Hoe met rijden de achterhand er goed onder krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Viet

Hoe met rijden de achterhand er goed onder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 18:11

Hallo,

Ik heb sinds een paar maandjes een haflinger. Ze heeft altijd manegelessen gelopen, dus liep en loopt altijd op de voorhand. Het rijden gaat er goed met ons, lekker aan de teugel enzo. Alleen de achterhand bungelt er achteraan. Wie heeft tips voor mij om deze ook mee te krijgen? Alvast bedankt..!!

Groetjes lotteluvah

zazoeyou

Re: Hoe met rijden de achterhand er goed onder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:16

Dat is een teken van een niet rechtgericht paard,, probeer eerst voorwaarts te rijden en recht te richten op beide kanten..dat äan de teugel "is niet de juiste manier van,, ze belast te veel haar voorhand!
Probeer haar door recht te richten en veel overgangen rijden haar meer op de achterhand te krijgen,,
Dan zoekt ze op een gegeven moment zelf je hand wel op..

Goede oefeningen zijn voltes vergroten en verkleinen in stap/draf,, overgangen en schijnovergangen rijden,, balkjes draven..

Doe het wel rustig aan in het begin..

succes OK dan!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:19

Dank je..!!

Ik ben idd al erg bezig met veel overgangen rijden, voltes maken enzo. Maar ik dwing haar zegmaar niet om aan de teugel te lopen, met een vriendelijke hand zoekt ze mijn hand ook op.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:02

met Longeren en laag bijzetten kan je veel bereiken.
verder zou ik je aanraden om veel te longeren en met het rijden veel tempowisselingen en overgangen te maken.
een manege paard of pony lopen veel uren achter elkaar, waardoor ze automatisch hun hoofd omhoog houden om zo hun rug zoveel mogelijk te onlasten.
Ze gebruiken in werkelijkheid hun rug en halsspieren niet, want dat is voor zo`n manege paard of pony te vermoeient.
dus zo`n paard of pony moet het gewoon leren en weten dat ie aan de teugel loopt,dat ie op deze manier toch het prettigst loopt.
maar je moet het heel rustig opbouwen.
want zo`n paard of pony kan ook heel gauw spierbevangen raken, want die spieren zijn niet gewend dat ze eens worden opgerekt.
je pony zal behoorlijk veel spierpijn hebben naar het trainen.
met behulp van een latje die je op de bekken legt kan je zien dat je paard scheef is.
[/img]http://img246.imageshack.us/img246/4523/maritzweep1eb6.jpg[img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:14

Ook goed van achter naar voren rijden. Goed voorwaarts rijden, van voren een stille hand. Wel je buitenhand er goed aanhouden. Veel (schijn)overgangen rijden ook inderdaad. Maar zéker niet te veel prutsen aan de voorkant!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:03

Probeer naar voren te rijden in de wending.. ik doe meestal (in een hele grote/brede bak) een slangevolte van 4 a 5 bogen.. telkens als ik een boog inzet, rijd ik naar voren.. in het midden weer terugnemen, en weer naar voren wanneer je de volgende boog inzet.. Lachen werkt super, vanachter komt erbij.. en je houdt zo goed contact! xx

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 09:39

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's..!!
Ik ga hier zeker wat mee doen.!!

Maar mijn pony werdt ook heel vaak gebruikt voor buitenritten met de lesgever erop enzo. Ze liep in de gevorderde lessen mee. En daar moest ze ook wel iets doen hoor..!! Maar ik ga zeker gebruik maken van deze tips..!!

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:11

Lotteluvah
zelf als een paard bij de gevorderden loopt hoeft het niet te zeggen dat ze haar rug en halsspieren gebruikt.
want als een manege paard of pony 5 uren achter elkaar moet lopen en dan nog eens aan de teugel, dit houden ze nog geen 2 achter elkaar nog niet eens uit.
Ik heb zelf eerst in het begin bij een manege gereden, 3 maand bij de pony`s en een 3 maand bij de paarden.
een manege paard of pony is niet zo bespiert, dan een paard waar je gewoon prive lessen mee volgt.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:13

idd veel tempowisselingen rijden en letten dat ze niet op je hand gaat leunen/hangen, maar goed op eigen benen en rechtgericht blijft lopen.
Het is een kwestie van veel trainen zodat ze ook de juiste bespiering kan sterken...

