Basisafrichting: hoe lang doe je daar over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Basisafrichting: hoe lang doe je daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:15

Naar aanleiding van dit topic : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=64998 en de onderwerpen die daar naar voren kwamen, ben ik benieuwd wat volgens de meesten hier een goed tempo is om een jong paard aan te rijden en tot Z- niveau te rijden. In de titel heb ik dat voor het gemak basisafrichting genoemd, meer letters kunnen er niet in de titel Haha! en omdat die titel toch duidelijk moet zijn, werd het dit.

De eigenlijke vraag is dus, hoe bepaal je het tempo waarin je een jong paard schoolt?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:25

Ligt geheel aan het paard, talentvolle paarden pakken dingen meestal sneller op, dus daardoor kennen ze vaak de oefeningen ook sneller. Minder talentvolle paarden doe je wat langer over. Luister en kijk naar je paard iedere dag weer, komt hij over alsof hij moe is ( is iets anders dan lui) doe dan wat rustiger aan. Als voorbeeld: op dit moment rijd ik een 5 jarige ruin, hij is een half jaartj onder het zadel en doet de oefeningen van het M. Hiervoor had ik een merrie, die na een jaar pas deze oefeningen goed!! deed. De ruin heeft meer talent, meer aanleg, en van nature veel souplesse, en een sterk en vlug achterbeen. Ik luister naar hem hoe snel ik ga.
En de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts worden pas in het M gevraagd, maar vind ik een basisoefening om meer lengtebuiging, en draging vanuit het achterbeen te krijgen, dit is een oefening die ik vrij snel doe met jonge paarden.
Een driejarige train ik zeker wel, maar een paar dagen per week 20 minuutjes lang. Het ene paard doet de vmbo, de andere het gymnasium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:36

Dit is dan ook aan die kundige }> ruiter om te bepalen hoe snel het moet gaan Lachen

Je merkt idd het verschil hoe getalenteerd een paard is in wat je hem vraagt.
Kawa b.v was ruim binnen een jaar van B springen tot tot M springen met wp. Alle klasses helemaal uitgereden.
In dit jaar was ook nog varkenspest in de regio en heeft hij 3 maanden helemaal op rust gestaan.
Dit omdat ik vond dat het allemaal te snel ging.
Hij was nog wel bijna elke keer foutloos, maar je merkte dat hij te gespannen werd.
Tijd voor rust dus!

Met dressuur is hij niet zo getalenteerd en duurde het M halen ietsie pietsie meer dan een jaar Schijnheilig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:37

runningkawa schreef:
Met dressuur is hij niet zo getalenteerd en duurde het M halen ietsie pietsie meer dan een jaar Schijnheilig Haha!


hmm, dat zal dan de getalenteerde ruiter zijn Haha! Een jaar is ook wel heel lang he Kawa Haha!

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

mee eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:39

hoi ik ben het helemaal met je eens pipo.
kijk naar je paard en stem daar je training op af. veel afwissling en tijdens de training veel belonen en herhalen. idd het karakter, afstammeling lenigheid en de wil om te werken spelen een grote rol bij de opleiding. ook hier moet rekening mee worden gehouden. ik heb altijd geleerd dat elk normaal gebouwd paar een Z proef kan lopne de ene op z'n 5 de andere op z'n 19. verlies ook het plezier niet uit het oog!!!! voor aanrijden geld hetzelfde ik heb een darwin en die is nu 8 en nu pas uit gezwaard en volwassen daarom is hij ingereden op z'n 5de. hij begint nu pas de hand te zoeken en te ragen ik ben vorig jaar begonnen met wedstrijden en meneer loopt nu in het M2. nogmaals kijk en luister naar je paard. en leer van de echte paardenmensen. zij hebben de ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:40

Pipo"]
[quote="runningkawa schreef:
Met dressuur is hij niet zo getalenteerd en duurde het M halen ietsie pietsie meer dan een jaar Schijnheilig Haha!


hmm, dat zal dan de getalenteerde ruiter zijn Haha! Een jaar is ook wel heel lang he Kawa Haha!
[/quote]
Nu ben ik blonT wat ik snap je opmerking niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:15

runningkawa"]
[quote="Pipo"][quote="runningkawa schreef:
Met dressuur is hij niet zo getalenteerd en duurde het M halen ietsie pietsie meer dan een jaar Schijnheilig Haha!


