zwaar zitten : drijvende of terugnemende hulp ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

zwaar zitten : drijvende of terugnemende hulp ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 19:44

Op maneges hoor je vaak : "diep zitten en de paarden terugnemen" .

Op zich logisch , je gaat zwaar zitten dus het is voor het paard minder fijn om dan door te lopen met zo'n zware ruiter die niet meer met de beweging mee gaat.

Maar aan de andere kant is zwaarder zitten / je kruis aantrekken juist een aandrijvende hulp , en dit hoor je ook vaak op (semi-)professionele stallen.

Wat is jullie mening hierover ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:55

Leuk onderwerp! Maar wel weer een lastige om zo uit te leggen.
Allereerst moet je altijd in de beweging en tact meezitten, wat je ook doet.
De drijvende hulp vanuit je zit, daarmee neem je het paard eigenlijk mee. Via de rug vertel je m dat ie mag lopen en hoe enzovoort.
Bij het zwaar zitten, de remmende werking van je zit, komt het er eigenlijk op neer dat je ophoudt met de drijvende werking. Ooit heb ik iemand dit eens uit horen leggen als 'stoppen met rijden'. En dat doe je dan dus ook weer in de beweging en tact, maar dan anders Haha!.
Geen idee hoe ik helder uit moet leggen wat ik doe...

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 20:01

Nou , het is natuurlijk wel zo , volgens mij Knipoog , dat je als je het paard terugneemt dieper gaat zitten en de beweging genoeg tegenwerkt om het paard te laten begrijpen dat het veel prettiger is als het in tempo terugkomt.
Als de ruiter in draf gaat zitten alsof je stapt , tja dan ga je maar in stap , toch ?

Wil je het paard juist naar voren hebben dan duw je 'm weg met je zit , zoals je een schommel in de beweging naar voren helpt .

Dit maak ik er dan maar van....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:16

Grofweg klopt dat wel, maar het mag allemaal wel wat subtieler natuurlijk.
In het rode boekje staat een voorbeeld:
"Wie wijdbeens op een smalle kruk zit, kan deze naar voren doen kantelen door het aantrekken van het kruis; hij zoekt daarvoor steun (...) Te paard vind men deze steun in de knieen en de kuiten"
Met het "kruis" wordt overigens het onderste gedeelte van de rug bedoeld, om verwarring te voorkomen Haha!.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 20:20

Gewoon het bekken-gebied toch ?
Tja waarom ze dat eigenlijk kruis noemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:26

Waarschijnlijk omdat het bij paarden ook daar zit Verward.
Het tegenovergestelde is dus het ontspannen van het kruis, stoppen met rijden dus, terwijl je toch netjes de beweging verwerkt.

Om subtiel te zijn met deze hulp moet je dus niet met het onderste gedeelte van je rug van voren naar achtern gaan (duwen) maar juist proberen dit op hetzelfde plekje in je zadel te doen. Soms leg ik dit uit door te zeggen dat je je navel als het ware optilt. Zodra je dat doet, span je de juiste spieren en voel je dat ook weer in je zitbeenknobbels. Hebbes?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 20:41

Haha , ik raakte je kwijt bij het "je navel optillen" Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:43

Jeetje ik moest even denken hoe ik het doe...
en dan ook nog uitleggen als ik mijn paard terugneem op mijn zit maak ik me extra lang ik span de 'kruisspieren' binnenkant bovenbenen kantel m'n bekken en doe of ik een briefje van 10 tussen m'n billen vast moet houden ofnee ook niet helemaal maar daar lijkt het 't meeste op terwijl als ik drijf ontspan ik de meeste spieren en kantel ik alleen mijn bekken maar snappen jullie hier iets van wat ik bedoel

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:46

In Centered Riding taal.... je laat je staart (denkbeeldig vanaf je stuitje) zakken, tot ie over de grond sleept....
Bij sommige paarden is een aambeeld aan een touwtje nodig Knipoog
Zo geef je de zithulp om langzamer te gaan.
Om vooruit te gaan, euh, je bekken openen....