galopprobleem ( met filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

galopprobleem ( met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 16:20

Hoi Iedereen,

Hopelijk kunnen jullie me helpen?
Mijn paardje is ( zoals ik in andere topics al heb aangehaald) vrij sloom en echt niet vooruit. De galop is ook n groot probleem :
Soms krijg ik hem niet in galop : kan wel aan mijn hulpen liggen, maar zelfs mijn instructrice heeft er moeite mee. Pas na 5,6 keer proberen lukt het...

Op de linkerhand gaat dit veel vlotter dan op de rechterhand.
Ook de galop is dan sneller.

Maar als hij in galop is : eerst springt hij precies ter plaatse en dan gaat hij vooruit, heel erg traag. Een paard in draf zou hem nog voorbij gaan. Ik moet echt duwen om hem vooruit te krijgen. Precies of de handrem staat nog op. terwijl ik soms de teugels volledig loslaat en maar benen geef...helpt allemaal niets...
Ook geen verschil tussen buiten of binnenbak...

Hierbij n videootje van zijn galop ( een van de "vlottere" opnames) ;
Dit is wel al even geleden opgenomen : ik weet dat ik wiebelvoeten heb op dit filmpje dus graag geen commentaar. Vind van mezelf dat ik al fel verbeterd ben tegen toen Knipoog

http://www.zippyvideos.com/242850458607 ... _juli2006/

Zou ik meteen een osteopaat laten komen?
Of hebben jullie tips?
Het is nu al bijna 4 maand van hetzelfde : geen verbetering...wel in draf en stap.

groetjes
liesbeth

Cantheon

Re: galopprobleem ( met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:07

nu zag het er niet extreem sloom uit, ok, kan zeker vlotter en actiever, maar heb ook begrepen dat dit een van de vlottere momenten was. Denk persoonlijk niet dat je pony pijn heeft (al kan een controle natuurlijk nooit kwaad, beter het zekere voor het onzekere nemen). Ik denk dat het een gehoorzaamheidsprobleem is, en dat is gewoon een kwestie van doorzetten. Je geeft een keer been, geen reactie=tik achter de kuit met je zweep en belonen als het goed gaat. Je pony gaat dan beseffen dat hij op je kuit voorwaarts moet en als hij dat niet doet gebeurt er iets vervelends. Als je dat consequent volhoudt zal hij al snel vlotter aan je been zijn. Succes!!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:22

je werkt je paard tegen in zijn beweging. Moeilijk uit te leggen maar je zit het paard teveel in de rug. teveel achter in het zadel. Hierdoor kan het paard zich niet volledig ontspannen. ga eens zonder beugels rijden en zorg ervoor dat je je been lang houd.
Zoals je nu rijd gaat alles wat je er achter in stopt van voor weer uit.
Ik weet niet wat voor instructrise je hebt maar ik denk dat het ook aan je niveau ligt. Niet dat dat verder een probleem is maar gedult is een schone zaak en wellicht kan je er volgend jaar om lachen.
Probeer stiller te zitten en met je hand de beweging van de mond te volgen. laat niet alle energie er weer van voren uitlopen. Bekijk eens wat vilmpjes van mensen waar het wel goed gaat en kijk eens wat die precies doen.
Mocht dit paard in zijn algemeenheid wat traag zijn dan is het natuurlijk ook goed mogelijk om eens wat extra te gaan voeren.
een osteopaat kan nooit geen kwaad maar als je vervolgens je rijstijl niet gaat aanpassen is het binnen de korste keren weer zoals het was.
Gooi dus niet de teugels los en als ie dan niet voorwaarts gaat dan geef je hem maar eens een tik erbij.

