nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:35

Ik weet niet of dit topic hier goed staat :
Mijn paardje is echt niet goed aan het been... Ik krijg hem met momenten soms niet vooruit.
Samen met mijn instructrice heb ik dit probleem al heel goed kunnen aanpakken, met elke les wordt hij vlotter en gaat het beter...

nu kan mijn prive instructrice me geen les meer geven wegens familiale omstandigheden.
Zij had me de nummer gegeven van een meisje die samen met haar de opleidiing had gevolgd en die me nu prive les zou willen geven.
Gisteren was de eerste keer :
Ik weet echt niet wat ik er van moet denken :

* ze raadde me aan om hem elke dag een schep haver bij te geven : maar nu het winter word vrees ik dat ie dan TE heet zal worden.
* ze stond in het midden met een longeerzweep en zat hem constant bij op zijn poep te kletsen of op te hitsen.
* ze wilde dat ik de teugels in mijn handen nam en maar sloeg met de zweep ( met een grote zwaai)
*volgende week wil ze mij lesgeven op een zondag zodat er niemand aanwezig is want zij gaat dan rijden en zoals ik begreep hem is goed slaan met de zweep...en ja omstaanders zouden dit wel eens als mishandeling kunnen zien zei ze...

Het was een heel sympathieke dame en ik rij zelf ook met de zweep maar ik vond dit echt geen goede methode. Ik heb er heel de nacht van wakker gelegen :
Wat vinden jullie er nu van?
Is dit de goede manier? Ik wil Ignis ook niet afstraffen met de zweep...
Zij zegt dat ik eigenlijk nu, op dit moment, niet paardrij maar wat rondlummel en daar moeten we verandering inbrengen. Ik wil er ook geen onhandelbaar, heet paard van maken.
Hij moet gewoon beter ingereden worden en aan het been komen : maar is slaan met de zweep en kappen met de benen wel de goede methode?

Ik heb er geen goed gevoel bij...
Wat denken jullie?

Mistic

Re: nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:37

Het zou mijn methode zeker niet zijn en als jij je niet goed voelt met deze instructrice moet je er mee stoppen en op zoek gaan naar iemand die met jouw op 1 lijn zit.

Succes ermee.

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:38

Dit zou ook mijn methode zeker niet zijn.
Een corrigerende tik kan natuurlijk nooit kwaad.
Maar je moet het zeker eerst met je benen oplossen. Geen reactie tikje bij.
Maar dat tikje hoort ie van jou te krijgen en niet van iemand met een longeerzweep!
Als je er al geen goed gevoel bij hebt, zeker niet aan beginnen!
Succes!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:39

Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt: niet doen!

bij je vorige instructrice kreeg je hem toch ook beter aan je been? Maar dan zonder longeerzweep en hard slaan...
Aan het been krijgen is geen kwestie van gewoon slaan, maar van heel consequent werken. Kortom: lekker op zoek gaan anar een ander lijkt mij een beter idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:39

--> RT-P

Het zou ook mijn methode niet zijn.
En volg je hart
Vind je het niet fijn, niet doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:41

Het zou mijn manier niet zijn, ik zou lekker iemand gaan zoeken waar je een fijner gevoel bij hebt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:43

Een ruiter die een afgelegen plekje nodig heeft om een paard wat te leren of te corrigeren ???????? Als je dan nog niet gaat nadenken, dan weet ik het niet meer.

Als een paard terecht een afstraffing nodig heeft, kun je die gewoon geven waar iedereen bij is hoor. Hebben ze commentaar dan zou ik tegen deze mensen zeggen: "stap jij er maar op hoor en laat mij maar zien hoe het dan wel moet". Ik geef je op een briefje dat de commentator het dan plotseling heeeel erg druk heeft.

Ik zou zoeken naar een andere instructrice die het probleem wel zonder geweld weet op te lossen. Je schrijft nl. zelf dat het met de vorige instructrice steeds een stukje beter ging en blijkbaar zonder overmatig zweep-geweld.

Met een lang zweep in het midden gaan staan vind ik zinloos, op het moment dat het paard de lange zweep niet meer ziet, is dat effect ook gelijk weer weg en zit je nog steeds met hetzelfde probleem.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:43

Wat ben ik blij dat jullie dit ook niet goed vinden.
Ja een jaar geleden ging nog niet 1x de bak rond zonder in stap te vallen en nu, als ik een uurtje les krijg, is die dat eerste half uur al goed vlot en begint zelfs na te geven.
Enkel de overgangen gaan niet zo goed en bijvoorbeeld aandraven gaat nog niet goed...die dingen.

Maar zo liggen slaan met de zweep gisteren, 5x na mekaar bijvoorbeeld, vond ik echt niet leuk!

Ik heb nog 2 andere dames die volgend weekend komen, eentje heeft net hetzelfde probleem met haar paard gehad en zij rijd nu met haar paardje op Z niveau... Ik hoop dat dit beter gaat...

