kleine ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvana84

kleine ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 23:39

Hoi,
ik ben 22 jaar en 1.58 m. hier krijg ik heel vaak commentaar op, van dat ik maar pony moet blijven rijden, en dat het er echt niet uit ziet als ik op een (groot) paard zit. In de omgang heb ik nooit problemen met paarden, ok met eentje dan, ik geef les op een manege en dit paard is echt een held in zijn hoofd in de lucht houden tijdens het hoofdstel om doen.
Zijn nog meer ruiters die er last van hebben dat ze klein zijn? Alhoewel ik heb er zelf geen last van het is vooral dat andere mensen constant moeten bevestigen dat ik klein ben, alsof ik dat zelf nog niet wist Clown
Verder merk ik wel dat ik met het rijden op een vreemd paard wel iets langer nodig heb om aan dat paard te wennen en dat paard heeft ook langer nodig om aan mij te wennen omdat ik natuurlijk toch kortere benen heb en dus op andere plekken de hulpen geef. Maar dat is vooral een stukje ontspanning en aanleuning wat ik dan bedoel.
Nog meer mensen die hier last van hebben? of zijn er juist ook ruiters die stom aangekeken worden omdat ze erg groot zijn?

groetjes sil.

Lorenz1234

Re: kleine ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:47

Ik heb er eigenlijk nooit last van. Ik ben zelf 1m63, in ieder geval kleiner dan gemiddeld Lachen ik vind het vooral handig: ik kan op ieder paard/pony toch wel rijden gezien mijn lengte (en ben ook verre van zwaar). Ik heb ooit een keer gehad dat het paard zo groot was dat ik toentertijd op een amerikaanse westernstal het zware westernzadel niet op zijn rug kreeg. Maar eigenlijk heb ik nooit met hele grote paarden te maken gehad. Ook heb ik nooit opmerkingen gehad over mijn lengte mbt paardrijden.
Ik kan zelfs nog op mijn (grote) shet rijden, al doe ik dat nooit. Achja, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, en er dus ook nooit problemen mee gehad. Ik pas op mijn eigen pony, (epony) en daar gaat het om bij mij.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:25

Ook ik ben aardig klein (1.60) en op zich heb ik weinig problemen met de paarden. Het hoofdstel probleem ken ik wel Haha! heb werkelijk met mijn beentjes in de lucht gehangen omdat het paard mij mee omhoog nam.
Ik rij op paarden die gemiddeld 1.70 zijn en heb nog geen moeite gehad met het rijden. Kreeg wel 1 keer van iemand te horen dat ik door mijn geringe lengte moeite zou hebben met het doorzitten op grotere paarden Clown ?? Op dat moment vroeg ik me af hoe dit persoon daarbij zou komen maar heb het maar langs me laten gaan. Ik heb volgens mij niet meer of minder moeite met doorzitten dan langere mensen. Het voordeel vind ik dat ik gewoon af en toe lekker op pony's kan rijden en hierdoor meer keus heb qua rijdieren.

trieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:47

Ik kan hier wel aardig over meepraten ik ben 1.50 en 35 jaar in inderdaad andere mensen moeten dat altijd bevestigen.
Grote paarden heb ik ook altijd wat moeite mee gelukkig bestaan er krukjes en daar maak ik dan ook gebruik van Lachen
Wat wel erg leuk is is dat ik op alles wel zo'n beetje kan rijden op stal dus ook van tijd tot tijd lekker een stukje ga rijden
op 1 van de shetjes (ik weeg maar 42 kilo) en daar zijn de wat langere mensen best wel eens jaloers op !!

Groetjes

Tries

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:57

Citaat:
Alhoewel ik heb er zelf geen last van het is vooral dat andere mensen constant moeten bevestigen dat ik klein ben, alsof ik dat zelf nog niet wist

Dat klopt Haha! Ik ben zelf net 1.62 en mijn paard is 1.72. En vaak hoor ik van : is hij niet wat te groot voor je. Het antwoord van mij is dan standaard, het maakt niet uit hoe groot een paard is wanneer de opvoeding ervan maar goed is Knipoog . Mijn paard is gelukkig behulpzaam en doet altijd zn hoofd omlaag voor halsters en hoofdstellen Haha! . Het nadeel bij mij is dat ik ook nog eens dun ben, dus dan hebben ze ook al snel de reactie dat hij wel veels te sterkt zal zijn voor mij. (mensen krijgen helemaal stuiptrekkingen als ik dan de afstammeling vertel Haha! ) Maar meneer is gewoon te rijden op 2 pinken, wat je van veel andere paarden niet kan zeggen..