BigMack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:30

Je paard luistert heel slecht naar jouw been, om hem hier beter op te laten reageren kan je proberen veel overgangen te rijden, paar passen draven en weer stappen, paar passen stappen en weer weg rijden, zodra hij niet snel reageert op je been meteen een tik geven. Dit vaak herhalen en dan zal je zien dat hij ook beter op je been gaat reageren, je moet hem echt op de huid zitten. Bij de meeste paarden die ik ken werk het.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:02

Ik ben het met nr. 2 eens, vooral de losse teugels geven een indruk dat alle energie die er van achter inkomt meteen voor weer wegvalt. Pas als je je pony voor op druk hebt ( en dit hoeft echt niet altijd meteen afbuigen te betekenen ) en aan de hulpen, kun je van achter uit de achterhand erbij rijden, dit voorkomt ook dat hij eerst op zijn plaats galoppeert, in plaats van naar voren wegspring. Dit betekent nl. dat hij eerst met zijn voorbenen aanspringt en dan pas met zijn achterbenen weggaloppeert. Alks eerst zijn achterbenen aangalopperen springt hij wel meteen vlot naar voren door. Dus werken aan die achterhand! oor bij je houden en van achter opdrijven totdat je voelt dat hij bergopwaarts gaat lopen, zoals ze dat dan zo mooi zeggen. Vraag je instructrice om een goede gedetailleerde uitleg.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:04

Filmpje doet t niet meer??!!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:09

Ik heb geleerd van mijn inducsrise als je je paard rond laat loopen maakt die zijn passen meer af. mischien moet je heem eens aan de teugel rijden en kijken hoe het dan gaat, bij mij heeft het wel gehoolpen, sucses veder.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 08:30

Hallo iedereen!!
Enorm bedankt hier kan ik echt verder mee!!

@Lilian1991 : aan de teugel rijden is een enorm probleem : hij ontspant zich niet genoeg waardoor hij niet aan de teugel raakt. Mijn instructrice heeft er ook best moeite mee. Als hij niet voorwaarts genoeg is, kan ook die neerwaartse beweging niet volgen...

@Oosterhoff : Ik moet nu wel zeggen dat dit filmpje genomen is in augustus en we zijn nu oktober. Ik vind van mezelf dat ik tov toen toch best vooruit gegaan ben qua niveau : ik train nu elke dag en toen was dat 1x week...
Maar het is wel interessant wat je daar zegt : Want veel mensen zeggen me de teugels net wel los te laten zodat hij vanvoor ruimte heeft en zo door kan galloperen, maar eigenlijk heeft dat idd weinig effect...
Als je zegt dat ik teveel achter in het zadel zit, het paard in zijn beweging tegenwerk...hoe kan ik dat praktisch dan oplossen? Zonder beugels rijden probeer ik telkens aan het einde van elke les bijvoorbeeld. Hij gooit wel heel hoog op, waardoor het moeilijk is om te blijven iztten.

Ik probeer ook heel veel overgangen te rijden : en ja in het begin draaft hij niet aan als ik hem met benen het commando geef, dan volgt er een tik...na 5, 6 keer proberen lukt het dan wel... en dan beloon ik hem ook uitgebreid.
Het is gewoon erg vermoeiend en soms echt niet fijn om zo te rijden...
Maar idd geduld is een schone zaak.

Dit is mijn instructrice op Ignis een weekje geleden : ik vind dat je in zn galop wel een vooruitgang ziet maar dat hij toch meer ter plaatse galoppeerd ipv vooruit...

http://www.zippyvideos.com/770040767608 ... p_sept062/

Iemand nog praktische tips?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:11

Lilian1991 schreef:
Ik heb geleerd van mijn inducsrise als je je paard rond laat loopen maakt die zijn passen meer af. mischien moet je heem eens aan de teugel rijden en kijken hoe het dan gaat, bij mij heeft het wel gehoolpen, sucses veder.

Een paard dat niet aan het been is kun je niet normaal negeeflijk rijden, dan wordt het in de krul trekken!

Ik word persoonlijk een béétje duizelig van dat 2e filmpje, zo slecht opgenomen dat je er erg weinig aan af kunt zien!