hmm, dat zal dan de getalenteerde ruiter zijn Haha! Een jaar is ook wel heel lang he Kawa Haha!
[/quote]
Nu ben ik blonT wat ik snap je opmerking niet?
[/quote]

Dat dat best nog wel snel is *LOL*.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:25

Maar dat ietsie pietsie meer, is ook echt wel veel ietsie pietsie meer, ongeveer 2 jaar voor het M1.
En eind aug zit ik ook alweer een jaar in het M2, dus zo snel is het niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 08:33

Hoeveel jaar er staat voor de basisafrichting is geheel afhankelijk van het talent van het paard maar misschien nog wel meer van het talent van de ruiter.
Het belangrijkste is dat je goed naar je paard blijft luisteren en dat de combinatie plezier blijft houden in het werk. Ik vind het daarom een beetje gevaarlijk om met maanden of jaren de gaan gooien. Bovendien is een goede basisafrichting is voor mij iets anders dan een paard dat alle trukjes kent. En omdat daar al discussie over bestaat is het bijna niet te doen deze vraag te beantwoorden.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 08:51

Dat kan je zo niet zeggen het is dus gewoon "totdat het klaar is" het klinkt een beetje bot mar zo is het niet bedoeld hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 11:32

Jippie, ik bedoel inderdaad juist de degelijke africhting, niet het aan elkaar getruukte proefjesrijden.
Voor het gemak heb ik van groen tot Z gekozen als traject omdat dat voor ieder gezond paard haalbaar zou zijn. In feite is je africhting nooit klaar, er is nooit een einde omdat je met dieren werkt die veranderen, ontwikkelen en hun eigen karakter meenemen in het werk.

Het uitgangspunt van Pipo om je paard te volgen sta ik helemaal achter. Er zijn ruiters en instructeurs die de druk opvoeren bij gratie van de prestatie. Die ruiters en instructeurs lopen het risico dat ze wezenlijke aspecten in de africhting overslaan omdat ze focussen op wat er in proeven of vanaf de kant verwacht wordt.

Twee van de kernpunten die ik altijd, iedere pas in gaten hou zijn de aanleuning en het rechtgericht zijn. Niet omdat dat de simpelste dingen zijn integendeel, maar vooral omdat dat elementen zijn waar makkelijk fouten in op kunnen treden die hun weerslag zullen hebben in al het andere. En dat is vanaf het begin zo en dat blijft zo zolang het paard leeft en loopt.

Bij de wezenlijke africhting ga ik graag uit van wat het paard aanbiedt en zoek ik een manier om het in mijn rijden op te nemen. Vaak kom je dan wat beperkingen tegen bij jezelf en bij het paard in de vorm van onbegrip bijvoorbeeld. Verder hoor je oefeningen te rijden om de trainingswaarde en dat staat volkomen los van het feit dat het ook in een proefje gevraagd wordt. Je proef is immers een weergave van wat je in de africhting bereikt hebt en geen doel op zich. Hoe je dingen in je proef laat zien en hoe je ze in de training meeneemt hoeft niet altijd hetzelfde te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 16:39

Voorwaarts gaan, nageeflijk zijn en rechtrichten blijven gedurende de gehele africhting de centrale thema's, of je nu B of GP rijdt. Maar hoeveel tijd moet je nu tellen voor B-Z?
Dat is echt afhankelijk van ruiter EN paard. Afgelopen zomer hebben we in Nijmegen nog kunnen zien welke jaargangen we in de verschillende klasses tegenkomen. K-jaargangen in de Zware Tour, L-jaargangen in de Lichte Tour. En zo kom je ook al paarden van de O-jaargang in het Z1 en Z2 tegen. Er zullen genoeg ruiters zijn die een 6-jarige kunnen afleveren die keurig tot Z-niveau is afgericht.
Maar het is erg gevaarlijk dat als norm te gaan stellen. Voor de meeste amateurs hier op Bokt, en volgens mij zijn we dat allemaal [op enkele uitzonderingen na Lachen], geldt dat we 1 paard hebben en daar af en toe een wedstrijdje mee rijden. Als we daarmee een keer Z halen of misschien ooit wel eens ZZ-Zwaar dan is dat voor ons de absolute top. Wat maakt het nu uit of dat paard op zijn 18-de ZZ-Zwaar loopt? Als ik daar voor zou kunnen kiezen dan zou ik daar meteen voor tekenen. Want dat betekend nl. dat ik ooit ZZ-Z zou rijden en dat mijn paardje nog heel veel jaren lekker fit zou blijven Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 17:27