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:44

Ik ga met de voorgaande posten mee, heb zelf ook een niet al te voorwaarts paard maar dit lijkt mij niet de manier.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:46

nou ik vind de opmerking van haar erg ongepast... dat andere mensen wel eens kunnen gaan denken dat het dierenmishandeling is..
Het spijt me zeer maar ik zou echt niet verder gaan met haar... paard reageert niet op het been, dus naar voren rossen met een longeerzweep?!?... sorry.. ik kan er niet over uit dat mensen dat doen..

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:46

Sosha schreef:
Een ruiter die een afgelegen plekje nodig heeft om een paard wat te leren of te corrigeren ???????? Als je dan nog niet gaat nadenken, dan weet ik het niet meer.

Als een paard terecht een afstraffing nodig heeft, kun je die gewoon geven waar iedereen bij is hoor. Hebben ze commentaar dan zou ik tegen deze mensen zeggen: "stap jij er maar op hoor en laat mij maar zien hoe het dan wel moet". Ik geef je op een briefje dat de commentator het dan plotseling heeeel erg druk heeft.

Maar Ignis heeft geen afstraffing nodig : oke hij is lui en wil liever niet werken met momenten. Maar om hem daarvoor te gaan afstraffen vond ik zelf ook niet kunnen.
Wil echt niet dat zij op mn paard stapt!
Ik vertrouwde op het oordeel van mijn vorige instructrice, zij had haar aangeraden namelijk.
Had ik dit geweten, had ik haar nooit laten komen.
Heb me gisteren de ganse dag slecht gevoeld.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:49

Dat jij twijfels hebt zegt al genoeg denk ik.
Een corrigerende tik kan heel goed werken (ook als hij vanaf de grond met een longeerzweep wordt gegeven) mits consequent uitgevoerd.
Zodra zij hem een tik geeft en jouw lichaam geen hulpen voor voorwaarts geeft krijgt het paard tegenstrijdige instructies, dat maakt het alleen maar erger.
Zo'n tik kan je alleen geven als jij eerst de gebruikelijke hulpen voor voorwaarts geeft, pas als hij daarop niet reageert kan jij (of zij) hem corrigeren met de zweep.

Ben er zelf overigens geen voorstander van de iemand anders dan de ruiter die correctie uitvoert. Je voelt zelf toch het beste of (en hoe) hij reageert en jouw reactie daarop is altijd sneller dan die van haar.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:57

Als jij er geen goed gevoel bij krijgt, moet je het afzeggen.
De hele methode klinkt mij nogal onsympathiek in de oren.
Je kunt haar toch gewoon afbellen en eerlijk zeggen dat jij het niet een prettige methode vindt en dat je het zo niet wilt.
Succes ermee in ieder geval.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:00

De manier zoals jij hem beschrijft zou absoluut niet mijn manier zijn. Echter denk ik wel dat je moet gaan kijken naar een instructrise die je verder kan helpen want als ik jou verhaal zo lees zou je na een jaar les wel verder moeten kunnen zijn dan hem "iets" beter voor het been etc. Als ik naar de bespiering van je paard kijk zit hier nog genoeg werk in. Ga dus op zoek naar een instructrise die bij je past qua lesgeven maar die ook echt wat in huis heeft. Want na een jaar moet je toch best een leuk B proefje kunnen rijden lijkt mij zo.

in ieder geval veel succes! En nee deze dame zoals bovenstaand beschreven zou er bij mij ook niet in komen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:13

FlashyFreddy schreef:
Wat ben ik blij dat jullie dit ook niet goed vinden.
Ja een jaar geleden ging nog niet 1x de bak rond zonder in stap te vallen en nu, als ik een uurtje les krijg, is die dat eerste half uur al goed vlot en begint zelfs na te geven.
Enkel de overgangen gaan niet zo goed en bijvoorbeeld aandraven gaat nog niet goed...die dingen.

Maar zo liggen slaan met de zweep gisteren, 5x na mekaar bijvoorbeeld, vond ik echt niet leuk!

vooral na dit stukje zeg ik! heb gedult met een andere instructeur die em niet helemaal verrot wil slaan...
er zit verbetering in en dan komt de rest ook heus wel mits je natuurlijk goed consequent bent en een goede instructeur hebt!
weet natuurlijk niet hoe jou paard is, maar het klinkt alsof die niet echt enthousiast is met rijden... misschien kan je af en toe leuke dingen ondernemen waardoor die wat vlotter gaat lopen! dan denk ik bijvoorbeeld aan mijn eigen paard...als zij een open stuk ziet en laat de teugels wat losser gaat ze opeens stukken harder lopen Haha!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:18

ja hoor ik zorg echt voor voldoende afwisseling :
we rijden vaak in de buitenbak, we gaan wandelen, hij kan ook op de weide wat rondhollen, we springen er ook 1x week een parcours mee...
Ook tijdens het rijden zorg i kvoor afwisseling : veel overgangen, veel schakelen,...

Ik weet dat ik er gisteren iets van had moeten zeggen, maar ik stond volledig perplex!
Ik ga haar afbellen : hier ga ik of ignis echt niet beter van worden.