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:59

Hoi!!
Ik ben 1m60 en 23 jaar.
Vaak denken mensen dat ik nog maar 16 ben. Dat word je na een tijdje ook grondig beu!

Ik krijg ook vaak de commentaar dat ik op mijn eigen paard niet pas : ik sta veel leuker / schattiger op een pony... Mijn eigen paard is 1m70.
Echt problemen heb ik er niet mee : alleen dat hij bij het aandoen van het kopstuk zijn hoofd wel is de lucht wil gooien en ik er nog moeilijk bijkan. Hij is ook supersterk : als hij ergens een emmer met iets eetbaar ziet staan rent hij erheen en kan ik hem op geen enkele manier meer tegenhouden.

Ook opstijgen is vaak geen lachtertje : meestal gebruik ik een krukje of een stoel.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:03

Ik ben juist erg groot (1.82m met in verhouding erg lange benen) en rij studentenwedstrijden, waarbij je gewoon loot op welk paard je moet rijden op een onbekende manege. Het komt maar zelden voor dat ik een paard loot wat groot of massief genoeg is zodat ik mijn benen kwijt kan en fatsoenlijke beenhulpen kan geven.

Ik zie liever een klein iemand op een paard wat te groot voor haar is/lijkt dan een groot iemand op een -net- wat te klein paard, dat vind ik een veel minder storend beeld. Mij zul je er dus niet gauw over horen Lachen Een meisje bij mij uit de vereniging die wat kleiner is zegt inderdaad wel ook dat het lastig is haar benen zó om het paard te krijgen dat je fatsoenlijke hulpen kunt geven, zeker bij een vreemd paard.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:08

trieske sjeetje wat ben jij licht!!! ik ben zelf 23 ook 1.50 maar dan 48 kilo. Ik heb zelf een D-pony van 1.47 en dat past precies. Toen ik jonger was (8) reed ik op de manege meestal op een paard van 1.70 (oke beentjes kwamen niet onder het zadel uit) maar op een paard van 1.60-1.70 kom ik ook nog redelijk weg. Maar ben blij dat ik zelf geen groot paard heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:13

Ik vind persoonlijk dat de ruiter het paard moet dekken. Dus met jouw maat op een kolos te stappen van 1,65m of hoger zou ik dus gewoon niet doen. Behalve dat het plaatje niet mooi is, heb je gewoon veel meer moeite om een groot paard bij elkaar te rijden. Hoofdstel indoen of opzadelen zijn dan nog de minste problemen.

Maar omdat je op een manege rijdt, kun je zelf waarschijnlijk niet beslissen hoe groot de paarden zijn waar je op komt te zitten. Ik vind persoonlijk kleine paarden met grote bewegingen lekkerder...ben zelf 1.65, mijn ene merrie 1,45m de ander 1,50m. En ik heb altijd al een zwak voor ponies gehad. Ze zijn gewoon lekker eigenwijs,heel anders dan een paard.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:14

ik ben ongeveer 1.60 en ben altijd al klein geweest... ik neem aan dat ik nu uitgegroeid ben, dus ik blijf ook lekker klein... en eerlijk gezegt, ben ik er wel blij mee....
ik rijd veel op ijslanders (ben er echt helemaal gek van) en dat vind ik er toch mooier uitzien als er een korter iemand op zit.... ook rijd ik een kwpn'er van 1.63 en dat past dus ook mooi...
het nadeel van mijn lengte vind ik wel mijn korte beentjes ('t is ook niet in verhouding, ze zijn korter dan de rest zeg maar)... ik weet niet of 't nadelig is om mijn rijden, maar door 't rijden worden ze wel steviger... dus tjah, dat accentueerd 't allemaal ngo eens extra, maar ach, boeiuh...
denk maar zo: klein maar fijn!

