Onrustig bij B-proefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Onrustig bij B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 10:40

Hoi,

Ik heb een probleem met de pony waar ik vaak wedstrijdjes op rijd, Oase heet ze. Ze is nog best wel jong en onervaren, maar ik wil graag onderlinge wedstrijdjes met haar doorrijden, omdat ik denk dat ze het wel kan. Schijnheilig
Ik rijd zowieso 1 keer in de week in een groepsles (5 mensen) op Oase, dan probeer ik haar eerst op haar rust te rijden, totdat ze ontspannen is, want ze is best onrustig af en toe. Als ze dan uiteindelijk rustig is probeer ik haar af en toe met wat ophoudinkjes naar beneden te rijden, maar tegenwoordig doet ze dat vrijwel niet, niet omdat ze dat niet kan maar gewoon omdat ze er geen zin in heeft. Ik moet dan ontzettend boos op haar worden wil ze luisteren. Bloos
Maargoed het probleem is die rust. Als ik haar in de groepsles rijd, is ze redelijk rustig en luistert ze goed naar mijn hulpen. Maar zodra ik een B-proefje met haar ga rijden, begint ze bij het losrijden al paniekerig met haar hoofd te "gooien" en is heel snel en onrustig. In de proef gebeurt dit ook vaak.
Zou dat kunnen komen omdat ze misschien stressig is omdat ze weet dat ze een proefje moet rijden? (misschien doordat haar manen ingevlochten zijn ofzo?) Ik heb namelijk ook eerst een proefje met haar gereden toen had ik haar niet ingevlochten ofzo, en toen haalde ik hogere punten dan dat ik op dit moment met haar haal. HELP PLZ! Party!!

Alvast bedankt, groetjes Cecile

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:32

misschien is eht wedstrijd stress ja. ik heb zelf ook een jong paard en die neem ik gewoon iedere week mee op concours en laat hem gewoon ervaring opdoen en het maakt mij dan nu ook nog niet zoveel uit wat de punten zijn, voor mij is het belangrijker dat hij tegen wedstrijd drukte kan en een beetje ontspanne loopt. Ik neem dan ook altijd lang de tijd om los te rijden en rijdt mijn proefje gewoon op mijn gemak. ik merk ook wel dat hij enig sinds gespanne is voor de wedstrijd en op de wedstrijd maar ja je kan maar op een manier ervaring opdoen en dat is gewoon mee te doen.
groetjes marloes succes ermee!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:24

Yep klinkt helemaal als wedstrijdzenuwen. Even een uitleg van een expert hierin. Haha! Ik ben nogal een stressmuts en Barbiano is ook nogal zenuwachtig tijdens een wedstrijd. Ik weet dat ik Barb aansteek als ik zenuwachtig ben en dan kan ik het gewoon vergeten. Het belangrijkste is dat je zelf rustig bent. Ook al ben je het op de wedstrijd niet, de dagen ervoor tellen even hard. Ik neem zelf iets tegen de stress, iets dat werkt niet Valdispert oid.