vertikt de linkergalop...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miiessy

vertikt de linkergalop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:05

Hooii,
Mijn verzorgpaard heeft nog al moeite met de linkergalop...
We hebben samen les en daar lukt het ook zelde, als het lukt dan zit ze na een paar passen weer in draf of de rechter galop,..
We hebben egt van alles geprobeerd, maar nu begint het aardig vervelend te worden, want hoe we het ook proberen ze vertikt het gewoon..
We hebben elke week les en gaan ook bijna elke les met de linkergalop aan de gang, maar zo als ik al zei ze wil het gewoon niet doen...

Nou was mijn vraag of iemand mij daar misschien tips voor heeft,..
Ik hoop snel wat te horen,

Kusj Michella

Ze is trouwens 4½ maar al dik een jaar onder het zadel, (misschien nooit helemaal goed aangeleerd? )

meissie100

Re: vertikt de linkergalop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:09

draai haar bij het aanspringen goed een hoek in, blijf stelling vragen! geen lange zijdes galloperen want dat blijft voor haar makkelijker. je kunt beter voltes draaien. ervaring met mijn paardjes is dat ze op de volte wel overspringt. je kan ook veel met longeren oefenen. als ze verkeert aanspringt meteen terughalen

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:14

we hebben dat ook geprobeerd met overdreven stelling vragen, maar dat werkte egt niet bij haar Scheve mond Met longeren doet ze het net zo goed,..
Dat op een volte aanspringen hebben we ook wel is geprobeerd had wel even effect maar net als je denkt dat het goed gaat springt ze dus over.. Maar zal vanmiddag dat nog maar eens een keer proberen misschien dathet nu wel werkt want dat hebben we al een poos niet meer geprobeerd Knipoog

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:18

misschien heeft ze ergens pijn?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:19

Ik heb dat ook gehad maar dan in de rechtergalop.
Ze sprong wat ik ook deed steeds links om aan
Ik rijd nu op het verkeerde been licht en dan laat ik haar zo hard draven dat ze vanzelf in de galop aanspringt.
Dit moet je wel in een hoek doen.
Mijn paardje springt nu bijna altijd goed aan.

Succes!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:20

Probeer met je binnenbeen haar iets 'hol' te maken en stelling te vragen met je binnenhand. Hou druk op de buitenteugel en steun met je buitenbeen. Idd voltes blijven draaien. In het begin eerst een paar passen doen en dan weer iets anders doen en later weer proberen en belonen!!

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:22

latnahc2;
pijn heeft ze niet want dan had ze me dr al afgegooid, en ze is pas nog helemaal na gekeken..

My_Lady:
Dat is idd ook wel een goeie Knipoog

horse_girl:
Juist als ik het zo doe springt ze verkeerd aan Knipoog

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:26

En als je vanuit stap probeert aan te galopperen? Als ze echt nageeflijk naar links is en jij geeft de goede hulpen met benen, handen en zit dan weet ik t ff niet meer Haha! Zal er nog ff over nadenken.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:29

ze is nog maar 4½ en dat is gewoon nog te moeilijk voor haar om vanuit stap aan tegaloperen, dat gaat natuurlijk alleen als ze het kan Knipoog Ze is afentoe wel wat nageefelijk maar niet heel erg, daar ben ik ook niet heel erg mee bezig,.. meer met het haar bezig houden Lachen

heb trouwens mn instructeur ook dr op laten zitten en daar vertikt ze het ook, zelfs bij de eigenaar,.. ze vind het egtheel erg moeilijk.. het is ook haar moeilijke kant.. rechts kan ze alles daar loopt ze ook vaker nageefelijk uit zichzelf..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:35

viewtopic.php?f=8&t=173675

Als je teveel met je binneteugel de stelling probeert te krijgen en niet genoeg druk hebt op de buitenteugel, dan valt je paard over de buitenschouder weg tijdens het aanspringen. Dan is het te moeilijk voor hem om goed aan te springen.

Er zijn vele opvattingen over wat helpt. Van boven het tempo laten draven, totdat het paard vanzelf aanspringt. Tot lichtrijden op verkeerde been tot overdreven stelling naar binnen of buiten. Iedereen heeft zijn eigen mening.