Citaat:
Als we daarmee een keer Z halen of misschien ooit wel eens ZZ-Zwaar dan is dat voor ons de absolute top. Wat maakt het nu uit of dat paard op zijn 18-de ZZ-Zwaar loopt? Als ik daar voor zou kunnen kiezen dan zou ik daar meteen voor tekenen. Want dat betekend nl. dat ik ooit ZZ-Z zou rijden en dat mijn paardje nog heel veel jaren lekker fit zou blijven


Waar moet ik tekenen, waar, waar...?? Knipoog

helemaal mee eens dus.
Zit je echt voor je vak in de paardesport of probeer je er geld aan te verdienen is het fijn als een paard jong wat hoger loopt, maar voor ons als amatuer niet van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:46

Zolang ik mijn paard al heb, ga ik er van uit dat ik nog tot zijn 25e liefst langer met hem moet doen en dus zuinig op hem moet zijn.
Maar hoeveel amateurs kom je niet tegen die op leeftijd zus en zo, dat en dat bereikt willen hebben? Veel te veel naar mijn smaak.
Iets bereiken in de sport is het resultaat van proefjes kunnen rijden en niet altijd het resultaat van degelijke africhting. Op hoger niveau kom je dat wat minder tegen, maar op de lagere niveau's wel. Volgens mij komt dat omdat 'men' de tijd niet neemt om stap voor stap het traject af te lopen in een tempo wat past bij de combinatie.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:56

ik wil ook tekenen! en verder ben ik het helemaal eens met de reacties tot nu toe... (ben ik ook eens kort van stof... (komt vast doordat ik moe ben))

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 23:27

Het hangt inderdaad helemaal van het paard af en je rijdt met gevoel en je moet niet op papier uit stippelen hoe snel je dat wil doen. Je voelt het vanzelf aan en bovendien blijf je op elk niveau teruggrijpen naar de basis. Ook de topruiters doen regelmatig alleen maar basiswerk.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:41

Wat Cor Loeffen bij Horse Event zei bij een seminar over het idelae dressuurpaard is dat een getalenteerd paard zo rond zijn zes, zevende levensjaar in het Z zou moeten zitten en als hij een jaar of negen, tien is Grand Prix zou moeten kunnen starten.
Let wel; het gaat hier om een globale indeling van een getalenteerd paard met de juiste ruiter. En de basis blijft natuurlijk iets waaraan je moet blijven werken ongeacht het niveau.

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:00

het ligt eraan wat je onder de basisafrichting verstaat.
Het eerste paard dat ik inreed moest kunnen stappen/draven Kortom de rem het gas en het stuur moest erop zitten hier ben ik 2 weken mee bezig geweest ook omdat ik rustig aan wilde doen maar ook omdat het de eerste keer was dat ik met zo'n jong paard bezig was.Doordat ik zelf veel bijgeleerd heb kon ik de 3de keer dat ik op Lodewijk stapte al het bos in wel achter een braaf ander paard maar toch.
De knopjes zaten er min of meer goed op.
Ik heb wel eens een paardje zadelmak gemaakt voor een manege de 3 basisgangen moesten erop gezet worden en de rem en het stuur.
klaar.
De basis voor dat paard was al genoeg.

Lodewijk is nu 6 nog 1 puntje en we mogen Z toch ben ik nog steeds bezig met de basis africhting Hij moet nog rechter nog soepeler etc.etc.
Ik weet best dat we beiden geen talenten zijn en dat ik misschien al klaar ben met onze basis en binnekort tegen ons einde loop.
Grote kans dat wanneer er een topruiter op mijn paard gaat zitten hij zegt dat mijn paard nog maar net begonnen is met de basis.
Lodewijk was 3 mnd onder het zadel toen ik m'n eerste wedstrijd en eerste winstpunt reed.
Ik vind dit tempo eigenlijk zelf erg fijn.
Mijn paard geeft aan wat hij wel en niet wil en in de zomer (zoals nu ) en in de winter heeft hij een aantal weken totale rust dag en nacht in het land en in de winter overdag.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 01:29

En een Grand Prix paard opleiden is 1, hem wedstrijdfit houden is weer een totaal ander verhaal, maar dit terzijde.

Het verhaal van Loeffen klopt, globaal gezien, voor de getalenteerde paarden en de getalenteerde ruiters die een duidelijk doel voor ogen hebben en weten waar ze mee bezig zijn.

