Paard walst door alle hulpen heen op de rechterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Paard walst door alle hulpen heen op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 21:58

Vandaag heb ik echt een dieptepunt bereikt qua dressuur met mijn paard...
Op de rechterhand is mijn paard altijd al moeilijker. Alleen de laatste tijd luistert mijn paard gewoon niet meer naar mijn buitenhand/been of de zweep op de rechterkant. Hij walst overal doorheen!
Zodra ik mijn buitenbeen of buitenhand eraan doe gooit hij zijn hoofd in de lucht en begint te rennen.
Als ik hem een tik op zijn hals geef wanneer hij niet naar mijn been of hand luistert begint hij helemaal te racen.
Op de linkerhand is er overigens niks aan de hand.
Met longeren loopt hij al veel beter op de rechterhand, al trekt hij wel erg naar de buitenkant.
Wat moet ik hier nu mee? mijn paard heeft duidelijk moeite met de rechterhand, maar hij doet gewoon wat hij wil op de rechterhand en ik heb geen idee hoe ik nu weer de controle krijg, want zo komen we geen steek verder...
Vrijdag zal ik mijn instructeur om raad vragen, maar tot die tijd sta ik er alleen voor, daarom vraag ik jullie om advies.

Voor de rest weet ik bijna zeker dat het niks medisch is, hij is net bij de tandarts geweest, zijn zadel wordt regelmatig nagekeken door de zadelmaker en mijn paard oogt gewoon gezond en vrolijk.
Wie heeft er tips?

gootje12

Re: Paard walst door alle hulpen heen op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:04

Ja ,ik zou weer terug gaan naar het begin en eerst in stap ,wendingen rijden tot dat weer goed gaat,en duidelijke en natuurlijk de juiste hulpen geven.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 22:13

ja we gaan iig eerst weer heel hard oefenen in de stap en zo verder. Alleen het probleem is dat wanneer ik de goede hulpen geef (hulpen waar hij voorheen wel gewoon naar luisterde en waar hij op de linkerkant ook naar luistert) hij er zich gewoon niks van aantrekt. Ik heb niks meer te zeggen op de rechterhand...

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:17

Lastig hoor, zo van een afstand zonder beeld advies geven. Mijn paard heeft dat soort fratsen ook weleens. Bij mij is het vaak een combinatie van dat ik bijvoorbeeld te 'hard' op links doorkom, dat ik te vlug van hand wil veranderen, dat ik hem niet genoeg recht stel etc. Kijk eens of je hier iets mee kan:
Goed om denken dat je goed recht zit, handen heel mooi naast elkaar en gelijke druk en probeer eens rustig een volte op de rechterhand in te zetten. Heel rustig je buiten been iets naar achter en weinig druk. Binnenbeen gewoon op de singel houden. Duidelijk ontspannen beide handen naar binnen (buitenhand natuurlijk niet over de schouder, maar zeg wel duidelijk met je buitenhand waar hij heen moet) en niet terugwerken met je linkerhand. Als hij wegrent, trek vooral niet aan je binnenhand maar zet hem met je buitenhand op de rem. Het lijkt haast een grappig spelletje van hem maar daarin moet jij even slimmer zijn. Zodra je merkt dat hij weg wil rennen is HO, dat niet. Controleer jezelf weer en probeer het opnieuw.

Ben benieuwd!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:20

Dan zou ik kleine wendingen rijden,en mijn handen [rechter hand]laag houden in de wending naar rechts.En vragen en toestaan,niet aldoor vasthouden[trekken],want dan trekt hij nog harder.Goed op je binnenbeugel steunen en buitenbeen goed achter de singel.Kijk ook in de richting waar je heen wilt.Sluit de buitenkant op met je linkerteugel.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 22:24

bedankt voor de tips, ik ga er morgen mee aan de slag. Volgens mij is het deels ook een spelletje van hem, hij vind het moeilijk en zo probeert hij er leuk onderuit te komen, en helaas lukt hem dat ook nog aardig..
Ik ga morgen weer oefenen en meer tips zijn welkom!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:25

Ik heb je fimpje bekeken, volgens mij knik je ook in je zij op links, doe je dat ook op de rechterhand?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:28

ik heb het ook hoor op rechs. Wat bij mij wel eens wil helpen is om een paar keer achter elkaar extra aan te vragen op rechts. Maar dan tussentijds wel even ontspannen. Geef maar duidelijke hulpen aan op rechts. Mag wel wat duidelijker dan op links. Maar weet je zeker dat er op dit moment niet iets is gebeurt in bijv. het land. Misschien verstapt, trap gehad van ander paard, vast gelegen in de box? Tja ik noem maar wat hoor misschien hebben zijn spieren een tikje gehad en dat die nu gewoon wat spierpijn heeft.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 22:37

Exeption schreef:
Ik heb je fimpje bekeken, volgens mij knik je ook in je zij op links, doe je dat ook op de rechterhand?

welk filmpje heb je gezien? sommige zijn van een tijdje geleden namelijk.

Wendel, wanneer ik meer vraag gaat hij in protest en gooit zijn hoofd omhoog. Ik heb geen idee of hij iets heeft uitgespookt in het land of dat hij spierpijn heeft. Het is nu gewoon extreem, normaal is het minder erg, maar ik vind dat het nu maar eens tijd is dat hij gewoon gaat luisteren op de rechterhand.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:39

een draffimpje stond ik je profiel.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:40

Laat je morgen weten hoe je hebt gereden?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 22:43

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:05

Ja, dat filmpje heb ik gezien en ook de andere. Het filmpje waarop je inknikt is het filmpje met titel Condor1. Ben benieuwd of je iets kan met alle tips. Succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:24

Elk paard heeft van nature korte bespieringskant en lange bespieringskant, het is aan jou om te ontdekken welke kant korte bespiering is en deze moet je op gaan rekken. Dus je gaat ej paard rechtrichten. Meer informatie over natuurlijke buiging/scheefheid en rechtrichten vind je o.a. op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:39

Ik heb dit probleem ook. Sinds kort weer.
Maar dan op de linkerhand, dat is dus zijn moeilijke kant.
Wat ik gewoon doe is, hou hem voorwaarts, blijf hem recht stellen, stel een volte in en denk om je eigen balans.