Dan zal ik de zoektocht maar beginnen...
Wat maakt n ueigenlijk een goede instructrice?
diegene die ik eerst had met Ignis was geloof ik nog erger : ( ook maar even gehad ) : zij maakte mij bang van hem en liet me altijd aan de longe.
Heb er nog niet veel geluk mee gehad Haha!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:22

is er niet een medische reden dat je paard een beetje 'lui' is??

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:27

Ja je bedoelt dat ik misschien een osteopaat moet laten komen?
Daar hebben ik en mijn ex instructrice het ook al over gehad.

Ik overweeg het.
Maar in deze topics word me ook aangeraden dat dit niet het geval is en het eigenlijk ook meer aan mij ligt. Hoewel dat als mijn bijruiter of instructrice met hem rijden, dit nog erger is. Bij mijn bijruiter wil hij zelfs niet aandraven met momenten.

viewtopic.php?f=8&t=663505&hilit=

viewtopic.php?f=10&t=657762&hilit=
tweede topic is mijn vorige instructrice.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:31

en hoe reageert die dan op het been? en dan bedoel ik niet dat ie blijft stappen, maar in zen gedrag?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:35

Nou ik vraag me af waar die instructrise opleiding heeft gevolgd maar verstand zit ergens anders.
Als je paardje niet aan been is ga je veel overgangen en schijnovergangen rijden en zorg dat je consequent bezig bent.

Advies zorg dat die nieuwe instructie van je erf gejaagd word of vraag of ze plank tegen haar hoofd heeft. En dat ze zulke mensen een diploma af hebben kunnen laten geven, hoe verkloten we onze paarden, door dit soort "verantwoorde"instructeurs"!!! Die weten dus niet waar ze mee bezig zijn!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:37

Op het been reageert hij echt niet goed.
Soms moet ik hem echt vooruit duwen : dat been, zweep, spoor echt niet helpt...dat iet wat loopt te sloffen met die nek uitgestoken als een giraf. Echt een gek zicht.

Als ik buiten rij, is hij wel vlotter maar ook maar het eerste kwartiertje bijvoorbeeld. Dan is de pret er ook af.
Als we gaan wandelen is hij het actiefst : je ziet ook dat hij daar plezier in heeft.

Bijvoorbeeld zaterdag : ik zette hem los in de piste. En hij komt gewon naar me toe en begint wat te knuffelen en bedelen voor n snoepje. Heel erg lief maar de bedoeling was dat hij eerst n beetje zou lopen voor we op wedstrijd vertrokken. Dus ik met de longeerzweep op de kant geslagen en hem aangemoedigd...hij blijft gewoon staan kijken. Dan gaat hij n beetje rollen... Dat is het dan. N echte luierik!
Knipoog

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:38

Nog even flink doorzoeken naar een fijne instructrice dan, ze bestaan echt ! En als iets tegen je gevoel ingaat: niet doen !!!

Met de osteopaat heb ik erg goede ervaringen. Je kunt het altijd eens proberen toch ? "Baat het niet dan schaad het niet", behalve dan in je portemonnai, maar ik vind de tarieven erg meevallen. Instructie kost ook geld, en als je doorrijd en je paard krijgt echt fysieke problemen dan liegt de rekening van de d.a. er ook niet om!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:41

@ Bets : zij heeft haar opleiding en diploma behaald bij Syntra in Sint Niklaas ( België).
Zij heeft dezelfde opleiding gevolgd als mijn vorige instructrice...
De vorige liet me inderdaad veel overgangen rijden, vaak schakelen, balkjes draven,...alles afwisselend. Zij heeft me nooit, geen 1 keer dat ik me kan herrineren gezegd, tikje met de zweep. Zij was daar zelf niet voor... Ze heeft me wel aangeraden met sporen te rijden, wat ik daarvoor ook niet deed.

Zij heeft zelf ook paarden; vraag me af hoe die er aan toe zijn...
Ze vertelde dat ze nog n meisje heeft met n pony met exact hetzelfde probleem als mijn paard : uiteraard past ze daar ook die methode op toe...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:43

@corina77 :Ja mijn vorige instructrice was er zo eentje. Ik heb heel veel van haar bijgeleerd en ze was ook een heel sympathiek iemand waar ik na de les nog iets mee kon gaan drinken enzo...
Misschien dat ik toch de osteopaat maar n keertje laat komen dan.
Enig idee waar je er eentje vind? Bestaat daar n soort van vereniging voor? Bloos Heb hier echt nog geen ervaring mee of zo.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:46

Als ik dit zo hoor denk ik dat het het type paard is, 1 die niet staat te springen om even lekker aan het werk te gaan. Sommige paarden krijgen flink op hun kop en denken dan oke... zucht.. ik doe het wel... Maar zodra iemand er liever iemand niet bij wil hebben dan begin ik me ernstig zorgen te maken.. Het kan nooit de bedoeling zijn dat je paard afgeranseld moet worden.

Beetje extra krachtvoer kan geen kwaad denk ik. Wat eet je paard nu? Je kan een middenweg zoeken zodat je paard niet te heet wordt.

Succes!