Binnenteugel of buitenteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:14

Zwabbertje, 2 keer eens. IHRS is een goed begin, ook voor Tim, steekt ie wat van op denk ik. Ik bedruk nu nog even de neiging om uit IHRS te gaan citeren.

De methode van De Bodt is niks nieuws, alleen ben ik het met sommige facetten van de uitvoer niet eens. Het uitgangspunt van Tim hierboven, vind ik dus echt niet het juiste, maar dat is mijn mening.


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 07:58

Zwabbertje schreef:
Gokje. Paard dendert over de buitenschouder de volte uit. DeBodt grijpt in en laat de ruiter op de buitenhand nageven. Pas als het paard daar los laat mag de ruiter weer met binnenbeen komen en stelling vragen. En het paard vervolgde zijn weg netjes "volgens het beloop van de wending" Haha! en met een fijne begrenzing. Ruiter komt thuis en bokt: "op volte buitenteugel nageven".


Waar haal je dat vandaan Verward Bedoel je op de buitenhand nageven (dus als ruiter toegeven) of op de buitenhand nageeflijkheid vragen dus juist begrenzen. Dat kan ik uit jouw verhaal echt niet halen. Of betekent dit dat dit hele topic gebaseerd is op een misverstand dat iedereen het zelfde bedoelt.

Volgens mij gaat het erom dat je door de buitenteugel te vragen het paard eerst recht stelt in het lichaam. Tegelijkertijd zal je met je binnenhand wat stelling onderhouden (richting de mond dus niet terugwerken) om het paard op de volte te houden. Op het moment dat het paard recht in het lichaam wordt (tgv het inwerken van de buitenteugel) zal het nageven. Op dat moment kan de ruiter de buitenhand toestaan en toerijden zodat het paard met gelijke druk op 2 teugels de volte doorloopt.

We hebben het hier overigens over een paard wat nog niet recht is he, als je zoals Lovely en Zwabbertje al perfect rechtgericht paarden heb dan hoef je je hier toch niet druk over te maken, laat ieder het lekker op zijn eigen manier doen en haal mensen niet naar beneden op basis van woordkeus. We zitten hier niet op een debate-club waar het hoogste doel is elkaar vliegen af te vangen Knipoog

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:19

Grappig eigenlijk dat juist de mensen die nog nooit bij een clinic van Antoine de Bodt zijn geweest, er zo'n uitgesproken mening over hebben. De manier van de Bodt wijkt imo niet veel af van de 'klassieke manier'. Bovendien vind ik het woord 'aanhanger' ook meteen zo eng klinken. Ik heb van verschillende mensen les of les gehad en ik neem van iedere manier (die meestal toch wel weer op hetzelfde neerkomt) de stof mee die ik het beste vind. Zo rij ik niet op de manier van de Bodt maar ik heb wel degelijk wat geleerd van hem, wat ik nu nog steeds toepas.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:57

Ik wist niet eens van het bestaan van Antoine de Bodt af !!! Maar inmiddels heb ik op het net het een en ander over hem gelezen Haha!

Zoals een ieder hier heeft kunnen lezen had ik in het begin wat problemen met mijn paardje. Ben toen van instructeur gewisseld omdat ik merkte dat mijn paard op zijn aanwijzingen wel reageerde. Ik heb dus niet eens een bewuste keuze gemaakt voor een bepaald systeem. Ik heb gewoon voor het welzijn van mijn paard gekozen (en ook dat van mij hihi). Het werkt en mijn paard is happy. Ik denk dat dit het uitgangspunt moet zijn en dan maakt het niet uit volgens welk systeem je rijdt.

Geloof trouwens dat we hier met z'n allen aardig off topic zijn geraakt. Schijnheilig Ik hoop dat de oorspronkelijke vraagsteller nu wel een methode heeft gevonden om mooie wendingen te rijden Haha!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:14

Ik bedoelde hand ontspannen, gewicht eraf werken; nageeflijkheid herstellen met nageven (ipv vastzetten) dus om weer verder te kunnen.
En over vliegen afvangen gesproken, graag! Het stikt hier van de dazen *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geralda1994, GoogleAdsense, henshem, ijslandfan en 6 bezoekers