Misschien heb je wat aan bovenstaande link.

Ikzelf denk dat je je niet blind moet focussen iedere les weer op die ene galop. Zorg dat je in een hoek goed de buitenteugel eraan heb. Geef het paard wat ruimte om eerst zijn drafpassen te verruimen. Geef de galophulpen en laat hem rustig aan springen. Rustig weer terugnemen als het fout gaat. Overgang weer goed voorbereiden en opnieuw proberen. Als je paard goed aanspringt, belonen. Niet gelijk een kleine volte op trekken aan de binnenteugel. Netjes stilzitten en probeer maar de volte in te sturen op je zit en beenhulpen met de buitenteugel als begrenzing.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:37

Bienotje; Bedankt heb er zeker wat aan Lachen
maar ik moet dan dus eerst gewoon een half rondje ofzo harder draven dan normaal en dan zorgen dat ze inde eerst volgende hoek aanspringt? en dan is het meestal dus goed.. Lachen

Weet iemand of het misschien zou kunnen dat ze aan de linker kant vast/stijf is?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:47

Miiessy schreef:
ze is nog maar 4½ en dat is gewoon nog te moeilijk voor haar om vanuit stap aan tegaloperen, dat gaat natuurlijk alleen als ze het kan Knipoog Ze is afentoe wel wat nageefelijk maar niet heel erg, daar ben ik ook niet heel erg mee bezig,.. meer met het haar bezig houden Lachen

heb trouwens mn instructeur ook dr op laten zitten en daar vertikt ze het ook, zelfs bij de eigenaar,.. ze vind het egtheel erg moeilijk.. het is ook haar moeilijke kant.. rechts kan ze alles daar loopt ze ook vaker nageefelijk uit zichzelf..

Klinkt voor een groot deel heel bekent maar dan andersom.
Ik ben haar nu op haar moeilijke kant ook leninger aan het maken.
Wat ik nu doe(wat ik je vertelde).
Zo leren ze jonge paarden(die ingereden worden) goed aanspringen.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:51

ok dat word dan een kwestie van leniger maken, Door voltes enzo? of hoe maak jij dr dan leniger?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:00

Het paar dis jong en heeft nog niet echt zijn evenwicht. Dressuur is juist de kunst van volledige controle over de bewegingen van paard en ruiter samen. Jongere paarden zijn nog wat speels en vinden die controle over eigen bewegingen nog moeilijk. Daar hebben ze de juiste spieren ook nog niet voor ontwikkeld. Daarbij komt dat jij als ruiter het nog iets moeilijker maakt met je gewicht. Juist daarom is het belangrijk dat je niet teveel met je eigen lichaam gaat bewegen om maar aan te galopperen. Niet teveel scheefhangen, of met de teugels inwerken. Dat zijn allemaal dingen die je paard nog meer uit balans brengen.

Probeer dus niet scheef te gaan zitten, maar netjes recht. Druk op de teugels correct (sommigen zeggen juist iets verlichte zit om paard de ruimte geven om aan te springen, anderen juist dieper zitten om je paard vooruit te duwen van achter).

Begin als je de eerst hoek naar de korte zijde ingaat al je paard wat hoger tempo te rijden. Dan in de hoek na de korte zijde daadwerkelijk je buitenbeen aanleggen en je paard aan laten galopperen (zonder teveel druk op de binnenteugel voor stelling, terwijl je je paard goed aan je buitenteugel hebt en rond je binnenbeen de hoek in drukt). Laat hem dan aanspringen door nog net iets hoger tempo te vragen in draf.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:08

ok bedankt Haha! Goeie uitleg Lachen

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:48

Miiessy schreef:
ok dat word dan een kwestie van leniger maken, Door voltes enzo? of hoe maak jij dr dan leniger?

Veel voltes rijden.
Voltes verkleinen.
Veel van hand veranderen en echt op de letter rijden.