Ik heb afgelopen week proeven voor jonge paarden gezien, waar de 7-jarigen een Prix st Georges proef moesten lopen. Ik heb in de wandelgangen (lees: de staltent) heel veel verhalen gehoord in de trant van "dit was een van z'n eerste PSG-proeven, en het komt eigenlijk wel wat snel zo" Toch zijn dat allemaal heel behoorlijke proeven geweest, met fijn opgeleide paarden. Ik heb er een paar zien hangen en wurgen en met trics zien rijden, maar ach, die reden er in de Grand Prix ook wel rond...

Als je paard aan de basis goed voor elkaar is, dan komen die oefeningen vrij gemakkelijk, en zo'n proef train je dan ook wel bij elkaar, speciaal voor dat ene kampioenschap. Maar dat wil niet zeggen dat je dag in dag uit die graad van verzameling en die oefeningen vraagt.

Met de basisafrichtig van je paard ben je helemaal nooit klaar. Als je kijkt naar de fouten die er in een Grand Prix proef sluipen, dan zijn die in 9 vd 10 keer terug te voeren op een probleem aan de basis. HEt paard is niet recht op 2 teugels, het paard is niet voldoende voor het been, niet voldoende los en gedragen in bovenlijn en kaak (nageeflijk) etc.

Dressuurmatig opleiden van een paard is heel wat anders dan een kwestie van er stap voor stap de knoppen opzetten en hem stap voor stap meer in elkaar "schuiven", zo je wilt. Ik begrijp de redenatie ihkv "nog 1 punt en dan ben ik weer een stapje verder" dus nooit zo goed. Ik zie het meer als een in elkaar grijpend proces. En er zit nog een heel groot verschil tussen een winstpuntje bij elkaar sprokkelen, en je paard goed opgeleid hebben voor het niveau van die klasse.

En waar je precies uitkomt op die lange weg, hangt totaal af van je eigen mogelijkheden, en die van je paard.

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:07

Ik heb een net 3 jarige pony gekocht en eigenlijk vind ik het nog te vroeg om er al op te kruipen. Ik leer hem nu aan de hand al veel. Gewoon de dagelijkse omgang en het zadel en het hoofdstel. Longeren hebben ze al met hem gedaan dus dat doe ik bewust niet te veel. Hij staat op het land, in de paddock en we wandelen met hem aan de hand door het bos.
Ik ben bang dat als ik er straks op zit, ik te snel wil gaan. Ik ben me heirvan heel goed bewust. Ik weet wel dat ik me niet aan die 20 minuten rijden houdt. Ik ga gelijk achter een ervaren paard het bos in. Dit is een stap/drafritje van 50 minuten. Nu moet ik wel zeggen dat de bospaden beter te rijden zijn dan de bakken bij ons op stal. Die zijn te zwaar. Op deze manier hoop ik een vrolijk rechtgericht en in balans op eigen benen lopende pony te krijgen. Tot nu toe is me dat met 2 beetsen op deze manier gelukt. Wat er daarna komt zie ik wel. hoe lang het durut merk ik ook wel. Ik heb gen haast, als ik maar door het bos kan rijden. Ik heb wel gelijk 1 maal per week priveles voor mezelf om mijn fouten eruit te krijgen en te houden. Maar dat duurt niet langer dan 10 minuten. Meer dan genoeg. Inderdaad in alles laten groeien. naar het paard kijken en rustig laten dorogroeien.

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:13

Het eerste paard dat je volledig naar het Z rijdt duurt het langst zegt men wel eens. De ruiter moet ook alles nog leren. Maar aan het einde, dus als je Z bent kun je wel zeggen dat je het volledig zelf hebt gedaan.
Verder is alles natuurlijk afhankelijk van hoe goed de ruiter is, hoe goed de instructeur is, hoe snel het paard leert, de natuurlijke aanleg van het paard enz.
Een middelmatig paard met een goed karakter kan sneller ergens komen dan het super mooie paard met het karakter van een draak.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 11:44