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 11:09

Majoor schreef:
Lotteluvah
zelf als een paard bij de gevorderden loopt hoeft het niet te zeggen dat ze haar rug en halsspieren gebruikt.
want als een manege paard of pony 5 uren achter elkaar moet lopen en dan nog eens aan de teugel, dit houden ze nog geen 2 achter elkaar nog niet eens uit.
Ik heb zelf eerst in het begin bij een manege gereden, 3 maand bij de pony`s en een 3 maand bij de paarden.
een manege paard of pony is niet zo bespiert, dan een paard waar je gewoon prive lessen mee volgt.

Dat weet ik..!!

In het begin leunde ze dus wel heel erg op mijn hand en zocht ze steun bij mij. Nu heb ik haar al wel zover dat ze op haar eigen benen loopt. Maar ik ga zeker hier wat mee doen, En bij mij op stal zijn er ook nog veel mensen die me kunnen helpen..!! Dus ik denk dat het wel goed komt..!! Ook heb ik les, en dat helpt ook.!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:52

wampie schreef:
Dat is een teken van een niet rechtgericht paard,, probeer eerst voorwaarts te rijden en recht te richten op beide kanten..dat äan de teugel "is niet de juiste manier van,, ze belast te veel haar voorhand!
Probeer haar door recht te richten en veel overgangen rijden haar meer op de achterhand te krijgen,,
Dan zoekt ze op een gegeven moment zelf je hand wel op..

Goede oefeningen zijn voltes vergroten en verkleinen in stap/draf,, overgangen en schijnovergangen rijden,, balkjes draven..

Doe het wel rustig aan in het begin..

succes OK dan!

Die overgangen en tempowisselingen zou ik inderdaad doen maar heel kort achter elkaar, je zult merken dat je paardje sneller voor de hulpen komt, sneller vertrekt en makkelijker van voren gaat worden. Heel consequent mee omgaan.

Nouks schreef:
Ook goed van achter naar voren rijden. Goed voorwaarts rijden, van voren een stille hand. Wel je buitenhand er goed aanhouden. Veel (schijn)overgangen rijden ook inderdaad. Maar zéker niet te veel prutsen aan de voorkant!

Inderdaad naar die stille begrenzende hand toe rijden van achteruit naar voren.

skimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:45

ik ben het er niet mee eens dat manege paarden en pony s altijd maar sloffers zouden zijn die met een weggedrukte rug zouden lopen dan zouden ze niet 10 jaar 2 uur per dag in de les lopen die zullen juist al eerder met hun hoofd wat meer horizontaal gaan lopen om de rug te ontlasten maar idd overgangen en dan met name de schijnovergangen wanneer je een schijnovergang terug rijd zal die op de voorhand komen en rijd je hem dan toch net weg word ie als het ware vanzelf op de achterhand geduwd en het gaat er hier niet om dat het met een perfecte verzameling is maar om de reactie dat ie leert het gewicht naar de achterhand te verplaatsen succes ermee

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:19

Begrijp me niet verkeerd, maar als de achterhand er niet onder zit, is er vaak iets mis met de basis.

Begin bij het begin. Goed door de hals. zorg dat het paard zijn rug goed gaat gebruiken en voldoende aan de teugel loopt. Als het goed is, en je dit goed voor elkaar hebt. Gaat de achterhand er al stukken beter onder. probeer veel overgangen te rijden en je paard goed actief te houden.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:24

heel veel tempowisselingen en schijn overgangen rijden .
dat is eigenlijk de basis. zo'n beetje alles komt daarmee ten goede , je krijgt het paard beter aan de hulpen enzo.

ik vind het altijd erg fijn om veel tempowisselingen te doen , je paard wordt er heerlijk ontspannen van gaat echt nageven gaat zijn achterhand beter gebruiken.
mischien is het boek paardrijden met gevoel iets voor jou , ik vind het een erg handig boek waarin goede tips enzo staan

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:11

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's..!! Ik kan hier al heel wat mee...!!

Ik zorg nu dat ze op haar eigen benen loopt en ik rij veel overgangen en vergroot en verklein de voltes enz. Ook heb ik al een paar keer balkjes gelopen. In het begin dat ik haar had was haar achterhand ook een massa, en nu begint er al wat 'door te komen' dus het gaat de goede kant op..!!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:14

heel mooi!
goed blijven oefenen dan zal het stukje bij beetje steeds beter gaan

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:21

Ja ik doe mijn best.. Haha! Haha, maar ik denk dat het wel goed komt als we lekker blijven door oefenen..!! Maar dat gaat natuurlijk nog wel een poosje duren voor dat ze helemaal lekker loopt..