problemen met het verruimen/strekken met m'n hafje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malle_elmo

problemen met het verruimen/strekken met m'n hafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 15:33

Ik heb wat problemen met mn hafje. Hij is van zichzelf heel slecht in het strekken van zijn benen in middendraf enz. Meestal gaat hij alleen maar sneller lopen. Hij is dus wel aan mijn been in ieder geval, maar het verruimen lukt gewoon niet zo goed. Ik rijd hem pas een paar maanden, maar heb wel al veel geoefend en af en toe zie je, dat hij beter gaat strekken. In middengalop verruimt hij al beter dan in het begin, maar in draf blijft het maar niet echt lukken. Hebben jullie misschien tips om hem beter te laten strekken. Ik weet dat het een tijdje zal duren voor ie het onder de knie zal gaan krijgen, maar toch. Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast. Haha!

Bonny4life

Re: problemen met het verruimen/strekken met m'n hafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:27

dit probleem heb ik ook. ik post ff kan ik de tips bijhouden leer je altijd van!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:26

Die van mij doet het heel goed als hij door een plas water moet Tong uitsteken
Dus als je een natte buitenbak hebt, misschien doet jouw paard dat ook, en dan goed belonen Haha!

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:42

Er zijn gewoon paarden die er geen aanleg voor hebben.

Er is een methode met een zweepje, die moet je dan op de schouder tikken, dan móet het paard zn been wel verder weg zetten, ben er zelf alleen niet zo'n voorstander van.

Een paard wat niet van zichzelf een basisveruiming in zich heeft zitten, zal nooit een perfecte middendraf kunnen laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:59

Een haf is geen paard dat van nature makkelijk strekt. Voorwaarde om goed te kunnen strekken, is een goed ondertredend achterbeen, en schoudervrijheid qua bouw en qua rijtechniek (van achter lager, van voren opgerichter).

Als het er van nature niet inzit, zal het nooit 8-waardig worden. Maar een zesje moet er dmv goede training wel inzitten.

Kwestie van de achterhand mooi sterk maken, paard goed over de rug laten werken, en leren de schouder vrij te maken ('liften'). Je instructeur kan je hier meer over vertellen; ik kan zo niet inschatten hoe jullie niveau is en dat is lastig praten.

Wat je wel gerust zelf kunt doen, is met balken gaan werken. Lekker schakelen, en over de balken stukjes vooruit rijden.
Niet te extreem beginnen hoor, anders loop je het risico op verrekking in de schouder.

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 11:46

Thanx allemaal voor de tips! Ga het is uitproberen allemaal.

@ tijgernootje Van standaard met een zweepje rijden ben ik ook geen voorstander nee, in ieder geval niet om zo altijd te oefenen.

@ Sonja Ik ga dan inderdaad maar is vragen of ik geholpen kan worden met dat schouder vrijmaken enz.
Hopen dat er eindelijk is een 6je komt te staan i.p.v. de standaard 5.

En ander wordt het maar hopen dat de wedstrijd in een natte buitenbak is Knipoog

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:49

Zijn er verder misschien nog mensen met tips?? Lachen

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:34

Heb overlaatst mijn basiscursus 2 gedaan.
Heb daarin een proefje L met de pony van een vriendin gereden.
Om (de anderen dan) te leren jureren.
Ze zeiden dat het een heel nette proef was.
Enkel voor middendraf was ik zwaar gebuisd Bloos .
De lerares vertelde dat de pony 'bang' was om te verruimen, hij versnelde alleen.
Dus ze heeft enkele balkjes gelegd op een redelijk ruime afstand
en vertelde dat we in de training rustigaan de balkjes nog iets ruimer moeten leggen.
Hij mocht niet versnellen als hij over de balken draafde.
Ik moest ook iets zeggen terwijl we over de balken draafden.
Iets zoals 'Sjoew'. (dit klonk véél te grappig Haha! )
Ze zei dat dat ze dit ook deed bij haar paard en dat de balken al op 1m70 lagen.
En uiteindelijk zou hij bij 'Sjoew' moeten denken en verruimen en dat zou hem moeten helpen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:48

ik zou balkjes lopen gaan oefenen..... Pling

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:21

Als een paard in een natte bak het gevoel geeft te verruimen denk ik dat je je behoorlijk vergist. Hij zal wel het gevol geven van een soort van zweefdraf maar zal hierbij vaak de benen wel hog optillen maar vaak niet naar voren. De achterbenen zullen zelfs meer naar achter worden opgetrokken. Het lijkt dan wellicht spectaculair en ik denk zelfs dat vele juryleden erin zullen trappen maar het is rijtechnisch niet correct.
Als een paard het niet uit zichzelf aanbied is het heeeel erg moeilijk het er wel in te krijgen. zelfs voor een zeer ervaren ruiter/amazone. Het is dus een kwestie van oefenen onder begeleiding van iemand die weet hoe het wel zou kunnen gaan lukken. Niet de eerste de beste dus.

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 07:11

thanks again allemaal!

dat balkjes lopen is een goede oplossing alleen het probleem is, ik rijd op een manege (dus alles wat je erin rijd, wordt er in de rest van de week ook weer gelijk uitgereden maarja ).
Maar het punt is dus dat ik me een beetje aan moet passen aan de rest van de les. Maar ik ga toch maar is vragen of ze een paar balkjes neer willen leggen voor me. Vork

Van mijn instructrice op dit moment hoef ik helaas niet veel te verwachten. We hebben net een nieuwe en die heeft me niet veel nieuws te vertellen helaas. We zijn al bezig om te zorgen dat we een betere krijgen, dus hopen maar...

