Paard gaat niet over het bruggetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Paard gaat niet over het bruggetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:09

Als ik bij mij op stal wil gaan buitenrijden, moet ik over een houten bruggetje. Aan de hand geen probleem, ze sjokt gewoon achter me aan. Maar als ik erop zit, begint ze al langzamer te lopen als ik afsla richting het bruggetje. Ervoor gaat ze op de rem. Als ik flink benen geef, gaat ze volle vaart achteruit en soms komt ze een beetje omhoog.
Op zich is achteruit niet erg, alleen aan weerszijde van het pad ligt een sloot en daar wil ik niet in belanden.
Als ik haar op het moment van achteruit lopen stil zet en er komt iemand langs staan, loopt ze zo mee het bruggetje over.
Ik wil het binnenkort voorleggen aan mijn instructrice, maar misschien heeft iemand al tips.

Venna

Re: Paard gaat niet over het bruggetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:19

da is natuurlijk niet zo leuk hé..

misschien kan je iemand mee vragen om mee te gaan? eerst een persoon voor je en je paard volgt dan zeg je, en je doet het telkens opnieuw en de persoon die voor je paard loopt laat je steeds minder voor lopen, tot het moment dat die persoon naast je paard staat en meewandeld ...zo als maar verder tot dat je paard er plots zelf over gaat.

ik zou zeggen, veeeeeel geduld hebben, dat heb je nodig bij zo n situaties!!

veel succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:21

Het bruggetje is toch blijkbaar wat eng als je erop zit.

Je zegt dat ze aan de hand er wel overheen gaat? Dan zou ik gewoon afstappen en na het bruggetje weer opstappen.

Is het bruggetje alleen 'eng' op de heenweg of ook op de terugweg?

Je kunt ook nog gewoon een keer een ochtend gaan oefenen met het bruggetje, eerst een keer of 5 aan de hand eroverheen, dan te paard (richting stal) en dat ook een keer of wat doen. Desnoods met helper die eerst meeloopt en later niet meer.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:31

Ik heb het al eens geprobeerd met een paard ervoor, dan bleef ze ook staan.
Op de terugweg hoef ik er niet over, zal het rondje eens andersom proberen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:04

Ik houd dit topic eens in de gaten.
Vandaag wilde ik met mijn pony over een bruggetje maar zij begon ook achteruit te lopen. We zijn eerder over dit bruggetje geweest en er was toen niets aan de hand.
Aan de ene kant zit een sloot en aan de andere kant een 80km/u weg.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:20

Ik zou er eens goed de tijd voor nemen en een aantal dagen achter elkaar oefenen.Eerst een aantal keren er over heen stappen als je er naast loopt en dan een keer proberen als je er op zit.Wees geduldig en wacht tot ze zelf er over heen gaat.Je kunt haar wel aan moedigen maar het helpt niet als jij boos word.Ik zou ook zeker het rondje eens andersom rijden en de brug op de weg naar huis nemen.

Verder als het echt niet wil dan kun je toch gewoon af stappen en na de brug weer opstappen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:24

Ik maak dit ook mee. Maar bij mij is het probleem dat ze er altijd gewoon overging, maar laatst geschrokken is van kinderen die eronder aan het spelen waren. Ze had er alleen last van op de heenweg en niet op de terugweg. Toen ik dat ontdekte ben ik gewoon op mijn gemak een half uur bezig geweest, maar ze ging er wel over.
Gewoon heel veel geduld hebben, want ik denk dat als je iedere keer afstapt, dan bevestig je alleen maar aan je paard dat het anders eng is.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 13:40

Zachtblauw schreef:
Ik maak dit ook mee. Maar bij mij is het probleem dat ze er altijd gewoon overging, maar laatst geschrokken is van kinderen die eronder aan het spelen waren. Ze had er alleen last van op de heenweg en niet op de terugweg. Toen ik dat ontdekte ben ik gewoon op mijn gemak een half uur bezig geweest, maar ze ging er wel over.
Gewoon heel veel geduld hebben, want ik denk dat als je iedere keer afstapt, dan bevestig je alleen maar aan je paard dat het anders eng is.

daarom wil ik ook niet afstappen, als ze het niet eng vindt en zich dus aanstelt, dan heeft ze haar zin gekregen als ik afstap. En dat is ook weer niet de bedoeling.
Ga deze week proberen vaak te oefenen, kijken of er iemand mee kan.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:16

ik denk toch dat ht paard het bruggetje eng vind. ook niet echt slim om dan flink de benen te geven. tis juist de bedoeling dat het paard rustig blijft. jij fokt hem nu alleen op. laat het paard rustig en stapje voor stapje wennen. geen haast bij dit soort dingen.

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:26

Ik denk dat het paard gewend is aan het bruggetje aangezien ze er over gaat aan de hand. Als je erop zit en je geeft been, gaat ze dan resoluut achteruit? Of aarzelt ze en zet ze toch een stapje in de richting van het bruggetje om nadien te staken?
Ik denk dat dit een probleem is dat je met heel veel geduld moet aanpakken, ze heeft al een aantal keer gewonnen namelijk en zal zich in haar 'veilige' positie blijven handhaven.
Als je been geeft en ze zet ook maar één miniscuul stapje in de richting van het bruggetje stop je met been geven en beloon je. Je wacht een tijdje en geeft terug been. Zet ze weer een stapje richting het bruggetje weer belonen. Indien ze weigert richting het bruggetje te gaan moet je eens proberen om gewoon voor het bruggetje te gaan staan (moet je wel veel tijd hebben Knipoog ) In het begin zal ze blij zijn dat ze stil mag staan, maar op de duur zal het gaan vervelen, dan is het de moment om sterk voorwaart te drijven en hopen dat ze erover gaat Haha! .
Voor zulke problemen zijn géén kant en klare oplossingen jammer genoeg, je kan maar de verschillende dingen proberen die in je hoofd te binnen schieten...

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:30

Ik hou topic ook in de gaten!!

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:48

Ik vind het niet helemaal waar wat er gezegd werd over met afstappen geef je alleen mneer aan aan het paard dat het echt eng is. Sommige paarden hebben even dat zetje nodig, en dat kan je ze geven door ervoor te gaan lopen. Opzich is dat een heel goed teken, want dat betekent dat ze jou wel genoeg vertrouwt om achter jou aan te lopen. Miss moet je toch eens proberen om gewoon 5 keer over het bruggetje heen te gaan. Eerst aan de hand, daarna terug (dus richting stal) erop. Dan gewoon ook stil blijven staan op het bruggetje, belonen veel belonen. Veel oefening! Succes!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:39

Vanavond weer aan de hand er over geweest. Heen en terug, stilstaan, allemaal geen probleem.

Ik zal het van het weekend proberen, zonder gelijk veel been te geven. Waarschijnlijk komen we nog niet eens de hoek om. We zullen zien.

ellen_vg: ze gaat resuloluut achteruit.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:28

Eerst het rondje meerdere malen andersom rijden, zodat je er op de terugweg overheen gaat. Als dat geen problemen meer geeft, dan resoluut en doortastend beginnen met het bruggetje. En afstappen zie ik niet als verliezen, teruggaan wel. Je zou (als het zonder gevaar kan) ook een stukje achteruit eroverheen kunnen gaan (dus omdraaien als hij achteruit gaat lopen en dan zelf achteruit gaan). Helpt vaak goed bij stakende paarden.

Succes!