Je pony/paard moet eerst aan het been, je moet reactie krijgen op jouw hulp. En sneller wordt ie alleen maar door het héél veel te doen, dus iedere paar passen een overgang, zodat ie op blijft letten en gaat wachten wat jij nu weer van hem vraagt. Consequent zijn in je hulpen, niet 5 keer drukken en lief vragen, één keer gewoon been geven en als ie niet voldoende reageert zo'n buts geven dat ie er bijna een beetje van schrikt. Daar kun je beter 1 keer wat te fanatiek mee wezen dan te langzaam/zacht! Aan het been maken hoef je dus echt niet alleen in galop te doen, dat is gewoon pure basis. Stap-draf overgangen zijn erg handig en tempowisselingen ook.
Laatst bijgewerkt door Concorde op 05-10-06 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:16

ga heel veel (schijn) overgangen rijden zodat hij heel actief op je been is, daar ook echt streng in zijn --> een keer been, luistert ie niet geef je een tik ( let wel op dat hij dan wel op je tik reageert Tong uitsteken hij MOET reageren) en als je dat onder controle heb zou ik de galop weer oppakken.

saus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:58

Idd ik ben het er mee eens dat je je paard/pony eerst aan het been moet hebben en als je hem aan het been maakt, maakt het niet uit waar hij met zijn hoofd loopt als je maar contact met zijn mond maakt!! Je moet met je been naar zijn mond rijden. Wat een handig trucje is dat je bij elke letter in de bak een overgang maakt, en been is ook echt been en niet zo half! als hij dan niet luisterd geef je hem een tikje met de zweep en geen je tegelijketijd been zodat hij weet dat hij vooruit moet! Overgangen overgangen en nog eens overgangen! want op het filmpje 1ste zie ik je aan eenstuk door galloperen je kan beter een paar keer aanspringen en ook in de gallop tempowisselingen rijden dan aan een stuk door te rijden.

succes en als het niet lukt mag je gerust weer om advies vragen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:03

ik begrijp wat de tser bedoeld, het paard maakt de overgang na de galop met een klein sprongetje.. dus vanuit de achterhand..
Ik denk dat je je paard mee voorwaarts moet houden en telkens opnieuw proberen..
En veruim die galop eens in de verlichte zit, laat hem lekker voorwaarts gaan...

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:28

de mijne deed precies hetzelfde.dat is nu erg verbeterd door hem eerst flink voorwaarts te rijden aan vrij lange contactteugel.daarna opakken en vooral buitenteugel eraan.zorg dat hij in de goeie stelling loopt en vooral BLIJF VAN JE BINNENTEUGEL AF !!!!.je moet natuurlijk wel contact hebben maar niet blokkeren.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:35

Ben het eens met Cantheon.
Je pony ziet er niet uit alsof hij pijn heeft en het lijkt erop dat hij niet onvoorwaardelijk aan het been is. Je zult de afspraak met hem moeten maken dat hij reactie moet geven als jij been geeft. Dat betekend dus niet voorwaarts rijden door steeds harder te gaan drukken (hij doet praktisch niets op je hulpen uit) maar er meteen een tikje bijgeven als hij niet op (lichte) beendruk reageert.
Dit gaat overigens makkelijker op een rechte lijn dan op een volte.

Succes ermee

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:38

Misschien een beetje 'alternatief', maar hier nog niet genoemd: ga springen!
Afgelopen zomer heb ik veel les gehad in het juist aanspringen en de galop verbeteren en hierbij gingen we 1 les over balkjes galopperen en dubbelsprongen maken die steeds verder uit elkaar gezet werden. Hierdoor krijgt je paard veel meer voorwaartse drang in de galop en leert hij ook zijn passen verlengen. Zoek wel hulp van een instructeur die hier wat verstand van heeft, want als je de afstanden van de balkjes niet goed legt, kan het voor je paard juist alleen maar tegenwerken.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:49