Niet te fanatiek beginnen anders krijgt ze spierpijn Haha!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:56

ik wil dit even volgen want mijn binkie springt ook al een dik jaar verkeerd aan en buiten juist wel goed.
Me deden het eerst op de diagonaal aanspriingen en in de hoek sprong die dan over .. Maar na een paar keer had die het door en deed die alsof het lucht was.
toen een bak in de hoek en sprong die daar over goed aan
Daarna na een paar keer had dit ook weer voor gezien.
Toen recht van de a naar de c en dan de bal bij schuin bij de c neer leggen en dan zo er over aan springen.
nu zijn we een dik 4 maanden gestopt met de linker galop en bouwen we het over een poosje weer op!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:32

ik zou haar misschien na laten kijken.. het kan zijn dat ze ergens last van heeft

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:49

zoals Bienotje zegt,ookal vrag je stelling op je binnenteugel,vergeet niet contact te houden op je beutenteugel.
daar ging ik fout met mijn paard!
sinds ik daar op let,gaat het wel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:01

Het kan zeker zijn dat ze toch ergen slast van heeft hoor. Ik weet niet wie haar heeft nagekeken? Een reguliere DA kan vaak niet verder kijken dan de buitenkant, dus als ze niet kreupel is of overdreven stijf dan houdt het al snel op. Misschien is een osteopaat een optie? Mijn paard had veel moeite met de contragalop en het rechts aanspringen. Ze was verder niet kreupel ofzo. Ik ben ermee naar de osteopaat geweest en buiten dat ik denk dat het tevens rijtechnisch was, had ze ook een scheef heiligbeen waardoor het (aan)galopperen moeilijk ging. Het was dus meer niet kunnen dan niet willen en als het probleem zo extreem is dan denk ik daar eerder aan. Er zijn overigens paarden met pijn die heel ver gaan zonder je eraf te gooien hoor! Of wellicht heeft ze ergens een blokkade waar ze geen pijn van heeft maar die haar wel verhindert het gevraagde uit te voeren. Een osteopaat kan dit bekijken.
Daarnaast moet je je misschien niet blindstaren op het aanspringen steeds, probeer haar verder in de andere gangen goed recht en aan de hulpen te maken. Het is vaak niet zozeer het aanspringen wat het probleem is maar meer het ergens niet recht zijn van ruiter/paard en dat is ook in draf wel een heel stuk te verbeteren.

colinda1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:06

hoi
mijn pony id nu ook 4,5 en die heeft dus ook dik een jaar moeite gehad met de rechter galop.
ik heb eerst een tijdje vanuit een gebroken lijn aan gegaloppeerd, maar op een gegeven moment krijgen ze dat door en doen ze het ook niet meer.
toen heeft mijn instructrice een balk net voor de hoek (als je vanuit de gebrokenlijn de hoefslag weer oprijdt) neergelegd en op het moment dat je er overheen gaat spring je aan.
deze manier heeft ons erg geholpen, maar maak de sessies niet te lang en als ie niet goed aanspringt so what, rustig terugnemen en weer ontspannen, dat is tenslotte het belangrijkst! En wat ik al vaker terug lees probeer je er niet te veel op te focussen, want dan lukt het juist niet. Het komt allemaal vanzelf wel goed.
en wat ik je zeker ook kan aanraden als je er handig genoeg in bent blijf ook lekker met de dubbele longe longeren.

succes!
groetjes colinda

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:27

Vaak is het bij een wat jonger paard gewoon gebrek aan kracht. Laat die linkergalop een poos voor wat het is, en maak haar eerst gewoon sterker; als je daar een week of 6 serieus aan traint, een keer of 5 per week, komt die linkergalop ook wel goed!

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:50

WowAmigo; Ze is afgelope dinsdag door een gewone DA na gekeken, en ik wil niet veel zeggen maar wij vertrouwen 100% op deze DA aangezien hij dingen ontdekt had die de vorige DA's niet eens opgemerkt waren Knipoog En hij kon egt niks vinden, alleen beetje stijfheid maar dat wisten we al want ze had een poosje stil gestaan (kreupelheid,)
Nu zijn we dus weer een paar weken bezig met rijden, eerst alleen maar draven enzo, en sinds afgelope week ook weer galoperen, maar dat doet ze dus niet op de linkerhand, ja ze gaat wel galoperen maar dan in de verkeerde galop, Dat had ze trouwens ook al voor dat ze stil ging staan Knipoog

Rest; Bedankt voor de tips