In ieder geval bedankt en ik ga er hard mee aan het werk. Op naar de 6! Vork

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:01

Paarden kunnen kort lopen, als de spieren nog niet genoeg opgerekt zijn. Dan is net weer de vraag of je met die pony al zover bent, dat hij ontspannen laag en rond kan lopen, want daardoor worden de spieren opgerekt.Na een tijd gaat hij dan vanzelf beter worden(natuurlijk niet in 1 dag, maar langer:P) Als je zelf nog niet een paard laag en rond kan laten lopen, is de optie: longeren met bijzet er. Maarja, met een manege pony kan dat denk ik niet altijd...balkjes lopen is dan een optie, of door het water rijden idd...en vaak een middendrafje of middengalop oefenen, dat hij leert uitstrekken.

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:10

als je op een manegepony rijd is het inderdaad enorm moeilijk om een middendraf te laten zien. Als het jou al zou lukken is het bij de volgende weer zo dat hij vooruit wordt getrapt, want dat vertstaan de meeste kinderen op maneges toch wel onder middendraf heb ik het idee.

Ik heb geleerd om middendraf te oefenen met heel veel tempowisselingen, maar heb met het verruimen op zich nooit zoveel problemen gehad dus misschien dat bij jou een andere aanpak beter is.

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:24

ik ben ook bezig inderdaad met tempowisselingen..dat ie in ieder geval achter er goed bij blijft en aan mn been is...
De basis is er dan...hopen dat ooit t kwartje bij hem valt en hij de middendraf doorheeft Vork
En ik kan trouwens wel ontspannen rond rijden met hem..okee de ene keer wat beter dan de andere keer, want hij heeft zo z'n buien maar over het algemeen loopt ie niet slecht..zeker niet voor de korte tijd dat ik met hem rijd.
thanx.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:28

mijn pony lukte het eerst ook niet om te verruimen, maar dat kwam omdat ik hem voor iets te los liet ( ik weet niet egt hoe ik het moet zeggen) dus ik moest hem voor iets 'tegenhouden' en dan bijdrijven en als je voelt dat ie iets ruimere passen maakt,gewoon stoppen , je moet ook vooral niet te veel in 1 keer willen Lachen Vork

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:35

thnx Myrkvi
ben ik aan het proberen ja...alleen dan gooit ie af en toe zn kop weer in de lucht maarja als ie maar een keer strekt Knipoog

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:38

Ik heb ook een hafje gereden, die kon absoluut niet strekken.
Mijn instructeur gaf me het advies om voor de middendraf iets meer te verzamelen, dan lijkt de volgende (midden)draf al iets ruimer.

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:43

haha das de truc Pling doe ik al jaren Bloos
geweldige truc...thnx voor de reactie!!

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:07

malle_elmo schreef:
thnx Myrkvi
ben ik aan het proberen ja...alleen dan gooit ie af en toe zn kop weer in de lucht maarja als ie maar een keer strekt Knipoog

iid Knipoog gewoon steeds proberen hem iets langer te laten verruimen, dan komt het vast wel goed Lovers

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:03

Sonja schreef:
Een haf is geen paard dat van nature makkelijk strekt. Voorwaarde om goed te kunnen strekken, is een goed ondertredend achterbeen, en schoudervrijheid qua bouw en qua rijtechniek (van achter lager, van voren opgerichter).

Als het er van nature niet inzit, zal het nooit 8-waardig worden. Maar een zesje moet er dmv goede training wel inzitten.

Kwestie van de achterhand mooi sterk maken, paard goed over de rug laten werken, en leren de schouder vrij te maken ('liften'). Je instructeur kan je hier meer over vertellen; ik kan zo niet inschatten hoe jullie niveau is en dat is lastig praten.

Wat je wel gerust zelf kunt doen, is met balken gaan werken. Lekker schakelen, en over de balken stukjes vooruit rijden.
Niet te extreem beginnen hoor, anders loop je het risico op verrekking in de schouder.

Wat versta je hier precies onder?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:45

Ik neem aan dat ze hiermee bedolt dat het paard vanuit de schouder het been verder naar voren wegtilt/wegzet. ofwel een volledige strekking van het voorbeen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:17

Ah, dat dacht ik idd zelf ook al... in dat geval is 'schoudervrijheid' niet een bepaalde manier van trainen, maar een gevolg van het sterker maken van de achterhand en paard over de rug laten lopen.

Sonja omschreef echter 'leren de schouder vrij te maken' waarbij ik dacht dat het ging om een bepaalde trainingsmethode. Als dat zo is, zou je dat dat willen toelichten?

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:18

je krijgt al goede tips, doe je best!

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 06:15

ja ja mensen ik heb resultaat gezien Haha!
okee het is niet veel maar het was een gestrekter beentje dan normaal Vork HIj was ook lekker aan mijn been gewoon te heet bijna, maar het beetnje gaat de goede kant op!
in ieder geval bedankt voor de tips allemaal, hopen dat het de komende tijd steeds nog een beetje verbeterd..
@ sonja mijn instructrice snapte er ook niet veel van toen ik haar vroeg naar het schouder vrij maken enz. Kan je misschien zelf een duidelijke uitleg geven of bedoelde je het zo als WesseLady zei...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:36

De schouder wordt in principe al meer vrij gemaakt om te bewegen op het moment dat de achterhand goed draagt en het paard goed over de rug loopt.
Echter, met je eigen zit- en gewichtshulpen kun je het paard hier nog aardig mee helpen. Hiervoor is wel een zeer goede zittechniek vereist, en een scherp oog van de instructeur. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij ver gevorderde combinaties, als je een ruiterhand heel bewust even een klein stukje omhoog ziet gaan. Dat is het meest zichtbare gedeelte van een dergelijke hulp.