@cassidy: idd, pony's zijn ook gewoon leuker, dus eigenlijk hebben we gewoon een voordeel Duivel

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:14

ik ben ook niet groot hoor.
162,5 cm en het erop klimmen vind ik dan vooral lastig.
hebben meerdere kleine bokkers dat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:20

Opstappen als je zo klein bent is geen probleem als je een opstapje gebruikt. Als je paard goed is opgevoed blijft hij dan braaf staan. Doet hij dat niet heb je idd een probleem Haha!

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:27

hahaha ik herken heel wat dingen uit jullie verhalen.
Ik wordt ook vaak voor jonger aan gezien en krijg al snel op een groot paard het commentaar dat het er echt niet uit ziet (ook al loopt het paard heel netjes). Maar inderdaad er zijn ook voordelen, ik kan op elke pony weg rijden.
Met op stijgen maak ik vaak mijn ene stijgbeugel langer of gebruik ik een krukje, het is alleen af en toe vervelend als je met een vreemd of jong paard bezig bent en je hebt geen hulp bij het opstijgen, dan staan ze niet stil of als je er op zit heb je je handen zo vol aan het paard dat je amper nog je beugel op maat kan maken.
Erg groot zijn lijkt me ook zeker een nadeel.

liefs sil.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:49

Yep,
ben zelf 1,62 en heb best moeite om op een groot paard te geraken...
Het probleem is vooral dat ik tijdens het opstijgen even echt "hang" en dat is niet leuk voor het paard in kwestie. Meestal vraag ik dus toch even een voetje. Krijg dan wel regelmatig het 'grappige commentaar' te slikken van 'welke ruiter geraakt niet eens goed op zijn paard?' Slapen

Soit, mijn eigen paard is ongeveer 1,70 en 'nogal zwaar gebouwd' (Belgisch trekpaard). De verhouding is niet op z'n mooist - in de zomer, omdat hij dan een grasbuikje heeft. Maar hij reageert wel heel goed op de beenhulpen, dus denk ik dat het niet meteen iets uitmaakt...
En goed ja, het plaatje... kan me voorstellen dat het van belang is op wedstrijden, maar als recreatieruiter/boscrosser is dat wel één van mijn laatste zorgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:52

Ik vind het wel makkelijk eigenlijk. Het voordeel wat ik heb is dat ik in verhouding best lange benen heb. Ik kan echt op ieder paard. Ik krijg trouwens niet vaak commentaar dat ik klein ben, zal ook met de verhoudingen te maken hebben. En ik weeg 50 kilo (1.60) dus ben ook niet snel te zwaar, al rijd ik niet op D- ponies. Zou mss wel kunnen hoor, maar ik neem geen risico's.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:56

ik ben klein, ik ben 1,65 en 15 jaar, maar ik heb lange benen dus heb net zo een probleem eigenlijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:46

ik ben 1,59 en voel me zelf niet op mijn gemak op een paard groter dan 1,60/1,65. Ik krijg ze dan niet meer opgezadeld, kom niet goed bij zijn kont om te brostelen en ik heb het idee dat ik benen te kort kom.

Nu is mijn tinker 1,57 en groeit nog. hopelijk schiet hij niet nog meer de lucht in

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:48

Hey, ik ben 1.60m.. mijn paard ook dus ik heb dr verder geen problemen mee. Maar klein zijn heeft veel voordelen! Je past op bijna ieder paard, geen gezeur met rijkleding dat te kort is, je zit voor mijn gevoel ook lekkerder op je paard...

Ik vind het niet zo erg meer Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:39

Ik rij met mijn 1.57 op een 4 jarige ruin van volgens mij ruim 1.70 (nooit opgemeten, maar zijn schoft is een heel stuk hoger dan mijn hoofd Knipoog) Het enige dat ik lastig vind is om het zadel goed op zijn rug te krijgen (dan moet ik toch behoorlijk boven mijn macht tillen) en het tijdens buitenritten op- en afstappen (zonder opstapje moet ik de beugels toch al gauw 6 gaten langer maken Haha!)

