Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 11:43

Vorige week heb ik Omar voor het eerst met bijzet gelongeerd. Hij was zadelmak. Maar op de bijzets reageerde hij zo onwennig dat ik denk dat het de eerste keer voor hem was.
Rechtsom liep 'ie perfect.
instap:
[img]../upload/205/longest4.jpg[/img]
in draf
[img]../upload/205/longedr2.jpg[/img]
Galop heb ik nog even niet met bijzet gevraagd.
Linksom in stap ging redelijk geen foto
maar de draf....pfffft hij begon helemaal te stuiteren en accepteerde de bijzets niet.
hij ging echt in het verlengde van de longeerlijn staan en achteruitproberen te lopen, rug wegduwen, hoofd omhoog.
Ik kon geen foto maken (had mijn handen vol...)
Heeft iemand tips om hem ook linksom (in draf) de bijzets te laten accepteren?
Bedankt alvast.
Groetjes Petra

:evaw:


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 11:55

Voor sommige paarden zijn bijzets gewoon niet de goede dingen om te gebruiken. Die van mij heeft er ook een handje van om met bijzets in draf zich eruit te drukken, maakt niet uit als je m strak zet. Ik denk dat je hem goed over de rug moet laten lopen en dat is het beste voor elkaar te krijgen als je hem vanonderen vanaf de singel bijzet. Bijzetteugels zijn daar echter niet geschikt voor; ik zou het met een touwtje proberen.(of evt slofteugel) Over het zadel, achter de beugels langs, door de bitringen, naar de singel.
Zo moet ie wel lager gaan lopen en gaat ie zn rug beter gebruiken.

Het is een jong paard he? Heb je hindernissen in de bak of een andere mogelijkheid om een klein stuk af te zetten? Dat is vaak handiger voor een jong paard en voorkomt geren en gedraai enzo. Verder moet je er goed opletten dat jij met de zweep achter zn achterhand blijt, en niet voor hem uitkomt. Daardoor gaan paarden ook snel zo draaien dat ze in het verlengde van de lijn komen. Als ie dat doet moet je zo staan dat je direct achter zn achterhand met de zweep bent.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-05-30 12:56 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 12:00

Kan je dus zien hoe belangrijk longeren is! Er is geen één paard wat van nature helemaal recht is, die van jou heeft dus aan de linkerkant zijn ''bolle kant'' en die wil hij natuurlijk niet hol maken want dat vind hij moeilijk! Als hij er echt zo tegeninkomt dat hij niet meer wil lopen kan je in het begin iets minder stelling vragen en om de paar minuten de binnenbijzet een gaatje strakker maken. Eventueel kun je even hulp vragen aan iemand die met een longeerzweep even kan helpen om hem naar voren te houden. Het is even een rottig knikje om hem doorheen te helpen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-05-30 13:01 ]</font>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 12:14

He tnx!
(snelle reactie)
Het is inderdaad een jong paard (5 jr.)
Ik heb niet echt hindernis materiaal ofzo om iets af te zetten.
De zweep hou ik zeker zo dat 'ie naar voren drijft. Ik denk alleen dat ik 'm maar eens echt een mep moet verkopen.
Sjuimpje, hij deed dit toen de bijzets op hun lost zaten, losser kon niet. Misschien moet ik dat met het touwtje maar eens proberen.
Denken jullie dat het helpt om misschien ook nog een paar balkjes neer te leggen? (ik heb maar 3 balkjes, een ring afzetten lukt dus niet...)
Nog andere ideeen?
groetjes Petra

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 12:17

Ik verzorg 'm trouwens nog maar een week.
Ik ga binnenkort een halfuurtje in de week les krijgen met hem, ik denk dat ik eerst maar eens een longeerles aanvraag....Knipoog
dan weet ik zeker dat ik doe wat voor Omar goed is.
Een uur is nog veel te veel voor hem (hij heeft het afgelopen jaar alleen maar in het land gelopen)

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 12:21

Oppassen met een mep verkopen als hij zo in verzet gaat tegen de bijzet: heb ik namelijk ook een keer gedaan bij Toon en toen ging hij zo tekeer dat het ringetje van de singel brak waar de bijzet aan vast zat. Ik dacht dat hij me in de maling nam, dat bleek dus toch niet zo te zijn: hij kon de druk even niet verwerken of zo, terwijl ik bijzets nooit echt heel strak heb of zo.

Hierna was hij wat bang en kon ik hem een week of zo niet meer bijzetten. Daarna heb ik het rustig weer opgepakt en heb me niet meer verlaagd om boos te worden. Hij kon het op dat moment gewoon nog niet goed verdragen dat hij bijgezet werd. Nu gaat het prima hoor, dus geduld! werkt het beste, wel daadkrachtig optreden en duidelijk zijn in wat wel en niet de bedoeling is, maar liever niet boos worden.

Mooi beestje trouwens die Omar!

Succes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-30 13:23 ]</font>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 12:27

he bedankt voor je waarschuwing! Ik zal 'm maar geen mep verkopen (weet ook niet of ik het echt gedaan zou hebben...)
Hij vertrouwt me gelukkig wel al voor 100%
'k kan 'm zonder touw longeren en loopt als een hondje achter me aan terwijl ik 'm nog NOOIT een snoepje oid heb gegeven, zelfs nog niet gevoerd. Alleen heerlijk lang gepoets Knipoog
Laat dat maar ff zo blijven, dan maar ietsie langer een longeerprobleem...

tnx voor je compliment
ik vind 'm ook Lovers

Groetjes Petra

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 21:19

tnx het ging al veel beter...
iemand heeft me even geholpen (als íe maar dacht om te draaien er al bij staan)

:evaw:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 21:40

Citaat:
Op 2001-05-30 13:21, schreef Mieke:
en toen ging hij zo tekeer dat het ringetje van de singel brak waar de bijzet aan vast zat.



Wees blij dat hij niet is gaan steigeren en is achterovergeklapt.
Want dat risico heb je ook nog.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 22:27

om de bak af te zetten kan je bij de gamma enzo rood wit geblokt lint halen waarmee je dus een deel af kan zetten. is heel handig en niet duur je kan t heel vaak gebruiken. (sorry moest er ff tussendoor heb geen oplossing voor je)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 08:25

Dat lint heb ik dus ook gekocht, geen aanrader.
In een binnenbak kan het wel denk ik, maar ik heb het buitengebruikt.
Het wapperde echt zo erg, Rocky was er doodsbang voor.
Dan kan je beter gewoon touw, of schrikdraad gebruiken, iets dat geen lawaai maakt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-01 08:30

De laatste keer ging het wel goed.
Ik ga geen longeercirkel afzetten.
Omar is nergens bang van (alleen ff laten wennen) dus dan moet ie van dat lint ook maar normaal doen Knipoog
Ik ga eerdaags eens oefenen met een zeiltje over zijn rug en eroverheen lopen denk ik Knipoog

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers