Kunststof bit; wat vinden jullie daarvan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Kunststof bit; wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 22:17

Baduh (mijn paardje) heeft dankzij mishandeling in zijn moederland Rusland echt een compleet schots en scheef incompleet gebit. Hij heeft nu last van zijn "standaard-bit" en ik wil een rubber bit proberen. Het is namelijk voor hem moeilijk om het bit op zijn plaats te houden, want hij vind het niet prettig in zijn mond, en de binnenkant van zijn wang schuurt langs de punten van zijn kiezen. Wat vinden jullie? Ik heb er namelijk geen ervaring mee, en ik ken verder niemand die met een kunststof bit rijdt. Baduh laat weinig merken als hij pijn heeft, hij werkt gewoon door, maar daarna kijkt ie heel triest en vandaag zag ik dus de wonden in zijn mond. What to do? Verward [/quote]

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:23

Met wonden in zijn mond lijkt ook een rubber bit me niet fijn, veel paarden vinden de rubbersmaak trouwens ook vies en rubber is niet zo paardvriendelijk als veel mensen denken. Het rubber bit kan gaan 'schuren' als het paard het in zijn mond heeft.
Pliva heeft vroeger een tijdje met rubber bit gereden en die at er echt één per uur op, ze beet ze in een uur dwars doormidden, ook niet echt bevorderlijk voor een rustige bitligging.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:29

Ik rijd het jonge paard momenteel met een rubberen bitje met appelsmaak. Ik rijd er nu zo'n drie weken mee en ze schuimt flink en ik zie er geen harde plekjes aan komen.
Dit bevalt in elk geval erg goed.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:39

Ik zou denk ik eens advies vragen aan een paardentandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:48

Bij wonden in de mond absoluut geen bit meer gebruiken.
Is de tandarts al geweest?
En als er dus verder niks aan dit gebit te doen is zou ik met een bitloze optoming gaan rijden.
Want als een bit gewoonweg niet in de mond past, is niet 1 bit zacht.

Verder is rubber heel stoef, behalve als een paar flink schuimt is het zacht.
Een kunstof bit daarintegen is niet stroef, maar daarmee moet je opletten dat ze er niet op bijten want dan komen er vlijmscherpe haken aan.

Maar nu minstens week geen bit in om de wonden te laten genezen en de tandarts om raad vragen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:07

Mocht de mond weer geheeld zijn, kan je ook zo'n echte leren ramenzeem kopen en die een paar keer om je bit heen wikkelen en vast stikken met naald en draad.
Wel opletten dat je het goed vasstikt opdat het niet los kan laten en de stiknaad niet kan gaan schuren.

Na het rijden goed afspoelen en voor het rijden even natmaken, dan woordt het weer helemaal zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:50

Daar kun je ook een latex bandage voor nemen
Afbeelding
Heel erg makkelijk en geen naden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:35

Als hij zo'n erge punten (haken) op de kiezen heeft dat zijn wangen kapot gaan lijkt het me toch tijd voor kiezen vijlen!!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 15:14

En dat is inmiddels ook gebeurd hoor. Het bleek inderdaad dat hij haakjes had op zijn hengstenkiezen, en nu is alles weer echt. Nu is het paardje alleen nogal boos, hij snapt zijn bijgevijlde gebit niet en is heel erg geirriteerd. Snik. Volgens de ruitersportzaakmeneer is het bit wat ik gebruik (gebroken en dik) prima, en die tip van die zemenlap gaf hij me ook! Dat ga ik dus even proberen. Vind ie die leersmaak niet vies dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:23

Afbeelding

Hier een foto van mijn bitloze hoofdstel, zoals je kunt zien is het kopstuk gedeeld en heeft hij daardoor druk achter z´n oren en druk op het neusbeen.
Ik ben er erg tevreden mee en maak er ook gewoon buitenritten mee.
Ik heb hem besteld bij www.hue-hott.de