Laatst had ik mijn dieptepunt bereikt, ik was lekker buiten aan het rijden op een groot open veld, en meneer ging op zon manier aan de kletter dat we 5 minuten later samen in de struiken stonden, kreeg hem dus echt even niet meer stil.

Ik merk dus ook dat die het op de linkerhand allemaal moeilijk vind, hij is een tijd verkeerd gereden geweest door een angstig persoon, en zo probeert hij eronder uit te komen.

Ik denk als medisch uitgesolten is dat je gewoon door moet trainen en zelf rustig moet blijven. gewoon rijden met een stille en soepele hand. rechtstellen, voltetje hier voltetje daar, wat trug rijden, en weer een keer van hand veranderen. en ga zo maar door.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:05

rechtrichten en nog eens rechtrichten...korte bespieringskant oprekken. dit lijkt me echt geen spelletje van het paard. paard KAN gewoon waarschijnlijk niet buigen daar. ik ga mee met Bets!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:41

Nee ik ben ook er heilig van overtuigd dat paard geen spelletje speelt. Dit is rijtechnisch probleem dat opgelost kan worden, paard reageert niet voor niets zo.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 18:05

Ik zonet weer gereden, het ging al beter. ik heb hem eerst gelongeerd en ben er toen zelf op gaan zitten. Ik heb de galop op de rechterkant niet gedaan, ik had het idee dat hij dan weer zou gaan rennen. Maar in draf ging het al veel beter. Ik heb hem rechtgericht, op de voltes goed mijn buitenbeen/buitenhand eraan en recht zitten.

Hij vind rechts ook gewoon veel moeilijker, maar op dit moment houdt hij me ook deels voor de gek, want 'normaal' loopt hij veel beter dan dit, buigt hij makkelijker en luistert hij beter dan nu. Lijkt me sterk dat hij ineens nog meer moeite krijgt met de rechterhand.

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:07

volgt !!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:40

Heb hier ook een die rechts een drama was. Tot ik een paar maanden geleden iets las ergens wat ik ging uitproberen:
Blijf niet hangen op de lastige kant, maar ga juist veel op de makkelijke kant rijden en pak er dan af en toe eens de moeilijke doorheen. Maak er een soort fopspelletje van. Toen besefte ik dat ik onbewust inderdaad steeds op de moeilijke kant ging werken. Toen besloot ik dus de makkelijke kant op te zoeken ipv als maar weer die strijd aan te gaan!

Gedaan en met een paar dagen kwam het resultaat al. Daar waar ze normaliter nooit rechts stelling aan wou nemen, begon ze dit aan te nemen in de kleine stukjes. Ook rennen en vliegen was nauwelijks meer aan de orde.

Gebeurde dit wel? Terug in stap en weer op de makkelijke kant gaan rijden...

Citaat:
normaal' loopt hij veel beter dan dit, buigt hij makkelijker en luistert hij beter dan nu

Als ik dit lees denk ik: Wat is er dan de reden van dat ie dit nu niet meer wil? Heeft hij misschien spierpijn?
Een paard is geen automaat die je in de gewenste situatie kan droppen, helaas...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:24

Paard is misschien gewisseld van buiging, dat kan ten alle tijde. Luister naar je paard. Die geeft iets niet voor niets aan!!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:49

Bets, geloof mij, er zijn slimme paarden die er soms een 'spelletje' van maken en een 'trucje' hebben aangeleerd om onder het werk uit te komen. Het kan heel goed zijn dat Alytja door dat ze voor haar paard 'iets' onprettigs deed (scheef zitten, teveel op 1 teugel rijden oid) dat hij daardoor onder het werk uit wil komen en daarvoor dit 'trucje' heeft bedacht.

Alytja: Wat je schreef, dat het rijden beter ging doordat je goed hebt nagedacht over je hulpen. Super! zo ga je zeker verder komen, dat je de galop nog niet hebt geprobeerd, niet erg. Dat kan je wel weer met je instructeur oefenen. Doorgaan zo!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:50

Hmm, knap bedacht "truukje" : hij werd op een dag wakker en dacht Pling vanaf vandaag ga ik naar rechts gebogen lopen en ernstig over de buitenschouder wegvallen....

Ik hoop dat er met zulke gemene paarden niet verder gefokt word en dat ze streng zullen selecteren op dit karakter!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:59

themi schreef:
Hmm, knap bedacht "truukje" : hij werd op een dag wakker en dacht Pling vanaf vandaag ga ik naar rechts gebogen lopen en ernstig over de buitenschouder wegvallen....

Ik hoop dat er met zulke gemene paarden niet verder gefokt word en dat ze streng zullen selecteren op dit karakter!

hihi Nagelbijten / Gniffelen

paarden verzinnen geen trucjes Knipoog een paard doet iets niet voor niks!
luister naar je paard en voel steeds weer wat er onder je gebeurt. laat desnoods iemand meekijken vanaf de grond, kijk naar de beenzetting..enz..paard klinkt duidelijk scheef dus lijkt me absoluut geen spelletje!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:07

themi schreef:

Je hebt nu eenmaal slimme paarden. Ik heb er ook een van en dat is geen pretje! zowel met rijden als met het dagelijkse leven van het paard...