me niet zozeer om wanneer je er aan toe komt om daadwerkelijk expressie in je proef/rijden te leggen (hoewel je creativiteit altijd moet gebruiken, ook bij B, mijn inziens), maar welke prioriteit ik (LET OP: IK) het meest kan waarderen, de drang naar competitie of de drang naar creativiteit, kunst en expressie.

maar ik zal jullie niet langer belasten met mijn offtopic gezwam. Lachen
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 24-07-02 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:34

Ik kon me erg goed vinden in het intervieuw dat Ellen Bontje laatst gaf aan IDS [dacht ik] Ze schreef daar dat wedstrijden reed omdat ze erg trots was op haar paarden en dat graag aan anderen wilde laten zien. Ik denk dat ik me daar redelijk in kan vinden. Ik stel mijn paard voor omdat ik trots op hem ben en omdat ik weet dat hij het gevraagde met gemak kan laten zien.
Waar je naar streeft is een super gevoel in de ring en als dat leidt tot een superscore met een eerste plaats dan is alles perfect. Maar dressuurrijden is een jury sport en iedere jury heeft zijn eigen visie. Het heeft geen zin je te concentreren op die eerste plek want dat onderdeel ligt niet in jou handen. Wat je wel kunt controleren is dat fantastische gevoel in de ring, en dat is waar je week in week uit aan werkt.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:47

Jippie Schreef:
Citaat:
Misstanden tijdens het paardrijden zie je natuurlijk niet alleen in de ring of op het wedstrijdterrein. En het is daarom onzin om dit aan elkaar te verbinden. Zo kan ik ook nog heel wat boekjes open doen over misstanden die veel gezien worden bij recreanten maar dat lijkt me in deze discussie absoluut niet relevant.


Precies, helemaal mee eens, maar waar het om gaat is dat het een keuze kan zijn van iemand om zich niet naar een wedstrijdterrein te begeven. Onherroepelijk verbinden deed ik dus niet, ik gaf aan dat je er voor jezelf erover kunt oordelen en een gevolg aan kunt geven zonder te veroordelen overigens.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 15:53

Naast hetgene wat Jippie al noemt is er voor mij nog een reden waarom ik wedstrijden rijd en dat is puur het samen 'spelen' met mijn paard.
Ik geniet van de show erom heen ik kan eerste worden en balen omdat het gevole niet fijn was en ik kan laatste worden en een week lang glunderen omdat het zo fijn aanvoelde.
Het is gewoon alles erom heen de spanning het trots zijn op je paard,het samen laten zien wat we samen hebben geleerd.
iemand zei dat ze liever een recreatie ruiter op haar paard laat inplaats van een wedstrijd ruiter vanwege het veel te gebrand op snel presteren.
Ik ben het daar niet mee eens tuurlijk zitten er ruiters tussen die rijden van geen gelul in de krul maar die gaan niet hard ze lopen vaak al vast in de L of de M1 en geloof me ik ken er zat hoor.
Ook tussen de recreatie ruiters zitten zat mensen die vinden dat recreatie rijden geen basis nodig heeft je hangt er gewoon een scherp bit in en dan reageerd ie wel op je hulpen.In dat geval zouden de wedstrijdruiters wel betere ruiters zijn want die hebben een jurylid bij de ring staan die zegt dat het niet mag met zo'n bit rijden of die het getrek niet kan aanzien.
een recreatie ruiter krijgt daar vaak niets over te horen.
Juist doordat ik wedstrijden rijd, rijd ik fijner in het bos.
Dit zal vast raar klinken maardoor dat ik op wedstrijd merk dat ik leuk bezig ben vind ik het leuk om mijn paard nog lichter aan de hulpen te krijgen waardoor hij buiten ook alsmaar beter aan de hulpen staat.
Tuurlijk is het voor elk persoon weer anders maar als ik geen wedstrijd reed was ik niet zo fanatiek geweest om mijn paard zo fijn mogelijk aan de hulpen te krijgen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:05

wat nimber vertelt is dus wat ik bedoel met creativiteit en expressie (plezier/spelen), de basis van kunst. even in tegenstelling tot de drang naar competitie. go nimber!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 01:45

Opvallend dat sommigen hun eigen ervaringen als leidraad of zelfs als norm nemen. Ik heb de vraag in het algemeen opgevat en heb de vrijheid genomen om bijbehorende waarden en plaatjes af te leiden van hetgeen de topsporters van nu en de besten in de non-sport/recreatie/kunst te vertellen hebben en laten zien. Geen appels met peren dus, hoewel.... Lips are sealed

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 22:28

nee tuurlijk niet... im zie vaak belabberde wedstrijd ruiters, waarvan ik zeg ga eens heeeeel snel op les. En ik zie ook mensen recreatief rijden waarvan ik denk ga eens heeel snel een proefje starten *LOL*