Met het hoofdstel opdoen heb ik geen problemen, hij doet keurig zijn hoofd naar beneden en blijft ook braaf bij bankjes en opstapjes stilstaan.

Ik ben van plan volgend jaar mijn eerste wedstrijden met hem te starten, ben benieuwd hoe de jury op ons als combi reageert Knipoog Zelf vind het namelijk best een leuk plaatje, maarja, ik ben dan ook bevooroordeeld. Haha!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:08

Cassidy schreef:
Opstappen als je zo klein bent is geen probleem als je een opstapje gebruikt. Als je paard goed is opgevoed blijft hij dan braaf staan. Doet hij dat niet heb je idd een probleem Haha!

helaas rijd ik op een manege.
maar niet ieder paard blijft braaf staan.
en dan wil me instructrice ook liever hebben dat we zonder een trapje opstijgen Boos!
dan wordt het helemaal lastig

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:12

ik ben ook niet zo heel erg groot 1.63 en mijn paard is ook 1.63 al oogt ze wel wat groter maar ik pas er prima op hoor.
Paarden boven de 1.70 vind ik maar niks, zadel erop doen is dan al een hele opgave...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:15

ik wil ook niet op die extreem hoge paarden.
bij ons mogen ze ook niet boven de 1.70 zijn.
omdat er ook veel kleinere mensen zijn, die er anders moeilijker opkomen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:21

Ik ben 1.62 en word net zo vrolijk op dat paard van 1.80 m ingedeeld als op het paard van 1.62. Ik kan heeeel goed beugels langer maken Haha!

Voor het plaatje inderdaad niet zo mooi - ik kom net met mijn pootjes onder het zweetblad uit, maar voor het rijden maakt het niet zo erg uit. Ook het paard van 1.62 is uiteindelijk sterker dan ik, dat zijn toch dingen die je anders op moet lossen...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:31

Ik ben 20 jaar, 1.58 en weeg 40kilo (weet ik, veeeel te weinig, maar ik doe mijn best om de extra kilo's er bij te krijgen... het lijkt wel niet echt te lukken Vork )
Ben 2 maand geleden, door een wildvreemde op de manege, nog geschat op 12 jaar, dus je kunt je wel iets voorstellen...

Geloof me, als ze mij op zo'n mastodont van een paard zetten, dan vraag je om ongelukken. Volgens mij beseffen ze nog niet eens dat er al een ruiter op hun rug zit. Ik heb 2 maal op paarden gereden van 1.70 en ik heb nog nooit zo'n slechte lessen gehad. Ik kon het dier gewoon niet aan. Wendingen maken lukte me nog net, maar van gang veranderen...

Geef mij maar een paardje dat iets kleiner is. Die kan ik makkelijk opzadelen en het opstijgen vormt dan ook zeker geen probleem.
Op die grote paarden geraakte ik ook nog wel, maar dan moest ik letterlijk mijn benen in mijn nek leggen Clown

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:01

Cassidy schreef:
Ik vind persoonlijk dat de ruiter het paard moet dekken. Dus met jouw maat op een kolos te stappen van 1,65m of hoger zou ik dus gewoon niet doen. Behalve dat het plaatje niet mooi is, heb je gewoon veel meer moeite om een groot paard bij elkaar te rijden. Hoofdstel indoen of opzadelen zijn dan nog de minste problemen.

Maar omdat je op een manege rijdt, kun je zelf waarschijnlijk niet beslissen hoe groot de paarden zijn waar je op komt te zitten. Ik vind persoonlijk kleine paarden met grote bewegingen lekkerder...ben zelf 1.65, mijn ene merrie 1,45m de ander 1,50m. En ik heb altijd al een zwak voor ponies gehad. Ze zijn gewoon lekker eigenwijs,heel anders dan een paard.

Mijn paard is ook ontzettend eigenwijs, hoor. Clown

Mijn paard is 1.78m. en ik ben 1.83m. dus ik kan d'r niet over meepraten.