Mee eens! Jur is mijn eerste paard (daarvoor wel pony's gehad en gereden) en was heel groen toen ik haar kreeg. Toen ze 9 was, was ik Z dressuur met haar. Ze heeft in die periode wel 2 jaar 'stilgestaan' ivm met drachtig zijn en blessures. Op haar 5de ben ik begonnen met wedstrijden te rijden en eigenlijk heb ik dus maar 2 jaar wedstrijden gereden. Toch weet ik dat ik veel fouten heb gemaakt, omdat ik zelf gewoon niet beter wist, geen goede instructie had etc. Als ik het opnieuw kon doen zou het veel sneller gaan en beter. Met Razinda merk ik dat ze veel verder is dan Jur op dezelfde leeftijd. Wat ook tegenzat is dat Jur een veel lastiger karakter had. Maar goed, dit is eigenlijk offtopic.
Ik vind het trouwens ook geen bezwaar als een paard vrij vroeg Z loopt, als alles maar spelenderwijs gedaan wordt, en niet met geweld zeg maar. Als je een jong paard maar 3 of 4 keer per week rijdt, je doet dit spelenderwijs en het paard pakt het zo goed op en leert graag, wat is er dan mis mee om al Z te starten?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:14

Jessica schreef:
Wat Cor Loeffen bij Horse Event zei bij een seminar over het idelae dressuurpaard is dat een getalenteerd paard zo rond zijn zes, zevende levensjaar in het Z zou moeten zitten en als hij een jaar of negen, tien is Grand Prix zou moeten kunnen starten.
Let wel; het gaat hier om een globale indeling van een getalenteerd paard met de juiste ruiter. En de basis blijft natuurlijk iets waaraan je moet blijven werken ongeacht het niveau.


Ik ga hier inmee, maar we hebben het hier wel over tot Z nivo, vanaf daar blijven de deuren voor mij gesloten.

Cor Loeffen is iemand die veel verstand heeft van goede paarden, en van goed trainen, ook al zijn hier de meningen over verdeelt, ik heb 4 jaar les gehad van hem, en nog nooit zo veel geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:38

Het is vooral ook een verschil in mentaliteit denk ik. Ik ken genoeg mensen die met een jong paard begonnen zijn, en dan tegen de tijd dat dat dier 12/13 jaar oud is een keertje in het Z beland willen zijn. Dat is heel wat anders dan een paard opleiden met een hoger einddoel.
Ik was vorige week in Zweden, en daar zit het systeem wat anders in elkaar dan hier. De grote "drempel", zoals hier het Z is, ligt daar net onder de Prix st Georges. Ik denk dat het idee van nationaal gaan starten voor veel mensen ook een mentaal struikelblok is.

Ik heb me overigens ook verbaasd over een jong paard op aanleuning rijden maar nog niet rond. Ik weet niet wat voor dressuurpaarden jullie kopen, maar een met een beetje een fijne halsaanzet hoeft absoluut geen moeite te doen voor dat krulletje. Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar begrijp niet waarom je er 2 jaar over zou moeten doen om een paard rond en nageeflijk te rijden. Als dat nodig is zou ik nog maar eens goed nadenken over de toekomst in de dressuursport van dat dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:44

Citaat:

Ik heb me overigens ook verbaasd over een jong paard op aanleuning rijden maar nog niet rond. Ik weet niet wat voor dressuurpaarden jullie kopen, maar een met een beetje een fijne halsaanzet hoeft absoluut geen moeite te doen voor dat krulletje. Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar begrijp niet waarom je er 2 jaar over zou moeten doen om een paard rond en nageeflijk te rijden. Als dat nodig is zou ik nog maar eens goed nadenken over de toekomst in de dressuursport van dat dier.


Ik ben dit absoluut met je eens zep, maarre.........veel mensen heb niet de portomonnee om goede paarden te kopen, en ook zeker de kennis niet.
De meeste mensen kopen een paard op het koppie wat ze zo mooi vinden, en niet op beweging en model. Kan me nog goed herrineren dat ik vorig jaar een jonge Jazz te koop aanbood, een paard met heel veel beweging, zeer goed achterbeen. Nog wat jeugdig in model, maar zeker een paard met goede halsaanzet, en een mooi lijf, alleen weinig bespiering, Ze had een wat grote lompe kop.

Heb een aantal klanten gehad voor haar, de opmerking die ik altijd kreeg was...............ze kan wel heel wijs bewegen, en is ook wel mooi, maar dat hoofd!!! nee ik zoek ereen met een mooi hoofdje, nu is ze inmiddels gedekt, en doen we haar niet meer weg, en doordat ze een jaartje ouder is.........en meer hals heeft, heeft ze eigenlijk geen lomp hoofd meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zonnetje97 en 5 bezoekers