Zorg er eerst voor dat je paard reactie geeft op jouw beenhulp. Veel overgangen rijden en 1 keer been geen ractie been met een tikje achter je kuit. Wat ook kan helpen is om je draf te verruimen voor je aanspringt dus als je de korte zijde van de bak op rijd in de 1e bocht verruimen en in de 2e bocht aanspringen. Zolang je geen nette overgang van draf naar galop kan rijden zou ik niet van de stap naar de galop gaan. Je kan ook in draf een nepovergang terug rijden, net doen of je wilt stappen en dan op het laatste moment voordat je paard gaat stappen weer naar de normale draf gaan.
Veel succes ermee.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:18

Ik zou eerst eens een ostheopaat of fysiotherapeut naar dit paardje laten kijken. In het 1e filmpje houdt hij zijn rug erg strak, hij loopt zeg maar alleen met zijn benen en niet door zijn hele lijf. Ook vind ik hem wat kort draven.

Hoe loopt hij aan de longe? Is hij dan wel voorwaarts? Als dat wel zo is zou ik idd proberen consequenter te gaan rijden. Maar loopt hij aan de longe ook niet door, dan zou ik er zeker iemand bij halen.

Het kan nooit kwaad om een professioneel iemand naar je paardje te laten kijken, dan weet je straks misschien zeker dat hij geen pijn heeft en kan je kijken of je hem beter voor je been kan krijgen. Dat is namelijk het allereerste wat je moet doen, natuurlijk wel contact houden maar absoluut niet proberen hem naar beneden te krijgen, want dat kan alleen als hij goed voorwaarts is!

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:41

Mijn paad had precies hetzelfde.. dit lag aan zijn achterhand (die was niet sterk genoeg) en dit lag ook aan het feit dat ik consequenter moest rijden.
Heb hem gelongeerd met een pessoateugel en bij been moest hij vooruit... deed hij dit niet, dan tikje met de zweep. Als hij het goed deed, gelijk belonen.. ookal ging hij maar eventjes vooruit.

Aan de teugel rijden, hielp bij die van mij ook niet, want dat wilde hij niet en dat ga ik ook niet forceren ook..

Zorg idd (zoals hierboven gezegt wordt) dat hij goed voorwaarts is voor je been...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:57

Pijnlijk,… zoooo herkenbaar! Dit paard moet idd bij elkaar gerapt worden. Ik heb het ook gehad, en veel instructeurs door de molen voordat ik een oplossing had. Zo’n paar wil of kan de moeite niet nemen om zijn achterbenen bij te betreken. Het beste is om te beginnen aan de hand. Werk eerst aan een goede buiging van de lijf (kijk als je iemand kan vinden die er iets van af weet). Dat doe je ernaast, met een snoepje, trekken aan de binnenteugel of aan een lijn vast gemaakt aan een kaptoom. Als hij buigt, krijgt hij een snoepje. Daarna werk je met de buiging en loslatten in zijn nek. Als hij buigt een loslaat achter zijn kaak, krijgt hij een snoep. Daan werk je met die twee dingen verder aan de volte (een kleine). Zorg dat je paard zijn binnen achterbeen naar binnen verplaats onder zijn center van gewicht (dus nog met de buiging en de losse kaak). Je krijgt dan je paard in een soort flauwe boog van neus tot staart.

Als je die oefeningen consequent doet, rechts en links, ook alleen in stap, zul je snel merken hoeveel sterker hij word een hoeveel makkelijker het is om hem vanuit de zadel ook nagevelijk en met zijn achterkant ‘in actie’ te krijgen.

Echter, goed instructie is handig om je te helpen het goede beweging herkennen. Je bent nu goed bezig. Ik dat werk op deze mannier (of in ieder geval naast het paard aan de hand) echt een wereld open zal maken voor je. Je krijgt zo een veel beter gevoel voor wat onder je aan de hand is (om dat je zoveel ziet als je ernaast loopt) een kan dan beter op inspelen.

Succes!